Cu ce imagine rămâne Klaus Iohannis, după două mandate de președinte: „Mai degrabă marionetă decât lup singuratic”

12

Dimensiune font:

| 01-06-2024 00:21

Al doilea și ultimul mandat de președinte al României al lui Klaus Iohannis se apropie de sfârșit. Pentru a înțelege cât de democratic a fost cel mai puternic actor politic din ultimii aproape zece ani, Libertatea l-a invitat la un interviu pe conf. univ. dr. Claudiu Tufiș la Facultatea de Științe Politice a Universității București. Profesorul Tufiș a primit doctoratul în științe politice la Pennsylvania State University, iar principalele sale arii de interes academic includ cultura politică, studii electorale, societatea civilă și mișcările sociale.

Tufiș consideră că opacitatea lui Iohannis față de propria activitate, militarizarea instituțiilor statului, relația controversată a președinției cu serviciile secrete reprezintă punctele slabe. Într-o analiză a tuturor președinților români de după 1990, expertul intervievat n-ar pune mandatele lui Iohannis în topul primelor patru, iar acest lucru înseamnă că inclusiv un mandat al lui Iliescu a fost mai bun decât ale lui.

Iohannis a fost extrem de opac în ceea ce privește activitatea sa. Ba câteodată a părut deranjat că oamenii îndrăzneau să pună întrebări despre activitatea sa. Din păcate, acest lucru s-a văzut de la începutul primului mandat și nu s-a schimbat deloc până la sfârșitul celui de-al doilea mandat. La începutul primului mandat, a rămas foarte repede fără purtător de cuvânt și nici în prezent nu are. Dacă ne uităm la conferințele de presă pe care le-a făcut de-a lungul celor două mandate, ele sunt foarte puține, iar cele care au fost făcute au fost fie regizate, fie fără să permită jurnaliștilor acreditați să pună multe întrebări.

– M-aș mai uita la modul în care președintele a controlat PNL. La nivel informal, a existat o influență uriașă a președintelui asupra conducerii, președinții acestui partid fiind aleși doar dacă erau agreați de el. Iohannis a viciat modul democratic de alegere a liderului acestui partid.

– Este foarte greu pentru un actor politic care a ajuns președinte cu sprijinul unui partid să uite brusc că a avut acest sprijin, să trateze acel partid exact ca pe celelalte partide. Sunt diverse soluții pe care alte state le implementează când vine vorba de relația președintelui cu partidul din care provine. Ideal ar fi ca președintele să fie independent, să nu fie părtinitor, să nu sprijine sau să blocheze alte partide, dar la nivelul în care este clasa politică din România, cred că suntem în etapa în care i-am cere prea mult unui președinte.

– În perioada Băsescu, opoziția îi atrăgea atenția că președintele trebuie să fie neutru. În regimul Iohannis, această narațiune critică din partea opoziției nu a mai existat în spațiul public. – O parte din vină este a partidelor din opoziție. Opoziția noastră a devenit din ce în ce mai măruntă. Din momentul în care PNL a bătut palma cu PSD pentru a guverna împreună, n-a mai rămas în opoziție decât USR, care devenea din ce în ce mai mic, plus AUR, care era mai puțin interesat să lupte împotriva președintelui și avea alte ținte. Pe de altă parte, e foarte greu pentru cetățeanul de rând să evalueze dacă președintele a favorizat un partid în detrimentul altuia. Nu cred că este interesat prea mult de această temă.

– Atât Nicolae Ciucă, cât și Florin Cîțu au ajuns președinți ai PNL pentru că i-a propulsat Iohannis. Niciunul dintre ei nu a avut o ascensiune clasică în partid, unde să își fi dovedit calitățile de lider.

– Asta pare o problemă a PNL-ului. Membrii PNL au fost foarte supuși atunci când li s-au impus anumiți lideri. Iohannis însuși a intrat în PNL foarte târziu, cu mai puțin de un an înainte de alegerile prezidențiale, au fost eliminate o parte dintre prevederile regulamentului PNL ca el să poată fi desemnat. El este în aceeași situație în care s-a aflat și Ciucă, a fost adus din afară și pus la conducerea partidului. Nu îmi plac conspirațiile, dar întrebarea este cine sunt cei care au atâta putere încât să pună la vârful PNL-ului și viitorul președinte, și doi premieri? E clar că ei au fost puși la conducerea partidului, iar partidul a zis: «Da, să trăiți!» Este în linie cu a doua problemă pe care am avut-o în mandatele lui Iohannis, și anume excesiva militarizare și aplecare în fața instituțiilor de forță care sunt mai multe tipuri, nu doar armata, ci și serviciile secrete. Aceasta cred că este cea mai mare problemă cu privire la calitatea democrației în România. În democrațiile stabile nu este normal să dai un prim-ministru care îți vine din clubul militarilor de carieră. La fel, trebuie să existe un control parlamentar civil puternic asupra serviciilor secrete

În cele două mandate ale lui Iohannis, această temă nu a fost una dintre priorități. Au fost perioade mari în care serviciile au rămas fără conducere civilă. Toată relația cu instituțiile de forță a fost problematică în cele două mandate ale lui Iohannis. Se adaugă o a treia problemă: după aderarea României la UE, justiției i s-a acordat un rol important, cu toate problemele asociate: că se făcea telejustiție sau era contestat timingul anumitor dosare. În cele două mandate ale lui Iohannis, rolul lui în lupta anticorupție pare să se fi diminuat. Nu îmi este foarte clar dacă este un lucru bun sau un lucru rău.

Ar fi un lucru bun dacă aceasta ar fi decizia celor din sistemul de justiție fără să fie impus de către clasa politică, dar dacă direcția vine dinspre politic către sistemul de justiție – nu vă mai atingeți de cei de la vârful puterii! – atunci acest lucru este rău. Ne putem uita la câțiva indicatori la care România a subperformat, iar o parte din vină aparține și președintelui. Acești indicatori au fost cei legați de domnia legii: independența justiției, absența corupției și aplicarea predictibilă a legii. Pe acești indicatori, România are mai degrabă scoruri scăzute. Dacă ne uităm la evoluția din ultimii zece ani, în primul mandat al lui Iohannis, condițiile s-au înrăutățit semnificativ, apoi au rămas la același nivel, iar în ultimii ani se vede o ușoară tendință de îmbunătățire.

– Problema principală este legată de accesul la informații. Spre deosebire de alte domenii în care societatea civilă a fost foarte activă – cum este tema corupției – când vine vorba de serviciile secrete, orice actor care este din afară va fi automat lipsit de informații credibile și de substanță. Va fi foarte dificil să aibă acces la aceste informații în condițiile în care comisiile din Parlament care se ocupă de controlul serviciilor secrete nici ele nu își fac treaba.

– A face presiune publică asupra unui serviciu secret este mai important decât a avea acces la informații clasificate. În asta constă puterea noastră, a cetățenilor. A face presiune din partea unui ONG asupra comisiei de control să transparentizeze rapoarte sau pentru a organiza anumite audieri publice este la fel de important. De pildă, după doi ani de război la graniță, noi nu știm cum gândește un șef de serviciu secret.

– Pârghii sunt, cu siguranță. Românii nu sunt foarte curajoși. Știu că este o generalizare, dar are un sâmbure de adevăr. În cultura noastră, e bine să nu te pui rău cu cel care este puternic, mai ales dacă îți poate face rău în multiple moduri. Ca orice actor rațional, stai și te gândești: merită să îmi bat capul? Să îmi pierd legăturile pe care le am, rețele, acces la unele lucruri, doar de dragul de a-i controla pe acești oameni?

– Societatea civilă a ratat un subiect important: relația constituțională dintre președinte și serviciile secrete. România nu are un cadru legal foarte bine pus la punct astfel încât să traseze niște limite clare între cei doi actori. Astfel se creează o putere informală foarte mare în jurul președintelui. Am avut acces la extrasele de cont și am văzut cum a fost creată mișcarea unionistă în perioada președintelui Băsescu. Inclusiv serviciile secrete au donat pentru această mișcare. Acest tip de mișcări politice care implică serviciile secrete ar trebui interzise în mod expres de lege.

– Aș mai da ca exemple Liga Studenților din Străinătate, care a fost creată într-un pattern similar. Nu știu dacă de la președinte a pornit sau pe alte filiere, dar este clar că ea a fost construită ca să sporească accesul unor oameni la diferite poziții politice. Sebastian Burduja și Ligia Deca sunt exemple care au ajuns în poziții importante. Recent, am văzut inclusiv în mediul academic cum azi apare o asociație studențească și după doar câteva luni organizează evenimente cu participarea unor politicieni la vârf. Câte organizații proaspăt înființate pot aduce astfel de politicieni la evenimentele lor în perioada campaniei electorale? Dincolo de ONG-uri, aș întreba de ce nici lumea academică nu se apropie de acest subiect? Avem atâția specialiști în studii constituționale, nu știu ca unul dintre ei să fi scris vreun studiu critic cu privire la relația dintre președinte și serviciile secrete și cum această relație e pusă în practică de diverși președinți. Universitarii, pe de altă parte, pun mult accent pe partea teoretică și mai puțin pe cum s-ar putea schimba unele lucruri. De aceea este bună o colaborare între ONG-uri și zona academică.

– Prioritățile serviciilor secrete sunt trasate din punct de vedere politic în CSAT. Când politicul a dorit să devină corupția amenințare la securitatea națională, acest lucru a fost introdus în Strategia Națională de Apărare a țării. Actualmente, lupta împotriva drogurilor a fost discutată în CSAT și nu știm dacă serviciilor le-a revenit vreun rol. Or, cred că prioritățile unui serviciu secret nu ar trebui trasate în CSAT, ci să existe o lege mai coerentă pentru activitatea lor. Iohannis ar fi putut propune legi moderne pentru sistemul de securitate.

– Iohannis nu și-a folosit deloc puterea de agenda-setting, care este una dintre principalele puteri ale unui președinte. El poate aduce un subiect în dezbaterea publică și are forța de a-l ține pe agendă. Singura temă pe care a părut să aibă un astfel de comportament a fost cea a educației, dar acel proiect a fost un eșec.

– Ce lasă Iohannis în urma lui?

– Îmi iese un bilanț negativ, cum și Băsescu a lăsat un bilanț negativ. La Băsescu, principala problemă pe care a lăsat-o a fost legată de modul de interacțiune între instituțiile statului, el s-a jucat mult punându-le una împotriva celeilalte. În plus, a decredibilizat mult Parlamentul. La Iohannis, părțile negative sunt cele legate de lipsa transparenței. Sub mandatul lui, toate instituțiile au devenit mai opace. În plus, militarizarea instituțiilor statului. În al doilea mandat, a fost și contextul: pandemia, plus anii de război. Însă a și folosit acest context ca să militarizeze totul mult mai repede. În pandemie, nu e normal ce s-a întâmplat, să dorești să gestionezi totul prin Armată. Tendința de a ține totul la secret nu a făcut decât să genereze probleme pe termen mediu și lung. Părțile pozitive mi-e mai greu să le identific în prezent, poate peste câțiva ani, când vom avea acces la informații suplimentare și ne vom schimba unele opinii.

– A fost Iohannis mai degrabă un lup singuratic în obținerea obiectivelor de interes național sau om de echipă?

– Nu știu dacă aș zice lup singuratic. La Iohannis mă întreb dacă nu e vorba mai degrabă de marionetă decât de lup singuratic. În această ultimă perioadă a fost mai interesat să își asigure viitorul propriu decât viitorul țării. Dacă facem suma tuturor mandatelor prezidențiale de după 1990, nu îl văd pe Iohannis în primele patru, asta înseamnă că inclusiv un mandat al lui Iliescu a fost mai bun decât ale lui. România putea să devină un actor mult mai important în plan internațional în ultimii cinci-șase ani, iar acest lucru nu s-a întâmplat.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Lecția dronelor din Polonia și slăbiciunile aliaților. Apărarea NATO contra acestor aeronave s-a dovedit șvaițer
15/09/2025 05:39

Intruziunea "zmeilor" teleghidati din spatiul aerian polonez scoate in evidentă slăbiciunea mijloacelor NATO de combatere a dronelor. Desi Rusia contestă că s-ar afla in spatele incidentului aerian, oricar ...

Donald Trump, Scrisoare Deschisă către NATO: Acesta nu este RĂZBOIUL LUI TRUMP - este RĂZBOIUL lui Biden și Zelenski.
15/09/2025 05:35

Presedintele SUA, Donald Trump, a transmis prin intermediul retelei sale, Adevărul Social, o scrisoare deschisă către natiunile NATO, cu o trimitere directă către statele ipocrite ale organizatiei care pre ...

Nicușor Dan RECUNOAȘTE că România este condusă prost sub mandatul președintelui Nicușor Dan: „40% dintre români sunt exasperați”
12/09/2025 06:07

După ce un sondaj recent a arătat că partidul AUR a crescut pană la 40% in preferintele alegătorilor, Nicusor Dan afirmă că in acest procent se vede dezamăgirea romanilor fată de conducerea tării. Rep ...

Inflația a explodat la 10% după măsurile Guvernului Bolojan
12/09/2025 06:05

Inflatia, sau, mai simplu spus, cresterea preturilor, a ajuns la aproape 10% in august 2025, conform datelor de la Institutul National de Statistică. Sunt primele cifre despre cresterea preturilor, după măsu ...

Cornel Nistorescu:Pensiile lui Bolojan au luat foc
11/09/2025 15:18

Luni, in plin scandal cu scolile, premierul Ilie Bolojan s-a dus la TVR1 si a zis: „Din punctul meu de vedere, suntem in situaţia in care avem nevoie de mai mulţi oameni in piaţa reală a muncii. Şi p ...

Parlamentul respinge ancheta privind anularea alegerilor prezidențiale. CCR decide în continuare
11/09/2025 15:11

Camera Deputatilor a respins miercuri propunerea grupurilor AUR si POT de a infiinta o comisie de anchetă care să analizeze anularea alegerilor prezidentiale din decembrie 2024. Decizia a fost văzută de opo ...

Negocieri tensionate în coaliție pe tema concedierilor din administrație
11/09/2025 15:10

Coalitia de guvernare se reuneste miercuri, de la ora 18.00, intr-o sedintă decisivă in care va fi discutată una dintre cele mai dure reforme din ultimul deceniu, reducerea cu 10% a personalului din administ ...

Nicuşor Dan: România nu are un plan de ţară, în momentul ăsta. Există voinţă de reformă
11/09/2025 15:06

Presedintele Nicusor Dan a transmis la AmCham CEO Business Forum 2025 un mesaj de stabilitate, afirmand că sfarsitul lui 2026 va fi „capătul tunelului”, dar a recunoscut lipsa unui plan de tară pentru re ...

Banii mămicilor, salvați! PNL susține proiectul PSD de eliminare a CASS: 'A fost o greşeală, pentru că se lucrează pe repede înainte'
10/09/2025 06:49

Liderul senatorilor PNL, Daniel Fenechiu, a declarat marţi, referitor la proiectul PSD de eliminare a CASS pentru mame şi veteranii de război, că este un proiect corect, pe care il va susţine, menţionand ...

CTP spune ce s-ar putea întâmpla dacă Ilie Bolojan va demisiona, în cazul în care reforma pensiilor magistraților pică la CCR: Nu vreau să pronunț cuvântul!
10/09/2025 06:44

Gazetarul Cristian Tudor Popescu a vorbit, pe B1 TV, despre o posibilă demisie a lui Ilie Bolojan, in cazul in care reforma pensiilor magistratilor nu va trece de Curtea Constitutională (CCR), si ce implicati ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei