Ce se întâmplă cu combinatul siderurgic din Galați. Zeci de cereri de insolvență și probleme de producție

00000   48644-10259338-5437

Dimensiune font:

| 18-01-2025 12:31

 Cu pierderi de peste 600 de milioane de euro în 2022 și 2023, combinatul siderurgic Liberty Galați s-a confruntat cu peste 150 de cereri de insolvență în ultimii trei ani.

 
Cu pierderi de peste 600 de milioane de euro în 2022 și 2023, combinatul siderurgic Liberty Galați s-a confruntat cu peste 150 de cereri de insolvență în ultimii trei ani. 

Peste 50 de companii cer intrarea în insolvență a celui mai mare producător de oțel din sud-estul Europei, Liberty Galați. Combinatul se confruntă și cu probleme de producție, singurul furnal operațional fiind oprit din vară.

În pragul noului an, când mai toată lumea era preocupată de ultimele cumpărături sau de petrecerea de Revelion, cel mai selecționat jucător de fotbal al „Generației de Aur” din România, Dorinel Munteanu, făcea o serie de declarații neașteptate.

„Suntem în colaps!”, anunța Munteanu, din postura de antrenor-manager al echipei de fotbal Oțelul Galați. „Neamțul” preluase echipa în 2021, din liga a treia, și a adus-o în 2023 în prima ligă și în finala Cupei României, un an mai târziu.

„Nu avem bani! Asta e cea mai mare problemă a noastră acum, că sponsorul principal, cei de la Combinat, de la «Liberty», nu respectă contractul cu clubul. Intrăm în curând în a treia lună de restanțe salariale și față de jucători”, spunea Dorinel Munteanu pe 29 decembrie 2024 .

A doua zi, își dădea demisia. În scurt timp, trei dintre cei mai valoroși sportivi părăseau clubul.

Probabil fără să știe, Munteanu vorbea în numele a zeci de manageri care se confruntau cu aceeași problemă: nu-și încasaseră, de luni de zile, sumele cuvenite de la combinatul siderurgic gălățean.

Doar în ultimele luni, peste 50 de companii au luat calea instanțelor și cer intrarea în insolvență a celui mai mare producător de oțel din sud–estul Europei.

Sunt mari semne de întrebare și referitor la producție din moment ce furnalul numărul 5, singurul operațional, este oprit de mai bine de jumătate de an.

Amânarea plăților ca metodă de afaceri

Prima cerere de intrare în insolvență împotriva Liberty Galați era depusă pe 13 decembrie 2021, de către reprezentanții Hidromet Recycling SRL.

Solicitarea părea ciudată în contextul în care, în acel an, combinatul avea un profit record: 1,5 miliarde lei.

Litigiul era primul dintr-o serie de peste 150 de solicitări similare făcute în următorii ani. Ultima a fost depusă pe 20 decembrie 2024, de către Figo Pro SRL.

Toți creditorii reclamau faptul că nu au primit sume mai mari de 40.000 de lei, de mai bine de 90 de zile.

Cauzele soluționate până acum, în număr de aproximativ o sută, au avut un istoric similar: au fost închise după ce conducerea combinatului a onorat plățile restante, compania fiind obligată la plata cheltuielilor de judecată. 

Peste 50 de companii își caută în prezent în instanță banii datorați de Liberty Galați. Cel mai apropiat termen de judecată a fost stabilit pe 21 ianuarie, următoarele, pe 11 februarie.

Lor li se adaugă și companii care așteaptă banii fără forțeze lucrurile prin instanță.

În cazul echipei de fotbal Oțelul Galați, care nu a apelat deocamdată la o soluție judiciară, în joc sunt 500.000 de euro, cât reprezintă contractul anual de sponsorizare.

„Căutăm soluții, să dăm «Liberty» în judecată, dar ar dura prea mult timp. Iar noi avem nevoie de bani acum!”, explica Dorinel Munteanu, pentru GSP, de ce nu au ales calea instanței.

Plecarea sa nu a adus vreo schimbarea de atitudine din partea conducerii combinatului. „Nu am primit nimic, vorbim de bani trecuți și în dosarul de licențiere”, a declarat pentru Europa Liberă un membru din conducerea clubului Oțelul Galați.

„Salariile intră în a treia lună de neplată”, a adăugat aceeași sursă.

Deocamdată, speranța supraviețuirii echipei de fotbal se leagă de banii care vor veni din transferul câtorva jucători. Clubul a mai trecut în 2016 printr-un faliment și a renăscut câteva luni mai târziu prin efortul suporterilor.

Angajații au semne de întrebare referitoare la producție

Problemele financiare nu sunt singurele cu care se confruntă combinatul gălățean. Pe 5 iunie 2024, combinatul Liberty Galați a întrerupt din nou activitatea în singurul furnal rămas funcțional, nr. 5, pe platforma siderurgică.

Repornirea era anunțată pe 24 iulie, în urma întâlnirii dintre președintele executiv al Liberty Steel Group, Sanjeev Gupta, care deține și combinatul gălățean, cu viceprim-ministrul României, Marian Neacșu.

Nu s-a întâmplat nimic până în prezent.

Ultima oprire face parte dintr-o lungă serie ce a marcat ultimii ani. În cazul în care nu ar mai fi pornit, nu ar mai produce brame – un semifabricat obținut prin laminarea lingourilor de oțel – iar acestea ar trebui importate.

Ar mai funcționa doar laminoarele, ceea ce înseamnă că jumătate din cei cinci mii de angajați nu ar mai avea ce face. 

Un semnal puternic de alarmă referitor la Liberty Steel Group, din care face parte și combinatul gălățean, a avut loc în vara anului trecut.

Cea mai mare oțelărie din Cehia, Liberty Ostrava, a intrat în faliment pe 21 iunie 2024, printr-o decizie a instanţei, conform agenţiei France Presse.

Compania cehă avea furnalul oprit din octombrie 2023, iar din decembrie mare parte din cei 5.000 de angajați erau în șomaj, după ce furnizorul de energie al oţelăriei a oprit livrările, din cauza datoriilor neplătite.

Planul de restructurare, convenit de Liberty cu creditorii în luna aprilie, a fost suspendat două luni mai târziu.

Datoriile restante ale Liberty Ostrava erau estimate la peste 200 de milioane de euro.

Probleme de sute de milioane de euro

După profitul record de peste 300 de milioane de euro din 2021, anii următori au fost cei ai pierderilor-record.

În 2022, Liberty Galați înregistra pierderi de 168 de milioane de euro, iar în 2023 suma a urcat la 450 de milioane de euro.

În decembrie 2023, compania solicita un împrumut în valoare maximă de 150 milioane de euro, în numele şi în contul statului român.

Guvernul aproba Memorandumul cu privire la solicitarea Liberty Galaţi de acordarea a unui credit cu dobândă subvenţionată de stat în cadrul schemei de ajutor de stat Ucraina.

Numărul mare de cereri de intrare în insolvență arată însă că problemele celui mai mare producător de oțel din sud-estul Europei sunt departe de a fi rezolvate. 

O altă necunoscută este legată de retehnologizarea combinatului. În iulie 2022, Liberty Galați anunța lansarea procesului de licitație pentru furnizarea tehnologiei noilor cuptoare hibride cu arc electric, în scopul conversiei operațiunilor sale în unele de tip „oțel verde”.

„Planul de transformare a Liberty Galați prevede ca noile cuptoare hibride cu arc electric să înlocuiască până în 2025 producția furnalului tradițional, mai vechi și mai poluant”, transmiteau atunci reprezentanții combinatului.

Europa Liberă a întrebat reprezentanții Liberty Galați care este stadiul achiziției și implementării noilor cuptoare hibride cu arc electric și când vor înlocui producția furnalului tradițional. Nu am primit niciun răspuns.

Aceeași reacție a fost și în cazul unor explicații referitoare la cererile de insolvență și la activitatea Furnalului 5. Vom reveni cu punctul de vedere al companiei, atunci când va fi oferit.

Scurt istoric al combinatului siderurgic gălățean

Inaugurat în 1966, Combinatul Siderurgic Galați (Sidex) a fost cumpărat de LNM Holdings NV în 2001, pentru 70 de milioane de dolari. În 2006, după fuziunea dintre Mittal Steel și Arcelor, numele combinatului a fost schimbat în ArcelorMittal Galați.

În 2019, Liberty House Group (parte a grupului GFG Alliance) a cumpărat de la ArcelorMittal combinatul siderurgic din Galați, la pachet cu alte șase unități europene, achitând pentru toate 740 de milioane euro.

În prezent, pachetul majoritar de 99,7% aparține Liberty Holdco Galați & Skopje Limited, controlat de miliardarul Sanjeev Gupta.

Cu 4.772 de angajați și o cifră de afaceri de 3,6 miliarde lei, combinatul a avut în 2023 pierderi de 2,3 miliarde lei.

În 2022 avea 5.066 angajați, o cifră de afaceri de 7,9 miliarde lei și pierderi de 821 milioane lei.

În 2021, firma a avut o cifră de afaceri de 9,4 miliarde lei și un profit de 1,3 miliarde lei. În 2020, primul an după schimbarea acționariatului, cifra de afaceri era de 4,7 miliarde de lei, fiind consemnate pierderi de 51 de milioane.

Liberty Galați a ocupat în 2023 prima poziție din județ, după cifra de afaceri, și cea de-a 42-a la nivel național.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
14 septembrie, Ziua inginerului român
14/09/2025 10:30

Ziua inginerului roman este sărbătorită, anual, la 14 septembrie, fiind instituită prin Hotărarea de Guvern 525/2000. Potrivit acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale, Academia de Ştiinţe Tehnice şi ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

Programul Rabla pentru persoane fizice, APROBAT. Voucherul pentru mașini electrice SCADE la 18.500 lei
12/09/2025 06:10

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost aprobat de Guvern in sedinta de Guvern de joi, cu alocare bugetară de 200 milioane lei. Vestea proastă este că cei care intentionau să-si cumpere o masină elec ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JUD
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat ...

COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activității ALERGIA PRO PLUS SRL
11/09/2025 15:45

 COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activitătii ALERGIA PRO PLUS SRL

COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIAȚIA „O ȘANSĂ PENTRU FIECARE”, anunță lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare din județul Suceava”, cod smis 337676.
11/09/2025 10:02

  COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIATIA „O SANSĂ PENTRU FIECARE”, anuntă lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare di ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei