Prețul motorinei urcă înainte de marea scumpire fiscală. Apar primele semne ale valului de taxe din 1 august
Dimensiune font:
* motorina s-a scumpit marți cu 4 bani pe litru în rețeaua OMV Petrom, semnalând începutul unui val anticipat de creșteri care va atinge un vârf la 1 august, odată cu majorarea accizelor și a TVA * deși prețurile nu reflectă încă schimbările fiscale, mișcările din piață indică o ajustare strategică a distribuitorilor, în așteptarea exploziei de prețuri
Liderul pieței de distribuție a carburanților, OMV Petrom, a crescut marți, 8 iulie, prețul motorinei cu 4 bani pe litru, în timp ce benzina a rămas momentan la același nivel. Scumpirea survine cu mai puțin de o lună înaintea intrării în vigoare a noilor măsuri fiscale care vor duce, inevitabil, la o creștere semnificativă a prețurilor la pompă.
În stații, motorina costă acum între 7,35 și 7,40 lei/litru, iar benzina între 7,02 și 7,08 lei. În rețeaua premium OMV, motorina a ajuns deja la 7,41–7,44 lei/l, iar benzina se vinde cu 7,18–7,22 lei/l.
Aceasta este prima majorare a prețului carburanților în luna iulie, după o scădere ușoară de 5 bani/l la benzină, înregistrată pe 2 iulie. Mișcarea actuală este văzută ca un prim pas într-o serie de ajustări de preț care vor culmina la 1 august, când guvernul va aplica o dublă măsură fiscală: creșterea TVA de la 19% la 21% și o nouă rundă de accize mărite pentru carburanți.
Valul fiscal din august. Creșteri de peste 40 de bani pe litru
Potrivit calculelor efectuate pe baza noilor valori de acciză și TVA, începând cu 1 august, motorina se va scumpi cu aproximativ 40 de bani pe litru, iar benzina cu 42 de bani/l – o creștere de aproape 6% față de prețurile actuale. Iar din 2026, o nouă etapă de creșteri fiscale este deja planificată, ceea ce va duce la scumpiri suplimentare de peste 30 de bani/litru.
Cumulat, în doar două etape (2025 și 2026), benzina se va scumpi cu 76 de bani/l, adică aproximativ 11%, iar motorina cu 71 de bani/l, ceea ce înseamnă o majorare de aproape 10%. Aceste valori sunt estimate în condițiile în care cotațiile internaționale ale țițeiului ar rămâne constante, iar marjele de profit ale companiilor distribuitoare nu s-ar modifica.
Pentru șoferi, impactul va fi semnificativ. Din 2026, statul va încasa, prin taxe și accize, peste jumătate din fiecare litru de carburant vândut la pompă. În cazul benzinei, 56,5% din prețul final (4,41 lei din 7,81 lei/l) va merge la bugetul de stat. Pentru motorină, ponderea taxelor va ajunge la 52,1% (4,20 lei din 8,06 lei/l).
Dan DIMA
Adauga comentariul tau