Brutăriile din toată Europa sunt în criză din cauza prețurilor la energie

19

Dimensiune font:

| 18-11-2022 17:11

Creșterea costurilor de producție creează mari probleme brutarilor din întreaga Europă. De la micile afaceri de familie până la brutăriile industriale cu multe utilaje și angajați: tuturor, facturile mari le amenință existența.

Jurnaliștii au vizitat câteva brutării din Italia, România și Țările de Jos pentru a înțelege modul în care gestionează criza.

Sfârșitul unei istorii de aproape 100 de ani

Prima oprire: oraşul Delft, în Olanda. Războiul din Ucraina și inflația l-au constrâns pe Jack Van Roon, proprietarul unei mici brutării, să-și închidă afacerea, potrivit Euronews.

„Problema o reprezintă preţul exorbitant al gazului. La un moment dat nu mai poţi tine pasul. Până acum trebuia să plătesc 1.400 de euro pe lună, dar în curand vor fi 12-13.000 de euro pe lună. E suma pe care ar trebui s-o plătesc în noiembrie. Nu se poate continua așa” spune Van Roon.

Decizia pune capăt unei activităţii cu o istorie de aproape 100 de ani, brutăria existând din 1928, când pâinea încă mai era livrată cu căruțele trase de cai.

Tatăl lui Jack a preluat afacerea acum 30 de ani. La scurt timp după aceea, fiul său a început să lucreze cu el. Toată lumea din cartier îl apreciează pe Jack și plăcintele lui delicioase.

„Oamenii de aici au crescut cu prăjiturile mele – spune Van Roon -. Am un tânar de nouăsprezece ani, client al patiseriei, căruia i-am făcut tortul când s-a născut. Sunt patiser de 19 ani. Am făcut pentru ei prăjituri cu tot felul de imagini, chiar și cu autocolante ale jucătorilor de fotbal. A fost foarte amuzant”.

Din august, Jack nu mai avea un contract la gaze naturale cu preț fix. Pentru el, a fost începutul sfârșitului. Guvernul ajută familiile aflate în dificultate: a redus taxele la energie și subvenționează gazul și electricitatea pentru unii consumatori. Însă micii brutari, cum este cazul lui Jack nu sunt acoperiți de programele de sprijin. Brutarii olandezi din întreaga ţară protestează în fiecare sâmbătă împotriva costului ridicat al energiei.

În urmă cu câteva zile, guvernul olandez a decis să ofere împrumuturi ieftine brutarilor care doresc să-și schimbe cuptoarele, folosind electricitatea în locul gazului. „Desigur, se poate trece la cuptoare electrice – spune Van Roon -Numai că fi trebuit să aștept doi ani și jumătate pentru a avea conexiunile. Ne-am gândit să cumpărăm un cuptor nou, însă ar fi fost o investitie de o jumatate de milion de euro. Prea multă incertitudine pentru cei 17 ani de muncă care îmi mai rămân”.

Există ajutoare de stat pentru companiile care cheltuiesc pe gaz cel puțin o optime din cifra de afaceri. Doar că majoritatea brutăriilor sunt cu puţin sub acest prag, aşa că nu primesc nimic. „Vom încerca să vindem o parte din echipamentele noastre – spune Van Roon -. Dar nu putem aștepta prea mult. Multe brutării închid. De aceea sunt atât de multe mașini de panificație second-hand pe piață”.

În România subvențiile oferite de stat nu sunt suficiente

Din Olanda până în România. A doua oprire a călătoriei noastre în Europa este la o brutărie mare cu 400 de angajați din Urlați. Statul suportă o parte din costurile cu energie electrică și gaze ale companiilor. Dar cu limite. Marii consumatori beneficiază doar parțial de energie ieftină. Iată de ce brutăria „Oltina” trebuie să plătească acum pe lună echivalentul a 50.000 de euro pentru curent, în loc de 20.000.

„În acest moment, cea mai mare problemă este costul ridicat al energiei electrice – spune Bogdan Iosif, coproprietar al brutăriei -. Ne-am dori să fim incluși în sistemul de compensare al statului și în ceea ce privește energia electrică”. Cristinel Constanda este unul dintre angajații brutăriei, lucrează aici de 22 de ani și tot aici și-a cunoscut şi soția, pe Cristina. Muncitorii necalificați câștigă echivalentul a 450 de euro pe lună. Cristinel, datorita vechimii, ajunge la 600.

Deși guvernul sprijină familiile cu un plafon maxim la prețurile la energie, Cristinel și Cristina încearcă să economisească cât mai mult. „Nu am pornit încă centrala pe gaz – spune Cristinel -. Nu avem destui bani. Vom încerca să ne mai descurcăm o vreme fără ea”.

„Am aici două facturi la gaz, una de anul trecut şi una de anul acesta – spune Cristina -. Aceeaşi perioadă, aceeaşi lună. Anul trecut am plătit 37 de lei, anul acesta 70: dublu”. Pentru a umple frigiderul, cuplul cheltuiește echivalentul a 120 de euro pe săptămână. Înainte de criză, erau suficienţi 40 de euro pentru a merge la cumpărături. „Facturi, mâncare, haine, vacanțe: acum nu ne permitem nimic – recunoaște Cristina -. Nici măcar vacanțe. Anul acesta nu am fost nici măcar o dată la plajă. Anul trecut am fost zece zile în Bulgaria. Anul ăsta nu ne mai putem permite”.

UE în căutarea unui compromis dificil

Din România în Italia. Roma este a treia oprire a călătoriei noastre printre brutarii europeni. Forno di Campo de’ Fiori este una dintre cele mai vechi brutării din capitală. Davide lucrează aici de la 10 seara până la 10 dimineața. La vârsta de 15 ani a abandonat şcoala pentru brutărie. „Cuptorul era al unui unchi de-al meu – spune Davide -. Nu aveam un loc de muncă şi nu voiam să învăţ. După gimnaziu mi-a propus să-l ajut pe timpul verii şi până la urmă am rămas aici”.

Noul guvern al Giorgiei Meloni, precum și cel anterior al lui Mario Draghi, au aprobat pachete de ajutor. Cu toate acestea, Davide continuă să se plângă de prețurile mari: „Totul este mai scump, mai ales în supermarket. Cineva exagerează și profită de pe urma acestei situaţii. Partea proastă este că salariile nu cresc niciodată. Niciodată”.

Fabrizio Roscioli este proprietarul brutăriei şi pune că este îngrijorat pentru cei 18 angajați ai săi. Din cauza costurilor nebunești ale materialelor și energiei a fost nevoit să scumpească pâinea cu 12%. ”De la un an la altul, factura lunară la gaz a crescut de la 1.200 la 5.500-6.000 de euro pe lună – spune Roscioli -. Factura de energie electrică a crescut de la 1.500 la 5.700 de euro. În momentul de față, firma plătește în jur de 12.000 de euro pe lună pentru facturile de electricitate și gaz. Dacă ar fi să transferăm acest cost pe spinarea clienților, probabil că pâinea ar ajunge să coste cât aurul”.

Brutăria este dotată cu două cuptoare, unul alimentat cu energie electrică și celălalt cu gaz. ”Momentan am oprit curentul, altfel factura ar fi nesustenabilă”, spune Roscioli. Italia, România, Franța și alte o duzină de țări își doresc un plafon al prețului gazelor la nivel european. Însă țări precum Olanda și Germania sunt împotrivă. Un posibil compromis ar fi ca țările UE să cumpere gaz împreună, pentru a limita prețul. Dacă miniștrii energiei nu reușesc să ajungă la un acord, șefii de guvern vor trebui să se reîntâlnească la jumătatea lunii decembrie. Un lucru este sigur: epoca gazelor ieftine s-a încheiat definitiv.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, cod postal 707485, telefon 0232/238.333, fax 0232/238.320, e-mail: primariasipote@yahoo.ro, cod fiscal 4540291. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Iazu Nou, Str. Tineretului, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 1 -suprafata de 2.020 mp, numar cadastral 61658, Cartea Funciara 61658; Lotul 2 -suprafata de 1.797 mp, numar cadastral 61655, Cartea Funciara 61655; Lotul 3 -suprafata de 1.364 mp, numar cadastral 61659, Cartea Funciara 61659; Lotul 4 -suprafata de 1.496 mp, numar cadastral 61714, Cartea Funciara 61714; 1 lot de teren, amplasat in intravilanul satului Mitoc, Str. Arhimandrit Nectarie, F.N., ce apartine domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 5 -suprafata de 1.236 mp, numar cadastral 61754, Cartea Funciara 61754; 2 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Mitoc, Str. Scolii, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 6 -suprafata de 1.342 mp, numar cadastral 61765, Cartea Funciara 61765; Lotul 7 -suprafata de 1.072 mp, numar cadastral 61747, Cartea Funciara 61747; conform caietului de sarcini, H.C.L. Sipote nr. 93/30.07.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Serviciul Administrare Patrimoniu, sau se poate consulta pe site-ul: www.primaria sipote.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Administrare Patrimoniu, din cadrul Comunei Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita in numerar la Casieria institutiei sau cu ordin de plata in contul Comunei Sipote, RO95TREZ24A70 5000200130X, deschis la Trezoreria Municipiului Iasi, cod fiscal 4540291. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 16.10.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 12.00, Camin Cultural Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Luca Arbore nr. 151, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Harlau, cu sediul in oras Harlau, Str. Gheorghe Doja nr. 1, judetul Iasi, telefon 0232/722.344, fax 0232/722.622, e-mail: jud-hirlau- reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata de 222 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, Str.Decebal, F.N., T 30, P 97, Punct Tarina, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin C.F. nr. 73740 Negresti, nr.cadastral 73740, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 84/23.09.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 11.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren in suprafata de 100 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, F.N., ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Cartea Funciara nr. 73583 Negresti, nr. cadastral 73583, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 72/30.08.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ, pentru realizarea unei constructii provizorii, in vederea desfasurarii de activitati comerciale. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Serviciului Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, Sala Mare, parter, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
Numerele norocoase au fost extrase. Rezultatele LOTO din 13 octombrie sunt aici
13/10/2024 21:47

  Duminică, 13 octombrie 2024, au avut loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 si Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi, 10 octombrie, Loteria Romană a acordat ...

Avem cea mai bună sare din Europa, dar am ajuns dependenți de importurile de sare
13/10/2024 08:11

In Romania, productia de sare e o afacere controlată de stat. Sapte saline exploatează zăcăminte cu o rezervă de miliarde de tone, suficientă pentru a asigura consumul intern de sare pentru sute de ani. U ...

Românii care locuiesc la curte trebuie să respecte anumite prevederi legale
12/10/2024 19:46

  Romanii care locuiesc la curte trebuie să respecte anumite prevederi legale, altfel riscă amenzi uriase dacă nu respectă acest lucru. Romanii care locuiesc la casă tebuie să c ...

Comunicat de presă privind lansarea proiectului  “Reducerea riscului de infecții nosocomiale în cadrul Spitalul Clinic Județean de Urgențe „Sf. Spiridon” Iași”
11/10/2024 15:27

 Comunicat de presă privind lansarea proiectului “Reducerea riscului de infectii nosocomiale in cadrul Spitalul Clinic Judetean de Urgente „Sf. Spiridon” Iasi”

COMUNICAT DE PRESĂ Data :08.10.2024 Lansarea proiectului: Sfinx-Com SRL
11/10/2024 15:00

 COMUNICAT DE PRESĂ Data :08.10.2024 Lansarea proiectului: Sfinx-Com SRL

 Desfășurare de forțe fără precedent în istoria României, pe cea mai dorită autostradă a țării
11/10/2024 14:09

Una dintre problemele pe care romanii le-au identificat in ultimii 30 de ani a fost lipsa autostrăzilor, dar mai ales ritmul lent in care se lucra la marile proiecte de infrastructură. In ultimii ani situatia ...

COMUNICAT DE PRESĂ 11 octombrie 2024
11/10/2024 12:07

 COMUNICAT DE PRESĂ 11 octombrie 2024 "Transformarea digitală a firmei AVENSA CONSULTING prin achizitionare unei platforme de management procese interne”

În 2023, UE a exportat peste 8 milioane de tone de produse reciclabile
11/10/2024 11:37

Uniunea Europeană a exportat anul trecut 8,5 milioane de tone de produse reciclabile (hartie, plastic şi sticlă) către ţările din afara blocului comunitar, o creştere de 34% faţă de 2022 (6,4 milioane ...

„Antispălarea banilor în Uniunea Europeană înseamnă mai mult decât respectarea regulilor”
11/10/2024 10:24

* consideră Leonardo Badea, viceguvernator al Băncii Naţionale a Romaniei (BNR) Uniunea Europeană are legi puternice impotriva spălării banilor, dar intreprinderile, băncile şi chiar persoanele fizice ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei