După „Soarele artificial”, China construiește o „Lună artificială”

2luna

| 16-01-2022 16:21

Cercetători chinezi construiesc o „Lună artificială” în cadrul unui centru de cercetare pentru o serie de experimente în condiţii de gravitaţie redusă, bazate pe magnetism, transmite Live Science. Această facilitate, ce urmează să fie inaugurată oficial în cursul acestui an, va folosi câmpuri magnetice puternice în cadrul unei camere de vid cu diametrul de 60 de centimetri pentru a „anula” gravitaţia. Cercetătorii s-au inspirat dintr-un experiment mai vechi în care au fost folosiţi magneţi pentru a face să leviteze o broască.
Li Ruilin, inginer la Universitatea chineză pentru Minerit şi Tehnologie a declarat pentru publicaţia South China Morning Post că această incintă, ce va fi umplută cu pietre şi praf pentru a imita condiţiile de pe suprafaţa selenară, este „prima de acest fel din lume” şi poate menţine condiţii de gravitaţie redusă „atât timp cât dorim acest lucru”.
Cercetătorii doresc să utilizeze acest mediu pentru a testa diferite tehnologii în condiţii de gravitaţie redusă (1/6 din gravitaţia terestră), permiţându-le să verifice rezistenţa unor instrumente şi materiale ce vor fi folosite la suprafaţa Lunii, precum şi să estimeze posibilitatea de a construi o bază umană pe Lună.
„Unele experimente, aşa cum sunt testele de impact, au nevoie de doar câteva secunde (în simulator). Însă altele pot necesita mai multe zile”, aşa cum sunt testele de rezistenţă a materialelor, conform lui Li Ruilin.
Conform cercetătorilor, inspiraţia pentru construcţia acestei camere vine de la Andre Geim, fizician la Universitatea din Manchester, Marea Britanie, care a câştigat premiul satiric Ig Nobel în anul 2000 pentru un experiment în care a făcut o broască să leviteze într-un câmp magnetic. Acest experiment a fost posibil datorită efectului de levitaţie diamagnetică. Diamagnetismul este proprietatea unui obiect, care se manifestă prin apariţia unui câmp magnetic în opoziţie cu un câmp magnetic aplicat din exterior. Mai exact, un câmp magnetic extern modifică viteza de rotaţie a electronilor în jurul nucleului atomic şi astfel se schimba momentul magnetic al dipolului într-o direcţie opusă celei a câmpului magnetic exterior.
Atomii sunt formaţi din nucleu şi electroni ce orbitează în jurul acestuia pe orbite ce generează câmpuri magnetice. De obicei, câmpurile magnetice cu orientare aleatoare ale atomilor ce compun un obiect, fie că este vorba de o picătură de apă sau de o broască, se anulează reciproc, fără ca magnetismul să se manifeste la nivelul întregului material.
Dacă însă se aplică un câmp magnetic extern asupra acestor atomi, situaţia se schimbă. Electronii îşi vor modifica mişcarea, producând propriul câmp magnetic care se opune câmpului magnetic aplicat. Dacă magnetul extern este suficient de puternic, forţa magnetică de respingere dintre acesta şi câmpul magnetic generat de atomi va creşte suficient de mult încât să învingă gravitaţia şi astfel respectivul obiect începe să leviteze.
Experimentele desfăşurate în această incintă vor fi folosite în cadrul programului chinez de explorare selenară Chang'e (al cărui nume derivă de la zeiţa chineză a Lunii). În cadrul acestui program, Beijingul a trimis un rover autonom pe faţa nevăzută a Lunii în 2019 (misiunea Chang'e 4) şi a cules mostre de rocă selenară în 2020 (misiunea Chang'e 5). China a anunţat că va ridica o bază de cercetare la polul sudic al Lunii până în 2029, mai aminteşte Live Science.

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Primaria Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani, telefon 0231/561.946, fax 0231/561.936, e-mail: primariacotusca@ yahoo.com, cod fiscal 3372157. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: a) teren in suprafata de 7.900 mp, din Parcela Cadastrala 677, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; b) teren in suprafata de 680 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; c) teren in suprafata de 7.210 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 1, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; conform H.C.L. nr. 22/08.04.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Primariei Comunei Cotusca. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei, se achita numerar la Casieria institutiei sau in contul concedentului: RO60 TREZ 1195 006X XX00 0330, deschis la Trezoreria Saveni, cod fiscal al concedentului 3372157. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.05.2022, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2022, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2022, ora 12.00, la sediul Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Botosani, oras Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, e-mail: tr-botosani-reg@ just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.05.2022.
Administratorul judiciar desemnat prin Sentinţa civilă nr. 76/F/12 aprilie 2022, pronunţată de Tribunalul Vaslui în dosarul nr. 454/89/2022, privind debitoarea S.C. SOPHPANIS S.R.L. Vaslui, având C.U.I. 28957084, sediul social în mun. Vaslui, str. Ştefan cel Mare, nr. 275, corp clădire C3, spaţiul 1, jud. Vaslui, înscrisă la O.R.C. Vaslui sub numărul J37/313/2011, notifică deschiderea procedurii generale a insolvenţei, conform Legii privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Termenul limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor este 20.05.2022. În temeiul art. 114 din Legea privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, nedepunerea cererii de admitere a creanţei până la termenul menţionat atrage decăderea din drepturi privind creanţa/creanţele deţinute împotriva debitorului. Termenul limită pentru verificarea creanţelor, întocmirea, afişarea şi comunicarea tabelului preliminar al creanţelor este 03.06.2022. Termenul pentru soluţionarea eventualelor contestaţii şi pentru afişarea tabelului definitiv al creanţelor este 28.06.2022. Adunarea creditorilor va avea loc în data de 09.06.2022, ora 1200 la sediul administratorului judiciar din mun. Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, jud. Vaslui, având următoarea ordine de zi: 1. desemnarea comitetului creditorilor şi a preşedintelui acestuia; 2. confirmarea administratorului judiciar şi a onorariului, 3. probleme diverse. Relaţii la administratorul judiciar ESTCONSULT I.P.U.R.L. Huşi, tel. 0335/566.035, 0727/850.575.
1.Informatii generale privind locatorul: Primaria Comunei Voinesti, cu sediul in satul Voinesti, str.Principala, nr.153, comuna Voinesti, judetul Iasi , telefon/fax: 0232/294755 2.Informatii generale privind obiectul inchirierii : inchiriere pe o perioada de 7 ani a unor suprafete de pasuni aflate in domeniul privat al UAT Comuna Voinesti, conform caietului de sarcini. Pretul de inchiriere stabilit conform HCL nr.74 /23.04.2021 , HCL nr.80/28.05.2021 si HCL nr.14/24.03.2022 este de 120 lei/ha/an. 2.1. Procedura aplicata : atribuire directa conform HCL nr.74 /23.04.2021 3. Informatii privind documentatia de inchiriere: 3.1.Modalitatea prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de inchiriere. Documentatia de atribuire se poate obtine de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iasi. 3.2. Denumirea si adresa Compartimentului din cadrul locatorului de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de inchiriere. Documentatia de inchiriere se poate obtine de la Compartimentul Registru agricol din cadrul Primariei Comunei Voinesti, persoana de contact: inspector Marcoci Irina – membru comisie 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar. Documentatia de atribuire se poate obtine contra sumei de 100 lei de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iaşi. Suma se achita la casieria institutiei. 4. Informatii privind cererile de inscriere 4.1. Data limita de depunere a cererilor de inscriere la sedinta publica de atribuire directa Dosarele de inscriere se depun la registratura Primariei Comunei Voinesti, pana la data de 16.05.2022 ora 1500. Documntele necesare in vederea intocmirii dosarului de inscriere sunt mentionate in caietul de sarcini. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de atribuire directa Sedinta publica de atribuire directa va avea loc in data de 19.05.2022 ora 0900 la sediul Primariei Comunei Voinesti. 6. Denumirea instantei competente in solutionarea litigiilor Judecatoria Iasi, str.Anastasie Panu, nr.25
Pentagonul avertizează că tot mai multe OZN-uri apar pe cer. Piloţii militari nu pot explica fenomenele
18/05/2022 08:51

Un "număr tot mai mare" de obiecte neidentificate a fost raportat pe cer in ultimii 20 de ani, a indicat marţi, 17 mai, un responsabil al Pentagonului in faţa congresmenilor americani, fără a aju ...

Amfore antice, scoase la lumină de soldații ucraineni care săpau tranșee în Odesa
17/05/2022 20:12

Soldatii din cadrul Batalionului 126 de Apărare Teritorială ucrainean au descoperit amfore antice in timp ce săpau transee in Odesa, in vederea pregătirii pentru o nouă agresiune rusă. Amforele sunt reci ...

Olanda vrea să înlocuiască muncitorii sezonieri cu roboți
17/05/2022 09:38

În Olanda, devine din ce in ce mai dificilă in Olanda recrutarea de muncitori sezonieri care să poată face o bună muncă de recoltare. Cererea de personal adecvat este mare in aproape toate sectoarele ...

Intestinul, al doilea creier?
12/05/2022 17:30