Ultimul bastion din moștenirea flotei maritime românești, îngropat după aproape trei decenii: Justiția română închide capitolul CNM Navrom SA

000000  ULTIMA-ORA

Dimensiune font:

| 29-07-2025 15:36

După aproape trei decenii de incertitudine, peste 90 de termene de judecată și zeci de ani în care flota maritimă românească a fost un subiect sensibil pentru societate și justiție, Compania de Navigație Maritimă Navrom SA (CNM Navrom SA) este, oficial, la capăt de drum. Tribunalul Constanța a închis procedura de insolvență împotriva companiei și a dispus radierea sa din evidența Oficiului Registrului Comerțului Constanța.

În dosarul cu numărul unic 9/118/1998 (2643/COM/1998), decizia a fost luată după aprobarea raportului final al lichidatorului judiciar Pricewaterhousecoopers Business Recovery SPRL. Minuta publicată arată:


"Respinge obiecţiunile la raportul final formulate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului – A.A.A.S (fosta AVAS), ca neîntemeiate. Aprobă raportul final al lichidatorului judiciar Pricewaterhousecoopers Business Recovery SPRL – pentru debitoarea CNM Navrom S.A. În baza art.132 al.2 din Legea nr.85/2006 închide procedura insolvenţei împotriva debitoarei CNM Navrom S.A. în baza art.132 al.2 din Legea nr.85/2006 dispune radierea debitoarei CNM Navrom S.A. din evidenta ORC Constanţa. În temeiul art.135 din Legea nr.85/2006 sentinţa de închidere a procedurii va fi notificată Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Galaţi – Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Constanţa și Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Constanţa, pentru efectuarea menţiunii. Potrivit art.136 din Legea nr.85/2006 descarcă pe lichidatorul judiciar şi toate persoanele care l-au asistat de orice îndatoriri şi responsabilităţi. Cu drept de recurs în termen de 7 zile de la comunicarea hotărârii realizată prin publicare în BPI. Pronunţată în şedinţă publică, azi, 24.07.2025."

Foarte important de menționat, prin decizia de închidere a insolvenței, Tribunalul Constanța a mai decis, în cazul CNM Navrom SA, descărcarea „lichidatorul judiciar şi toate persoanele care l-au asistat de orice îndatoriri şi responsabilităţi“.

 

 

 
Un proces de insolvență de aproape 3 decenii, cu peste 80 de termene

Procesul a fost unul deosebit de complex, cu zeci de termene și încercări repetate de închidere a procedurii, toate respinse anterior de instanță. Conform surselor oficiale consultate de Ziarul Amprenta, în dosar Tribunalul Constanța a acordat peste 80 de termene de judecată, context în care amintim că prin Hotărârea intermediară nr. 394/2020, din 20.05.2020, instanța a respins cererea formulată de lichidatorul judiciar Pricewaterhousecoopers Business Recovery Services SPRL al debitoarei CNM Navrom SA având ca obiect închiderea procedurii insolvenţei, ca neîntemeiată. De asemenea, prin Hotărârea intermediară numrul 1157/2021, din data de 01 noiembrie 2021, Tribunalul Constanța a respins cererea de închidere a procedurii insolvenţei debitoarei CNM NAVROM SA, ca nefondată.

O companie simbol pentru navigația maritimă


CNM Navrom SA a fost una dintre companiile de stat strategice în perioada post-decembristă, moștenind infrastructura flotei maritime comerciale a României, construită în perioada comunistă. A fost unul dintre pilonii flotei comerciale alături de Petromin și Romline. Cele trei companii au fost desprinse din vechiul NAVROM – Navrom Galați (Compania de Navigație Fluvială), care, după reorganizarea masivă din anii ’90, a fost împărțită pentru a gestiona eficient rutele maritime și fluviale.

Desprinderea a dus la formarea: CNM Navrom SA – orientată spre navigație maritimă comercială, Petromin SA – specializată în transportul de hidrocarburi și minerale în vrac și Romline SA – care administra navele de linie.

Toate trei au avut un rol esențial în economia maritimă a României în perioada de tranziție. Totuși, declinul flotei comerciale românești a fost rapid și profund, iar privatizările și managementul defectuos au dus la pierderea a zeci de nave.

Cum s-a scufundat colosul NAVROM: De la flota lui Ceaușescu la falimentul oficial după 35 de ani”
După 1989, România moștenea o flotă comercială mamut, cu peste 300 de nave, administrate de gigantul IEFM NAVROM. Considerată una dintre cele mai mari flote maritime comerciale din Europa, flota românească era simbolul ambițiilor comuniste de a cuceri mările lumii. Dar, în lipsa unui plan coerent de tranziție la economia de piață, visul maritim s-a spart în trei: Navrom, Romline și Petromin, companii desprinse din fosta întreprindere de stat.

Oficial, reorganizarea flotei a început în 1990, dar deciziile au fost luate fără studii de fezabilitate, în cercuri restrânse, într-un climat politic și economic instabil. În doar câțiva ani, navele au fost vândute pe nimic, închiriate prin contracte obscure sau transferate către firme off-shore. Zeci de vase au fost radiate ilegal din Registrul Naval Român, aspect ce va alimenta, mai târziu, celebrul Dosar Flota.

În martie 1999, Tribunalul Constanța declara oficial falimentul CNM Navrom SA, într-un moment în care compania mai deținea 54 de nave, din care peste 70% erau arestate în porturi străine. Falimentul venea ca un colac de salvare într-o mare de datorii și haos juridic. După mai bine de două decenii de procese, pe 24 iulie 2025, judecătorii au decis radierea definitivă din Registrul Comerțului a CNM Navrom SA, punând capăt unei epopei navale cu iz de jaf național.

Legătura cu Dosarul Flota
În mod indirect, CNM Navrom SA a fost parte a contextului economic și politic ce a generat Dosarul Flota, unul dintre cele mai mediatizate dosare ale anilor 2000. Deși compania nu este menționată explicit ca inculpată, multe dintre navele sau tranzacțiile sale au fost analizate în anchetele privind vânzarea flotei comerciale. Fostul președinte Traian Băsescu a fost anchetat în legătură cu pierderea controlului asupra flotei românești, însă dosarul a fost clasat în 2007 de Parchetul General. CNM Navrom, ca entitate economică, nu a avut o legătură directă juridic dovedită cu inculpările din dosar, dar rămâne parte a imaginii de declin a transportului maritim de stat.


Creditori și datoriile istorice
Potrivit portalului instanțelor de judecată, lista creditorilor companiei este impresionantă – peste 430 de entități, de la instituții publice la firme internaționale. Dintre acestea: Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Casa Judeţeană de Pensii Constanţa, Romtrans SA, Fondul Proprietăţii de Stat, Finanțele Publice Constanţa, Academia Navală Mircea cel Bătrân, Şantierele navale Mangalia și Constanța, Companii internaționale din Coreea de Sud, Africa de Sud, Singapore, Irlanda etc.

Această rețea de creditori demonstrează anvergura operațiunilor CNM Navrom SA în perioada sa de vârf și, totodată, amploarea prăbușirii sale financiare.

Decizia Tribunalului Constanța nu este definitivă, aceasta poate fi atacată cu recurs la Curtea de Apel Constanța. În practică, însă, șansele de anulare a închiderii sunt reduse, mai ales după aprobarea raportului final și radierea cerută oficial.

Încă o companie simbol a economiei socialiste și de tranziție este astfel ștearsă din registre. O epocă se închide cu ștampila judecătorului-sindic, în timp ce rămâne o lecție amară despre cum s-a risipit o flotă care, odată, era a patra din Europa. 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
14 septembrie, Ziua inginerului român
14/09/2025 10:30

Ziua inginerului roman este sărbătorită, anual, la 14 septembrie, fiind instituită prin Hotărarea de Guvern 525/2000. Potrivit acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale, Academia de Ştiinţe Tehnice şi ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

Programul Rabla pentru persoane fizice, APROBAT. Voucherul pentru mașini electrice SCADE la 18.500 lei
12/09/2025 06:10

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost aprobat de Guvern in sedinta de Guvern de joi, cu alocare bugetară de 200 milioane lei. Vestea proastă este că cei care intentionau să-si cumpere o masină elec ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JUD
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat ...

COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activității ALERGIA PRO PLUS SRL
11/09/2025 15:45

 COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activitătii ALERGIA PRO PLUS SRL

COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIAȚIA „O ȘANSĂ PENTRU FIECARE”, anunță lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare din județul Suceava”, cod smis 337676.
11/09/2025 10:02

  COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIATIA „O SANSĂ PENTRU FIECARE”, anuntă lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare di ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei