Semnal de alarmă tras de Patriarhul Daniel: Mai multe înmormântări decât botezuri

Patriarhul-Daniel-274x207

Dimensiune font:

| 11-02-2024 00:12

În cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureștilor, în 2023 au fost oficiate mai multe înmormântări decât botezuri. Este un semnal de alarmă care a reieșit din raportul pe care Patriarhul Daniel l-a prezentat la ședința anuală a Adunării Eparhiale a Arhiepiscopiei Bucureștilor.
Concret, în 2023, preoții din eparhia pe care Patriarhul o conduce, au oficiat 16.174 botezuri, 8.242 cununii şi 17.440 înmormântări. Totodată, se remarcă și numărul scăzut al cununiilor, ceea ce indică faptul că tot mai mulți bucureșteni aleg să nu se mai cunune în fața preoților.

 


 

În darea de seamă de la Reședința Patriarhală, Patriarhul a prezentat și alte detalii legate de arhiepiscopia pe care o conduce.


”Întrucât s-au făcut mai multe solicitări pentru acordarea de Sfinte Antimise unităților de cult, începând cu anul 2020 au fost inițiate procedurile necesare pentru imprimarea, confecționarea și sfințirea unor noi Sfinte Antimise.

În acest sens, au fost verificate și actualizate listele cuprinzând denumirea tuturor unităților de cult din eparhie, numărul bisericilor, paracliselor și capelelor, precum și hramurile care au fost acordate acestora, pentru Arhiepiscopia Bucureștilor fiind necesare 874 Antimise cu sfinte moaște. Au fost sfințite și oferite, împreună cu părticele din sfinte moaște ale unor sfinți mucenici, unităților de cult din eparhie în cadrul ședinței Permanenței Consiliului eparhial din data de 13 iunie 2023.

 


Preocuparea privind intensificarea activităților administrative şi misionare a determinat înființarea a două parohii (parohia Sfântul Voievod Ştefan cel Mare – Domnești, în comuna Domnești, județul Ilfov, Protoieria Ilfov Sud, cu data de 1 septembrie 2023, și parohia Jercălăi, în orașul Urlați, județul Prahova, Protoieria Urlați, cu data de 1 ianuarie 2024) și înființarea a două filii (filia Gogeasca, satul Gogeasca, județul Prahova, Protoieria Vălenii de Munte, care a fost încadrată în Schema de funcții şi personal a parohiei Târlești, Protoieria Vălenii de Munte, cu data de 15 februarie 2023, și filia Cozieni, satul Cozieni, comuna Găneasa, județul Ilfov, Protoieria Ilfov Sud, care a fost încadrată în Schema de funcții şi personal a parohiei Piteasca, Protoieria Ilfov Sud, cu data de 1 mai 2023). De asemenea, au fost făcute demersuri pentru identificarea unor soluții concrete privind rezolvarea situației clericilor care nu locuiesc în parohie, acestea fiind implementate gradual, în funcție de distanța dintre domiciliul clericului și parohia unde activează; în anul 2023 au fost rezolvate 15 situații de navetism; s-au făcut propuneri de transfer pentru unii preoți harnici din mediul rural la parohii din mediul urban, unde era necesară intensificarea activității; au fost soluționate situațiile a 5 clerici îmbisericiți, prin numirea în posturile clericale vacante de la parohii; au fost înființate posturi clericale noi la unele parohii.


În contextul perfecționării continue a clerului din Arhiepiscopia Bucureștilor, în toate protoieriile au fost organizate conferințe administrative, precum și cercuri pastoral – misionare ale preoților.

Totodată, au fost organizate Cursurile pastoral – misionare pentru obținerea gradelor profesionale de către clericii din Mitropolia Munteniei și Dobrogei.

În conformitate cu Hotărârea Sfântului Sinod nr. 5121/2023, privind actualizarea Metodologiei pentru obținerea gradelor profesionale de către personalul clerical, Arhiepiscopia Bucureștilor a organizat, pentru prima dată, cursurile pentru obținerea gradelor profesionale pentru clericii din Episcopia Ortodoxă Română a Italiei și Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei şi Portugaliei, potrivit unor prevederi speciale.

La aceste cursuri s-au înscris 86 de clerici (54 clerici la cursurile pentru obținerea gradului clerical Definitiv, 22 clerici la cursurile pentru obținerea gradului II clerical şi 10 clerici la colocviul de admitere în vederea obținerii gradului I clerical): 74 de clerici din Episcopia Ortodoxă Română a Italiei, 12 clerici din Episcopia Ortodoxă Română a Spaniei şi Portugaliei. În urma celor două probe, în ziua de joi, 28 septembrie 2023, toți cei 86 de clerici au promovat.


Pentru activități meritorii, în anul 2023, au fost acordate ranguri bisericești, distincții sau ordine patriarhale, mitropolitane şi eparhiale, de onoare şi de vrednicie pentru 140 clerici de mir, personal monahal și unități de cult. De asemenea, în contextul Anului omagial al pastorației persoanelor vârstnice şi Anul comemorativ al imnografilor şi cântăreților bisericești, au fost acordate peste 1000 de diplome omagiale și comemorative.

În anul 2023, a continuat proiectul de cercetare a fondului de bunuri culturale mobile aparținând Depozitului de conservare a bunurilor culturale mobile al Arhiepiscopiei Bucureștilor, în vederea completării arhivei digitale și realizarea unei selecții a celor mai reprezentative obiecte deținute, fiind identificate și nouă manuscrise (sec. XVIII-XIX) care urmează a fi catalogate.

În urma vizitelor efectuate la colecțiile muzeale de artă bisericească din cuprinsul eparhiei, au fost stabilite unele măsuri și propuse planuri de acțiune pentru organizare sau reorganizare muzeală, cu prioritate a colecțiilor aparținând mănăstirilor mai importante, care au o vizibilitate mai mare și care înregistrează un flux crescut de vizitatori.

În cursul anului au fost finalizate mai multe proiecte de restaurare a unor ansambluri bisericești – monumente istorice, finanțate din fonduri europene prin Programul Operațional Regional, între care: ansamblurile și bisericile mănăstirilor Căldărușani și Sitaru din județul Ilfov, Protoieria Ilfov Nord, biserica parohială Gherman, județul Ilfov, Protoieria Ilfov Sud, biserica Sfânta Treime – Măgureni I, județul Prahova, Protoieria Câmpina.

A continuat proiectul privind execuția vitraliilor pentru ferestrele bisericii Sfântul Gheorghe a Mănăstirii Cernica (altar, naos și pronaos), vitraliile comandate fiind montate în biserica mănăstirii în cursul lunii septembrie.

Sub coordonarea Centrului eparhial, au fost executate și intervențiile de conservare – restaurare a componentelor artistice din piatră de la exteriorul pridvorului deschis al Paraclisului istoric Sfântul Mare Mucenic Gheorghe al Reședinței Patriarhale (coloane pridvor, ancadrament ușă și ferestre paraclis, scară și mână curentă), proiectul tehnic de intervenție primind aviz favorabil din partea Ministerului Culturii.


La data de 31 decembrie 2023, erau înregistrate un total de 249 de unități de cult care au inițiat procedura pentru execuția unor lucrări de pictură din nou (în diferite tehnici: frescă, a secco, mozaic), restaurare a picturii, pictură icoane de catapeteasmă sau restaurare catapeteasmă – mobilier bisericesc sau alte tehnici, dintre care 158 reprezintă lucrări active, altele fiind lucrări suspendate din diferite motive sau întrerupte din cauza lipsei finanțării.

Au fost recepționate parțial sau definitiv 52 de lucrări de artă bisericească, dintre care 28 au fost recepții definitive pentru lucrări încheiate în cursul anului 2023.

În anul 2023 au continuat lucrările de construcție, consolidare, restaurare, renovare și întreținere la parohiile, mănăstirile și schiturile din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureștilor și s-au început lucrări noi. Au fost în desfășurare la unitățile de cult lucrări de construire pentru noi locașuri de cult: biserici parohiale (22 urban, 19 rural), capele parohiale (5 urban,18 rural); Paraclis (4 urban, 3 rural), total 71 de șantiere.

De asemenea, au fost în desfășurare 46 de șantiere de consolidare/reparare/restaurare a edificiilor bisericești sediu administrativ protoierii, case parohiale, centre educaționale de parohii, centre sociale etc.

Cheltuielile au fost dimensionate în raport cu veniturile prevăzute în bugetul Centrului eparhial pe anul 2023.”, se arată în raport.

Adunarea eparhială se întruneşte în şedinţă anuală de lucru, în primul trimestru al anului, iar în şedinţe extraordinare, ori de câte ori este nevoie.

Adunarea eparhială este organism deliberativ pentru toate problemele administrative, culturale, social-filantropice, economice şi patrimoniale ale eparhiei. Adunarea eparhială se compune din reprezentanţii aleşi ai clerului şi ai credincioşilor, în proporţie de o treime clerici şi două treimi mireni, cu o viaţă morală şi religioasă demnă de un creştin, care au candidat cu binecuvântarea (aprobarea scrisă a) ierarhului locului. 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Ziua Crucii
14/09/2025 10:45

  Înăltarea Sfintei Cruci, prăznuită pe 14 septembrie, este cea mai veche sărbătoare inchinată cinstirii lemnului sfant. În această zi sărbătorim două evenimente deosebite din istori ...

HOROSCOPUL ZILEI
12/09/2025 05:20

 BERBEC Sunteti obligat să dati un răspuns cat mai rapid la propunerea care vi se face dimineata pentru o noua ocupatie sau contract. Aveti contraargumente puternice, dar parcă nimeni nu vrea azi să v ...

Ședință a Sinodului Mitropolitan al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei
10/09/2025 17:59

 În ziua de 10 septembrie 2025, la resedinta mitropolitană din Iasi s-a intrunit, in şedinţă de lucru, Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, sub preşedinţia Înaltpre ...

HOROSCOPUL ZILEI
09/09/2025 05:27

 BERBEC Este cu sigurantă ziua cea mai "bogată" in evenimente din această lună: primiti musafiri, plecati la drum si trebuie să finalizati si o parte din lucrările incepute. Relatiile cu ...

Luna sângerie în Pești, 7 septembrie 2025: transformări profunde pentru patru zodii în noaptea marii eclipse
07/09/2025 10:10

Pe 7 septembrie 2025, cerul va fi scena unui spectacol cosmic rar: o Lună plină in semnul Pestilor, suprapusă cu o eclipsă totală de Lună, cunoscută popular drept „Luna Sangerie”. Evenimentul ...

Eclipsa de Lună din 7 septembrie 2025. Spectacol cosmic rar vizibil în România, la ce oră să privești cerul
07/09/2025 07:06

În seara zilei de 7 septembrie 2025, cerul va oferi unul dintre cele mai spectaculoase fenomene astronomice: o eclipsă totală de Lună, cunoscută popular sub numele de „Luna Sangerie”. Even ...

HOROSCOPUL ZILEI
07/09/2025 05:00

BERBEC Ziua iti aduce multe schimbări in plan profesional. Se pare că unele relatii cu persoane care te-au sustinut pană acum in demersurile tale de la locul de muncă se vor reconfigura, dacă nu chiar se ...

Horoscopul ZIlei
05/09/2025 05:00

 BERBEC Optimismul cu care reactionati la replicile foarte dure ale rudelor le dezamorsează imediat starea de tensiune. Cineva foarte drag suferă, dar nu prea aveti cum să-l ajutati acum. TAUR Vi se ...

Horoscopul Zilei
03/09/2025 04:55

 BERBEC Ingrijeste-te mult astăzi! Tumultul profesional te poate scoate din zona ta de confort. Somnul, dieta potrivita, plimbarile in aer liber si compania oamenilor dragi si de incredere te pot ajuta m ...

Horoscopul Zilei
01/09/2025 06:04

 BERBEC Va grabiti sa achitati facturile restante si sa faceti si mici investitii, cu toate ca mai aveti de asteptat pana va reechilibrati financiar. Vi se cer referinte pentru un coleg. TAUR Sentimenta ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei