Inițiativa Buzău: Colaborarea dintre comercianți, RetuRO și autorități locale pentru succesul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR)

WhatsApp Image 2024-11-18 at 14.18.48(1)

Dimensiune font:

| 18-11-2024 14:48

 Într-o inițiativă care ar putea deveni model de bune practici în România, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco Buzău 2009, în parteneriat cu autoritățile locale, au lansat un program pentru implementarea punctelor de colectare a ambalajelor SGR. Această colaborare este menită să sprijine micii comercianți și să faciliteze accesul cetățenilor la punctele de returnare pentru a-și recupera garanția. Prin instalarea automatelor de colectare (RVM-uri) și un management eficient al ambalajelor care fac obiectul SGR, proiectul susține comunitatea locală, prin facilitarea organizării de puncte de colectare în proximitate.

 1. Ați decis să veniți în sprijinul micilor comercianți din județul Buzău pentru ca aceștia să își poată îndeplini obligația legală de organizare a punctelor de returnare a ambalajelor ce fac obiectul SGR. De ce și cum faceți acest lucru?

Sprijinul acordat micilor comercianți din județul Buzău pentru organizarea punctelor de returnare a ambalajelor în cadrul Sistemului Garanție-Returnare (SGR) este esențial din mai multe motive. În primul rând, multe persoane din mediul rural întâmpină dificultăți în a-și recupera garanția pentru ambalaje, deoarece încă nu au acces la infrastructura necesară în localitățile lor. Acest proiect facilitează recuperarea garanțiilor și oferă beneficii, atât pentru cetățeni, cât și pentru micii comercianți, care își pot crește vânzările prin participarea la acest sistem.

Pe lângă asta, proiectul sprijină și UAT-urile în gestionarea și raportarea ambalajelor colectate, contribuind astfel la atingerea obiectivelor de mediu și la responsabilizarea comunităților în ceea ce privește reciclarea.

Într-adevăr, ne-am decis să venim în sprijinul micilor comercianți și, totodată, al UAT-urilor pe raza cărora aceștia își desfășoară activitatea. Monitorizăm permanent situația deșeurilor din județ, iar odată cu lansarea programului SGR am observat că lipsa spațiului de depozitare, a personalului pentru colectarea manuală și a cunoștințelor privind gestiunea ambalajelor returnabile sunt probleme frecvent întâmpinate de micii comercianți.

O parte a acestui program va fi RVM-ul mobil care ne va facilita colectarea ambalajelor cu garanție din comunele cu un flux scăzut de ambalaje. Această soluție este folosită și în alte țări care au implementat programul SGR.

În urma discuțiilor cu reprezentanții UAT-urilor, am decis împreună că ar trebui să montăm aparate RVM, pe care le considerăm soluția optimă. Astfel, toți micii comercianți din județ vor putea participa la acest program, iar cetățenii care returnează ambalajele vor avea posibilitatea de a alege comerciantul unde să folosească voucherul sau opțiunea de returnare în numerar a garanției. 

2. Care este infrastructura proiectului și care sunt beneficiile pentru micii comercianți?

Proiectul prevede montarea de automate tip RVM, acele automate de colectare automată a ambalajelor, în colaborare cu  UAT-urile din județul Buzău și cu micii comercianți. Pentru început, dorim montarea acestora în acele UAT-uri care au un flux mare de ambalaje, urmând ca ulterior să extindem proiectul în funcție de celelalte cerințe din județ.

Beneficiile pentru micii comercianți sunt semnificative, de la creșterea vânzărilor (atragerea de clienți care, în majoritatea cazurilor, folosesc voucherele primite de la automate pentru a face cumpărături în magazin), la reducerea încărcării personalului și până la optimizarea spațiului de depozitare, adică eliminarea spațiului ocupat pentru stocarea sacilor cu ambalaje și reducerea riscului de blocaj operațional.

Prin aceste măsuri, ne propunem să ușurăm activitatea micilor comercianți și să creăm o infrastructură sustenabilă de gestionare a deșeurilor, cu un impact pozitiv asupra comunităților locale.

3. Ce rol joacă UAT-urile sau ADI (Asociație de Dezvoltare Intercomunitară) în acest proces?

Noi, ca ADI, suntem inițiatorii proiectului și parte din contractul de implementare, având un rol central în asigurarea bunei desfășurări a acestuia. În această calitate, ADI acționează ca liant între comercianți si UAT-uri. UAT-urile pun la dispoziție spațiile necesare pentru montarea automatelor RVM și beneficiază direct de colectarea separată a deșeurilor de ambalaj, realizată într-un mod eficient și controlat. Astfel, contribuția UAT-urilor este esențială pentru succesul proiectului, asigurând sprijin logistic și facilitând accesul cetățenilor la acest serviciu.

Până în acest moment nu am putut implementa acest proiect din motive de natură financiară și operațională. În primul rând, conform legii, garanțiile plătite ar trebui sa treacă prin bugetul local, lucru care este imposibil (sau aproape imposibil). De asemenea, presiunea asupra bugetului local generată de achiziția unui aparat RVM este mare în majoritatea cazurilor. În al doilea rând, pentru a avea succes, aceste RVM-uri trebuie operate de către specialiști, companii care au experiență în domeniu. Soluția fezabilă pentru gestionarea ambalajelor a fost identificată de către ADI și implică colaborarea cu un operator privat cu experiență în domeniu, care se va ocupa și de fluxul financiar. În egală măsură, experiența dovedită în gestionarea ambalajelor și proactivitatea în identificarea soluțiilor viabile necesare UAT-urilor au constituit premisele unui parteneriat public privat, în care toate părțile implicate își găsesc rolul specific. Rezolvarea situației gestionării ambalajelor, atât în mediul rural cât și în urban, își găsește soluția, în opinia noastră, prin acest gen de parteneriat. 

4. Cum au decurs până acum discuțiile cu UAT-urile?

UAT-urile membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Eco Buzău 2009 au primit cu entuziasm acest proiect, arătându-se foarte interesate de implementarea lui. Cerințele micilor comercianți pentru automate RVM erau deja ridicate, mai ales din cauza lipsei de spațiu de depozitare și a nevoii de a crea un cadru mai accesibil pentru cetățeni în vederea recuperării garanției. În multe cazuri, cetățenii erau nevoiți să transporte ambalajele până în alte localități dotate cu aceste automate pentru a-și putea recupera garanția. Această inițiativă le oferă o soluție locală și convenabilă, îmbunătățind astfel calitatea vieții în comunitate.

5. Cum își vor recupera cetățenii garanția?

Pentru a-și recupera garanția, cetățenii vor putea returna ambalajele la RVM-ul instalat. La finalul procesului de colectare, automatul va emite un voucher cu valoarea garanției aferente ambalajelor returnate, iar oamenii vor putea folosi voucherele fie pentru achiziția de produse, fie pentru a solicita returnarea în numerar a contravalorii la magazinele înrolate din raza UAT-ului.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Extragere istorică la Loteria Română: Ce numere au ieșit câștigătoare
14/09/2025 19:16

 Numerele extrase duminică, 14 septembrie: Loto 5/40: 35, 13, 37, 11, 2, 3, Loto 5/40 suplimentară: 37, 17, 3, 26, 27, 14 Joker: 32, 38, 5, 29, 34 + 12 Joker suplimentară: 23, 13, 24, 42, 14 +18 No ...

14 septembrie, Ziua inginerului român
14/09/2025 10:30

Ziua inginerului roman este sărbătorită, anual, la 14 septembrie, fiind instituită prin Hotărarea de Guvern 525/2000. Potrivit acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale, Academia de Ştiinţe Tehnice şi ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

Programul Rabla pentru persoane fizice, APROBAT. Voucherul pentru mașini electrice SCADE la 18.500 lei
12/09/2025 06:10

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost aprobat de Guvern in sedinta de Guvern de joi, cu alocare bugetară de 200 milioane lei. Vestea proastă este că cei care intentionau să-si cumpere o masină elec ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JUD
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat ...

COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activității ALERGIA PRO PLUS SRL
11/09/2025 15:45

 COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activitătii ALERGIA PRO PLUS SRL

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei