1 leu în plus pentru fiecare pachet de țigări vândut în România, de la 1 august
Dimensiune font:
După creșterea cu 10% a accizelor și a TVA de la 19 la 21%, de la 1 august 2025, toate țigările comercializate în România s-au scumpit cu 1 leu pe pachet.
Mărcile populare, cum ar fi Pall Mall, Kent, Winston, Dunhill, Marlboro, Vogue și altele ating sau depășesc pragul psihologic de 30 de lei pe pachet (29,5 lei la unele, practic 30 de lei), adică echivalentul a 6 euro.
Piața țigărilor este estimată la circa 5 miliarde de euro și este una dintre cele mai importante pentru stat, dat fiind că 80% din prețul unui pachet de țigări reprezintă accize și taxe colectate la buget.
Conform ultimelor cifre disponibile din 2025, media europeană a prețului final pentru un pachet de 20 de țigări este de aproximativ 6,21 de euro, din care taxele (accize + TVA) reprezintă circa 80% din total, o creștere de peste 463% față de prețul fără taxe, estimat la 1,10 euro, România situându-se pe locul 18 în Europa ținând cont de costul final suportat de consumator.
Pe plan european, media UE pentru taxele aplicate unui pachet de 20 de țigări în 2024 este de ≈80% din prețul de vânzare cu amănuntul, incluzând o acciză minimă de 1,80 de euro și o incidență totală de cel puțin 60% din prețul mediu ponderat (WAP). La nivelul realității fiscale, Irlanda conduce detașat în UE cu o acciză de circa 9,92 de euro pe pachet, urmată de Olanda (circa 7,66 de euro) și Franța (7,45 euro), în timp ce Bulgaria și Polonia aplică cele mai mici accize, adică 1,92 și, respectiv, 2,33 de euro pe pachet, potrivit unei analize Tax Foundation de anul trecut.
Adauga comentariul tau