îÎNFIORĂTOR - Copii cu dizabilități, ținuți sub zăvor la un centru din Târgu Mureș

centrele-groazei-din-mures-copiii-cu-dizabilitati-tinuti-in-mizerie-si-tratati-cu-medicamente-expira

Dimensiune font:

| 11-01-2025 10:06

În dimineaţa zilei de 11 ianuarie 2025, în intervalul orar cuprins între 5:30 şi 7:00, reprezentanţi ai Centrului de Resurse Juridice (CRJ) şi ai Consiliului de Monitorizare (Legea nr. 8/ 2016) au vizitat inopinat copiii plasaţi în patru centre de plasament, din subordinea DGASPC Mureş, aflate pe raza Municipiului Târgu Mureş.

În cele patru centre vizitate sunt instituţionalizaţi în total 63 de copii cu dizabilităţi (61 prezenţi în centre şi 2 internaţi în spital), deşi capacitatea pentru care iniţial a fost eliberată licenţa de funcţionare era pentru un număr de 51 de beneficiari.

La momentul vizitei, toate cele patru centre funcţionează în afara legii, licenţele de funcţionare fiind expirate din 2, respectiv 4 decembrie 2024.

În timpul vizitei au fost identificate mai multe ilegalităţi, esenţiale fiind următoarele:

Copii cu vârste cuprinse între 3-7 ani nu sunt în grija asistenţilor maternali profesionişti, aşa cum prevede legea, ci închişi în centre. Astfel, DGASPC Mureş a încălcat obligaţia de a asigura îngrijirea copiilor în mediul familial.

Într-unul din centre, opt copii erau închişi în dormitoare cu zăvoare, amplasate în exterior, pentru a nu putea ieşi din camere. Personalul de serviciu ne-a comunicat că au apelat la această modalitate din lipsă de personal.

În două dintre centre, în urma verificării medicamentelor din aparatele de urgenţă, au fost identificate medicamente expirate. Personalul de serviciu a afirmat că a administrat aceste tratamente de curând.

În toate cele patru centre, condiţiile de viaţă şi îngrijire sunt inadecvate, nu corespund standardelor legale, fiind observaţi şi 9 copii într-un dormitor, camere fără uşi, spaţii insalubre, saltele îmbrăcate în plastic, paturi inadecvate ca mărime – toate acestea fiind de natură să pericliteze viaţa şi integritatea copiilor.

Într-unul dintre centre, am găsit un focar de varicelă, cinci copii fiind diagnosticaţi, nu toţi erau izolaţi de ceilalţi copii instituţionalizaţi.

Sunt copii cu dizabilităţi care nu beneficiază de servicii de kinetoterapie deşi medicii spun că lipsa recuperării le poate pune viaţa în pericol.

CRJ a participat la mai multe vizite de monitorizare în aceste centre, începând cu lună martie 2024, acestea având caracter inopinat sau anunţat.

În toate vizitele, CRJ a observat aceeaşi situaţie – probleme grave de supraaglomerare, lipsa igienei, lipsa unei alimentaţii adecvate, lipsa accesului la servicii medicale, lipsa activităţilor şi a recuperării copiilor, instituţionalizare forţată – cele mai multe familii nu au fost consiliate anterior preluării copiilor din familie, nu au primit servicii adecvate în comunitate şi ulterior instituţionalizării – li s-a restricţionat dreptul de a-şi vizita copiii.

Toate vizitele CRJ în Centrul Trebely au demonstrat că aceşti copii sunt neîngrijiţi, uneori lăsaţi singuri şi nesupravegheaţi, lipsiţi de activităţi de recuperare şi reabilitare specifice – care au constituit principalul temei pentru instituţionalizarea lor în acel centru, lipsiţi de îngrijire medicală adecvată, lipsiţi de alimentaţie corectă şi evaluată din punct de vedere nutriţional. În fisele copiilor de prezentare la camera de urgenţă a Spitalului judeţean/ Spitalului de urgenţă Tg. Mureş apar menţiuni referitoare la internarea fără aparţinător a copiilor sau prezentarea doar în regim de urgenţă şi nu pentru consult de specialitate. Pentru mai mulţi copii, medicii de urgenţă au consemnat la internare, malnutriţie şi deshidratare severă.

În ciuda unei scheme de personal generoase, CRJ a constatat nereguli în cadrul vizitelor de monitorizare, mai ales legate de neparticiparea personalului la activităţi conform fisei de post (neprezentarea la program) şi oferirea de servicii de îngrijire inadecvate nevoilor specifice ale copiilor cazaţi în centru. În majoritatea vizitelor inopinate s-a putut observa lipsa personalului de specialitate şi chiar a unui program concret care să fie afişat sau cunoscut. Singurele persoane observate în mod curent fiind două îngrijitoare responsabile cu hrănirea, igienă, supravegherea copiilor şi menţinerea curăţeniei în centru. În unele cazuri, în momentul în care îngrijitoarele îşi luau pauze, copiii rămâneau complet nesupravegheaţi. Considerăm că lipsa de supraveghere a copiilor presupune o atitudine neglijentă şi înseamnă un risc ridicat pentru sănătatea şi integritatea corporală a copiilor. Subliniem faptul că mulţi dintre copii au fost diagnosticaţi cu epilepsie şi majoritatea lor nu se pot deplasa singuri.

Serviciile de kinetoterapie sunt esenţiale pentru copiii cu dizabilităţi cazaţi în Centrul Trebely. Conform medicilor, serviciile de recuperare de kinetoterapie şi logopedie de deglutiţie sunt vitale pentru aceşti copii. În lipsa acestor exerciţii, organele interne sunt afectate prin ‘presiune şi apăsare’ şi se poate ajunge la decesul prematur al acestor copii. Acesta este şi motivul principal pentru care arătăm că în prezent lipsa de implicare a specialiştilor şi starea de alimentaţie şi igienă defectuoase sunt de natură să pună în pericol dezvoltarea copiilor şi chiar viaţa şi integritatea lor. Cu toate acestea, reprezentanţii centrului nu au putut dovedi într-un mod satisfăcător că aceste servicii chiar sunt furnizate în mod corespunzător şi în mod constant copiilor cazaţi în centru.

Standardele minime de cazare, cum ar fi schimbarea săptămânală a lenjeriei şi igienizarea periodică a hainelor, nu sunt respectate. Copiii sunt spălaţi rar, folosindu-se bureţi murdari, scutecele nu sunt schimbate regulat, iar hainele, lenjeria de pat şi prosoapele sunt uzate şi murdare. Starea de sănătate a copiilor este îngrijorătoare, iar serviciile de îngrijire sunt de calitate scăzută. De asemenea, sănătatea orală este extrem de precară, indicând lipsa îngrijirii dentare adecvate

Cu toate acestea, Planul Anual de Acţiune al Consiliului Judeţean Mureş pentru 2024 alocă un buget total de aproximativ 4,7 milioane RON (~1 milion de euro) pentru cele patru centre rezidenţiale destinate copiilor cu deficienţe neuropsihiatrice, fiecare centru primind între 1 şi 1,3 milioane RON. Aceste bugete sunt excesive nu numai în raport cu condiţiile oferite beneficiarilor, neexistând implicarea conducerii Consiliului Judeţean Mureş în verificarea modului în care au fost cheltuite aceste sume dar şi cu standardele de cost stabilite prin lege pentru serviciile sociale şi cu bugetele unor centre similare din alte judeţe. În teren nu au putut fi identificate investiţii la nivelul sumelor de care a beneficiat DGASPC Mureş, respectiv suma de aprox. 1 milion de euro, infrastructura şi condiţiile de viaţă precare ale copiilor putând fi asimilate anilor 90.

În urma neregulilor constate, CRJ a sesizat încă din 2024, procurorii din cadrul DIICOT Structura Teritorială Târgu Mureş, urmând să facă noi demersuri în vederea sesizării Parchetului General pentru documentarea şi instrumentarea noilor fapte constatate urmare a vizitei de monitorizare din dimineaţa acestei zile.

Luând în considerare interesul superior al copilului şi faptul că deja viaţa copiilor din aceste centre este pusă în pericol iminent, Centrul de Resurse Juridice solicită intervenţia de îndată a tuturor instituţiilor publice responsabile pe acest segment de lucru, respectiv, Parchetul General, DIICOT, Inspectoratul Judeţean de Poliţie Mureş, Consiliul Judeţean Mureş, ANPDCA, Ministerul Muncii, Direcţia de Sănătate Publică Mureş, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, şi Ministerul Sănătăţii. 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Poți rămâne fără pensie dacă nu depui luna aceasta un document esențial. Care sunt pașii
04/09/2025 21:21

 Pensionarii pot rămane fără pensie dacă nu depun anumite documente la casele de pensii de care apartin. Periodic, institutia trage un semnal de alarmă pensionarilor cu privire la această obligativit ...

Prețul la curent. Care-i planul mai departe
01/09/2025 03:47

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a declarat că ministerul are cinci puncte pe care le-a comasat, măsuri ce ar trebui să fie implementate incepand cu săptămana viitoare si care ar trebui să ducă la o redu ...

Bolojan anunță: creștem impozitele pe proprietate – casă și mașină – la persoanele fizice
29/08/2025 06:17

Premierul Ilie Bolojan a declarat, miercuri, că va creste baza de impozitare la impozitele pe proprietate – casă si masină – la persoanele fizice, mentionand că o bună parte din acest venit va rămane ...

Sesiune extraordinară la Senat: Se pune 'cruce' unei industrii care a scris istorie în România
25/08/2025 19:32

Senatul se reuneşte luni in plen, de la ora 12:00, intr-o nouă sesiune extraordinară, pentru a lua act de emiterea unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului, după cum a decis Biroul permanent al forului leg ...

Românii cu venituri mici se pot înscrie de astăzi pe platforma voucherelor de energie. Ce ajutor primesc aceștia lunar
20/08/2025 11:15

 Platforma voucherelor pentru energie a fost finalizată. Romanii cu venituri mici vor primi ajutoare de 50 de lei lunar, pentru plata facturilor de curent electric. Înainte, trebuie insă să se ins ...

În sectorul de stat totul e pe pile, nu e nimeni angajat pe bune
20/08/2025 08:19

Romanii stiu foarte bine că in institutiile statului nu mai contează competenta, ci relatiile. Functiile sunt ocupate pe criterii de pile, rudenii si apartenentă de partid, nu pe baza meritului sau a concurs ...

Noi reguli pentru călătoria cu copiii în străinătate. Pași mai simpli pentru însoțitor
19/08/2025 08:40

O veste bună pentru părinti, bunici si rudele care insotesc copiii minori in străinătate: regulile privind iesirea din tară cu minori au fost simplificate. Politia de Frontieră anuntă că verificarea caz ...

Bolojan avertizează că pensiile și salariile ar putea să nu mai fie plătite. „Vin 6 luni critice”
15/08/2025 15:12

 Premierul Ilie Bolojan a lansat un avertisment dur in publicatia Bloomberg. Romania ar putea intre in incapacitate de plată. În acest scenariu, pensiile si salariile ar putea să nu mai fie plătit ...

Patrule înarmate de jandarmi au început să apară în București: Oamenii spun că sistemului îi e frică de eventualele mișcări sociale și încearcă să inducă teama în popor | Cum justifică Jandarmeria prezența personalului cu armele la vedere?
15/08/2025 08:40

Patrule inarmate de jandarmi au fost fotografiate marti la metroul bucurestean. Cu armele de foc la vedere, jandarmii au ridicat ingrijorări pentru unii cetăteni. Facem precizarea că nivelul national de ale ...

Spunem sau nu spunem „La mulți ani” de Sfânta Maria?
14/08/2025 21:36

* preotii spun că putem să facem ce urare dorim * „Din cele 10 sărbători inchinate Maicii Domnului, cea de la mijloc de august este cea mai mare şi da, spunem La mulţi ani! in acestă zi pentru că ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei