De ce sticlele goale returnabile sunt respinse de aparat şi de ce nu trebuie să le speli. Trucuri ca să-ţi iei banii înapoi pe ambalaje

00000  ultima-ora

Dimensiune font:

| 27-05-2024 11:16

Dacă sticlele goale returnabile ţi-au fost respinse de aparat, trebuie să ştii că există cel puţin trei aspecte de care trebuie să ţii cont data viitoare, pentru a-ţi putea lua banii pe garanţie.


Pe măsură ce sistemul garanție-returnare (SGR) se consolidează, apar diverse sincope în derularea sa şi românii află noi aspecte care să-i ajute la reciclarea sticlelor.

Acţiunea reprezintă o oportunitate valoroasă pentru toți cei interesați să contribuie la protejarea mediului înconjurător și să obțină beneficii financiare în același timp.

Practic, la fiecare achiziție de sticlă de plastic, doză de aluminiu sau sticlă de sticlă din orice magazin, se plătește o garanție de 50 de bani, exclusiv pentru produsele ce poartă logo-ul SGR.


În prezent, pe piață se mai găsesc produse fără acest logo, la care cumpărătorilor nu li se percepe garanția de 50 de bani și care nu pot fi returnate la automatele din magazine.

Peste 100 de milioane de ambalaje au fost returnate de către consumatori, ceea ce înseamnă 10 milioane de euro returnați în urma opririi inițiale a garanției. Iar pentru un miliard de ambalaje au fost puse pe piață de către producători în ultimele luni.

 

Ce trebuie să știe românii care returnează sticle SGR
O hotărâre de Guvern la care se lucrează în prezent vrea să schimbe modul în care românii reciclează sticlele, din cauza faptului că automatele din sistemul SGR nu funcţionează mereu.

Astfel, magazinele vor fi obligate să preia manual sticlele şi ambalajele returnabile, dacă automatele nu funcţionează, şi să ofere la casă contravaloarea PET-urilor, a declarat ministrul Mediului, Mircea Fechet.

Dacă aparatele de colectare a sticlelor returnabile nu funcționează, comercianții înscriși în sistem trebuie să preia manual ambalajele aduse de oameni.

Precizările au fost făcute chiar de reprezentanții Guvernului, după ce mulți români s-au plâns că au întâmpinat dificultăți în momentul în care au vrut să returneze ambalajele SGR.

Potrivit HG 1.074/2021, magazinele trebuie să ofere "posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR. În vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României".

Chiar dacă în hotărârea de Guvern nu se specifică, în mod exact, ce se întâmplă în cazul în care aparatul de colectare este defect, se precizează faptul că magazinele sunt obligate de lege să primească ambalajele. Prin urmare, în astfel de situații, ele pot fi acceptate și preluate manual de comercianți.

Oficialul a mai precizat recent că în prezent instituţia pe care o conduce lucrează la o hotărâre de guvern în acest sens.

Motivele pentru care sticlele goale returnabile pot fi respinse de aparat
Majoritatea problemelor se dovedesc a fi de natură tehnică sau logistică, astfel încat se poate ajunge în situația ca automatele de colectare a sticlelor goale să refuze primirea ambalajelor SGR.

Cel mai des întâlnite situații sunt cele în care RVM-urile (automatele de colectare) fie nu recunosc ambalajele, fie capacitatea lor de colectare a fost deja atinsă.

 
Dacă această din urmă situație poate fi remediată relativ ușor, prin punerea la punct a logisticii legate de colectarea ambalajelor de administratorul SGR, nu la fel de simplă este "colaborarea" cu RVM-urile.

În primul rând, trebuie știut faptul că funcționarea aparatelor este condiționată, pe de o parte, de setările acestora și, pe de altă parte, de asigurarea că spațiile lor de depozitare a ambalajelor colectate nu sunt pline.

În ceea ce privește parametrii de funcționare ai acestor aparate, aceștia sunt stabiliți ținând cont de dimensiunile sticlelor goale sau ale dozelor, de materialele din care sunt făcute și de prezența marcajului SGR.

 

Prin urmare, o sticlă goală sau o doză de aluminiu deformată nu va fi, cel mai probabil, recunoscută de RVM și, prin urmare, nu va fi acceptat.

Aceeași situație va fi întâlnită în cazul în care sticla sau doza nu a fost golită de conţinut. Aparatul va constata că greutatea acestuia nu corespunde cu cea presetată și nu va colecta respectivul ambalaj.

Dincolo de condițiile stabilite de prevederile legale ori de rigorile parametrilor tehnici, pot apărea și situații inedite, ca o sticlă goală returnabilă care se încadra în SGR din toate punctele de vedere să nu fie acceptată de aparat.

Sunt situaţii în care RVM-ul a refuzat primirea sticlei respective, pe motiv că acel ambalaj nu ar fi înregistrat în sistem. În aceste situaţii, se poate încerca returnarea sticlei la un alt automat de colectare.

Dacă sticla respectivă este returnabilă, RVM-ul va accepta ambalajul.

Motivele legale în baza cărora returnarea unui ambalaj poate fi refuzată sunt definite în HG 1074/2021.

Conform acestei măsuri, care reglementează Sistemul garanție-returnare, comercianții înscriși în sistem sunt obligați să primească ambalajele SGR și să returneze garanția aferentă, cu excepția situațiilor în care ambalajul este deteriorat (turtit, spart, presat), are băutură rămasă în el sau eticheta este deteriorată, astfel încât marca SGR nu mai este lizibilă, potrivit avocatnet.ro.

Nu în ultimul rând, e bine ca românii să ştie că sticlele goale returnabile trebuie doar golite de conţinut, nu şi spălate.

Spălarea sticlelor goale returnabile sau a dozelor SGR înainte de a fi duse la aparat nu este recomandată, însă este esențială golirea completă a acestora.

Greutatea standard a sticlelor goale returnabile este verificată de aparatele automate de reciclare (RVM), iar depășirea ei va duce la respingerea ambalajului și pierderea garanției.

După cum reiese dintr-o precizare făcută de administratorul SGR, RetuRo, "consumatorii nu au obligația de a spăla ambalajele, ci de a le goli de conținut.

Dacă ambalajul nu conține elementele care îi pot stabili apartenența la SGR, acesta nu poate fi colectat la punctele de returnare organizate de comercianți".

Unul dintre motivele pentru care ambalajele nu trebuie spălate este acela că există șanse mari de deteriorare a etichetei sau de reducere a lizibilității marcajelor SGR.

Prin urmare, dacă este depășită greutatea standard, ambalajul cu lichid rămas în el este returnat și, evident, garanția acestuia este pierdută.

Referitor la acest aspect, RetuRo a precizat că "pe lângă elementele de identificare a apartenenței la SGR (cod de bare și logo), care trebuie să fie vizibile și lizibile, consumatorii au și obligația de a returna ambalajele intacte", potrivit avocatnet.ro. 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
14 septembrie, Ziua inginerului român
14/09/2025 10:30

Ziua inginerului roman este sărbătorită, anual, la 14 septembrie, fiind instituită prin Hotărarea de Guvern 525/2000. Potrivit acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale, Academia de Ştiinţe Tehnice şi ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

Programul Rabla pentru persoane fizice, APROBAT. Voucherul pentru mașini electrice SCADE la 18.500 lei
12/09/2025 06:10

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost aprobat de Guvern in sedinta de Guvern de joi, cu alocare bugetară de 200 milioane lei. Vestea proastă este că cei care intentionau să-si cumpere o masină elec ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JUD
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat ...

COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activității ALERGIA PRO PLUS SRL
11/09/2025 15:45

 COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activitătii ALERGIA PRO PLUS SRL

COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIAȚIA „O ȘANSĂ PENTRU FIECARE”, anunță lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare din județul Suceava”, cod smis 337676.
11/09/2025 10:02

  COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIATIA „O SANSĂ PENTRU FIECARE”, anuntă lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare di ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei