Misterele Podului Suspendat peste Dunăre. S-a găsit apă în stratul asfaltic, deși nu a plouat. CNAIR cere expertiză
Dimensiune font:
Podul Suspendat peste Dunăre de la Brăila continuă să dea bătăi de cap Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). După ce a fost asfaltat de cinci ori până ca antreprenorul (italienii de la WeBuild) să găsească formula magică pentru partea carosabilă și după ce a fost recepționat (la doi ani de la deschidere), podul suspendat, primul de acest fel din România, are din nou probleme. CNAIR s-a trezit cu apă în stratul asfaltic, fără ca afară să fi plouat!
Misterele Podului Suspendat peste Dunăre
Problemele (misterele) Podului Suspendat peste Dunăre nu se mai termină. Când se părea că toate s-au rezolvat, mai ales că asfaltul turnat pentru a cincea oră a rezistat peste iarnă, iar circulația pe pod s-a deschis (27 iunie 2025), CNAIR a avut parte de alte surprize. Tot neplăcute!
Compania a solicitat efectuarea unei expertize tehnice la primul pod suspendat peste Dunăre din România (al treilea ca dimensiune din Europa), după ce a fost observată prezența apei în interiorul stratului asfaltic, prin mai multe găuri forate anterior pentru verificarea grosimii asfaltului așternut recent. Reamintim că ultimul strat de asfalt s-a așternut la începutul lunii iunie 2025, pentru ca la finele lunii să fie deschisă circulația și pe drumurile de legătură ale podului suspendat de la Brăila.
Acum, CNAIR vrea o expertiză tehnică pentru a afla exact ce s-a întâmplat. Potrivit purtătorului de cuvânt al Companiei, Alin Șerbănescu, în contextul reasfaltării Podului Suspendat peste Dunăre cu noua rețetă asfaltică, în noul strat de asfalt au fost realizate în jur de 10 găuri tehnice de control, cu rol de verificare a grosimii stratului aplicat, un element esențial pentru durabilitatea suprafeței de rulare. Practic, aceste puncte de control le-au permis specialiștilor să se asigure că stratul asfaltic este turnat uniform, conform specificațiilor tehnice prevăzute în proiect, după cum a explicat Șerbănescu.
Cum s-a ajuns la solicitarea expertizei tehnice
Numai că în interiorul acestor orificii a fost observată de curând existența apei – un fenomen neobișnuit, mai ales în lipsa unor precipitații recente – motiv pentru care CNAIR i-a solicitat constructorului, care răspunde de lucrare pe durata garanției, să efectueze o expertiză tehnică completă, pentru a stabili sursa exactă a prezenței apei și a identifica soluțiile eficiente și cât mai puțin invazive pentru remedierea situației.
„În momentul turnării noii rețete asfaltice pe Podul Suspendat peste Dunăre, au fost forate câteva găuri de mici dimensiuni, în jur de 10, pentru a se putea măsura grosimea noului strat asfaltic. Noua rețetă prevede o anumită grosime a stratului de asfalt. Este o rețetă mai dură, cu mai multe agregate. Înainte erau mai puține agregate și mai mult bitum, iar stratul era mai gros. Acum stratul de asfalt este mai subțire, dar unul dintre secrete este să păstrezi uniformitatea stratului. Așa că au fost făcute aceste mici găuri, prin care s-a putut măsura și păstra nivelul stratului de asfalt. De curând, prin aceste găuri, s-a constat că iese apă și am cerut constructorului, pentru că podul este în perioada de garanție, efectuarea unei expertize, pentru a înțelege cu ce fenomen ne confruntăm, mai ales că în zonă nu a mai plouat de două săptămâni. Asta ne-a determinat să cerem o expertiză, în care suntem implicați și noi, dar responsabilitatea principală este a constructorului, deoarece podul este încă în perioada de garanție“, a declarat, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
Potrivit sursei citate, CNAIR analizează apariția apei în stratul asfaltic al Podului Suspendat peste Dunăre și, în urma consultării cu experți, ia în calcul două ipoteze: infiltrații de apă de ploaie sau formarea de condens. Având în vedere că nu au existat precipitații recente, cea mai plauzibilă cauză este condensul apărut între asfalt și tablierul metalic, din cauza diferențelor de temperatură și a sistemului intern de răcire al podului.
„Am cerut opinia unor experți care au spus că sunt două variante. Ori s-a infiltrat apă de ploaie pe undeva, ori este condens. Având în vedere că, de două săptămâni, nu mai plouase acolo și că nu are cum să se formeze un depozit de apă undeva, mergem pe ideea că ar fi vorba despre condens format între suprafața asfaltică și tablierul metalic. Pentru că sunt diferențe de temperatură și pentru că în interiorul tablierului sunt niște pompe de aer care mențin temperatura scăzută în tablier, ca să nu se încingă tablierul “, a mai precizat Alin Șerbănescu.
Oficialul de la CNAIR a menționat că i s-a cerut constructorului să facă expertiza, însă și compania a făcut, la rândul ei, niște măsurători cu georadarul, „pentru a vedea cum se comportă diversele straturi, care sunt temperaturile și consistențele și tot ce ține de pod“.
„După ce se va stabili cauza existenței acestei ape, care nu se explică deocamdată logic, vom stabili măsurile de remediere pe care constructorul trebuie să le pună în operă. Important este să evităm o intervenție distructivă, cum ar fi decopertarea asfaltului, mai ales că rețeta actuală s-a comportat foarte bine până acum“, a spus Alin Șerbănescu.
Marian Apipie puterea.ro
Adauga comentariul tau