Cornoiu (Salvamont): Încă sunt persoane care își spun 'mie nu mi se poate întâmpla' și ignoră recomandările

25488237_10155937734362622_6783949414387684439_o

Dimensiune font:

| 29-12-2023 12:15

 Anul 2023 se va încheia, cel mai probabil, cu o creştere de aproximativ 500 de cazuri de accidentări pe munte, încadrându-se în tiparul ultimilor zece ani, existând încă persoane care merg pe munte neechipate corespunzător sau ignorând recomandările salvamontiştilor, pe principiul "merge şi aşa" sau "mie nu mi se poate întâmpla", a declarat, pentru AGERPRES, şeful Salvamont România, Sabin Cornoiu.

Potrivit acestuia, în ultimii 10 ani, numărul accidentelor petrecute pe munte a crescut, anual, cu circa 500 de cazuri, motivul principal fiind creşterea numărului turiştilor, rezultat al dezvoltării şi punerii în valoare a potenţialului turistic montan, apariţiei de noi activităţi turistice şi economice în zona montană, precum şi a impactului generat de postările pe reţelele de socializare.

Sabin Cornoiu afirmă că, în principiu, iubitorii muntelui cu bună experienţă montană ţin cont de avertizările şi sfaturile pe care le transmit salvamontiştii.

"Creşterea numărului de accidente pe munte în ultimii 10 ani este de circa 400 - 500 de cazuri anual şi, cu siguranţă, şi anul 2023 se va încadra în această creştere. (...) În principiu, iubitorii muntelui cu bună experienţă montană ţin cont de avertizările şi sfaturile pe care le transmitem, dar există încă foarte multe persoane care merg pe munte pe principiul 'merge şi aşa' sau 'mie nu mi se poate întâmpla' ", a spus şeful Salvamont.

În ceea ce priveşte situaţia intervenţiilor din anul care se încheie, Cornoiu a afirmat că, în total, salvatorii montani au avut peste 7.000 de situaţii în care au fost solicitaţi. Cea mai dificilă, spune el, a fost salvarea unei turiste din Columbia care a căzut într-o prăpastie.

"Dificil de spus care a fost cea mai grea intervenţie din cele peste 7.000 cu care ne vom înregistra în acest an. Sunt acţiuni grele din punct de vedere al efortului depus, din punct de vedere tehnic, al încărcăturii psihice, dar, din multele acţiuni dificile înregistrate în acest an pot nominaliza pe una dintre ele, cea realizată de salvamontiştii din Zărneşti pentru salvarea unei turiste din Columbia căzute într-o prăpastie, acţiune desfăşurată noaptea, în condiţii de iarnă şi timp de peste 16 ore", a detaliat Sabin Cornoiu.

El a adăugat că, în misiunile de recuperare/salvare, salvamontiştii sunt ajutaţi de aparatele şi dispozitivele de ultimă generaţie pe care le au în dotare. Cu ajutorul acestora, de multe ori, timpul intervenţiilor este redus considerabil şi, cel mai important, misiunile se desfăşoară într-un grad sporit de siguranţă atât pentru cel salvat, cât şi pentru salvator.

"Beneficiem de un grad mare de libertate în implementarea de noi tehnologii şi sisteme de salvare şi intervenţie, avem alături de noi oameni cu deschidere către nou şi dezvoltare permanentă, respectiv preşedinţii de consilii judeţene, primarii din localităţile cu potenţial turistic, dar şi o serie de sponsori şi parteneri care ne înţeleg necesitatea asigurării unor servicii de salvare montană la cel mai înalt nivel profesional şi în deplină siguranţă pentru cel salvat şi pentru salvatori. Astfel, structurile de salvare montană judeţene sau locale, cele care alcătuiesc Salvamont România, au inclus în dotarea şi activitatea lor echipamente de înaltă performanţă, unice în România, şi vorbim de drone aero - cea mai mare flotă din România din activitatea de căutare-salvare - peste 200 de aparate capabile să zboare inclusiv pe timp de noapte, dotate cu camere de termoviziune şi sistem de transmisie live către dispeceratele de comandă sau de colectare fotograme ce pot fi analizate în timpi foarte mici în Centrul Naţional de analiză date - singurul din Europa şi în cele 12 centre judeţene mobile, drone subacvatice, aruncătoare de coardă, detectoare de persoane înecate, dispozitive de măsurare a funcţiilor vitale prin casca de ureche şi multe altele", a detaliat Cornoiu.

Acesta a mai spus că, deşi sezonul de iarnă a debutat sub auspiciile efectelor "Legii austerităţii", speră ca salvatorii montani să gestioneze bine eventualele evenimente. La nivel naţional, personalul din cadrul Serviciilor Salvamont este deja subdimensionat, existând doar 280 de salvatori montani în toată ţara.

''Să sperăm că vom gestiona foarte bine acest sezon, care a început sub auspiciile efectelor 'Legii austerităţii' care prevede reorganizări, desfiinţări, comasări de instituţii, reduceri de personal şi de bugete şi încă nu ştim cât de mult ne vor afecta. Avem alături de noi preşedinţii de consilii judeţene care ne cunosc specificul şi problemele cu care ne confruntăm şi au depus memorandumuri către Guvernul României prin care să fim exceptaţi de la efectele acestui act legislativ, fiind un serviciu de urgenţă medicală şi un caracter de unicitate al activităţii. Dacă nu vom fi exceptaţi de la prevederile acestui act normativ, cu siguranţă activitatea structurilor de salvare montană va fi afectată, o reducere cu minimum 15% a personalului, deja subdimensionat, existând doar 280 de salvatori montani în întreaga ţară, fiind mult prea puţin decât ar fi nevoie. La nivel naţional, încadrarea cu personal este sub 50% din cauza faptului că nu s-au găsit suficiente posturi vacante care să ne fie alocate", a arătat Sabin Cornoiu.

Şeful Salvamont România a atras din nou atenţia iubitorilor muntelui să îşi pregătească temeinic ieşirea în natură. ''Niciodată să nu subestimeze muntele, să îşi pregătească temeinic ieşirea la munte, chiar dacă aceasta e doar o mică excursie într-o staţiune montană, o zi de schi sau o tură dificilă pe munte, să solicite la Salvamont toate informaţiile necesare, pentru că suntem singurii care avem interes să oferim cele mai bune şi corecte informaţii, neinfluenţate de interese economice'', a transmis el.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Poți rămâne fără pensie dacă nu depui luna aceasta un document esențial. Care sunt pașii
04/09/2025 21:21

 Pensionarii pot rămane fără pensie dacă nu depun anumite documente la casele de pensii de care apartin. Periodic, institutia trage un semnal de alarmă pensionarilor cu privire la această obligativit ...

Prețul la curent. Care-i planul mai departe
01/09/2025 03:47

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a declarat că ministerul are cinci puncte pe care le-a comasat, măsuri ce ar trebui să fie implementate incepand cu săptămana viitoare si care ar trebui să ducă la o redu ...

Bolojan anunță: creștem impozitele pe proprietate – casă și mașină – la persoanele fizice
29/08/2025 06:17

Premierul Ilie Bolojan a declarat, miercuri, că va creste baza de impozitare la impozitele pe proprietate – casă si masină – la persoanele fizice, mentionand că o bună parte din acest venit va rămane ...

Sesiune extraordinară la Senat: Se pune 'cruce' unei industrii care a scris istorie în România
25/08/2025 19:32

Senatul se reuneşte luni in plen, de la ora 12:00, intr-o nouă sesiune extraordinară, pentru a lua act de emiterea unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, după cum a decis Biroul permanent al forului leg ...

Românii cu venituri mici se pot înscrie de astăzi pe platforma voucherelor de energie. Ce ajutor primesc aceștia lunar
20/08/2025 11:15

 Platforma voucherelor pentru energie a fost finalizată. Romanii cu venituri mici vor primi ajutoare de 50 de lei lunar, pentru plata facturilor de curent electric. Înainte, trebuie insă să se ins ...

În sectorul de stat totul e pe pile, nu e nimeni angajat pe bune
20/08/2025 08:19

Romanii stiu foarte bine că in institutiile statului nu mai contează competenta, ci relatiile. Functiile sunt ocupate pe criterii de pile, rudenii si apartenentă de partid, nu pe baza meritului sau a concurs ...

Noi reguli pentru călătoria cu copiii în străinătate. Pași mai simpli pentru însoțitor
19/08/2025 08:40

O veste bună pentru părinti, bunici si rudele care insotesc copiii minori in străinătate: regulile privind iesirea din tară cu minori au fost simplificate. Politia de Frontieră anuntă că verificarea caz ...

Bolojan avertizează că pensiile și salariile ar putea să nu mai fie plătite. „Vin 6 luni critice”
15/08/2025 15:12

 Premierul Ilie Bolojan a lansat un avertisment dur in publicatia Bloomberg. Romania ar putea intre in incapacitate de plată. În acest scenariu, pensiile si salariile ar putea să nu mai fie plătit ...

Patrule înarmate de jandarmi au început să apară în București: Oamenii spun că sistemului îi e frică de eventualele mișcări sociale și încearcă să inducă teama în popor | Cum justifică Jandarmeria prezența personalului cu armele la vedere?
15/08/2025 08:40

Patrule inarmate de jandarmi au fost fotografiate marti la metroul bucurestean. Cu armele de foc la vedere, jandarmii au ridicat ingrijorări pentru unii cetăteni. Facem precizarea că nivelul national de ale ...

Spunem sau nu spunem „La mulți ani” de Sfânta Maria?
14/08/2025 21:36

* preotii spun că putem să facem ce urare dorim * „Din cele 10 sărbători inchinate Maicii Domnului, cea de la mijloc de august este cea mai mare şi da, spunem La mulţi ani! in acestă zi pentru că ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei