„O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau pe toate drumurile”

Alexandru Anghel (9)

Dimensiune font:

| 25-10-2020 21:22

* dialog cu Alexandru Anghel, noul preşedinte al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Iaşi

- Domnule Anghel, ați revenit în fruntea Consiliului de Administrație al Aeroportului Iași după ce, în urmă cu doi ani, ați fost forțat să părăsiți această funcție. Care sunt planurile pe care le aveți pentru viitorul aerogării ieșene, aflată în dificultate din cauza pandemiei și nu numai?

- Lucrurile merg oarecum la pachet, în sensul în care Consiliul Județean hotărăște, prin scrisorea de așteptări, Consiliul de Administrație face planul de administrare, iar punerea în aplicare o face executivul. Primul pas a fost făcut prin schimbarea domnului Mitică Rebegea, care a stat trei ani acolo, degeaba, un om care nu are nu are nici o pregătire și nici nu avea ce să caute acolo, pentru ca nu are nici o competență care să îl recomande în funcția aceea, dar a făcut echipă cu domnul Cătălin Bulgariu, care iarăși nu avea ce să caute acolo, pentru că nu a administrat în viața lui nimic. Al doilea pas va fi acela de a vedea cu cine continuăm... Eu am cerut încă din februarie să se stopeze cheltuielile inutile, să refacem planul de administrare, planul de management, ca să putem gâni o politică tarifară adecvată față de companiile aeriene. Nu s-a făcut asta, deoarece directorul Bulgariu a considerat tot timpul că il șicanăm cu astfel de sugestii. De fapt, nici nu trebuia să îi spunem noi, trebuia să vină de la un bun administrator, care avea obligația să vadă când lucrurile nu merg bine și să ia măsuri, să le îndrepte. Acum va trebui să analizăm activitatea directorului, ce a făcut și ce nu a făcut, cum a răspuns la sarcinile trasate până acum de Consiliul de Administrație.

_ Care sunt, în viziunea dumneavoastră, cauzele care au condus la pierderea unor curse externe? 

_  În primul rând, unele companii au solicitat invesiții la aeroport, iar investiția solicitată în mod permanent a fost cea legată de terminal, de capacitate de a procesa pasagerii și nu s-a făcut nimic în sensul acesta. Deci, ei au așteptat să vadă că se mișcă ceva, dar nici măcar intenție nu a fost. A doua condiție - și sunt încă discuții - a fost legată de reducerile comerciale care ar trebui să le primească Blue Air... Eu am un punct de vedere, ceilalti au un alt punct de vedere, trebuie să gândim în interesul aeroportului și în interesul de a putea ține cursele aici.

_ A fost vorba și despre unele datorii ale companiilor...

_ Normal este ca respectivele companii aeriene să plătescă exact atât cât trebuie, însă ei vor, atunci când zboară de la Iași, să aibă tarife comparabile cu cele de la Bacău sau de la Suceava. Dacă vă uitați pe schema de tarifare o să vedeți că BlueAir și Wizz Air aveau - la un trafic anual atins de 400-500 de mii de pasageri - cu reducerile care li se acordau, aveau tarife mai mai jos decât la Bacău și Suceava. Problema era că cel puțin BlueAir nu și-a primit partea de reducere comercială, iar WizzAir a fost deranjată de  faptul că nu s-au făcut investiții la Iași și nu au avut dialog cu aeroportul.

_ Există șansa de a reîntoarce cursele pierdute?

_ Există această șansă, desigur! Eu știu asta, deoarece am mai avut discuții cu ei, la Brașov. Din punctul meu de vedere, atunci când am discutat nu am vrut să amestec lucrurile, însă tot ei deschideau discuția și spuneru că ar vrea să vină să zboare de la Iași dacă lucrurile ar reveni la normal și ar avea cu cine să poarte un dialog.

_ Care sunt planurile privind modernizarea aeroportului ieșean și – lucru esențial – de unde vor veni banii?

_ Am vorbit la Ministerul Transporturilor și este vorba să prelungească programul europene de finanțare pentru aeroporturi, care avea termen final luna decembrie 2020. Din cauza faptului că a fost înregistrată o absorție slabă, cumulată cu pandemia, s-a vorbit de prelungirea termenului cu încă doi ani. În condițiile acestea, am putea să aplicăm pentru construirea unui nou terminal cu finanțare europeană 85%. Lucrul acesta se putea face încă din ianuarie 2018, când a fost instalată noua conducere la Aeroport, dar nu s-a vrut. Din punctul meu de vedere, actuala conducere este culpabilă, iar acest aspect i se poate imputa. Se putea face un terminal până acum! Dar, știți cum este, se iau mai ușor banii pe desene, pe studii. Vă spun din experiența mea – deoarece în prezent mă ocup cu ridicarea unui nou aeroport, la Brașov - este foarte greu să duci un lucru la capăt. Numai extinderea asta de platformă de la Iași trebuia să fie gata din martie 2019, deci o depășire de termene. Cu cine să ne apucăm să facem lucruri mai serioase? Nu ai cu cine...

_ Cât de greu îi va fi Iașului să se impună ca aeroprt regional principal?

_ Vom reuși. Locul Iașului este acesta de aeroport regional. Dar, totul pornește de la oameni. Uitați-vă cât de mult se greșește și cât de mult avem de suferit... Nouă ni se pare că este o treabă minoră, toată lumea o tratează în cheia discuțiilor politice, că este o luptă pentru funcții. Dar hai să ne uităm și să vedem pe cine punem în funcțiile acestea, să avem oameni care au competențele necesare, deoarece, altfel, vor avea de suferit cei din zona IT, universitățile, turismul... Este un domeniu în care impactul nu se resimte doar asupra întreprinderii, că eu le tot spuneam că are de suferit și compania aeriană, au de suferit si agenții de handling, și ăia de la combustibil, dar și restaurantele, totul pentru că ai în fruntea instituției un om care habar nu are ce e cu el acolo și se gândește numai la interesul propriu, cum să își ia el salariu și prime. Orice sfaturi i-am dat noi a râs și nu le-a pus în aplicare, în tandem cu fostul peședinte al Consiliului de Administrație. Iașul are potențial. În primul rând, să fie niște oameni serioși și care să fie dedicați, să vină la muncă cu idea de a pune lucrurile pe făgașul normal și să dezvolte aeroportul.

_ Există măcar un nume, o variantă pentru funcția de director general al aeroportului?

_ Sincer, nu am un nume. O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau chiar pe toate drumurile, cei care să dețină competențele, cunoștințele necesare unui asemenea post. Sincer, la modul cel mai onest, este greu să gasim un om să ocupe funcția de conducere. Am avut o discuție cu factorii de conducere care au venit în județ, am dezbătut problema și le-am explicat cum majoritatea aeroporturilor din țară s-au chinuit enorm să își găsească manageri, unii încă nu și-au gasit, au dat anunțuri și nu le-a venit nimeni. Dacă luați toate aeroporturile din țară veți vedea că au pe acolo interimari, caută soluții și nu găsesc, pentru că nu sunt oameni. Din partea mea o să fie tot sprijinul, esențial ar fi să găsim pe cineva care măcar să vină cu gândul bun, în primă fază, să zică „hai să facem treabă bună acolo!” Cred că din momentul acela putem să începem să construim.

_ Cât de greu v-a fost să acceptați propunerea de a vă reîntoarce la Iași?

_ Eu sunt la Broașov și am făcut acolo un aeroport... Chiar nu aveam nevoie de asta, dar am venit să ajut. În 2017, când m-au dat afară de la Iași, aveam 2 milioane de euro profit. Tot traficul care s-a mai înregistrat în anul următor și încă un an după a fost de pe urma mea, că avem negociat cu Blue Air să deschidă cursele în acea perioadă. Acum se vede ce a făcut Bulgariu, că nu a făcut nimic și nimeni nu a comentat. Tuturor li s-a părut normal că am fost eu dat afară, dar acum hai să vedem pe cine aducem. Prima prioritate este să facem analiza domnului director și a aechipei sale, să vedem ce e de schimbat, ce e de păstrat, să facem o echipă. Nu avem nevoie de oameni care să piardă timpul, aici nu este o intreprindere de ajutor social, iar cine nu își face treaba poate să plece să facă loc altora.

_ Aveţi susţinerea necesară, simţiţi asta?

_ Avem cele două paliere de decizie - Consiliul de Administrație, partea de execuție - hai să facem o echipă bună! Cu noua conducere a județului și cu ce va mai fi pe la Guvern, cred că am avea sprijinul necesar și ne putem apuca de treabă. Acum, ce nu înţelege lumea, care spune mereu că atunci când te duci pe o funcție te umpli de bani, eu iau aceieași bani pe care îi luam și înainte, ca membru în Consiliul de Administrație, doar că vor fi responsabilități în plus. Eu mă puteam lipsi ușor de responsabilitatea asta, că am şi Autoritatea Aeronautică pe cap, am și Bașovul, dar am zis să vin, mi-am arătat disponibilitatea să vin să ajut și să facem lucrurile bine.

Dan M.BREZULEANU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Greșeala de la pompă: cum faci să nu-ți strici mașina dacă ai pus benzină în loc de motorină?
07/09/2025 11:45

 Printre soferi circulă tot felul de mituri: unii spun că sistemul start-stop strică electromotorul si consumă mai mult combustibil, altii sustin că, in cazul masinilor care au cutie automată, ar fi ...

Roluri în trei filme pentru actorul ieşean Ionuţ Cornilă
25/08/2025 08:50

Lunile acestei veri au fost pline pentru pasionatii de film, dar si pentru creatorii genului. Între numeroasele evenimente nationale si internationale, Festivalul TIFF de la Cluj si Serile Filmului Romane ...

„Trebuie să producem peste 7 tone de grâu pe hectar doar pentru a acoperi cheltuielile de înființare a culturii”
04/08/2025 12:59

* consideră inginerul Vasile Lungu, unul dintre cei mai cunoscuti fermieri din regiunea Moldovei si chiar din tară, administratorul ,,Domeniilor Lungu” din judeţul Iaşi - În Valea Prutului si i ...

Ce whisky se bea la Camera Deputaților
03/08/2025 15:26

  Camera Deputatilor are prevăzută in buget o sumă de peste 10.000 de euro pentru achizitia de băuturi „spirtoase premium” si vin romanesc pentru acest an. Sumele apar in planul anual de ...

„Ia unește lumi. Și o face fără grabă, fără zgomot, cu rost”
29/06/2025 20:05

- Ce inseamnă pentru tine frumosul, in forma lui cea mai sinceră? Si cum ai stiut că vrei să-l asterni pe panză? - Frumosul incepe cu ce contin. Cine sunt, ce aleg, ce las să se aseze in mine. Fiecare e ...

  „Medicina în dar și credința în vindecare”
06/04/2025 20:05

* dialog cu prof. univ. dr. Daciana Elena Brănisteanu, fondatorul Primăverii  Dermatologice Iesene, care incepe astăzi in Capitala Moldovei. Un interviu despre puterea discretă a credintei si despre tr ...

„Fiecare dintre noi are un dar special, o chemare unică, iar lumea devine mai frumoasă atunci când fiecare își urmează drumul cu sufletul deschis”
26/03/2025 08:39

- Cum v-a influentat propriul parcurs profesional modul in care ii inspirati pe copii să-si descopere potentialul si să-si urmeze pasiunile? - Pentru mine, a fi invătătoare este un mod de viată, o menire ...

„Ne-am dorit atât de mult să devenim egale cu bărbații, încât, undeva pe traseu, ne-am pierdut”
23/03/2025 20:50

 - Ce v-a purtat pasii spre această meserie dură? A fost o chemare limpede sau o poveste care s-a tesut in timp? - A fost, oricat de cliseistic ar suna, chemarea destinului. Toată copilăria mi-am dori ...

„Femeile pot face orice, dar nu oricum. Grația și sensibilitatea ne permit să vedem dincolo de geometria rigidă”
23/03/2025 12:43

- Cum v-ati impletit pasii printre structuri de beton si geometrii riguroase, păstrand in suflet gratia si frumusetea de a fi femeie? – Pentru mine, ingineria constructiilor nu a fost niciodată doar de ...

„Principala cauză a alienării sociale din prezent este fluxul continuu de informații și experiențe digitale”
22/03/2025 11:30

- Oamenii au fost dintotdeauna alienati sau ceva s-a schimbat fundamental in ultimul secol? - Alienarea a fost legată in trecut de conditiile socio-economice, fiind inteleasă ca lipsa sau indepărtarea de r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei