Chiriașii speciali ai Justiției. Zeci de magistrați, unii pensionari, plătesc chirie între 60 și 197 de lei în centrul Capitalei

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 20-07-2025 21:34

Unii au părăsit sistemul de mai bine de zece ani, au primit locuințele cu chirii modice și le-au păstrat în aceleași condiții preferențiale. Aceasta deși aveau deja proprietăți în județul Ilfov, conform declarațiilor de avere.

În timp ce încasează echivalentul a două pachete de țigări pentru chiria unei garsoniere, Ministerul Justiției plătește – din bani publici – între 400 și 600 de euro angajaților care își închiriază locuințe de pe piața liberă.

În calitate de proprietar, Ministerul Justiției câștigă între 60 și 200 de lei pe lună pentru fiecare din locuințele pe care le-a închiriat foștilor sau actualilor angajați.

În prezent, instituția spune că are 81 de chiriași. 36 dintre aceștia sunt pensionari.

Sumele încasate cu titlu de „chirii locuință de serviciu” reprezintă sursa veniturilor proprii din care finanțează, pe de o parte, cumpărarea de noi locuințe, pe de altă parte, întreținerea acestora.

Ca top al chiriilor plătite, 15 persoane plătesc 197 de lei – suma maximă; 13 – 194 de lei, iar 12 suma minimă – 60 de lei.

Conform unui raport din 2012, Ministerul Justiției avea 89 de locuințe de serviciu. 20 erau proprietatea directă a instituției, în timp ce 69 erau ale statului, construite din venituri bugetare prin asociere cu Primăria Municipiului București. 

Conform HG 310/2007, pentru suprafața locuibilă se plătesc 0,84 lei/mp, pentru baie, bucătărie, culoar – 0,34 lei/mp, pentru terase sau balcoane – 0,19 lei/mp. Garajele sunt ceva mai scumpe – 1,27 lei/mp. Același preț este plătit și pentru piscine.

Documentul semnat de premierul de atunci, Călin Popescu Tăriceanu, prevedea și că valoarea chiriei trebuie actualizată anual, prin hotărâre de guvern, până la data de 31 ianuarie.

 

Au trecut aproape 19 ani de la acea prevedere și 22 de guverne – „pline” sau interimare. Niciun guvern nu a actualizat prețurile, deși chiriile au crescut substanțial în București, ca și cumpărarea, întreținerea și/sau achiziționarea unei locuințe (de serviciu de către o instituție, în cazul de față). Avocați, notari, șefi de instanțe. Cine sunt chiriașii sociali ai Ministerului Justiției

Ministerul de Justiție a refuzat să facă publică lista actuală a beneficiarilor de locuințe de serviciu. A invocat protecția dreptului la viață privată și GDPR.

Instituția a pus la dispoziția Europei Libere doar numărul beneficiarilor și valoarea chiriei: 81 de chiriași, dintre care 36 sunt pensionari.

Ministerul a refuzat să ne spună de când sunt valabile contractele și dacă instituția mai are și alte imobile.

Informațiile publice apărute (articole de presă, procese etc.) de la intrarea în vigoare a prevederilor privind locuințele de serviciu permit însă identificarea unei părți a beneficiarilor.

Surse din sistemul judiciar au confirmat unele nume pentru Europa Liberă.

În 2022, 12 beneficiari de case din fondul de locuințe de serviciu dădeau în judecată Primăria Capitalei și ministerul pentru că nu aveau căldură în apartamente și cereau instalarea, pe banii statului, de centrale de apartament.

În cererea de chemare în judecată se arata că, începând din octombrie 2021, din cauza unei temperaturi medii pe timp de iarnă de 18 grade Celsius, nu au „un standard de viață minimal”.

Cei care solicitau instanței obligarea ministerului erau: Valentin Bădiță, Mihail Dafina, Monica Constantinescu, Lucian Prujoiu, Andrei Doina, Cristina Cucu, Elena Makkai, Mariana Alexandrescu, Diana Mihaela Gheorghe, Niculae Bragadireanu și Ingrid Luciana Mocanu.

Chirii de 600 de euro/lună decontate de Ministerul de Justiție

Ministerul de Justiție nu doar închiriază, ci și plătește chiria unor locuințe de pe piața liberă în care stau angajații săi. Doar că, de această dată, prețurile sunt diferite – Ministerul de Justiție este mai darnic.

Conform ordinului 545/2012, care stabilește sumele maxime pe care le poate deconta statul pentru chiria unul magistrat pentru București, ministerul poate plăti 600 de euro pentru un magistrat și până 400 de euro pentru un polițist care lucrează în structuri judiciare.

Actul normativ a fost semnat de Cătălin Predoiu, în calitate de ministru al Justiției, Alina Ghica – președinte al Consiliului Superior al Magistraturii, Laura Codruța Kövesi ca șefă a Parchetului General, Daniel Morar din partea Direcției Naționale Anticorupție și Livia Stanciu – șefă a Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Ministerul Justiției spune pentru Europa Liberă că a decontat, în 2024, 1,7 milioane de lei (aprox. 340.000 de euro) pentru chiriile magistraților. Numărul celor care au beneficiat a variat, de la lună la lună, între 47 și 64.

Acestei sume i se adăugă un decont de aproape 470 de mii de lei (aprox. 100.000 de euro) pentru chiriile sau ratele ofițerilor de penitenciare din Ministerul de Justiție.

Ministerul a mai plătit și cazarea din străinătate a magistraților de legătură, adică a celor care se aflau acolo în interes profesional. În total, în 2024 – 648 de mii de lei (aprox. 130.000 de euro). Numărul beneficiarilor a variat de la doi la patru.

Cea mai mare sumă plătită în străinătate a fost în noiembrie 2024: 93.556 de lei (aprox. 18.000 de euro). Asta înseamnă o medie de 23.389 de lei pentru fiecare persoană, adică 4.600 de euro pe lună.

Cea mai ieftină lună a fost iunie 2024 – când s-au plătit, în medie, per persoană, 14.528 de lei, adică 2.905 euro. Și în acea lună erau patru chiriași.

Și Parchetul General decontează chirii

Ministerul de Justiției nu e singura instituție care decontează chirii pentru magistrați.

Ministerul Public (Parchetul General) a decontat în luna mai 232.241 de lei, pentru 88 de persoane.

Cele mai recente date publice ale Parchetului General datează din 2023 și arată că instituția avea 507 angajați. Printre aceștia: 145 de procurori și 130 de grefieri.

Dacă ne raportăm la acele cifre, putem deduce că statul decontează chiria pentru cel puțin unul din patru angajați ai Parchetului General.

Anual, suma plătită doar pentru decontarea chiriei de către Ministerul Public se ridică la 2,7 milioane de lei (540.000 de euro).

O altă instituție judiciară, Direcția Națională Anticorupție (DNA), a refuzat să ne transmită sumele plătite. A precizat doar că numărul beneficiarilor din București este de 160: „22 de procurori, 78 de ofițeri de poliție judiciară, zece specialiști de înaltă calificare și 50 de angajați personal auxiliar de specialitate și conex.”

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Unghii cu gel – avantajele și pașii pentru o manichiură de lungă durată
12/09/2025 09:47

Unghii cu gel – avantajele si pasii pentru o manichiură de lungă durată Unghiile cu gel au castigat o popularitate semnificativă datorită numeroaselor avantaje pe care le oferă. În primul ran ...

Capodoperă de Rubens, regăsită la Paris după mai bine de patru secole
11/09/2025 13:22

Unul dintre cele mai enigmatice mistere din istoria artei a primit răspuns la Paris, unde un tablou de Rubens, datat 1613 si considerat pierdut de peste patru sute de ani, a fost scos la lumină. Descoperirea ...

Odorizantele de cameră profesionale: pot purifica aerul din încăpere?
11/09/2025 12:14

Odorizantele de cameră profesionale: pot purifica aerul din incăpere?  Aerul pe care il respirăm in locuinte, birouri sau spatii comerciale poate fi incărcat cu praf, bacterii, particule de poluare si ...

Hanorac slim fit sau hanorac oversized: care opțiune ți se potrivește?
11/09/2025 11:48

Hanorac slim fit sau hanorac oversized: care optiune ti se potriveste? Hanoracul ocupă un loc special in garderoba oricui apreciază stilul relaxat si practic. Fiecare dintre noi vrea să se simtă in largul ...

5 mașini potrivite pentru șoferii începători în 2025
11/09/2025 09:23

 Piata din 2025 abundă in superminiuri care promit să fie prietenoase cu portofelul si cu mediul. Modelele selectate mai jos se remarcă prin tehnologie actuală, costuri predictibile si spatiu suficient ...

Profesor bătut crunt de un elev căruia i-a atras atenția că nu are voie să fumeze în curtea liceului
10/09/2025 18:35

 Profesor bătut crunt de un elev căruia i-a atras atentia că nu are voie să fumeze in curtea liceului. În ce stare se află profesorul acum si cum a reactionat conducerea scolii după incident? ...

Succesiunea după decesul unui părinte! Când se poate pierde accesul la moștenire!
10/09/2025 13:03

Multi romani vor să afle ce pasi trebuie urmati pentru succesiunea după decesul unui părinte! Succesiunea este procesul prin care bunurile unei persoane decedate ajung la mostenitori, iar rolul notarului est ...

Cămăși Y2K: Cum să le porți în 2025?
10/09/2025 09:19

 Estetica Y2K revine in fortă si nu există semne că va dispărea prea curand de pe radarele modei. Este un stil care capătă o nouă fată in 2025 - mai putin literal, mai atent, dar incă cochetand cu ...

Linoleumul revine în forță: unde și cum poți transforma spațiile cu acest material versatil?
09/09/2025 10:39

Poză de Annie Spratt pe Unsplash.com Cand spui „linoleum”, probabil iti vin in minte amintiri din copilărie, cu podelele scolilor, spitalelor sau chiar ale apartamentelor comuniste. Dar lucruri ...

Supreva.ro,  un partener strategic pentru antreprenorii care își doresc să crească și să rămână relevanți pe piață
09/09/2025 09:27

Supreva.ro,  un partener strategic pentru antreprenorii care isi doresc să crească si să rămană relevanti pe piată În comertul de astăzi, unde ritmul este alert si concurenta intensă, cheia ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei