Cât cheltuiește o firmă de transport de mici dimensiuni la început de an doar ca să poată ieși la început de an cu camioanele pe șosele

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 19-01-2024 09:19

În ultimele zile toți ochii sunt ațintiți asupra protestelor fermierilor și a transportatorilor, două cateorii socio-profesionale de importanță vitală pentru orice societate și cu o pondere semnificativă în PIB-ul României.


Dacă în cazul revendicarilor agricultorilor, statul poate interveni mai ușor pentru ameliorarea situației, având mai multe pârghii (fonduri UE, subvenții, legislație), acest lucru nu se aplică și în cazul transportatorilor.

Pentru a face o radiografie a nemulțumirilor expuse de transportatori, G4 Media a realizat o analiză a costurilor pe care le au de suportat micii transportatori pentru a-și desfășura activitatea.

În cadrul acestei analize, vom lua în calcul, în prima fază, doar costurile necesare la început de an pentru autorizarea și menținerea în circulație a parcului auto unei mici firme de transport, fără a mai pune la socoteală înființarea unei firme, investiția inițială și costurile de exploatare.

În primul rând, orice firmă de transport care își desfășoară activitatea în mod legal, are nevoie de o licență comunitară de transport, care se obține de la ARR (Autoritatea Rutieră Romană). Aceasta are o valabilitate de 10 ani și costă 706 lei, indiferent de numărul de camioane deținute.
Ulterior, pentru fiecare camion deținut, firma are nevoie de o copie conformă a licenței comunitare, care este nominală și care are valabilitatea de 1 an (cost 260/vehicul). Obținerea licenței comunitare de transport și a copiilor conforme pentru autovehicule este condiționată de o serie de cerințe ( contract de service pentru parcul auto, dovada deținerii unui spațiu de parcare, demonstrarea îndeplinirii capacității financiare, angajarea unui manager transport, etc. , conform OG 27/2011) care presupun o serie de costuri.
În plus, fiecara camion sau ansamblu (camion+remorcă) deținut de o firma, are nevoie de RCA (asigurare obligatorie), ITP (inspectie tehnica periodica) care are valabilitate de 1 an, ITP tahograf (valabilitate 2 ani). Costul unui RCA pentru un camion pentru un an este cuprins intre 10000 și 18000 lei, în functie de mai multe criterii, costul unui ITP pentru un camion/ansamblu este cuprins între 450-700 lei, iar pentru ITP tahograf costul este cuprins intre 400 și 900 de lei (în functie de generația aparatului de înregistrare).
În teorie, fiecare camion deținut de o firmă de transport, are nevoie de un șofer pentru a fi condus. Costurile cu salarizarea lunară au crescut și în România deoarece șoferii reprezintă o meserie căutată și bine plătită peste tot în Europa de Vest.
Pentru ca acesta să poată își poată desfășura activitatea, are nevoie de o cartelă tahograf, un atestat profesional de conducator auto și de analize medicale anuale, costuri care sunt în general suportate de firma de transport unde lucrează. Costurile pentru toate acestea depășesc 300 de lei pe an.
În concluzie, o firma de transport de dimensiuni mici, să presupunem 5 ansambluri camion + remorcă cu șoferii aferenți, are nevoie de un buget de 70000 de lei pe an doar pentru a fi pregătită să execute un transport.
ATENȚIE. Cheltuielile de mai sus reprezintă cheltuieli doar ca să poată ieși cu camioanele pe șosele. Pe lângă toate acestea se mai adaugă combustibilul, anvelopele, reviziile, deprecierile și multe alte cheltuieli date de dinamicitatea sectorului de transporturi. De exemplu, prețul unui cauciuc de camion pleacă de la 1.500 de lei și poate ajunge până la 3.500 de lei, în funcție de performanțele acestuia.


Un alt obstacol întâmpinat de micile firme de transport este reprezentat de termenele mari de plată prevăzute in contractele de transport, în general 45-90 zile (cele mai intâlnite) și de întârzierile la plata facturilor, plăți care sunt efectuate și la 120 de zile de la scadență.

Dar cel mai important obstacol pentru micul transportator este piața de transport însăși. O piață caracterizată de marje mici de profit (conform datelor oficiale între 0,8 – 3% din cifra de afaceri). O piață dominata de firme mari (peste 200 camioane), care au de partea lor, procentele.

Firme mari, bine capitalizate, care își exercită forța în piața de trasporturi rutiere prin puterea de negociere în relațiile comerciale. Accesul acestora la contracte bine plătite cu volume mari și constante. Prețuri negociate de pe o poziție de putere, fie ca vorbim de asigurări, combustibil, piese de schimb, achiziție camione și remorci, etc.


Aici, micul transportator pierde fară drept de apel. Neavând nici o pârghie în negocieri, nici cu furnizorii săi, nici cu beneficiarii serviciilor oferite. Nu poate oferi prețuri competitive precum firmele mari, deoarece costurile sale sunt mult mai ridicate.

În aceste condiții, singurele lucruri care îi ramân de făcut micului transportator, este să protesteze.

Atenție! Această analiza a fost realizată pe structura unei firme de transport de dimensiuni mici, firme pe care le vedeți la proteste în aceste zile. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Harmanesti, cu sediul in comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi, telefon 0232.722.000, fax 0232.722.000, e-mail: harmanesti@is.e-adm.ro, cod fiscal 16570210. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata totala de 597 mp, Tarla 6, P 274/1, P 275-276, P 323/1, amplasat in intravilanul comunei Harmanesti, F.N., judetul Iasi, apartine domeniului privat al Comunei Harmanesti; -teren in suprafata totala de 123 mp, Tarla 34, P 1211, 1214, 1215, amplasat in intravilanul comunei Harmanesti, F.N., judetul Iasi, apartine domeniului public al Comunei Harmanesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Harmanesti nr. 36/25.07.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Harmanesti. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Harmanesti, comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Comunei Harmanesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 25.09.2024, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 03.10.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Harmanesti, comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original si 2 exemplare copii. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 03.10.2024, ora 11.00, la sediul Comunei Harmanesti, comuna Harmanesti, satul Harmanestii Vechi, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0232.260.600, fax 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Todiresti, cu sediul administrativ in sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava, telefon 0230.539.535, fax 0230.539.543, e-mail: primaria todiresti @yahoo.com, cod fiscal 4326922. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -3 parcele de teren, in suprafata totala de 2.000 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Todiresti, situate in intravilanul comunei Todiresti: -Teren in suprafata de 500 mp, avand nr. cadastral 43156, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 500 mp, avand nr. cadastral 43157, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 1.000 mp, avand nr. cadastral 43503, sat Todiresti, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Todiresti nr. 41/14.06.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei sau se pot consulta pe site-ul: www.comuna todiresti.ro, la sectiunea Monitorul Oficial Local -Hotarari. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 25.09.2024, ora 10.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 03.10.2024, ora 10.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 04.10.2024, ora 10.30, Comuna Todiresti, sat Todiresti, comuna Todiresti, nr. 174, judetul Suceava. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Suceava, din municipiul Suceava, Str. Stefan cel Mare nr. 62, judetul Suceava, telefon 0230.214.948, fax 0230.522.296, e-mail: trsv-arhcont @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2024.
Dilema așteptării la semafor cu piciorul pe frână. Mecanic: „Vei uza mai tare cutia”
10/09/2024 16:48

Dilema asteptării la semafor cu piciorul pe frană a creat discutii aprinse in randul soferilor. Multi sustin că nu este bine, desi a devenit un gest intrat in automatismul conducătorilor auto. Un mecanic a ...

 Planifică-ţi weekendul perfect: 5 idei pentru o scurtă evadare
28/08/2024 11:55

 Planifică-ţi weekendul perfect: 5 idei pentru o scurtă evadare Două-trei zile sunt suficiente pentru o evadare din cotidian, in care să descoperi locuri şi lucruri noi. Nici măcar nu trebuie să i ...

Dacă vrei să-ți schimbi culoarea mașinii trebuie să știi asta. RAR explică care e procedura legală
23/08/2024 21:57

 Registrul Auto Roman a explicat care este procedura legală pe care trebuie să o urmeze proprietarii de autoturisme in cazul in care decid să schimbe culoarea masinii. Totodată, RAR a explicat si ce se ...

A fost descoperit 'sistemul mafiot' al service-urilor auto: Riscăm creșterea prețurilor RCA, din cauza prețurilor umflate artificial
08/08/2024 09:17

Consiliul Concurentei dezvăluie practicile scandaloase pe care le investighează in cazul mai multor service-uri auto din cea mai bogată zonă a tării Bucuresti-Ilfov. Companiile de asigurare ar putea scumpi ...

Cea mai nouă modificare a CODULUI RUTIER a stârnit revoltă printre șoferi. Decizie drastică pentru cei care refuză testarea cu etilotest sau drugtest
06/07/2024 00:27

Noutăti pentru conducătorii auto! Soferii care refuză testarea cu etilotestul sau drugtestul vor rămane fără permis pană vin rezultatele de sange. Vorbim despre cea mai nouă modificare a Codului Rutier, ...

Va fi introdus și la noi semaforul cu litera
24/06/2024 17:12

Semafoarele cu litera „A” sunt adesea o sursă de confuzie pentru soferi. Sunt destinate exclusiv transportului public si indică momentul in care vehiculele autorizate, cum ar fi autobuzele si tramvaiele, ...

Tupeul greu de imaginat al unui șofer de SUV. Cum a reușit să ”fenteze” o coloană imensă de mașini VIDEO
13/06/2024 14:16

 Un sofer din Iasi a preferat să circule pe linia de tramvai pentru a evita o coloană de masini. Incidentul s-a petrecut ieri, 12 iunie 2024, in jurul orei 12:30, pe Calea Chisinăului, unul dintre cele ...

Ce trebuie să facă șoferii când așteaptă la semafor. Regula pe care puțini o cunosc
11/06/2024 15:52

Iată ce trebuie să facă soferii cand asteaptă la semafor. Multi se intreabă dacă este bine să scoti masina din viteză la semafor. Procedeul este diferit dacă este vorba de o masină cu transmisie manua ...

VIDEO Se organizează primul zbor direct România-SUA, după 20 de ani: Cât costă biletele și cât durează zborul
07/06/2024 08:26

Aeronava HiSky, Airbus A330-200, prima aeronavă wide-body din flota companiei şi singura de acest tip inregistrată in Romania, este programată să decoleze la ora 08:30, pentru un zbor cu durata de 10 ore, ...

FOTO Au fost făcute primele teste cu Dacia Sandriders: Monstrul care urmează să intre în istorie
07/06/2024 08:15

Echipa Dacia Sandriders si-a incheiat faza initială de testare in cadrul pregătirilor pentru Dakar, raliu la care va participa pentru prima oară in ianuarie 2025. După o verificare a sistemelor la Millbr ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei