Podul peste Dunăre de la Brăila a costat aproximativ 700 de milioane de euro. Cu mai mult de o treime față de valoarea estimată la semnarea contractului de finanțare UE, în 2019, de 520 milioane de euro. Din întreaga sumă, aproape 340 de milioane de euro sunt bani europeni.
Podul efectiv, cu lungime totală de aproape doi kilometri, a fost inaugurat în iulie 2023, cu o întârziere de circa un an și jumătate. De atunci, problemele s-au ținut lanț, cele mai frecvente fiind legate de calitatea asfaltului, care s-a vălurit în mai multe rânduri.
După numeroase litigii și negocieri între autoritățile române și antreprenorul podului, compania italiană Webuild, constructorul a folosit o rețetă nouă de asfalt, pe care a pus-o inițial doar pe unul din sensurile de deplasare, iar în luna mai a acestui an – și pe celălalt.
Problemele apărute au întârziat și recepția oficială a întregului proiect, care include și două drumuri de legătură plus un pasaj peste calea ferată – astfel, recepția a avut loc abia la sfârșitul lui iunie 2025.
Aproximativ patru milioane de mașini au tranzitat podul nerecepționat în cei doi ani de la inaugurare, spun autoritățile din transporturi.
Probleme până la recepție, probleme și în garanție
Recent, pe pod au apărut noi probleme: prin mai multe găuri făcute de constructor, din motive tehnice, a țâșnit apă.
„Găurile au fost realizate pentru a fi măsurată grosimea stratului de asfalt, în condițiile în care trebuie să îi păstrezi uniformitatea”, explică purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Șerbănescu.
„Sunt două variante pentru apariția apei: fie infiltrații, fie condens între asfalt și tablierul metalic – varianta mai plauzibilă”, completează el.
Condensul este facilitat de diferențele de temperatură, precum și de funcționarea sistemul de răcire a tablierului metalic, mai spune Șerbănescu. Este varianta mai plauzibilă și în contextul în care în perioada apariției apei în găurile care au diametrul de aproximativ 10 cm nu a plouat.
Potrivit lui, instituția a făcut verificări, lucru pe care l-a cerut și constructorului. Ne-a transmis că nu are încă concluziile verificărilor și că urmează să ni le furnizeze.
„Cert este că podul este în perioada de garanție (garanția oferită de constructor pentru podul de la Brăila este de zece ani, n.r.) , iar constructorul are responsabilitatea să remedieze orice problemă apărută”, completează purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Durata de viață a podului – conform normativelor din construcții, este de 120 de ani.
Șerbănescu admite că problema apei care țâșnește prin găurile tehnice trebuie rezolvată cât mai rapid, înainte de începerea iernii.
„Iarna va fi foarte delicat să ai astfel de probleme, chiar dacă în principiu condensul va fi mai mic”, subliniază el.
Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, spune că din informațiile sale este în curs o expertiză a constructorului, care a apelat inclusiv la un expert din Italia – același care a coordonat etapa de turnare a noii rețete de asfalt – pentru studierea și rezolvarea problemei.
Dincolo de acest fenomen, pe parcursul verii din acest an nu au fost probleme cu vălurirea asfaltului, astfel că noua rețetă se dovedește cea potrivită, spune purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
Adauga comentariul tau