Noul sistem RO e-Transport aduce haosul pe șosele: amenzi uriașe și confiscarea mărfurilor, o garanție spre falimentul transportatorilor

000000   05500

Dimensiune font:

| 20-02-2024 14:20

 

Organele fiscale aplică amenzi de până la 100.000 lei pentru nedeclararea mărfurilor în sistemul RO e-Transport și totodată confiscă valoarea bunurilor nedeclarate. Firmele de transport pot ajunge să plătească sancțiuni totale în valoare de milioane de lei. Ce se întâmplă în cazul în care firmele de transport nu obțin codul UIT și ce pot face în cazul în care sunt sancționate, ne explică Bogdan Blaj din cadrul Blaj Law.

 
 

”Într-un context economic defavorabil mediului de afaceri din România, având în vedere noile reglementări fiscale implementate pentru reducerea deficitul bugetar existent, companiile sunt obligate să raporteze cât mai multe operațiuni în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Astfel, au fost implementate cât mai multe instrumente menite să reducă evaziunea și frauda fiscală și să asigure creșterea gradului de colectare a taxelor datorate Statului, precum sistemul RO e-Transport sau RO e-Factura.

Sistemul RO e-Transport a fost implementat pentru a asigura trasabilitatea bunurilor transportate la nivel național și internațional, pentru a reduce evaziunea și frauda fiscală și pentru a crește nivelul încasărilor la bugetul de stat. 

În mod evident, nu poate fi descurajată intenția statului de a avea o evidență cât mai exactă a circulației mărfurilor, în special a celor cu risc fiscal ridicat, prin impunerea unor obligații de raportare operatorilor din domeniu, dar și a unor sancțiuni pentru nerespectarea acestora. Cu toate acestea, oare pot deveni aceste sancțiuni disproporționate față de scopul urmărit și atât de împovărătoare încât să determine ieșirea de pe piață a unor companii din domeniul transportului? 

Amenzi usturătoare

Potrivit OUG 41/2022, nerespectarea obligațiilor de declarare în sistemul RO e-Transport a bunurilor ce fac obiectul transporturilor internaționale sau naționale se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice, și de 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și prin confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

Conform prevederilor OUG 41/2022, confiscarea bunurilor se aplică pentru următoarele fapte contravenționale: 

 

- nedeclararea în sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT; 

- utilizarea codului UIT peste termenul de valabilitate; 

- descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepția celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport; 

- declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. 

Confiscarea mărfii, o problemă gravă

Modalitatea de reglementare a măsurii complementare a confiscării bunurilor nu oferă posibilitatea organului competent care face verificarea de a proceda la individualizarea sancțiunii complementare în funcție de gravitatea faptei săvârșite, aceasta fiind aplicată în mod obligatoriu în cazul în care se constată încălcarea prevederilor menționate la art. 13 alin. (1) din OUG 41/2022.

Cu alte cuvinte, chiar dacă organul competent va putea aplica o amendă orientată spre minimul prevăzut de textul legal în cazul unui operator economic aflat la prima abatere legată de sistemul RO e-Transport, confiscarea valorii mărfurilor nedeclarate va fi aplicată în mod obligatoriu de fiecare dată. 

Prin urmare, în ipoteza în care operatorul economic omite să declare în sistemul RO e-Transport datele referitoare la transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, față de acesta se va dispune confiscarea valorii întregului transport efectuat. 

Având în vedere că operatorii economici organizează transporturi cu bunuri cu risc fiscal ridicat a căror valoare poate ajunge la câteva sute de mii sau milioane de lei, o sancțiune de confiscare a valorii nedeclarate a unor astfel de bunuri poate avea repercusiuni dezastruoase asupra activității lor. Scoaterea de pe piață a unui operator economic în urma unei singure erori de declarare nu poate fi considerată o măsură echitabilă și care să îndeplinească scopul prevăzut de lege. 

Din modul de redactare a textului legal se observă că legiuitorul nu a avut în vedere posibilitatea ca o astfel de sancțiune să fie disproporțională față de fapta săvârșită în concret, iar în trecut astfel de reglementări naționale au fost considerate injuste de către CEDO și CJUE. 

 

Ce pot face persoanele sancționate pentru nedeclararea în sistemul RO e-Factura?

 

 Primul pas vizează contestarea în fața instanțelor a proceselor-verbale încheiate de organele competente prin care se aplică amenda contravențională și totodată se dispune confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. O astfel de plângere este un pas deosebit de relevant, deoarece suspendă efectele sancțiunilor aplicate pe durata derulării litigiului. 

Echipa noastră sprijină persoanele sancționate pentru abaterile privind sistemul RO e-Transport, prin formularea de plângeri contravenționale, respectiv asistarea și reprezentarea acestora în fața instanțelor competente.

În plus, dată fiind disproporția sancțiunilor prevăzute de lege, față de scopul pentru care a fost implementat sistemul RO e-Transport, apreciem că este imperativă intervenția legiuitorului pentru modificarea situației actuale a sancțiunilor legate de sistemul RO e-Transport, ce ar putea genera efecte profund negative în domeniul companiilor de transport.

Echipa Blaj Law a pregătit un memoriu cu o propunere de modificare a prevederilor legale privind sancțiunea confiscării bunurilor nedeclarate în sistemul RO e-Transport, solicitând organelor decizionale să procedeze la îndreptarea imediată a acestei situații cu implicații economice dezastruoase.”, arată un comunicat al Blaj Law.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, cod postal 707485, telefon 0232/238.333, fax 0232/238.320, e-mail: primariasipote@yahoo.ro, cod fiscal 4540291. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Iazu Nou, Str. Tineretului, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 1 -suprafata de 2.020 mp, numar cadastral 61658, Cartea Funciara 61658; Lotul 2 -suprafata de 1.797 mp, numar cadastral 61655, Cartea Funciara 61655; Lotul 3 -suprafata de 1.364 mp, numar cadastral 61659, Cartea Funciara 61659; Lotul 4 -suprafata de 1.496 mp, numar cadastral 61714, Cartea Funciara 61714; 1 lot de teren, amplasat in intravilanul satului Mitoc, Str. Arhimandrit Nectarie, F.N., ce apartine domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 5 -suprafata de 1.236 mp, numar cadastral 61754, Cartea Funciara 61754; 2 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Mitoc, Str. Scolii, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 6 -suprafata de 1.342 mp, numar cadastral 61765, Cartea Funciara 61765; Lotul 7 -suprafata de 1.072 mp, numar cadastral 61747, Cartea Funciara 61747; conform caietului de sarcini, H.C.L. Sipote nr. 93/30.07.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Serviciul Administrare Patrimoniu, sau se poate consulta pe site-ul: www.primaria sipote.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Administrare Patrimoniu, din cadrul Comunei Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita in numerar la Casieria institutiei sau cu ordin de plata in contul Comunei Sipote, RO95TREZ24A70 5000200130X, deschis la Trezoreria Municipiului Iasi, cod fiscal 4540291. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 16.10.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 12.00, Camin Cultural Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Luca Arbore nr. 151, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Harlau, cu sediul in oras Harlau, Str. Gheorghe Doja nr. 1, judetul Iasi, telefon 0232/722.344, fax 0232/722.622, e-mail: jud-hirlau- reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata de 222 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, Str.Decebal, F.N., T 30, P 97, Punct Tarina, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin C.F. nr. 73740 Negresti, nr.cadastral 73740, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 84/23.09.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 11.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren in suprafata de 100 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, F.N., ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Cartea Funciara nr. 73583 Negresti, nr. cadastral 73583, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 72/30.08.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ, pentru realizarea unei constructii provizorii, in vederea desfasurarii de activitati comerciale. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Serviciului Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, Sala Mare, parter, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
Din 2025, posesorii acestor mașini nu vor mai avea voie să circule pe drumurile publice!
10/10/2024 13:11

O nouă lege europeană va intra in vigoare de anul viitor. Este vorba despre soferii care detin masini mai vechi de 15 ani. Măsura isi propune să elimine treptat vehiculele mai vechi si mai poluante in favoa ...

Modificări în Codul Rutier care au intrat în vigoare de la 1 octombrie. Permisul va fi suspendat pentru abateri considerate până acum minore
03/10/2024 19:43

     De la inceputul lunii octombrie, o serie de reglementări din Codul Rutier s-au inăsprit si pot duce chiar la suspendarea dreptului de a conduce. Chiar si abateri ...

SUVCARS România lansează 4 modele noi la Salonul Auto București
02/10/2024 13:33

 Pe 1 octombrie, in deschiderea Salonului Auto Bucuresti 2024, SUVCARS Romania a prezentat 4 noi modele in premieră natională: BAIC BJ60, DSFK E5, Fengon 600 si SWM G03F Tiger. BAIC BJ60 - un SUV embl ...

Dilema așteptării la semafor cu piciorul pe frână. Mecanic: „Vei uza mai tare cutia”
10/09/2024 16:48

Dilema asteptării la semafor cu piciorul pe frană a creat discutii aprinse in randul soferilor. Multi sustin că nu este bine, desi a devenit un gest intrat in automatismul conducătorilor auto. Un mecanic a ...

 Planifică-ţi weekendul perfect: 5 idei pentru o scurtă evadare
28/08/2024 11:55

 Planifică-ţi weekendul perfect: 5 idei pentru o scurtă evadare Două-trei zile sunt suficiente pentru o evadare din cotidian, in care să descoperi locuri şi lucruri noi. Nici măcar nu trebuie să i ...

Dacă vrei să-ți schimbi culoarea mașinii trebuie să știi asta. RAR explică care e procedura legală
23/08/2024 21:57

 Registrul Auto Roman a explicat care este procedura legală pe care trebuie să o urmeze proprietarii de autoturisme in cazul in care decid să schimbe culoarea masinii. Totodată, RAR a explicat si ce se ...

A fost descoperit 'sistemul mafiot' al service-urilor auto: Riscăm creșterea prețurilor RCA, din cauza prețurilor umflate artificial
08/08/2024 09:17

Consiliul Concurentei dezvăluie practicile scandaloase pe care le investighează in cazul mai multor service-uri auto din cea mai bogată zonă a tării Bucuresti-Ilfov. Companiile de asigurare ar putea scumpi ...

Cea mai nouă modificare a CODULUI RUTIER a stârnit revoltă printre șoferi. Decizie drastică pentru cei care refuză testarea cu etilotest sau drugtest
06/07/2024 00:27

Noutăti pentru conducătorii auto! Soferii care refuză testarea cu etilotestul sau drugtestul vor rămane fără permis pană vin rezultatele de sange. Vorbim despre cea mai nouă modificare a Codului Rutier, ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei