Dărăban (ACUE): Soluţia propusă de noua OUG pentru plata furnizorilor nu e una la modul real; ministerele de resort nu au fondurile necesare

Dana-Daraban-ACUE

Dimensiune font:

| 11-05-2023 18:45

Măsurile propuse prin noua Ordonanţă de Urgenţă pentru plata furnizorilor de energie reprezintă o recunoaştere a faptului că fondul din care statul decontează compensările nu este sustenabil, a declarat, joi, pentru AGERPRES, Dana Dărăban, director executiv al Federaţiei Patronale a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie.

Potrivit acesteia, soluţia propusă "nu este una la modul real", întrucât cele două ministere de resort nu au fonduri suplimentare pe care să le aloce, chiar şi temporar.

"Ordonanţa propusă şi măsurile impuse sunt de fapt şi de drept o recunoaştere a faptului că modul în care se finanţează fondul din care statul decontează compensările nu este sustenabil. Asta este o recunoaştere, clar. Din nefericire, soluţia propusă nu este o soluţie la modul real, pentru că ministerele de resort nu au acele fonduri suplimentare pe care să le aloce, chiar şi temporar, către acest capitol bugetar. Noi aşa am înţeles din observaţiile Ministerului Energiei, care a spus foarte clar că nu are sume suplimentare pe care ar putea să le aloce nici temporar pentru plata acestor compensări", a explicat Dana Dărăban.

Ea a subliniat că în lipsa plăţilor către furnizori, aceştia vor fi în riscul de a nu mai putea asigura plăţile către distribuţie, transport, producţie, taxe şi accize, TVA etc.

"Deci, noi, cumva, din tot ceea ce colectăm de la client, plus diferenţa pe care trebuie s-o plătească statul, noi dăm banii înapoi. Este o foarte mică proporţie care rămâne la furnizor, reprezentând costul de furnizare, costul cu angajaţii şi sistemul de facturare", a punctat Dărăban.

Reprezentanţii ACUE semnalează, într-o postare pe pagina de Facebook a federaţiei, că noul proiect de Ordonanţă de Urgenţă (OUG privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative) pune în real pericol funcţionarea întregului sistem energetic prin prevederea potrivit căreia Ministerele Muncii şi Energiei să utilizeze resurse bugetare inexistente pentru plata datoriilor angajate, tot de Guvern, prin schemele de plafonare.

"Sistemul energetic naţional a fost susţinut de furnizori, cu împrumuturi bancare, în baza reglementărilor şi angajamentelor Guvernului, care s-a angajat să returneze diferenţa dintre preţul de piaţă al energiei şi preţul plafonat, achitat de consumatori. În conformitate cu legislaţia emisă de Guvern, furnizorii au obligaţia de a achita în avans, integral sumele pentru achitarea energiei, la preţul pieţei, a transportului, distribuţiei, a serviciilor de sistem şi a tuturor taxelor. Diferenţa dintre suma reală plătită în piaţă şi suma plafonată (plătită de consumatori), avizată de ANRE, trebuia recuperată ulterior de la Ministerele Muncii (pentru consumatorii casnici) şi Ministerul Energiei (pentru consumatorii industriali). Furnizorii plătesc întregul lanţ de producţie şi primesc un tarif de furnizare plafonat şi el, prin legislaţie", explică reprezentanţii ACUE.

Ei subliniază că, în acest moment, decontările confirmate de ANRE şi în aşteptare la plată sunt abia la luna decembrie 2022, numai pentru plăţile datorate pentru consumatorii industriali suma neachitată fiind de peste 1,3 miliarde de lei.

"ACUE şi reprezentanţii diferitelor asociaţii şi companii din energie au atras atenţia în numeroase rânduri că schema de plafonare implică un efort bugetar mare şi a solicitat evidenţierea surselor de venit care ar putea acoperi aceste cheltuieli, angajate de Guvern, prin propriile reglementări. ACUE a propus o serie de soluţii care ar putea debloca situaţia care au fost desconsiderate de partenerii guvernamentali. Din păcate, este un nou semnal de lipsă de seriozitate, de planificare, de viziune şi, în final, de competenţă în administrarea uneia dintre cele mai sensibile perioade economice din ultima decadă, pe care autorităţile îl transmit întregii economii", menţionează sursa citată.

Daniela Pescaru, secretar de stat în Ministerul Finanţelor, a declarat joi, la şedinţa Plenului Consiliului Economic şi Social pentru avizarea proiectului de OUG, că sumele încasate la Fondul de Tranziţie sunt mai mici decât necesarul de plată solicitat de furnizorii de energie şi atunci Ministerul Energiei şi Ministerul Muncii vor putea să achite aceste sume din bugetul aprobat, chiar şi din creditele pe care le au pentru acţiuni programate la plată în trimestrul patru, iar fondurile vor fi completate la rectificare.

"Compensarea preţului la energie se face prin acel Fond de tranziţie care se se alimentează din supraimpozitul reglementat în Ordonanţa 27. În practică, în ultimele luni am constatat că sumele încasate în acel fond sunt mai mici decât necesarul de plată solicitat de furnizorii de energie. Ştiţi foarte bine că noi nu putem modifica bugetul până la prima rectificare bugetară, care de regulă are loc în luna august. Deci, nu avem un mecanism bugetar să majorăm cumva fondurile pentru acest Fond de tranziţie. Şi atunci am băgat această reglementare ca ordonatorii, cei doi, Ministerul Muncii şi Ministerul Energiei, să poată să achite şi din bugetul aprobat aceste sume. (...)Deci, dacă ministerele identifică economii în buget sau pot să nu identifice, pot să plătească din credite, noi le-am creat temei legal să plătească din creditele pe care le au chiar şi pentru alte acţiuni, dar care să spunem că sunt programate la plată în trimestrul patru, astfel încât noi, prin rectificarea pe care o s-o facem în august să reuşim să acoperim această gaură produsă de plata acestor compensări", a explicat Pescaru.

Conform proiectului Ordonanţei de Urgenţă privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată luni seara pe site-ul Ministerului Finanţelor, se propune ca, în situaţia în care fondurile asigurate din Fondul de Tranziţie Energetică nu asigură plata integrală a cererilor de decontări de furnizorii de energie, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Energiei, să poată aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora.

"În cursul anului 2023, în situaţia în care fondurile asigurate din contul de disponibil prevăzut la art. 15 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările şi completările ulterioare, nu asigură plata integrală a cererilor de decontări transmise conform prevederilor legale în vigoare, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Energiei, pot aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora", se menţionează în proiect.

Acesta mai prevede că în anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a OUG, se autorizează Ministerul Energiei şi Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, "să efectueze virări de credite bugetare şi credite de angajament, în cadrul capitolului bugetar, între capitole bugetare şi între programe, peste limitele prevăzute, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate", în vederea asigurării fondurilor necesare prevăzute la art. 7 şi art. 7 1 din OUG 27/2022.

Într-o adresă către Ministerul Finanţelor, obţinută de AGERPRES, Ministerul Energiei semnalează că nu dispune de fonduri financiare care pot fi alocate în vederea punerii în aplicare a prevederilor Ordonanţei, al căror nivel se ridică la 1,338 miliarde lei. 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
La câte zile este recomandat să-ți speli părul. Sfaturi esențiale
14/09/2025 17:49

Îngrijirea părului este o preocupare constantă pentru femei si bărbati deopotrivă. Una dintre cele mai frecvente intrebări este la cate zile trebuie spălat părul pentru a arăta bine, dar si pentru ...

Anchetă uriașă la Romsilva. Prime de pensionare de peste 1 milion de euro
06/09/2025 21:11

Ies la iveală noi detalii şocante despre dezmătul pe bani publici de la Romsilva. Doar in ultimii doi ani, 13 directori din regie au reusit să cumuleze sume colosale drept bonus de pensionare. Dezvăluirile ...

Înotătoare italiene care au participat la Mondiale, reţinute la aeroportul din Singapore pentru furt din magazine
30/08/2025 17:26

Două inotătoare italiene care se intorceau acasă de la Campionatele Mondiale din Singapore au fost reţinute pentru scurt timp de autorităţile aeroportuare de pe insula asiatică pentru furt din magazine, ...

FOTO ANPC a intrat tare în comercianții care vând sucuri și băuturi răcoritoare: Amenzi imense și peste 35.de tone de produse scoase de la vânzare
28/08/2025 14:37

  Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au dat amenzi de două milioane de lei in urma unor controale la 630 de operatorii economici care vand sucuri şi băuturi ...

Incendiu uriaș la Dragonul Roșu: 3.800 mp distruși, pompierii au luptat toată noaptea cu flăcările
27/08/2025 11:52

Noaptea trecută, un incendiu de proportii a cuprins Complexul Dragonul Rosu din Bucuresti, afectand peste 3.800 de metri pătrati. 28 de autospeciale au fost mobilizate, iar pompierii au lucrat ore intregi pen ...

OnlyFans face bani mai mulți decât economiile unor state: platforma a procesat 7,2 miliarde de dolari în 2024
27/08/2025 08:56

  Platforma britanică OnlyFans, cunoscută pentru continutul său explicit, isi continuă expansiunea financiară intr-un ritm alarmant. În 2024, utilizatorii au cheltuit 7,2 miliarde de dolari pe ...

Serena Williams, siluetă de invidiat în costum de baie, după ce a slăbit 14 kilograme: „Mă simt minunat” FOTO
25/08/2025 19:15

 Serena Williams, una dintre cele mai mari legende ale tenisului mondial, a impărtăsit recent detalii despre o schimbare importantă in stilul său de viată si modul in care a reusit să slăbească sem ...

379.000 de americani au devenit milionari în 2024. Cum s-a întâmplat asta?
24/08/2025 20:27

 Un număr tot mai mare de americani se alătură clasei milionare, considerată de unii ca fiind visul american devenit realitate, dar respinsă de altii ca fiind rezultatul unor tendinte economice care n ...

Tragedie pe Transfăgărășan. Patru oameni au murit după ce un autoturism s-a prăbușit într-o prăpastie în Argeș
23/08/2025 17:34

Accident cumplit sambătă, 23 august 2025, pe Transfăgărăsan. Un autoturism s-a prăbusit aproximativ 50 de metri intr-o prăpastie, in zona montană Capra. Patru persoane au murit pe loc, iar un tanăr de ...

Câți ani a fost Ceaușescu președinte? Ce cadou i-a făcut Salvador Dalí în 1974
21/08/2025 21:11

Cati ani a fost Ceausescu presedinte, dar si cum se denumea oficial această titulatură in perioada comunistă? Află in randurile următoare Cati ani a fost Ceausescu presedinte? Acest termen este ambiguu, i ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei