Asigurarea trotinetelor şi a bicicletelor electrice devine obligatorie în România EXCLUSIV

trotineta  311100

Dimensiune font:

| 28-01-2022 21:56

În România, va fi impusă prin legislaţie obligația de asigurare și de acoperire a daunelor produse de trotinetele electrice şi de bicicletele electrice.

În plus, va fi reglementată acoperirea daunelor produse de remorci.

Autorităţile trebuie să transpună în legislaţia naţională prevederile Directivei 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi.

Întâi se modifică legislaţia primară, iar schimbările sunt aprobate în Parlament, iar apoi ASF va trebui să elaboreze normele de aplicare a noii legi cu respectivele modificări. Practic, va fi o modificată legislaţia primară care guvernează piaţa RCA. Nu a fost încă stabilită data la care aceste modificări vor intra în vigoare.

Ziare.com a stat de vorbă în acest sens cu Valentin Ionescu, director general în cadrul sectorului Asigurări, la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care a detaliat ce schimbări vor urma în sectorul de asigurări.

 

"În ceea ce privește piața RCA și atribuțiile de reglementare ale ASF, anul 2022 este un an de tranziție, an în care instituția noastră va fi implicată în transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi. Această nouă directivă apărută la sfârșitul anului trecut aduce o serie de modificări asupra cadrului general european ce privește asigurarea RCA, prevederile acesteia făcând obiectul discuțiilor purtate de Comisia Europeană cu reprezentanții statelor membre prin intermediul Consiliului și Parlamentului European, începând cu anul 2018", a declarat pentru Ziare.com reprezentantul ASF.
Ads

Noutățile aduse de această noua directivă sunt în principal cele legate de:

1. Modificarea domeniului de aplicare a directivei

Se are în vedere codificarea mai multor hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, în special cele pronunțate în cauzele Vnuk, Andrade și Torreiro, hotărâri care au clarificat domeniul de aplicare a directivei cât și acoperirea evoluției tehnologice.

"Aceste modificări au un impact semnificativ asupra impunerii obligației de asigurare și obligației de acoperire a daunelor produse de vehicule cum ar fi: anumite tipuri de trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule care, pe baza anumitor date tehnice, intră în domeniul de aplicare al legislației europene și pentru care va fi necesară impunerea obligației de asigurare și în România", spune Valentin Ionescu.

2. Acoperirea daunelor în cazul intrării în faliment a unui asigurător RCA

Conform directivei, în fiecare stat membru trebuie să fie înființate organisme de despăgubire care să suporte costurile generate ca urmare a accidentelor cauzate de vehicule neasigurate sau neidentificate. Cu toate acestea, în prezent, nu există înființate la nivelul tuturor statelor membre organisme care au obligația de a suporta costurile ocazionate de cererile de despăgubire atunci când asigurătorul auto al părții răspunzătoare de accident este insolvabil.
Ads

Acest lucru înseamnă că, în cazul în care legislația națională a statelor membre nu ar prevedea existența unui sistem specific de protecție, victimele accidentelor cauzate de un vehicul asigurat la un asigurător insolvabil pot rămâne fără despăgubire.

Aceste aspecte sunt deosebit de importante atunci când asigurătorul insolvabil oferă asigurare transfrontalieră prin intermediul liberei prestări a serviciilor.

3. Uniformizarea sumelor minime asigurate

Articolul 9 din directivă stabilește sumele minime obligatorii asigurate până la care trebuie să se acorde despăgubire în temeiul unei polițe de asigurare de răspundere civilă auto.

Aceste sume minime asigură faptul că există un nivel suficient de protecție minimă a victimelor accidentelor auto în întreaga UE în caz de vătămare corporală și pagube materiale, indiferent de categoria de vehicul.

"Cu toate acestea, deși directiva urmărește să stabilească sume minime asigurate egale în toate statele membre ale UE, în prezent mai multe state membre fac obiectul unor sume minime mai mici decât valorile mai mari prevăzute în directivă. Aceasta ca urmare a perioadelor de tranziție care au permis unor state membre să amâne aplicarea integrală a sumelor minime. Din cauza datelor de referință diferite ale diferitelor state membre pentru recalcularea periodică a sumelor minime, există un decalaj între statele membre care au beneficiat de perioade de tranziție și restul statelor membre", adaugă el.
Ads

4. Istoricul daunelor

Pentru a facilita trecerea la un nou furnizor de asigurări, actuala directivă prevede că statele membre trebuie să se asigure că deținătorul de poliță are dreptul de a solicita o atestare privind istoricul daunelor din ultimii cinci ani.

Cu toate acestea, până la momentul de față nu există nicio cerință pentru ca statele membre să impună asigurătorilor să ia în considerare astfel de atestări în momentul calculării primelor mai ales atunci când asiguratul își mută reședința într-un alt stat membru decât statul membru în care a avut reședința până la momentul respectiv.

5. Reglementarea acoperirii daunelor produse de remorci.

Sunt reglementate la nivel european situațiile în care sunt acoperite daunele produse de remorci având în vedere faptul că există anumite diferențe între legislațiile naționale ale statelor membre cu privire la înmatricularea și admiterea în circulație a acestora.

6. O serie de noi prevederi ce pot permite statelor membre să implementeze atunci când doresc:
Ads

- un sistem de control al obligației de asigurare. Aceasta în condițiile în care anumite evoluții tehnologice noi (tehnologia de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare) permit efectuarea de controale fără obstrucționarea vehiculelor și nu împiedică libera circulație a persoanelor și a vehiculelor. Prin urmare, se are în vedere permiterea verificării asigurării vehiculelor, în condițiile în care controalele fac parte dintr-un sistem general de controale pe teritoriul național, nu sunt discriminatorii, nu necesită oprirea vehiculului și sunt necesare și proporționale pentru atingerea scopului urmărit;

- un instrument de comparare a primelor de asigurare;

- excepții de la obligația de asigurare pentru anumite vehicule ce intră în domeniul de aplicare al directivei, însă această măsură este legată de obligația statului membru de a notifica Comisia Europeană de această măsură și de a crea mecanisme pe baza cărora sunt suportate doate daunele produse de către astfel de vehicule. 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Max Verstappen, campion în Monza cu un nou record pe circuit / Fază controversată la McLaren
07/09/2025 17:50

  Verstappen (RedBull Racing), plecat din pole, s-a impus in „Templul Vitezei” cu un nou record pe circuit (1:13:24.325) pentru a obtine victoria in Marele Premiu al Italiei, duminică, apropii ...

Top 10 cele mai scumpe mașini deținute de fotbaliști
06/09/2025 21:42

 Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că fotbalistii au o adevărată pasiune pentru masini. Multi jucători faimosi au in garaj adevărati bolizi care intorc toate capetele in trafic. Iată care su ...

Cele mai apreciate mărci de anvelope: de la tradiție la performanță
05/09/2025 14:54

 Alegerea anvelopelor potrivite este una dintre cele mai importante decizii pentru orice sofer. Siguranta, confortul si eficienta consumului de combustibil depind in mare măsură de calitatea cauciucurilo ...

Cât de pregătit ești să renunți la motorul termic?
03/09/2025 10:36

 Motorul termic a fost, timp de peste un secol, inima automobilului. El functionează prin arderea combustibilului, fie benzină, fie motorină, in cilindri, transformand energia chimică in miscare mecani ...

Ford Ranger vs. alte pick-up-uri: de ce este campionul Europei?
02/09/2025 13:53

 Sursa foto: ford.ro  Piata europeană a pick-up-urilor este una competitivă. Cu toate acestea, Ford Ranger a reusit să se impună drept un lider incontestabil, devenind o prezentă familiară atat ...

Cum să prelungești durata de viață a bateriei auto: Sfaturi utile
29/08/2025 10:32

Cum sa prelungesti durata de viata a bateriei auto: Sfaturi utile Bateria auto este adesea considerată inima vehiculului tău, avand un rol de bază in asigurarea functionării corespunzătoare a masinii. ...

Ce au descoperit inspectorii ITP din Spania, după ce au verificat Dacia Duster VIDEO VIRAL
26/08/2025 17:15

 Dacia Duster este un SUV ieftin, dar si fiabil, constată expertii ITP din Spania. „O masină eficientă, fiabilă si economică”, este descrierea ibericilor. Rareori depistează inspectorii ...

DOCUMENT Operațiunea 'Poluatorul plătește': Impozitele pentru mașini vor bubui. La Guvern se lucrează pentru noile tarife
10/08/2025 13:14

  La Guvern se pregăteste se pregătesc noi măsuri care vor afecta aproape toti soferii din Romania. Impozitul auto va creste conform principiului ”Poluatorul plăteste”, ...

Rămâi fără permis de conducere dacă nu îți plătești amenzile de circulație în 90 de zile. Anunțul ministrului Dezvoltării
04/08/2025 20:25

 Cseke Attila, ministru al Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Administratiei din Romania, a vorbit despre cazurile in care soferii si-ar putea pierde permisele dacă nu isi achită amenzile de circulatie ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei