Zece locuri de muncă din clasa de mijloc pe care inteligența artificială le va înlocui până în 2030

5_11zon

Dimensiune font:

| 23-04-2025 06:10

Inteligența artificială (AI) transformă rapid joburile, cu implicații semnificative pentru ocuparea forței de muncă în clasa de mijloc, scrie New Trader U, care notează că, în timp ce inteligența artificială creează noi oportunități, rolurile tradiționale care au oferit până acum venituri stabile sunt amenințate.

Analizele realizate de organizații precum Forumul Economic Mondial, McKinsey și Forbes, sugerează că anumite profesii se vor confrunta cu perturbări substanțiale până în 2030.

Iată care ar fi cele zece locuri de muncă din clasa de mijloc vulnerabile la automatizarea AI, pe care interligența artificială le va înlocui cel mai probabil până în 2030, potrivit sursei citate:

1. Funcționari care se ocupă cu introducere a datelor

Introducerea datelor implică sarcini repetitive, structurate, pe care AI le poate gestiona foarte eficient. Tehnologiile de recunoaștere optică a caracterelor (OCR) și de procesare a limbajului natural (NLP) permit sistemelor AI să proceseze volume mari de date, inclusiv intrări scrise de mână sau nestructurate, mai rapid și cu mai puține erori decât lucrătorii umani.

Deja, în industriile financiare, medicale și logistice, automatizarea proceselor robotizate (RPA) reduce deja nevoia de funcționari pentru introducerea datelor.

McKinsey consideră că rolurile de procesare a datelor ar putea înregistra o automatizare de până la 30% a sarcinilor până în 2030. Capacitatea tehnologiei de a lucra continuu fără oboseală sau erori face ca această profesie să fie deosebit de vulnerabilă la automatizare, arată sursa citată.

2. Contabili

Există platforme de contabilitate bazate pe inteligență artificială care se ocupă din ce în ce mai mult de sarcini financiare de rutină, cum ar fi contabilitatea, calculele fiscale și raportarea financiară.

Astfel de sisteme pot procesa reglementări fiscale complexe mai eficient decât oamenii, minimizând în același timp erorile.

Tehnologia folosește o combinație de inteligență artificială generativă, automatizare a proceselor robotice și software specializat de contabilitate pentru a transforma fluxurile de lucru financiare.

Cca 20% din locurile de muncă contabile ar putea fi automatizate până în 2030, arată proiecțiile pentru acest sector, rolurile entry-level și de rutină confruntându-se cu cel mai mare risc.

Chiar dacă eliminarea completă a contabililor este puțin probabilă, mulți profesioniști trebuie să treacă la funcții de consultanță sau strategice care să valorifice capacitățile umane distincte, cum ar fi construirea de relații și judecata complexă.

Predicțiile arată că până în 2030, 100% din pregătirea fiscală de bază ar putea fi finalizată 100% cu software AI.

3. Asistenți administrativi

Asistenții virtuali bazați pe inteligență artificială care folosesc procesarea limbajului natural pot înțelege contextul, prioritiza informațiile și gestiona fluxurile de lucru cu o implicare umană minimă.

Forumul Economic Mondial estimează, până în 2030, scăderi semnificative ale rolurilor administrative.

Microsoft Copilot este doar unul dintre instrumentele care demonstrează deja capacitatea AI de a gestiona eficient sarcinile de birou de rutină.

Asistenții executivi de nivel înalt umani care gestionează munca complexă bazată pe relații pot fi în continuare căutați de angajatori, dar multe poziții administrative standard vor dispărea probabil.

4. Reprezentanți ai serviciului clienți

De la depanare la vânzări de bază, chatbot-urile AI și asistenții virtuali se ocupă acum de multe întrebări ale clienților. Astfel de sisteme funcționează 24/7 și se îmbunătățesc continuu prin învățarea automată prin analizarea modelelor în interacțiunile cu clienții. Procesarea limbajului natural le permite să înțeleagă și să răspundă din ce în ce mai inteligent la intrările de text și voce.

Până la 30% din sarcinile de servicii pentru clienți ar putea fi automatizate până în 2030.

Problemele complexe care necesită inteligență emoțională și judecată mai nuanțată vor necesita în continuare intervenție umană, însă rolurile de rutină ale serviciului pentru clienți dispar treptat pe măsură ce capacitățile AI avansează.

5. Designeri grafici

Instrumentele AI generative permit neexperților să producă rezultate de înaltă calitate fără pregătire specializată.

Progresele AI remarcabile în crearea de imagini, logo-uri și materiale de marketing de calitate profesională bazate pe solicitări simple de text amenință multe joburi.

Deja multe aspecte ale creării și editării imaginilor sunt automatizate de instrumente precum funcțiile Ideogram, Midjourney și Canvas AI .

Este de așteptat ca până în 2030, rolurile de design entry-level și repetitive să dispară. Designerii umani se vor concentrează pe lucrări cu concept înalt, cu rezonanță emoțională, care necesită o înțelegere mai profundă a contextului cultural și a psihologiei umane.

6. Juriști care efectuează sarcini de rutină

Instrumentele AI analizează contracte, sortează documente, cercetează jurisprudența și chiar redactează documente juridice standard cu o sofisticare din ce în ce mai mare. Modelele de învățare automată pot procesa baze de date juridice și pot identifica informații relevante mai repede decât oamenii.

Activitatea juridică strategică va rămâne însă condusă de oameni, însă sarcinile de rutină se vor confrunta cu o automatizare semnificativă până în 2030.

7. Analiști care fac cercetare de piață

Pentru multe funcții de bază ale analiștilor care fac cercetare de piață, AI pare să aibă performanțe mai bune. Inteligența artificială excelează în procesarea seturilor mari de date, identificarea tendințelor și prezicerea comportamentului consumatorilor

Algoritmii de învățare automată pot detecta modele în datele consumatorilor care ar putea scăpa atenției umane, în timp ce instrumentele de sondaj bazate pe inteligență artificială simplifică procesele de colectare și analiză a datelor, mai arată New Trader U,

Instrumentele de analiză AI vor domina cercetarea de piață, până în 2030, nevoia de analiști umani în roluri de rutină urmând să scadă substanțial.

8. Analiști financiari

Deja algoritmii de tranzacționare automatizați și robo-advisorii demonstrează capacitatea AI de a analiza piețele și de a face recomandări de investiții fără intervenție umană.

Peste jumătate din sarcinile actuale ale analiștilor financiari ar putea fi automatizate până în 2030, potrivit proiecțiilor făcute pentru acest domeniu.

Totuși, pozițiile de consiliere strategică care necesită managementul relațiilor și o judecată etică complexă vor avea în continuare nevoie de analiști financiari umani.

9. Cei care execută activități de scriere tehnică (redactare tehnică)

Scrierea tehnică implică crearea de documentație, manuale de instrucțiuni și ghiduri, activități pe care și AI generativă le poate îndeplini.

Raportul Forrester din 2023 arată că cei care activează în acest domeniu se confruntă cu o vulnerabilitate foarte mare în fața sistemelor AI, care demonstrează capacitatea de a produce documentație precisă și consecventă în mai multe formate.

Până în 2030, posturile de redactare tehnică rămase se vor concentra probabil pe documentație complexă sau foarte specializată care necesită o expertiză profundă în domeniu.

10. Operatori de telemarketing

Una dintre cele mai automatizabile profesii ale clasei de mijloc este telemarketingul. Roboții vocali bazați pe inteligență artificială pot gestiona apelurile de ieșire și pot procesa răspunsurile mai eficient decât telemarketerii umani, printre multe alte sarcini

Interacțiunile cu clienții folosind tehnologii AI conversaționale și de sinteză vocală se prefigurează a fi viitorul în acest domeniu până în 2030.

Concluzie

Deși AI va perturba semnificativ aceste profesii din clasa de mijloc până în 2030, peisajul general al ocupării forței de muncă este mai complex.

Forumul Economic Mondial estimează că, în ciuda faptului că AI va înlocui aproximativ 92 de milioane de locuri de muncă până în 2030, va crea aproximativ 170 de milioane de noi roluri în domenii precum dezvoltarea AI, știința datelor și colaborarea om-AI.

Cristina Stancu adevarul.ro

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
14 septembrie, Ziua inginerului român
14/09/2025 10:30

Ziua inginerului roman este sărbătorită, anual, la 14 septembrie, fiind instituită prin Hotărarea de Guvern 525/2000. Potrivit acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale, Academia de Ştiinţe Tehnice şi ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
13/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE S
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotar ...

 „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JU
12/09/2025 09:00

  „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, int ...

Programul Rabla pentru persoane fizice, APROBAT. Voucherul pentru mașini electrice SCADE la 18.500 lei
12/09/2025 06:10

Programul Rabla pentru persoane fizice a fost aprobat de Guvern in sedinta de Guvern de joi, cu alocare bugetară de 200 milioane lei. Vestea proastă este că cei care intentionau să-si cumpere o masină elec ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023-3861, intitulat „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. F-F-PNRR-Dotari-2023 ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia în calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat „REABILITARE CLĂDIRE ADMINISTRATIVA P+1, ÎN COMUNA BAIA, JUD
11/09/2025 16:00

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Baia in calitate de beneficiar, a finalizat implementarea proiectului nr. C5-B1-183, intitulat ...

COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activității ALERGIA PRO PLUS SRL
11/09/2025 15:45

 COMUNICAT DE PRESA FINALIZARE PROIECT COD SMIS 319354 Data: SEPTEMBRIE 2025 Digitalizarea activitătii ALERGIA PRO PLUS SRL

COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIAȚIA „O ȘANSĂ PENTRU FIECARE”, anunță lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare din județul Suceava”, cod smis 337676.
11/09/2025 10:02

  COMUNICAT DE PRESĂ ASOCIATIA „O SANSĂ PENTRU FIECARE”, anuntă lansarea proiectului „Pachet de servicii de bază pentru persoanele fără sau cu nivel scăzut de formare di ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei