Scandal imobiliar la Iași! Fundația Caritatea revendică în instanță terenul de sub Palatul de Justiție

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 07-04-2025 20:04

Fundația Caritatea, cea care reprezintă interesele comunității evreiești din România și-a epuizat grosul bunurilor imobiliare revendicate de la statul român sau de la terți și se luptă în instanță pentru dobândirea câtorva metri de pământ. Astfel, Caritatea a ajuns să se lupte în instanță cu statul roman pentru… 6 metri de teren. În fapt, Caritatea a intentat proces pentru a primi despăgubiri pentru o suprafață de 300 metri pătrați de teren pe care se află acum Palatul de Justiție din Iași. Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor (CNCI) a evaluat terenul pentru compensare, ciuntind suprafața cu 6 metri și subevaluând acest bun imobil confiscat de regimul comunist, fapt pentru care, dosarul trenează în instanță de …20 de ani Fundația Caritatea se află în fața unei lupte juridice cu autoritățile române, cerând în instanță o compensare semnificativă pentru terenul pe care se află actualmente Palatul de Justiție din Iași. La baza acestei dispute stă o cerere de retrocedare a unui imobil, teren situat pe strada Labirint din municipiul Iași, despre care se consideră că a fost confiscat în perioada regimului comunist, iar acum se află sub administrarea statului.

 

Procesul, aflat în derulare la Curtea de Apel Iași, este unul deosebit de complex, implicând multiple decizii administrative și modificări ale acestora, în urma căror Fundația Caritatea consideră că a fost subcompensată pentru terenul pe care îl revendică. Reclamanta cere instanței să oblige Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor (CNCI) să modifice decizia emisă în aprilie 2024, în sensul acordării unui număr mai mare de puncte compensatorii, considerând că valoarea actuală a terenului este mult mai mare decât cea estimată de autorități.

Terenul contestat, chiar sub Palatul de Justiție unde se judecă cauza Terenul aflat în litigiu se află într-o zonă extrem de valoroasă din Iași, sub actualul Palat de Justiție, un loc cu o încărcătură istorică semnificativă. În momentul retrocedării, CNCI a stabilit că valoarea terenului este de aproximativ 182.568 puncte, ceea ce reprezenta doar o parte din valoarea reală estimată de reclamantă. Potrivit Fundației Caritatea, valoarea corectă a despăgubirii ar trebui să fie de 373.215 puncte, având în vedere valoarea de piață a terenului și calculele efectuate conform grilei notariale aplicabile în 2023, rezultând o valoare de 75.000 euro.

Cazul a fost adus în fața instanței de Fundația Caritatea după mai multe încercări nereușite de a obține retrocedarea în natură a terenului. Inițial, în 2004, organizația a depus cerere de retrocedare în baza OUG nr. 83/1999, însă aceasta a fost respinsă în 2015. După mai multe apeluri și contestații, instanțele au dispus anularea respingerii inițiale și obligarea autorităților să soluționeze cererea de retrocedare. În urma unei decizii favorabile, s-a aprobat acordarea despăgubirilor pentru terenul în cauză, însă suma propusă de CNCI a fost considerată insuficientă. Acțiunea în instanță pe această speță datează din septembrie 2004, atunci când Fundația Caritatea a înregistrat la Comisia Specială de Retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, o cerere de retrocedare prin care a solicitat restituirea imobilului situat în strada Labirint nr. 1. În susţinerea cererii de retrocedare, a depus înscrisuri de natură să dovedească atât calitatea de persoană îndreptățită la măsuri reparatorii, cât și înscrisuri privitoare la întinderea dreptului de proprietate.

 

În mai 2015, Comisia Specială de Retrocedare a respins cererea de retrocedare formulată de Caritatea, reţinând că aceasta nu ar fi făcut dovada calităţii de persoană îndreptățită să beneficieze de măsurile reparatorii. Caritatea a formulat contestație împotriva acestei măsuri în anul 2016, rămasă definitivă prin Decizia Înaltei Curți de Casaţie e Justiţie, prin care s-a dispus anularea deciziei Comisiei Speciale de Retrocedare și obligarea acesteia la soluţionarea pe fond a cererii de retrocedare. Ulterior, Comisia Specială de Retrocedare a procedat la analiza pe fond a cererii si a emis în anul 2021 o decizie, prin care a dispus acordarea de despăgubiri pentru „imobilul, teren în suprafaţa de 300 m.p., situat in str. Labirint nr. 1. Prin aceeaşi decizie s-a respins cererea de acordare de măsuri reparatorii pentru construcţia demolată. Ulterior emiterii acestei decizii, dosarul de retrocedare a fost transmis către CNCI, in vederea stabilirii numărului de puncte cuvenit cu titlu de despăgubire.

Prin Decizia de compensare din 24.04.2024, Comisia Naţională pentru Compensarea Imobilelor a dispus validarea în parte a deciziei Comisiei speciale de retrocedare nr. 1341/31.08.2021 si compensarea printr-un număr de 182.568 puncte. Însă, disputa nu se rezumă doar la cifra compensatorie. Fundația contestă și faptul că CNCI a validat doar parțial decizia Comisiei Speciale de Retrocedare, referitoare la terenul cu o suprafață de 293,75 metri pătrați, în loc de 300 de metri pătrați, cât ar fi fost suprafața reală a terenului confiscat. Această diferență de 6,25 metri pătrați a fost argumentată printr-o serie de documente istorice și rapoarte tehnice, care atestă că terenul original era de 300 de metri pătrați. Un proces care trenează în instanță de …20 de ani Fundația Caritatea consideră că decizia CNCI este profund viciată, din perspectiva modului de calcul al despăgubirii și a motivării acesteia. Autoritățile nu au oferit o explicație clară și detaliată privind modul în care au ajuns la cifra de 182.568 puncte, ceea ce face ca decizia să fie considerată nelegală și arbitrară.

Mai mult, reclamanta susține că CNCI a aplicat în mod eronat o corecție de 50% asupra valorii terenului, invocând o reglementare care se aplică doar în cazuri foarte specifice, de care nu ar trebui să beneficieze acest caz. Judecătorii Curții de Apel Iași vor analiza în continuare contestațiile formulate de Fundația Caritatea și vor decide dacă este necesar ca CNCI să modifice decizia privind compensarea. Instanța va trebui să țină cont de toate documentele depuse de reclamantă, inclusiv rapoartele tehnice și certificatele care atestă suprafața reală a terenului. În acest context, cazul Fundației Caritatea pune sub semnul întrebării modul în care autoritățile gestionează retrocedările și compensările pentru imobilele confiscate în perioada comunistă. În timp ce mulți dintre cei care au avut de suferit din cauza abuzurilor regimului comunist așteaptă în continuare o despăgubire corectă, justiția post-decembristă adâncește și mai mult nemulțumirile legate de inechitățile sistemului de compensare. Următorul termen al procesului este programat pentru o dată ulterioară, iar răspunsul instanței ar trebui să lămurească legalitatea în această speță care a intrat în atenția magistraților acum 2 decenii.

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
USV Iași, prima universitate care va începe anul universitar 2025-2026
15/09/2025 09:04

 Peste 4000 de studenti ai Universitătii de Stiintele Vietii „Ion Ionescu de la Brad” din Iasi (USV Iasi) vor incepe noul an universitar, luni, 15 septembrie 2025. USV Iasi va marca deschider ...

Incendiu în Dobrovăț. Flăcările au cuprins o casă de locuit
14/09/2025 17:52

 În urmă cu putin timp a avut loc un incendiu in Iasi. Din primele informatii obtinute de reporterii BZI, acesta a izbucnit  in satul Dobrovăt, la o casă de locuit. La fata locului s-au depl ...

245 de funcționari și primari din județul Iași au deschis procese, cerând drepturi salariale.
13/09/2025 17:51

  De la finalul lunii iunie, mii de primari, viceprimari si angajati din sute de primării rurale din zeci de judete si-au dat in judecată angajatorii. Operatiunea este organizată metodic, pe măs ...

Poli ciuca batailor la  Afumați!/ CLASAMENT
13/09/2025 17:38

  Pancu, langă Poli * Cel mai valoros jucător din istoria fotbalului iesean, Daniel Pancu, care a adus Politehnicii circa 500 000 de euro in anii 2000, a fost prezent la meci. „Diamantul din Nico ...

O femeie din Iaşi, cercetată de poliţişti după ce a prins un porumbel şi l-a mâncat
13/09/2025 13:28

 O femeie de 54 de ani din Iaşi este cercetată de poliţişti pentru uciderea animalelor cu intenţie fără drept, după ce a prins un porumbel şi l-a mancat. Ea a fost internată pentru ingrijiri la I ...

Guvernul a decis soarta autostrăzilor din Moldova (A7 și A8). Ce a anunțat astăzi ministrul Proiectelor Europene
09/09/2025 19:03

 Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, Dragos Pislaru, a anuntat marti că o parte importantă a proiectelor de infrastructură prevăzute in Planul National de Redresare si Rezilientă (PNRR) & ...

Știai acest secret din centrul Iașului? Iată ce poate să conțină statuia lui Gheorghe Asachi în interiorul său
09/09/2025 18:45

Un secret din centrul Iasului atrage atentia istoricilor si a iubitorilor de cultură: statuia de marmură a lui Gheorghe Asachi ascunde in soclul său osemintele cărturarului si ale sotiei sale, pianista si c ...

Turcii de la CCN au câștigat licitația pentru construirea Spitalului Regional de Urgență (SRU) Iași
07/09/2025 10:44

 Sectia a X-a de contencios administrativ si pentru achizitii publice a decis vineri 5 septembrie că turcii de la CCN au castigat licitatia pentru construirea Spitalului Regional de Urgentă (SRU) Iasi. ...

Activitate constantă și interes crescut din partea comunității,  la Baza hipică a USV Iași
05/09/2025 10:25

 Baza hipică a Universitătii de Stiintele Vietii „Ion Ionescu de la Brad” din Iasi (USV Iasi)  si-a mentinut activitatea si pe durata vacantei studentesti, continuand să ofere servicii ...

Audieri maraton la DNA in dosarul Automobile Leasing - O funcționară ANAF Iași sub control judiciar și doi afaceriști reținuți
04/09/2025 10:44

 Una dintre functionarele ANAF Iasi vizate de dosarul de evaziune fiscală Automobile Leasing ar fi fost plasată sub control judiciar in cursul noptii de miercuri spre joi, de către procurorii DNA, pentr ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei