245 de funcționari și primari din județul Iași au deschis procese, cerând drepturi salariale.

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 13-09-2025 17:51

 

  • De la finalul lunii iunie, mii de primari, viceprimari și angajați din sute de primării rurale din zeci de județe și-au dat în judecată angajatorii. Operațiunea este organizată metodic, pe măsură ce sunt întocmite acțiunile și trimise instanțelor de judecată
  • Cel mai recent, un astfel de dosar a fost deschis la Iași de 245 de angajați, reprezentați de Sindicatul Național SCOR și de 29 de primari și viceprimari din județ, reprezentați de Asociația Comunelor din România
  • Interpretând o decizie din 2024 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, toți aceștia cer din urmă câte 20.495 lei de angajat, respectiv 22.335 lei de demnitar, plus actualizarea salariilor cu câte 1.185 lei pe lună pentru salariați și 1.415 lei pe lună pentru demnitari
  • Doar pentru banii restanți ar fi vorba de peste 40 de milioane de euro pentru 10.000 de angajați și demnitari
  • În centrul acestei ofensive juridice declanșată în contextul în care, paradoxal, Guvernul a anunțat tăieri masive de posturi la aceste primării se află fostul politician ieșean Dan Cârlan care controlează Sindicatul Național SCOR, unul dintre cei doi reprezentanți ai reclamanților 

 

„Vârful de lance” de la Tarcău

De aproape trei luni, Sindicatul Național SCOR și Asociația Comunelor din România inundă instanțele de judecată cu acțiuni în care solicită completelor de judecată de la Tribunalele Muncii să achite bani din urmă și să actualizeze salariile pentru mii de primari, viceprimari și angajați de la primării rurale.

Până în prezent, astfel de acțiuni au fost înregistrate la instanțele din Brașov, Călărași, Vrancea, Covasna, Prahova, Bihor, Galați, Gorj, Ialomița, Vaslui, Bacău, Constanța, Satu Mare, Olt, Neamț, Sălaj, Teleorman și, cel mai recent, la finalul săptămânii trecute, Iași. Acțiunile sunt intentate pe măsură ce sunt finalizate, presupunând, fiecare în parte, sute de pagini cu liste de semnături și documente doveditoare. Până în prezent, în total, s-au adunat mii și mii de reclamanți – doar la Galați sunt circa 700, la Gorj 340, în Teleorman circa 200 și Neamț aproape 560. Depunerea dosarelor continuă. 

 

carlan

Dan Cârlan

În cadrul acestor procese, reprezentantul primarilor și viceprimarilor este Asociația Comunelor din România, iar al salariaților – Sindicatul Național SCOR cu sediul în comuna Tarcău-Neamț, președinte Dan Cârlan, fost parlamenter de Iași, în prezent secretar general al comunei în care locuiește de mai mulți ani. 

 

Fără număr

Conform acțiunii depusă vinerea trecută, la Tribunalul Iași și care reia copy-paste argumentele din cele trimise la toate instanțele, 245 de salariați și 29 de primari și viceprimari din 17 comune ale județului Iași (Aroneanu, Grajduri, Hărmănești, Heleșteni, Ion Neculce, Lungani, Mironeasa, Mogoșești Siret, Ruginoasa, Sinești, Sirețel, Strunga, Victoria, Grozești, Cristești, Schitu Duca, Al. I. Cuza) solicită judecătorilor, pe de o parte, o sumă fixă, ”prejudiciu” de 20.495 lei de salariat și 23.335 lei de demnitar, precum și actualizarea salariului cu câte 1.185 lei de salariat, respectiv 1.415 lei de demnitar. De menționat că mare parte dintre primăriile pârâte sunt printre cele mai sărace din județ. ul Iași legal action 

În motivarea cererii, reclamanții, prin reprezentanți, susțin că în cursul anului trecut, Înalta Curte de Casație și Justiție ar fi anulat prevederile a șase „ordonanțe trenuleț” ale Guvernului din perioada 2020-2024 care au interzis actualizarea sistemului de salarizare prin mecanismul salariului minim brut pe țară, limitând sau înghețând indemnizația viceprimarului și a primarului. Astfel, mai afirmă reclamanții, au fost înghețate nelegal și salariile personalului care, conform legii, nu pot avea lefuri mai mari de indemnizația viceprimarului.

Demnitarii: și pârâți, și reclamanți

O actualizare a reclamanților arată că, datorită acestei interpretări, angajații din primării au dreptul să primească retroactiv, pentru perioada 2022-2025, câte 20.495 lei de salariat și 23.335 lei de demnitar, plus că ar trebui să li se modifice salariile de acum înainte cu câte 1.185 lei de salariat, respectiv 1.415 lei de demnitar. 

 

Din calculele REPORTER, dacă instanțele ar admite acțiunile a 10.000 de reclamanți doar pentru partea retroactivă (20.495 lei de salariat și 23.335 lei de demnitar), suma necesară angajatorilor pentru plată ar fi de circa 220 de milioane de lei. 

În prezent, nici unul dintre procese nu a început, așteptându-se punctul de vedere/întâmpinările primăriilor pârâte. Demn de menționat este faptul că, de cele mai multe ori, aceste întâmpinări care, teoretic, ar trebui să fie opuse reclamanților, vor fi întocmite de consilierii juridici și primarii care se află pe aceeași listă a reclamanților.

Luați la țintă de Bolojan

Ofensiva coordonată și fără precedent a angajaților din primăriile de la țară are loc exact în contextul în care premierul Ilie Bolojan a decis tăierea multora dintre posturile din aceste instituții. În acest sens, el și-a justificat decizia prin numărul prea mare de angajați și faptul că multe primării nu adună din taxe sumele necesare plății salariilor – foarte mari după Legea Salarizării din 2017 – diferențele fiind achitate de la bugetul central.

bolojan

Premierul Ilie Bolojan

Acest anunț a stârnit mari nemulțumiri în rândul edililor, unul dintre ei, cel din Dobrovăț-Iași, amenințând că dacă măsura va fi aplicată își va da demisia. Ulterior, protestului s-a raliat și primărița din Ciortești al cărui mesaj în acest sens a fost distribuit de edilul din Strunga.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
USV Iași, prima universitate care va începe anul universitar 2025-2026
15/09/2025 09:04

 Peste 4000 de studenti ai Universitătii de Stiintele Vietii „Ion Ionescu de la Brad” din Iasi (USV Iasi) vor incepe noul an universitar, luni, 15 septembrie 2025. USV Iasi va marca deschider ...

Incendiu în Dobrovăț. Flăcările au cuprins o casă de locuit
14/09/2025 17:52

 În urmă cu putin timp a avut loc un incendiu in Iasi. Din primele informatii obtinute de reporterii BZI, acesta a izbucnit  in satul Dobrovăt, la o casă de locuit. La fata locului s-au depl ...

Poli ciuca batailor la  Afumați!/ CLASAMENT
13/09/2025 17:38

  Pancu, langă Poli * Cel mai valoros jucător din istoria fotbalului iesean, Daniel Pancu, care a adus Politehnicii circa 500 000 de euro in anii 2000, a fost prezent la meci. „Diamantul din Nico ...

O femeie din Iaşi, cercetată de poliţişti după ce a prins un porumbel şi l-a mâncat
13/09/2025 13:28

 O femeie de 54 de ani din Iaşi este cercetată de poliţişti pentru uciderea animalelor cu intenţie fără drept, după ce a prins un porumbel şi l-a mancat. Ea a fost internată pentru ingrijiri la I ...

Guvernul a decis soarta autostrăzilor din Moldova (A7 și A8). Ce a anunțat astăzi ministrul Proiectelor Europene
09/09/2025 19:03

 Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, Dragos Pislaru, a anuntat marti că o parte importantă a proiectelor de infrastructură prevăzute in Planul National de Redresare si Rezilientă (PNRR) & ...

Știai acest secret din centrul Iașului? Iată ce poate să conțină statuia lui Gheorghe Asachi în interiorul său
09/09/2025 18:45

Un secret din centrul Iasului atrage atentia istoricilor si a iubitorilor de cultură: statuia de marmură a lui Gheorghe Asachi ascunde in soclul său osemintele cărturarului si ale sotiei sale, pianista si c ...

Turcii de la CCN au câștigat licitația pentru construirea Spitalului Regional de Urgență (SRU) Iași
07/09/2025 10:44

 Sectia a X-a de contencios administrativ si pentru achizitii publice a decis vineri 5 septembrie că turcii de la CCN au castigat licitatia pentru construirea Spitalului Regional de Urgentă (SRU) Iasi. ...

Activitate constantă și interes crescut din partea comunității,  la Baza hipică a USV Iași
05/09/2025 10:25

 Baza hipică a Universitătii de Stiintele Vietii „Ion Ionescu de la Brad” din Iasi (USV Iasi)  si-a mentinut activitatea si pe durata vacantei studentesti, continuand să ofere servicii ...

Audieri maraton la DNA in dosarul Automobile Leasing - O funcționară ANAF Iași sub control judiciar și doi afaceriști reținuți
04/09/2025 10:44

 Una dintre functionarele ANAF Iasi vizate de dosarul de evaziune fiscală Automobile Leasing ar fi fost plasată sub control judiciar in cursul noptii de miercuri spre joi, de către procurorii DNA, pentr ...

Ai un brand destinat bebelușilor? Palas încă mai are deschisă sesiunea de înscrieri pentru cei mai buni furnizori din domeniu, la prima ediție a Baby Days   Iași, 3 septembrie 2025
03/09/2025 15:56

 Toamna vine cu vesti bune pentru viitorii părinti, dar si pentru producătorii de top din domeniu, pentru că Palas pregăteste Baby Days, primul eveniment regional dedicat copiilor. Solutii complete pen ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei