Romaero vizează un portofoliu cât mai echilibrat, după revenirea pe piață
Dimensiune font:
La peste un an de când statul a făcut o mutare importantă, transferând creanțele bugetare ale Roamero, administrate de ANAF, către AAAS, compania a reușit să revină pe linia de plutire. Mișcarea, după ce a destins masa credală și a făcut posibile contractele multianuale, a dus și la depășirea unui real blocaj pentru compania din domeniul industriei aerospațiale.
“Suntem în grafic, evident că au fost multe provocări, dar am găsit și soluții. Încrederea este ceea ce ne permite să înfruntăm orice provocare, orice situație dificilă”, a subliniat Bogdan Costaș, Director General al Romaero SA.
Acesta nu a ezitat să explice pașii parcurși. Astfel, dacă în vara lui 2023, Romaero avea conturile bancare blocate, existau restanțe salariale de aproape patru luni iar baza de MRO civil (maintenance, repair and overhaul-întreținere, reparații și revizii) aproape nu avea activitate, acum presiunea financiară a scăzut datorită unei strategii responsabile.
Managementul companiei, beneficiind de o cunoaștere aprofundată a pieței, a căutat un flux de lucru în momente cheie, atât pentru partea civilă, cât și pentru cea militară. Pe civil, acordul cu Aeroplex din mai 2024 a readus clienți și metodă la Băneasa, iar intrarea companiei Wizz Air, ale cărei aeronave vor fi întreținute într-un centru de mentenanță amplasat în incinta unității Romaero, lângă Aeroportul Internațional Băneasa, a transformat repornirea într-un plan pe sezoane, cu un contract multianual consistent.
Pe militar, acordul cu britanicii de la Marshall, din iulie 2025, a reprezentat o colaborare strategică care oferă un cadru amplu pentru mentenanța planificată de nivel fabrică (PDM) a aeronavelor C-130 Hercules actuale și viitoare operate de Forțele Aeriene Române (RoAF).
La aceste mișcări s-a adăugat ideea transformată rapid în practică de a valorifica infrastructura prin prganizarea de evenimente cultural‑artistice în incintă pentru a obține venituri din chirii și un cash‑flow clar.
Au fost doar câteva etape pentru a diminua pierderile din 2023 și a reveni pe plus în 2025. În semestrul I al acestui an, efectul cumulat al renegocierilor și al încărcării mai bune a adus creșteri clare pe toate segmentele: MRO civil a avansat cu 91.3%, MRO militar cu 50.7%. Veniturile din chirii și servicii conexe, inclusiv evenimentele, au adus și ele lichiditate.
Creșterile se văd și pentru producția de aerostructuri (67.2%), iar utilizarea mai bună a hangarelor a dus la o eficiență operațională performantă.
Revenirea, mai arată Bogdan Costaș, Directorul General al Romaero, nu înseamnă doar clienți noi ci și o corecție a structurii interne. Un punct important pentru redresare îl reprezintă angajații. Pe o piață complicată, compania a reușit să atragă personal de specialitate, iar în prezent salariile sunt plătite la zi, iar ponderea muncitorilor direct productivi a crescut semnificativ.
Pentru o decolare adecvată, Romaero are nevoie acum și de o piesă esențială: Part 21G, certificarea care deschide ușa multor programe de fabricație. Pierdută în 2023, procesul pentru reobținerea ei a avansat anul acesta, ceea ce ar putea duce la mai multe renegocieri și la un portofoliu cât mai echilibrat. Practic, la profit și stabilitate pentru următorii doi ani pentru o companie greu-încercată, dar care își regăsește locul pe piață, pentru a dezvolta industria aerospațială românească.
Adauga comentariul tau