Piața bunurilor de larg consum din România a crescut cu aproximativ 9% în primul trimestru din 2025, arată un raport de specialitate
Dimensiune font:
Valoarea pieței de bunuri de larg consum (FMCG) din România a înregistrat o creștere de aproximativ 9% în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, potrivit unei cercetări publicate joi de YouGov Shopper România. Evoluția pozitivă vine în contextul unei inflații de 6% în acest sector și al unei ușoare reveniri a volumelor de vânzări, care au crescut cu 2% față de perioada similară a anului trecut.
După contracția semnalată în 2023, primele luni din 2025 marchează o schimbare de dinamică, susținută de o tendință clară de „up-trading” – fenomen prin care consumatorii au înlocuit produsele achiziționate anterior cu unele din categorii de preț superioare. Peste jumătate dintre categoriile FMCG (54%) au înregistrat creșteri, în timp ce doar o treime au înregistrat scăderi în perioada ianuarie–martie.
Categoriile cu inflație peste media de 6% includ laptele, iaurtul, băuturile răcoritoare carbonatate, apa și berea. Dintre acestea, doar laptele a consemnat o scădere a volumului cumpărat, celelalte aflându-se pe un trend ascendent.
Valoarea coșului mediu de cumpărături a crescut cu 10,6% în primele trei luni ale anului, continuând astfel ritmul din trimestrul IV al lui 2024 și depășind creșterile din trimestrele anterioare ale anului trecut.
În același timp, studiul relevă o încetinire în dezvoltarea segmentului promoțional. Cele mai mari creșteri ale achizițiilor promoționale s-au înregistrat în categoriile de îngrijire personală și a locuinței, în timp ce presiunea promoțională a scăzut în cazul alimentelor de bază, băuturilor calde și lactatelor.
Un alt aspect remarcat este declinul cotei de piață a mărcilor proprii ale retailerilor, care au scăzut la 26% din cheltuielile totale ale gospodăriilor – cu aproximativ un punct procentual mai puțin față de anul precedent. Cele mai semnificative pierderi de cotă au fost observate în segmentele tradițional dominate de aceste mărci, precum făina și conservele.
Pe segmentul comerțului tradițional, cota de piață a rămas relativ constantă, la sub 24%, însă frecvența vizitelor gospodăriilor a înregistrat un ușor declin. O excepție notabilă au fost zonele rurale, unde formatele tradiționale au reușit să câștige teren.
Cercetarea YouGov Shopper România s-a bazat pe un panel continuu de 6.000 de gospodării, reprezentativ la nivel național. Platforma, cunoscută anterior sub numele de GfK Consumer Panel, face parte din grupul global de cercetare YouGov, activ în America, Europa, Asia și Orientul Mijlociu.
Adauga comentariul tau