„Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească”

1interviu petru movila1

Dimensiune font:

| 08-07-2020 21:12

 

* dialog cu deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), iniţiatorul Legii privind realizarea Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş


 - Domnule deputat, ce simte inițiatorul unei legi privind realizarea unei autostrăzi în momentul în care conştientizează că, deși au trecut aproape doi ani de la aprobarea respectivului act legislativ, nu s-a mișcat aproape nimic pentru punerea în practică a acestui proiect fundamental pentru Moldova?

- Mi-am pus toate speranţele în acest proiect şi în schimbarea clasei politice. După doi ani de la promulgarea legii iniţiate de mine, am aceleaşi frustări care m-au determinat să iniţiez această propunere. Am făcut demersul pentru că, din 2012, nimeni nu a mişcat un deget. Sătul de plimbat prin ministere, fără un răspuns concret, am făcut acest pas, deşi este neobişnuit ca o autostradă să aibă o lege proprie. Însă, la doi ani de zile de la promulgare şi după doi ani în care am avut bani alocaţi pentru studii de fezabilitate, ca urmare a amendamentelor mele la legea bugetului de stat, pot să vă spun că suntem încă la un nivel incipient, în ciuda demersurilor consistente făcute în jurul investiţiei.

„Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este singura care corespunde cerinţelor noastre şi nu cred că poate exista o alternativă. Să nu uităm că în masterplanul de transport (MPGT), Iaşi – Târgu Mureş era printre primele locuri ca necesitate, în timp ce Bacău – Braşov era în coada clasamentului, pe locul 11, coridor european secundar”.

- Pe 3 mai 2007 era publicat anunțul de participare pentru licitația „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTârgu Mureș - Iași – Sculeni”. Astăzi, după 13 ani, suntem în același stadiu. Cine credeți că este marele vinovat pentru acest eșec ?

- Chiar dacă o astfel de investiţie majoră are nevoie de câţiva ani ca să se concretizeze, cred că, după aproape 13 ani de încercări, puteam circula deja pe această autostradă. Din punctul meu de vedere, principalul vinovat este Guvernul, indiferent de cine l-a condus din 2012 în prezent, pentru că, până la urmă, Parlamentul face legile, iar Guvernul se ocupă de implementarea proiectelor. Au fost şi premieri bine intenţionaţi, însă instabilitatea politică i-a scos din prima linie şi toate demersurile au fost sistate.

- S-a tot vorbit de restricții, despre imposibilitatea traversării Carpaților pe la Ditrău din cauza unor zone protejate, dar și a dificultăților în a construi, fiind necesari nu mai puțin de șapte ani de muncă pentru a trece munții. Pot constitui aceste argumente piedici în realizarea Autostrăzii Unirii?

- Aceste argumente au fost fix piedicile pentru care autostrada nu există. Să nu uităm că acestea au fost preferatele guvernului PSD, care în 2012 a blocat tot. Dacă atunci nu se oprea proiectul la APM, la avizare, acum am fi fost în alt stadiu. În România e mai uşor să spui nu. E mai simplu, nu te stresează nimeni, nu munceşti. Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească.Eu cred că dacă exista voinţă, oameni determinaţi, care ştiu ce înseamnă să muncească, astăzi autostrada era gata.

- Aveți idee când va intra primul uilaj pe traseul autostrăzii A8?

- Dacă toate studiile îşi păstrează traseul normal, eu cred că, înspre finalul anului 2021 putem vedea primul utilaj pe autostrada Unirii.

- PSD a dat vina pe lipsa banilor, PNL... caută alternative. Poate fi autostrada Bacău – Brașov o asemenea alternativă, viabilă?

- Din punctul meu de vedere, una nu o exclude pe cealaltă, dar de la Bacău la Prut mai sunt încă 150 km. Orice autostradă este binevenită, mai ales în Regiunea de Nord-Est. Însă, Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este singura care corespunde cerinţelor noastre şi nu cred că poate exista o alternativă. Să nu uităm că în masterplanul de transport (MPGT), Iaşi – Târgu Mureş era printre primele locuri ca necesitate, în timp ce Bacău – Braşov era în coada clasamentului, pe locul 11, coridor european secundar.

„Dacă avea un cuvânt de spus, cred că până acum Comisia Europeană se implica deja, pentru că Autostrada Iaşi – Tg. Mureş face parte din coridoarele principale paneuropene de transport... Singurul moment în care aceştia pot controla subiectul este după ce se depune proiectul la ei, pentru finanţare”.

- Tot PNL promite acum autostrăzi prin nordul țării, prin sud, prin multe alte zone. Este.credeți, doar o strategie electorală, sau există voință politică și resurse pentru a a pune în practică planul unei Moldove înțesate cu autostrăzi și drumuri expres?

- Într-o Românie normală, subiectul autostrăzilor nu ar trebui să fie subiect de campanie. Pentru o dezvoltare economică susţinută, acestea nu ar trebui să fie opţionale şi doar subiect de discutat din patru în patru ani. Din păcate, după atâţia ani, noi încă suntem la nivelul la care încă ne plângem de calitatea drumurilor, de lipsa toaletelor în şcoli, de apă şi canalizare la sate. Pe lângă acestea, noi, ieşenii, trebuie să ne luptăm pentru fiecare dram de atenţie financiară din partea guvernelor. Fără tam-tam se pare că Iaşul nu atrage atenţia guvernanţilor. Toţi au promis autostrăzi în campanie, în pliante şi în broşuri, uitate mai apoi prin diverse sertare. Am propus acum ceva timp un pact naţional pentru construcţia de autostrăzi pentru că până ce nu există un consens general pe acest subiect nu vom reuşi să urnim un pai în direcţia potrivită.

- Poate avea un cuvânt de spus Comisia Europeană în privința tranșării acestor dispute politicianiste privind A8?

- Dacă avea un cuvânt de spus, cred că până acum Comisia Europeană se implica deja, pentru că Autostrada Iaşi – Tg. Mureş face parte din coridoarele principale paneuropene de transport. De-a lungul timpului am fost într-un dialog şi cu ei pentru că am încercat toate variantele posibile şi am căutat soluţii peste tot. Singurul moment în care aceştia pot controla subiectul este după ce se depune proiectul la ei, pentru finanţare.

„Fără modestie, cred că sunt singurul parlamentar care se duce în ministere şi la instituţiile centrale pentru a bate monedă pe proiectele Iaşului. Însă, ştiţi cum se spune, cu o floare nu se face primăvară... Istoria clasei politice locale ne-a arătat un adevăr trist: trebuie să ai şi cu cine să faci parteneriat, nu doar să fie o mână în plus ridicată la vot”.

- Cât de mult va conta viitoarea configurație parlamentară în dezvoltarea infrastructurii rutiere în Moldova?

- În condiţii politice normale, cu o clasă politică locală unită, putem pune piciorul în prag. Însă, fără modestie, cred că sunt singurul parlamentar care se duce în ministere şi la instituţiile centrale pentru a bate monedă pe proiectele Iaşului. Însă, ştiţi cum se spune, cu o floare nu se face primăvară. Dar cu un grup de parlamentari, care să condiţioneze voturile din Parlament, s-ar putea ajunge la un compromis pe proiecte, într-o conjunctură politică potrivită. Totuşi, istoria clasei politice locale ne-a arătat un adevăr trist: trebuie să ai şi cu cine să faci parteneriat, nu doar să fie o mână în plus ridicată la vot. Aceeaşi teorie se aplică şi liderilor de partide locale care conduc instituţii. Cel mai potrivit exemplu este al lui Maricel Popa, preşedintele PSD Iaşi, care nu a mişcat un deget şi nu a avut nicio acţiune comună în susţinerea autostrăzii.

- Ce-i lipsește Iașului pentru a conta, din nou, cu adevărat, în politica românească?

- Oameni cărora într-adevăr le pasă de Iaşi şi care nu îşi urmăresc doar propriul interes. Oameni politici determinaţi, cu viziune pe termen mediu şi lung, îndreptaţi spre soluţionarea problemelor judeţului, nu care se tânguie de pe margine. Oameni politici care sunt capabili să ducă la bun sfârşit în cele mai bune condiţii o achiziţie cum este cea a spitalului mobil de la Leţcani.

- Veți candida la președinția Consiliului Județean din partea PMP?

- O foarte bună întrebare la care nu am încă răspuns oficial, dar care tinde să fie da.

Dan M.BREZULEANU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Gastronomia românească nu este doar despre gusturi, ci și despre povești”
16/05/2024 20:09

Dar gastronomia traditională romanească nu este doar despre alimente si retete. Este un ambasador al valorilor noastre, o modalitate de a celebra comunitatea si de a ne conecta la rădăcinile noastre. Prin i ...

„Vinul este o artă complexă”
16/05/2024 12:20

Oenologia, stiinta si arta vinului, ocupă un loc special in cultura umană, fiind mai mult decat o simplă activitate de producere si consum a băuturilor. Este o lume complexă si fascinantă care impleteste ...

„Un proiect de suflet e cel al cărui spațiu sau siluetă îți declanșează emoția încă de la prima schiță”
15/05/2024 13:29

- Ce v-a inspirat să deveniti arhitect si cum a influentat acest lucru stilul dvs. arhitectural? - De-a lungul anilor si in special in copilărie, am avut parte de experiente senzoriale si interactiuni umane ...

„Când ajung să mă contacteze, oamenii sunt prizonierii unei singure povești pe care o mai pot spune despre viața lor, cea a neputinței”
14/05/2024 20:47

- Cum ai decis să urmezi cariera in psihologie? Au existat evenimente sau experiente particulare care te-au condus către această cale? - Am absolvit un liceu cu profil foarte real (matematică-fizică), chi ...

„Grăsimea îți face viața mizerabilă, ți-o otrăvește. E ca o molie care îți stă pe suflet și ți-l roade”
13/05/2024 09:15

- Doamnă doctor Mihaela Bilic, din perspectiva nutritionistului, care sunt cauzele principale ale obezitătii? Mancăm prea mult, alegem eronat alimentele, le combinăm  gresit, mancăm la intervale prost ...

„Genul nu dictează capacitățile intelectuale și nu ar trebui să fie o barieră de care femeile să se lovească în alegerea unei cariere”
26/04/2024 17:53

„Fiecare proiect este o experientă unică si m-a ajutat să cresc si să mă dezvolt atat profesional, cat si personal. În ceea ce priveste cel mai inspirat proiect, imi este aproape imposibil să ...

„Bucuria de a vedea cum un proiect își găsește loc în sufletul și în viețile oamenilor mă motivează să mă implic cu dăruire în ceea ce fac”
26/04/2024 16:29

„Fiecare proiect este o experientă unică si m-a ajutat să cresc si să mă dezvolt atat profesional, cat si personal. În ceea ce priveste cel mai inspirat proiect, imi este aproape imposibil să ...

  „E doar o poveste faptul că suntem diferiți acasă față de mediul de business. Suntem aceleasi persoane, cu aceleași emoții, valori, credințe”
26/04/2024 15:48

- Cum faceti diferenta dintre psihoterapie si coaching in ceea ce priveste abordările si metodele utilizate? - Cred că cea mai bună metaforă este icebergul. Ceea ce se intamplă in coaching este varful ais ...

„Singura realitate este ziua de astăzi. Viitorul depinde de ce creezi tu, acum”
26/04/2024 15:40

Un şoc emoţional, un stres puternic sau pur simplu o supărare aparent minoră care nu e decat picătura care a umplut paharul şi indarjirea de a sta in cea stare, de a o permanentiza ca manifestare, pot fi ...

„ Afecțiunile pielii, mai ales cele cronice, trebuie controlate pe termen lung și de foarte multe ori pentru toată viața, ceea ce îi sperie pe pacienți”
26/04/2024 14:33

Afectiunile dermatologice sunt extrem de diverse si pot varia de la conditii usoare si temporare pană la probleme cronice si debilitante. În ciuda diversitătii lor, există cateva afectiuni care sunt in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei