Trenurile spre Moldova se târăsc prin arșiță. CFR vopsește șinele în alb, în loc să repare infrastructura
Dimensiune font:
* pe una dintre cele mai circulate rute feroviare din România, trenurile care leagă Capitala de nordul Moldovei se mișcă greoi în toiul verii * printre opririle esențiale – Gara Pașcani, unde toate trenurile care vin dinspre București spre Suceava sunt obligate să încetinească, nu din cauza vreunei reparații în desfășurare, ci a soarelui care topește șinele * în locul unei rețele modernizate, CFR încearcă o soluție improvizată: vopseaua albă
În fiecare zi, zeci de garnituri sunt nevoite să ruleze cu viteză redusă pe tronsonul București – Suceava/Botoșani, din cauza dilatării excesive a șinelor, provocate de temperaturile care urcă până la 60 de grade Celsius la nivelul căii de rulare. Căldura afectează grav structura metalică, dar și organizarea întregului transport feroviar, ceea ce duce la întârzieri sistematice și disconfort major pentru mii de călători. Afectate sunt trenurile InterRegio și InterCity care leagă Capitala de nordul Moldovei, cu opriri obligatorii în noduri importante precum Buzău, Focșani, Pașcani și Suceava.
Peste 20 de restricții de viteză pe Magistrala 500
CFR a recunoscut că sunt active peste 20 de restricții de viteză doar pe această magistrală 500 (una dintre cele mai lungi din țară), care obligă trenurile să reducă ritmul, în special după-amiaza, între orele 14:00 și 18:00, când temperaturile ating valori critice. În acest interval, unele trenuri ajung să coboare la viteze de doar 50 km/h, iar întârzierile se adună de la un oraș la altul. Deși compania susține că media întârziată ar fi de cel mult șapte minute, realitatea din teren arată altceva: garnituri care ajung cu o jumătate de oră mai târziu în stațiile finale, defectări frecvente ale locomotivelor, lipsa aerului condiționat și o infrastructură care pare abandonată.
În acest context, în locul unor soluții de reabilitare urgentă, Compania Națională de Căi Ferate lansează un proiect experimental: vopsirea sau văruirea șinelor în alb, pentru a reflecta razele soarelui și a reduce încălzirea oțelului. Testele au început în zona Timișoara, pe segmente scurte de cale ferată, iar dacă rezultatele vor fi considerate satisfăcătoare, metoda ar putea fi extinsă și către alte magistrale – inclusiv către rutele din Moldova.
Gara Pașcani, unde toate trenurile dinspre București către Suceava sunt obligate să oprească, devine simbolul acestei stagnări. În lipsa investițiilor în cale de rulare și în condițiile în care trenurile sunt și ele supuse stresului termic, călătoria cu trenul înspre sau dinspre Moldova se transformă într-un test de răbdare și rezistență.
Deși ideea de a reflecta soarele cu ajutorul unei pelicule albe este preluată din alte țări europene, în contextul românesc pare doar o soluție superficială aplicată pe un sistem învechit, unde șinele sunt mai aproape de colaps decât de modernizare. Fără intervenții reale, fără reparații capitale și fără viziune pe termen lung, vopseaua nu face decât să camufleze, pentru o vreme, un eșec major al infrastructurii feroviare din România.
În loc să repare ceea ce e stricat de decenii, CFR pictează. Și, sub canicula care topește metalul, Moldova continuă să fie izolată, pe șine ruginite, cu promisiuni albe ca varul.
Dan DIMA
Adauga comentariul tau