Valentin Ionescu (ASF): Elaborarea unei strategii naționale pentru piața de capital urmărește întărirea măsurilor luate de ASF pentru consolidarea funcției de supraveghere

Valentin Ionescu (2)

Dimensiune font:

| 10-09-2020 15:31

 

Sistemul nostru financiar este unul cross-border și este conectat la cel european, în primul rând, și la cel global, în al doilea rând. Prin urmare, evoluțiile globale influențează, prin propagarea contagiunii, atât piața financiară locală, cât și economia reală, a declarat Valentin Ionescu, director al Direcției de Strategie și Stabilitate Financiară a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), la evenimentul online organizat de Financial Intelligence - “Forumul Pietei de Capital”.

Domnia sa a spus: “Abordarea privind riscurile a evoluat, devenind din ce în ce mai complexă, luând în considerare atât riscurile macro (abordare top-down), cât și riscurile micro (abordare bottom-up), mergând până la riscurile emergente legate de schimbările climatice și, mai nou, la riscurile legate de pandemie.

O serie de factori au amplificat volatilitatea activelor din toate piețele, contribuind la schimbarea bruscă a condițiilor financiare într-un timp foarte scurt. Încă de la începutul crizei, Autoritatea a luat o serie de măsuri pentru combaterea crizei COVID-19, măsuri menite să mențină stabilitatea sistemului financiar nebancar.

În acest sens, Autoritatea de Supraveghere Financiară are o abordare flexibilă, adaptabilă și proactivă, pentru a putea atenua riscurile emergente într-o perioadă atât de scurtă.

Referitor la dezvoltarea pieței de capital,  Autoritatea de Supraveghere Financiară a participat activ alături de reprezentanții piețelor și cei guvernamentali la diverse acțiuni și activități pentru a susține dezvoltarea pieței de capital locale, pentru a crește atractivitatea ei pe plan internațional, pentru a mări numărul de emitenți listați, etc.

Dintre acestea amintesc: revizuirea legislației aplicabile pentru simplificarea procedurilor de accesare a pieței de capital și îmbunătățirea mecanismului de funcționare a acesteia, creșterea transparenței prin impunerea unor principii mai bune de guvernanță corporativă, aplicarea standardelor internaționale de raportări contabile, traducerea și publicarea legislației în limba engleză, participarea la campanii de educație financiară pentru investitorii retail și nu numai, precum și susținerea dezvoltării pieței obligațiunilor.

Elaborarea unei strategii naționale pentru piața de capital este unul dintre proiectele în curs de desfășurare care urmărește întărirea măsurilor luate de ASF pentru consolidarea funcției de supraveghere, dar și pentru asigurarea unui cadru general unitar în sectorul piață de capital.

Scopul proiectului este elaborarea unei strategii naționale pentru piața de capital care să includă principii și măsuri de reglementare pentru stabilirea unui cadru coerent pentru dezvoltarea pieței de capital și facilitarea accesului la finanțare.

Strategia va fi elaborată in parteneriat cu MFP, pe baza unei analize a situației actuale a pieței de capital din România și a structurii acesteia, precum și pe identificarea principalelor probleme structurale ce reies din maparea cadrului de reglementare (legislația aplicabilă valorilor mobiliare, legislația în domeniul fiscal, etc). Consultantul ales pentru proiect este OECD.

Cu privire la includerea acțiunilor Banca Transilvania și Nuclearelectrica în indicii FTSE,  cele două companii au îndeplinit în luna iunie 2020 cerințele minime de lichiditate ale agenției FTSE Russell. Prin urmare, includerea acestora în seria de indici FTSE Global Equity Index Series (GEIS) este un pas firesc ca urmare a deciziei de clasificare a BVB în piață emergentă. Ne așteptăm în continuare la creșterea vizibilității pentru BVB și vom continua să lucrăm împreună cu reprezentanții pieței și autoritățile locale pentru a îmbunătăți lichiditatea și pentru a crește numărul companiilor care îndeplinesc aceste cerințe.

Cu toate acestea, FTSE Russell nu este singura agenție de rating urmărită cu interes de către investitorii instituționali, promovarea BVB în cadrul altor furnizori de rating internaționali putând contribui la creșterea vizibilității pieței de capital din România pe plan extern, în special din perspectiva marilor investitori, pentru care de multe ori cerințele prudențiale privind politica de portofolii permit diversificarea plasamentelor în anumite țări strict după criteriul clasificării piețelor de către cei mai mari furnizori globali.

Cu privire la perspectiva promovării Bursei de Valori București la statutul de piață emergentă de către MSCI, furnizorul global de indici a publicat în iunie 2020 cel mai recent raport Global Market Accessibility Review. Conform raportului, România se află pe lista piețelor de frontieră, fiind singura țară dintre acestea care a înregistrat un upgrade. Acesta face referire la îmbunătățirea furnizării informațiilor relevante despre companii în limba engleză.

Conform acestui raport, România îndeplinește criteriile calitative solicitate: gradul de deschidere față de investitorii străini; facilitarea intrărilor / ieșirilor de capital; eficiența cadrului operațional; tabloul concurențial; stabilitatea cadrului instituțional. Aspectele în continuare incerte se referă la împrumutul de acțiuni și la vânzarea în lipsă.

De asemenea, în cadrul de clasificare al piețelor conform MSCI se ține cont de trei criterii cantitative: dezvoltarea economică, mărimea și lichiditatea pieței și accesibilitatea pieței.

Potențialele companii eligibile pentru calificarea României ca piață emergentă sunt OMV Petrom (SNP), Romgaz (SNG), Banca Transilvania (TLV), BRD și Electrica (EL). Dintre acestea, cele care îndeplinesc cumulativ condițiile sunt SNG și TLV. Criteriile de dimensiune sunt îndeplinite în cazul a patru companii, mai puțin EL. În cazul criteriului stabilit de indicatorul ATVR, doar trei din cinci companii ating procentul de 15%, EL și SNP neîndeplinindu-l. Pentru ca BRD și SNP să devină companii eligibile, ar trebui crescută valoarea free – floatului, ori capitalizarea.
Desigur că listarea unor emitenți noi, companii publice sau private, ar putea crește semnificativ probabilitatea de obținere a statutului de piață emergentă și din partea MSCI.

Referitor la diversificarea produselor de la BVB și stadiul înființării Contrapărții Centrale, avansul piețelor este determinat în mare măsură de lichiditate, prin urmare creșterea nivelului de lichiditate poate fi un prim pas în dezvoltarea BVB. Acest lucru se poate realiza prin mai multe modalități, cum ar fi creșterea free-float existent, noi listări, diversificare de instrumente și cel mai important adoptarea de noi tehnologii pentru a reduce costurile și timpii de reacție. A se vedea platformele care folosesc tehnologii DLT (distributed ledger technology) care înregistrează succes din ce în ce mai mare.
Programul Fidelis din anul acesta, prin care Ministerul de Finanțe a emis titluri de stat pentru populație, prin Bursa de Valori București, a fost un pas în creșterea atractivității și diversificării instrumentelor listate.

Finalizarea proiectului CCP (contraparte centrală) ar aduce mai multă încredere în piața locală de capital, din partea tuturor categoriilor de investitori.

În ceea ce privește atragerea investitorilor de retail vs. concentrarea pe instituționali,  au fost adoptate soluții tehnice necesare dezvoltării activității de tranzacționare și post-tranzacționare, astfel încât sa se înlăture decalajul existent intre piața autohtonă si cele europene dezvoltate.

S-a acționat pentru înlăturarea barierelor birocratice legislative, astfel încât piața de capital românească sa devina atractiva pentru investitorii sofisticați.

În domeniul educației financiare se desfășoară programe educaționale pentru piața de capital in unitățile de învățământ si in rândul populației si prim mijloace mass-media.

Voi discuta și de rolul pieței de capital în dezvoltarea relațiilor de afaceri durabile.
Deși există un proiect de anvergură la nivel european privind Uniunea Piețelor de Capital, în prezent, aceasta are încă forma unui set de reglementări general aplicabile în UE privind investițiile, accesul la piață și la finanțare, nefiind structurat ca o uniune cu instituții distincte și set separat de reguli aplicabile entităților din statele membre, așa cum este cazul Uniunii Bancare. Autoritatea Europeană pentru Piețe Financiare (ESMA) este în continuare singura responsabilă pentru armonizarea practicilor de supraveghere prudențială și a conduitei la nivelul UE, Autoritatea Financiară din România fiind membră și participând la activitățile acesteia.

Dintre cele două segmente ale pieței de capital, în ultimii ani, piața organismelor de plasament colectiv a avut o dezvoltarea mai accelerată și s-a bucurat de o creștere importantă a activelor administrate pe termen lung, în ciuda turbulențelor generate de contextul COVID-19. Totuși, piața este încă dominată de fondurile de instrumente cu venit fix, lipsindu-i gradul de sofisticare și diversitatea de produse de acumulare și investire întâlnite pe piețele vest europene”.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
14 septembrie, Ziua inginerului român
14/09/2025 10:30

Ziua inginerului roman este sărbătorită, anual, la 14 septembrie, fiind instituită prin Hotărarea de Guvern 525/2000. Potrivit acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale, Academia de Ştiinţe Tehnice şi ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

Programul Rabla pentru persoane fizice, APROBAT. Voucherul pentru mașini electrice SCADE la 18.500 lei
12/09/2025 06:10

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost aprobat de Guvern in sedinta de Guvern de joi, cu alocare bugetară de 200 milioane lei. Vestea proastă este că cei care intentionau să-si cumpere o masină elec ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JUD
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat ...

COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activității ALERGIA PRO PLUS SRL
11/09/2025 15:45

 COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activitătii ALERGIA PRO PLUS SRL

COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIAȚIA „O ȘANSĂ PENTRU FIECARE”, anunță lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare din județul Suceava”, cod smis 337676.
11/09/2025 10:02

  COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIATIA „O SANSĂ PENTRU FIECARE”, anuntă lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare di ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei