Ultimul bastion din moștenirea flotei maritime românești, îngropat după aproape trei decenii: Justiția română închide capitolul CNM Navrom SA
Dimensiune font:
După aproape trei decenii de incertitudine, peste 90 de termene de judecată și zeci de ani în care flota maritimă românească a fost un subiect sensibil pentru societate și justiție, Compania de Navigație Maritimă Navrom SA (CNM Navrom SA) este, oficial, la capăt de drum. Tribunalul Constanța a închis procedura de insolvență împotriva companiei și a dispus radierea sa din evidența Oficiului Registrului Comerțului Constanța.
În dosarul cu numărul unic 9/118/1998 (2643/COM/1998), decizia a fost luată după aprobarea raportului final al lichidatorului judiciar Pricewaterhousecoopers Business Recovery SPRL. Minuta publicată arată:
"Respinge obiecţiunile la raportul final formulate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului – A.A.A.S (fosta AVAS), ca neîntemeiate. Aprobă raportul final al lichidatorului judiciar Pricewaterhousecoopers Business Recovery SPRL – pentru debitoarea CNM Navrom S.A. În baza art.132 al.2 din Legea nr.85/2006 închide procedura insolvenţei împotriva debitoarei CNM Navrom S.A. în baza art.132 al.2 din Legea nr.85/2006 dispune radierea debitoarei CNM Navrom S.A. din evidenta ORC Constanţa. În temeiul art.135 din Legea nr.85/2006 sentinţa de închidere a procedurii va fi notificată Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Galaţi – Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Constanţa și Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Constanţa, pentru efectuarea menţiunii. Potrivit art.136 din Legea nr.85/2006 descarcă pe lichidatorul judiciar şi toate persoanele care l-au asistat de orice îndatoriri şi responsabilităţi. Cu drept de recurs în termen de 7 zile de la comunicarea hotărârii realizată prin publicare în BPI. Pronunţată în şedinţă publică, azi, 24.07.2025."
Foarte important de menționat, prin decizia de închidere a insolvenței, Tribunalul Constanța a mai decis, în cazul CNM Navrom SA, descărcarea „lichidatorul judiciar şi toate persoanele care l-au asistat de orice îndatoriri şi responsabilităţi“.
Un proces de insolvență de aproape 3 decenii, cu peste 80 de termene
Procesul a fost unul deosebit de complex, cu zeci de termene și încercări repetate de închidere a procedurii, toate respinse anterior de instanță. Conform surselor oficiale consultate de Ziarul Amprenta, în dosar Tribunalul Constanța a acordat peste 80 de termene de judecată, context în care amintim că prin Hotărârea intermediară nr. 394/2020, din 20.05.2020, instanța a respins cererea formulată de lichidatorul judiciar Pricewaterhousecoopers Business Recovery Services SPRL al debitoarei CNM Navrom SA având ca obiect închiderea procedurii insolvenţei, ca neîntemeiată. De asemenea, prin Hotărârea intermediară numrul 1157/2021, din data de 01 noiembrie 2021, Tribunalul Constanța a respins cererea de închidere a procedurii insolvenţei debitoarei CNM NAVROM SA, ca nefondată.
O companie simbol pentru navigația maritimă
CNM Navrom SA a fost una dintre companiile de stat strategice în perioada post-decembristă, moștenind infrastructura flotei maritime comerciale a României, construită în perioada comunistă. A fost unul dintre pilonii flotei comerciale alături de Petromin și Romline. Cele trei companii au fost desprinse din vechiul NAVROM – Navrom Galați (Compania de Navigație Fluvială), care, după reorganizarea masivă din anii ’90, a fost împărțită pentru a gestiona eficient rutele maritime și fluviale.
Desprinderea a dus la formarea: CNM Navrom SA – orientată spre navigație maritimă comercială, Petromin SA – specializată în transportul de hidrocarburi și minerale în vrac și Romline SA – care administra navele de linie.
Toate trei au avut un rol esențial în economia maritimă a României în perioada de tranziție. Totuși, declinul flotei comerciale românești a fost rapid și profund, iar privatizările și managementul defectuos au dus la pierderea a zeci de nave.
Cum s-a scufundat colosul NAVROM: De la flota lui Ceaușescu la falimentul oficial după 35 de ani”
După 1989, România moștenea o flotă comercială mamut, cu peste 300 de nave, administrate de gigantul IEFM NAVROM. Considerată una dintre cele mai mari flote maritime comerciale din Europa, flota românească era simbolul ambițiilor comuniste de a cuceri mările lumii. Dar, în lipsa unui plan coerent de tranziție la economia de piață, visul maritim s-a spart în trei: Navrom, Romline și Petromin, companii desprinse din fosta întreprindere de stat.
Oficial, reorganizarea flotei a început în 1990, dar deciziile au fost luate fără studii de fezabilitate, în cercuri restrânse, într-un climat politic și economic instabil. În doar câțiva ani, navele au fost vândute pe nimic, închiriate prin contracte obscure sau transferate către firme off-shore. Zeci de vase au fost radiate ilegal din Registrul Naval Român, aspect ce va alimenta, mai târziu, celebrul Dosar Flota.
În martie 1999, Tribunalul Constanța declara oficial falimentul CNM Navrom SA, într-un moment în care compania mai deținea 54 de nave, din care peste 70% erau arestate în porturi străine. Falimentul venea ca un colac de salvare într-o mare de datorii și haos juridic. După mai bine de două decenii de procese, pe 24 iulie 2025, judecătorii au decis radierea definitivă din Registrul Comerțului a CNM Navrom SA, punând capăt unei epopei navale cu iz de jaf național.
Legătura cu Dosarul Flota
În mod indirect, CNM Navrom SA a fost parte a contextului economic și politic ce a generat Dosarul Flota, unul dintre cele mai mediatizate dosare ale anilor 2000. Deși compania nu este menționată explicit ca inculpată, multe dintre navele sau tranzacțiile sale au fost analizate în anchetele privind vânzarea flotei comerciale. Fostul președinte Traian Băsescu a fost anchetat în legătură cu pierderea controlului asupra flotei românești, însă dosarul a fost clasat în 2007 de Parchetul General. CNM Navrom, ca entitate economică, nu a avut o legătură directă juridic dovedită cu inculpările din dosar, dar rămâne parte a imaginii de declin a transportului maritim de stat.
Creditori și datoriile istorice
Potrivit portalului instanțelor de judecată, lista creditorilor companiei este impresionantă – peste 430 de entități, de la instituții publice la firme internaționale. Dintre acestea: Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Casa Judeţeană de Pensii Constanţa, Romtrans SA, Fondul Proprietăţii de Stat, Finanțele Publice Constanţa, Academia Navală Mircea cel Bătrân, Şantierele navale Mangalia și Constanța, Companii internaționale din Coreea de Sud, Africa de Sud, Singapore, Irlanda etc.
Această rețea de creditori demonstrează anvergura operațiunilor CNM Navrom SA în perioada sa de vârf și, totodată, amploarea prăbușirii sale financiare.
Decizia Tribunalului Constanța nu este definitivă, aceasta poate fi atacată cu recurs la Curtea de Apel Constanța. În practică, însă, șansele de anulare a închiderii sunt reduse, mai ales după aprobarea raportului final și radierea cerută oficial.
Încă o companie simbol a economiei socialiste și de tranziție este astfel ștearsă din registre. O epocă se închide cu ștampila judecătorului-sindic, în timp ce rămâne o lecție amară despre cum s-a risipit o flotă care, odată, era a patra din Europa.
Adauga comentariul tau