Piața asigurărilor RCA ar putea fi zguduită de un nou faliment
Dimensiune font:
* transportatorii lansează acuzații explozive: Grawe ar refuza plata despăgubirilor, ar acumula mii de reclamații, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară ar „mima supravegherea”, repetând scenariul care a precedat falimentele precedente, City Insurance și Euroins
România riscă să retrăiască, pentru a treia oară în mai puțin de cinci ani, coșmarul unui faliment pe piața asigurărilor obligatorii auto (RCA). După prăbușirea răsunătoare a City Insurance în 2021 și a Euroins în 2023, care au aruncat în haos milioane de șoferi și au golit buzunarele Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA), ochii se îndreaptă acum spre Grawe România.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) lansează acuzații explozive: Grawe ar refuza plata despăgubirilor, ar acumula mii de reclamații, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ar „mima supravegherea”, repetând scenariul care a precedat falimentele precedente. „ASF ascunde sub preș un nou caz de tip City Insurance și Euroins – Grawe România. Datele sunt mai mult decât evidente”, afirmă într-un comunicat de presă Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Acesta acuză că Grawe nu achită despăgubirile conform legii, ASF primește anual mii de reclamații, dar aplică doar amenzi simbolice – aproximativ 10.000 de euro, adică echivalentul a cinci dosare de daună neachitate, iar vicepreședintele ASF Sorin Mititelu (PSD), responsabil de supravegherea asigurărilor, tolerează aceste abateri și ar trebui demis imediat.
Paralele tulburătoare cu City și Euroins
COTAR acuză că se repetă aceleași „semne prevestitoare” care au fost ignorate în cazurile anterioare: volum uriaș de reclamații nerezolvate, hotărâri judecătorești pierdute pe bandă rulantă, refuz sistematic de a plăti daune, transferuri suspecte de fonduri în afara țării, protecție tacită din partea ASF.
„În loc să intervină pentru a corecta aceste abateri, ASF preferă să sancționeze formal și să închidă ochii. E aceeași rețetă care a dus la falimentul Euroins și City Insurance. Atunci, ASF n-a știut. Acum, ASF știe și nu face nimic”, spun reprezentanții confederației.
Polițe RCA mai scumpe, dar păgubiți tot nedespăgubiți
Paradoxul este că, după expirarea plafonării prețurilor RCA la 1 iulie 2025, tarifele au crescut cu aproximativ 25%. Românii plătesc mai mult, dar serviciile nu s-au îmbunătățit.
Service-urile auto și păgubiții se plâng că Grawe întârzie sau refuză plata daunelor, iar instanțele le dau dreptate celor care contestă practicile companiei. Totuși, ASF nu impune un plan de măsuri real și lasă lucrurile să curgă.
Replica Grawe România: „Avem stabilitate financiară solidă”
În fața acestor acuzații, Grawe România a venit cu un răspuns ferm. Compania respinge ideea unui faliment iminent și subliniază că respectă legea și plătește despăgubirile după verificarea fiecărui caz și îndeplinește toate cerințele de capital și este auditată de firme internaționale.
Compania, care face parte din Grupul Grawe, prezent în 15 țări și cu o istorie de aproape 200 de ani, susține că are fonduri proprii de 3,8 miliarde de euro și o rată de solvabilitate de 252,4%, de 2,5 ori peste cerințele minime legale. „Stabilitatea companiei nu poate fi pusă în discuție. Pentru orice atingere a imaginii și credibilității noastre bazată pe simple afirmații, ne rezervăm dreptul de a ne adresa instanțelor”, avertizează Grawe România.
Cine minte și cine manipulează?
De o parte, transportatorii și păgubiții, care spun că au dosare de daună blocate și că trăiesc un coșmar birocratic. De cealaltă, compania care afișează cifre solide și spune că totul este în regulă.
Întrebarea care planează: cine minte și cine manipulează?
Românii au mai trecut prin acest film: City Insurance se lăuda cu stabilitate înainte să dispară, Euroins promitea solvabilitate și a sfârșit în colaps.
Un eventual faliment al Grawe România ar însemna mii de păgubiți lăsați în aer, service-uri auto blocate financiar, presiune uriașă pe Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), care nici acum nu a rezolvat toate dosarele City și Euroins, o nouă prăbușire a încrederii în piața RCA, cu efecte devastatoare pentru întreaga economie.
Scandalul Grawe ridică o problemă mai gravă decât soarta unei singure companii: credibilitatea ASF. De la falimentele anterioare și până astăzi, instituția nu a reușit să convingă opinia publică că protejează consumatorii și nu asigurătorii.
Dacă avertismentele COTAR se confirmă, România se pregătește de al treilea faliment RCA în mai puțin de cinci ani – o catastrofă pentru milioane de șoferi. Daniel BACIU
Adauga comentariul tau