Cum îți „fură” dezvoltatorii imobiliari metri pătrați din casă

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 30-10-2021 12:21

 Un articol din HotNews.ro citit recent, care explică similarități între povestea distopică „Squid Game” și viața tinerilor din Coreea de Sud ce trăiesc în apartamente de 14 metri pătrați, m-a făcut să mă întreb dacă nu cumva aceasta va fi și soarta tinerilor români, peste 10-20 de ani, în condițiile în care standardul de confort mediu al noilor locuințe continuă să scadă.

În ciuda pandemiei, 2021 a adus și o supraîncălzire a pieței imobiliare. Cum cererea este acum mare și prețurile sunt pe măsură. Întrebarea ar fi: ce cumpărăm totuși de banii pe care-i dăm dezvoltatorilor imobiliari? HotNews.ro împreună cu arhitectul Radu Negoiță lansează "Zona de confort", o serie educativă prin care încercăm să-i ajutăm pe români să înțeleagă la ce anume să fie atenți atunci când fac o achiziție imobiliară.

În episodul precedent al seriei „Zona de confort” am arătat că diferențele în materie de confort s-au adâncit în România după 1989. Dacă planurile apartamentelor sociale din orașele mici de acum 40 de ani erau similare cu cele din orașele mari ale țării din punct de vedere al conformației planului și al suprafețelor utile, astăzi confortul minimal a suferit modificări care îl plasează statistic sub cel oferit de statul comunist la locuințele noi din 1980.

Nu mă refer doar la faptul că apartamentele considerate ieftine de după anii 2000 nu mai respectă punctual condițiile minime cerute de 
cadrul legal în vigoare la momentul autorizării construcției (multe nu au livingul de minimum 18 mp sau bucătării cu fereastră proprie, de exemplu).

Diferențele se simt global la media suprafețelor în minus: în ultimii zece ani, suprafața utilă medie a locuințelor a pierdut aproape 15 mp în condițiile în care Legea Locuinței nu a suferit modificări care să justifice scăderea (dacă suprafața medie a unei locuințe era de 76 mp în 2011, în 2021 s-a ajuns la 61,5 mp (
sursa Tempo a INS via Ziarul Financiar). 
Mai mult, imaginația arhitecților cu potențial – al căror bagaj creativ este antrenat zi de zi timp de șase ani în Facultatea de Arhitectură- este ținută ostatică de temerea dezvoltatorilor de a risca (multe dintre blocurile noi au volumetrii anoste și nu ies din logica “paralelipipedului profitabil” – cutia de chibrituri) și de ineficiența mecanismelor de control ale statului (vedem zilnic pe stradă dovezi fizice ale ineficienței Inspectoratului de Stat în Construcții care, în mod surprinzător, încă există).

Limita de jos a fost ruptă, iar hernia rezidențială cauzată de incapacitatea autorităților de a rezista la presiunea dezvoltatorilor continuă să împingă condițiile de confort pentru locuințele mărginașe înapoi spre nivelul secolului XIX – cu ale sale locuințe vagon și cotloane insalubre. Totul acoperit de fanfara optimistă și concertată a harnicelor orchestre de marketing.

Deși breasla arhitecților ar avea multe de oferit orașelor prezentului, aceasta este ținută prizonieră de cenzori cazoni și de mecanismele economice ale unui stat relativ sărac (arhitecții buni pot fi convinși adesea să-și vândă probitatea profesională de dezvoltatori cu dare de mână în condiții de penurie de comenzi).

Totuși, acest articol își propune să fie doar parțial o lamentare vis-a vis de condiția profesiei de arhitect sau de creșterea alarmantă a disconfortului la apartamentele ieftine – doresc să discutăm despre un exemplu de tip “așa da” din perioada comunistă.

Este vorba de un bloc pentru locatarii care știau (și-și permiteau) să aprecieze traiul bun.



Subiectul este un apartament de trei camere din Ploieștiul anului 1980 care oferă locatarilor condiții de lux din punctul de vedere al flexibilității funcționale.

Acesta este secretul arhitecților interbelici pe care profesorii ni-l destăinuiesc în anii de facultate: noblețea unei locuințe este dată mai degrabă de versatilitatea conformației sale (cât de multe îți permite să faci acasă) decât de finisaje (care se pot schimba) - la fel cum o gazelă este grațioasă datorită proporțiilor corpului său și eleganței cu care se mișcă chiar și în momentele în care blana sa este murdară de noroi (acest detaliu nu face să pălească noblețea unui astfel de animal), în timp ce un mistreț va fi considerat la fel de puțin atrăgător indiferent dacă îl vedem tăvălit prin praf sau împodobit, din rât și până în vârful cozii, cu cristale Swarovski.

Puternic, da, dar atrăgător nu.

În ce constă versatilitatea funcțională a locuinței din axonometria de mai jos?



Apartamentul de față nu este doar decomandat, este supra-decomandat, dacă doriți – pentru că circulația principală a locuinței nu permite doar accesarea tuturor spațiilor fără traversarea celorlalte.

Conformația sa oferă chiar mai mult: permite trecerea directă dintre living (camera cu pian) și dormitorul oaspeților și dintre living și bucătărie fără dezavantajul comandării (locuințe-vagon) sau al semi-decomandării.

Aici este marele câștig al arhitecturii funcționaliste corecte: traseele implică mai puține ocolișuri, iar accesibilitatea este crescută fără pierderi colaterale.

Ați observat că bucătăria poate fi închisă sau deschisă către living, iar livingul și dormitorul oaspetelui pot face corp comun în momentele când nu rămân membrii familiei sau prietenii peste noapte.

Acest lucru este posibil grație conformației corecte și înlocuirii pereților de compartimentare cu sisteme de uși care se strâng în acordeon. 
Colaborarea dintre arhitect și structurist a fost una de succes aici, deoarece fără aportul celui din urmă nu s-ar fi putut obține un spațiu continuu: dacă existau diafragme structurale din b.a. orientate transversal spațiul ar fi fost deschis, dar fragmentat – camera obținută prin deschiderea panourilor acordeon ar fi arătat ca un vagon cu cușete.

Nu este cazul: când ușile sunt închise avem bucătărie, salon și camera oaspeților separate, iar când sunt deschise poate dispărea fie separarea dintre bucătărie și living, fie cea dintre living și camera oaspeților, fie toate.

Încă ceva: insist asupra conformației planului – aceasta este bună pentru că potențialul descris deasupra nu vine cu ruperea legăturilor dintre spațiile care trebuie să rămână în stare de interdependență, dimpotrivă – acestora li se adaugă traseele potențiale noi (cele sus-amintite):

1. Bucătăria stă aproape de intrare, iar zona de noapte este în jumătatea îndepărtată a holului.

2. Ambele dormitoare sunt la fel de apropiate de baia comună chiar dacă unul dintre ele trebuie să poată funcționa și ca prelungire a livingului.

3. Livingul este între bucătărie și dormitorul oaspeților (care poate funcționa ca birou) și se poate deschide, pe cale de consecință, către acel spațiu dintre cele două care este potrivit ocaziei: de Sărbători se poate strânge peretele dintre living și bucătărie, iar când se dă o petrecere la domiciliu se va strânge cel dintre living și cameră.

Un locatar contemporan cu noi ar putea alege să mute masa în spațiul din mijloc pentru a prelungi blatul bucătăriei până la perete.

Cumpărătorii de apartamente trebuie să înțeleagă că, uneori, merită să aștepți până găsești ceva care răspunde exigențelor tale (care sunt acestea pentru tine?) decât să te grăbești să „înghiți” pe nemestecate povestea tăvălită prin caramel pe care ți-o livrează orchestra de marketing a dezvoltatorului.

Se găsesc apartamente bune în zona prețurilor medii (care fluctuează de la oraș la oraș) așa cum încă există locuințe decente în zona prețurilor mici – chiar dacă sunt foarte rare și potențialul de surprize neplăcute este mare.

Merită pornit de la întrebarea “ce poate face, de fapt, acest apartament pentru mine, dacă tot îl plătesc?” – deoarece mesajele de tip “luxul este ce zice dezvoltatorul X sau Y” sau “deși suprafețele scad, „smart luxury” este noul trend (adică finisaje mai lucioase în spații mai puțin ofertante decât cele din blocurile din comunism).

Îmi doresc ca, prin discutarea a ceea ce este cu adevărat confortul locativ, să putem inversa împreună trendul descendent pe care ne-a înscris lipsa de viziune a celor care ne-au condus din 1990 și până acum.

Din rezultatele pe care ni le-au livrat putem trage concluzia că fost a neglijată crearea de politici în detrimentul activității politice. A lipsit, în mare măsură, intenția chibzuită orientată către binele comun al societății noastre (probabil că știați că teritoriul național rămâne, deocamdată, doar parțial cadastrat).

Și care este legătura cu filmul „Squid Game” de pe Netflix?




Înainte de a încheia doresc să aduc un exemplu pentru a susține argumentul neimplicării statului în conceperea de măsuri benefice pentru societate: înainte de 1989 accesul populației la jocurile de noroc fusese limitat în România – după ce statul a acceptat funcționarea saloanelor de jocuri efectele nu au întârziat să apară: în 2016 
aproape 100 mii de tineri ajunseseră, conform statisticilor, dependenți de acestea* pentru că operatorii comerciali, în mod previzibil, au investit fonduri în activitatea de marketing care le crește profitul.

Se poate observa o evoluție similară și în zona rezidențială: statul cedează și aici presiunii agenților economici pentru avantajul colectării de taxe de la companiile care vând blocuri. Suntem absolut siguri că neglijarea capitalului uman al societății noastre este răspunsul?

Între data publicării articolului trecut – cel despre avantajele funcționale ale apartamentelor din România comunistă și momentul scrierii articolului de față am aflat ceva care m-a pus pe gânduri dintr-un 
articol publicat recent pe Hotnews: se pare că există similarități între povestea distopică din serialul Netflix “Squid Game” și realitatea vieții de zi cu zi a tinerilor din Coreea de Sud.

Sărăcia și precaritatea condițiilor de trai și șansele reduse de a deține o locuință în proprietate par a fi norma pentru mulți tineri din statul asiatic.

Statisticile citate de colegii de la Hotnews estimează că „în jur de 20% din persoanele singure din Seul locuiesc în spații cu o suprafață mai mică de 14 metri pătrați”, iar prețul mediu al unei locuințe a crescut cu 22% în 2020 în capitala Coreei.

Întrebarea rămâne: dacă politica de stat permite îndatorarea cetățenilor pentru avantajul colectării impozitelor, cine ne poate garanta că, peste 20 de ani, standardul de confort mediu nu va coborî și mai mult, iar tinerii români vor avea problemele cu care se luptă azi mulți dintre tinerii coreeni?

* Pus în fața unei decizii similare privind legalizarea jocurilor de noroc, Lee Kuan Yew, fondator și prim ministru al statului Singapore, a decis să interzică funcționarea cazinourilor pe teritoriul național în urmă cu câteva decenii.

Din 2010 există două cazinouri funcționale unde accesul este gratuit pentru turiști, iar localnicilor li se percepe o taxă de 100$ pe zi.

De la obținerea independenței din 1965 și până azi, statul Singapore a ajuns să dețină prima poziție în lume din punct de vedere al competitivității economice până în 2021 și este situat pe locul 11 în lume în topul Human Develpoment Index (o poziție pe care o împarte cu Finlanda).

La începutul secolului XX Singapore însemna o insulă cu câteva sate înconjurate de junglă populate, în mare măsură, de imigranți indieni și chinezi.

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
14 septembrie, Ziua inginerului român
14/09/2025 10:30

Ziua inginerului roman este sărbătorită, anual, la 14 septembrie, fiind instituită prin Hotărarea de Guvern 525/2000. Potrivit acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale, Academia de Ştiinţe Tehnice şi ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

Programul Rabla pentru persoane fizice, APROBAT. Voucherul pentru mașini electrice SCADE la 18.500 lei
12/09/2025 06:10

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost aprobat de Guvern in sedinta de Guvern de joi, cu alocare bugetară de 200 milioane lei. Vestea proastă este că cei care intentionau să-si cumpere o masină elec ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JUD
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat ...

COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activității ALERGIA PRO PLUS SRL
11/09/2025 15:45

 COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activitătii ALERGIA PRO PLUS SRL

COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIAȚIA „O ȘANSĂ PENTRU FIECARE”, anunță lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare din județul Suceava”, cod smis 337676.
11/09/2025 10:02

  COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIATIA „O SANSĂ PENTRU FIECARE”, anuntă lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare di ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei