Guvernul nu dă înapoi: doar proiectele viabile mai primesc bani
Dimensiune font:
Guvernul României a aprobat, marți, o ordonanță de urgență care introduce un mecanism riguros de prioritizare și monitorizare a investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și prin programele naționale de investiții, precum „Anghel Saligny” sau PNDL.
Noua ordonanță obligă ministerele ca, în termen de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial, să transmită lista completă a proiectelor care au un progres mai mic de 30%, dar care pot fi totuși finalizate până la termenul-limită – 31 august 2026. Documentația trebuie să includă costurile totale, partea nerambursabilă, TVA-ul, graficul de lucrări, dar și riscurile de implementare. „Este ultima ocazie pentru ministere să spună ce proiecte vor să păstreze în PNRR, pentru ca pe acestea să ne concentrăm. Vom avea, în premieră, pentru fiecare minister, lista integrală a proiectelor care intră în anvelopele financiare și, în final, un tablou de bord public în luna septembrie”, a declarat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru.
Care este impactul pentru Iași și Moldova?
Iașul și întreaga regiune a Moldovei au proiecte majore finanțate prin PNRR sau prin programe naționale de investiții, de la tronsoane de autostradă (A8 – Autostrada Unirii și A7 – Autostrada Moldovei) până la spitale, modernizări de infrastructură rutieră, rețele de apă-canal și investiții în educație.
Conform noilor reguli, proiectele fără achiziții lansate vor fi denunțate, cele aflate doar în faze pregătitoare (studii, avize, autorizații) vor fi suspendate până în 2026, dacă lucrările nu încep efectiv, proiectele cu progres sub 30% vor continua doar cu aprobare de la Guvern și cu avizul Ministerului Finanțelor și al MIPE, doar cele care au deja peste 30% progres și garanții ferme de finalizare până în 2026 vor rămâne în PNRR.
Pentru investițiile care nu pot fi terminate la timp, Guvernul promite identificarea unor surse alternative de finanțare, astfel încât șantierele să nu fie abandonate.
Un element important al ordonanței este introducerea unui tablou de bord public, disponibil din septembrie, unde cetățenii vor putea consulta lista completă a proiectelor care continuă. În plus, pentru anul 2025 se stabilesc limite stricte privind noi angajamente și contracte în cadrul programelor naționale de investiții, pentru a evita supraîncărcarea bugetului.
Măsura este prezentată drept o garanție a gestionării responsabile a banului public și o încercare de a evita situațiile în care proiecte începute pe hârtie rămân fără finanțare reală. Pentru Iași, provocarea va fi să demonstreze că investițiile strategice – spitale noi, tronsoanele de autostradă și modernizările de infrastructură urbană – au șanse reale de a fi finalizate până în 2026.
Rămâne însă de văzut câte dintre proiectele locale, unele cu întârzieri considerabile, se vor încadra în aceste criterii stricte și câte vor fi împinse către surse alternative de finanțare. Daniel BACIU
Adauga comentariul tau