Un sfert dintre copiii din mediul rural nu știu să scrie și să citească. Cum poate fi redus decalajul rural-urban
Dimensiune font:
În România anului 2025, decalajul dintre elevii de la sat și cei de la oraș rămâne uriaș. În timp ce în marile centre copiii învață încă de la grădiniță literele și cifrele, în satele vulnerabile unul din patru elevi de ciclu primar abia reușește să citească și să scrie propoziții simple, potrivit datelor prezentate de asociația Teach for Romania.
În școlile din programele Teach For Romania și Toți Copiii Citesc, 26% dintre copiii dintr-o clasă necesită sprijin suplimentar în literație. Aceasta înseamnă că 1 din 4 copii din mediul rural pornește cu riscuri majore în dezvoltarea abilităților de citit și scris. Mai mult, diferența dintre copilul cu cel mai mic scor și cel cu cel mai mare scor este echivalentă cu cel puțin un an școlar, chiar dacă aceștia învață în aceeași clasă. Factori precum lipsa frecventării grădiniței și statutul socio-economic scăzut contribuie semnificativ la aceste decalaje, care se adâncesc pe parcursul anului școlar.
„Problema literației în România nu mai este doar o statistică, ci o realitate care afectează viețile copiilor și comunităților întregi. Atunci când un copil nu învață la timp să scrie și să citească, întreaga lui școală devine o luptă continuă și șansele lui de viitor se reduc drastic. Nu este o provocare pe care școala o poate duce singură – e nevoie de profesori pregătiți, de resurse educaționale accesibile și de o mobilizare națională pentru a preveni abandonul școlar timpuriu”, a transmis Sorana Pogăcean, director de dezvoltare la Asociația Toți Copiii Citesc.
Semnalul de alarmă: lipsa literației blochează accesul la învățare
Profesorii implicați în programele remediale au constatat că mulți dintre copii nu recunosc toate literele alfabetului, citesc silabisind, fără să înțeleagă sensul textului, nu pot formula corect propoziții scurte în scris și rămân în urmă la toate materiile, pentru că lipsa literației blochează accesul la învățare.
„96% din copiii înscriși în programul remedial de literație erau cu 3-4-5 clase în urmă la evaluările inițiale. Prin intervenția profesorilor unu la unu, într-un an școlar, majoritatea reușesc să recupereze cel puțin o clasă din decalajul acumulat. Investiția în acest tip de intervenție funcționează și este esențială pentru a ne asigura că nu lăsăm niciun copil în urmă. Experiența ne spune că toți elevii sunt capabili să recupereze, dacă ne calibrăm metodele la ritmul și nevoile lor specifice”, a explicat Iuliana Pielmuș, CEO Teach for Romania.
Un caiet de 506,99 lei, valoarea șansei la educație
Pentru a atrage atenția asupra costului real al educației din sistemul de învățământ și al consecințelor pe termen lung ale problemelor structurale din sistem asupra viitorului copiilor, campania „Educație Accesibilă pentru Toți” a prezentat simbolic un caiet vândut cu 506,99 lei. Prețul nu este întâmplător: el reprezintă suma medie necesară pentru un an de lecții de recuperare și materiale educaționale care pot readuce un copil la nivelul clasei sale.
Acești bani pot face diferența dintre un copil condamnat la analfabetism funcțional și unul pregătit să-și continue studiile, arătând că educația remedială poate fi făcută accesibilă prin mobilizarea resurselor și a comunității.
Citește și: Profesorii care fac adevărate minuni în comunități vulnerabile s-au antrenat la școala de vară în Podu Iloaiei
Cum poate fi redus decalajul
Inițiativa Teach for Romania, Toți Copiii Citesc și Pepco demonstrează că soluțiile pentru reducerea decalajelor educaționale există, dar pentru a avea impact real este nevoie de sprijin constant. Programele se bazează pe profesori bine pregătiți, care lucrează individual cu elevii, pe resurse educaționale adaptate copiilor cu dificultăți și pe implicarea comunității, care poate susține prin donații intervențiile remediale.
Oricine dorește să ajute poate contribui simplu, prin SMS la 8845 cu textul CITESC, sau online pe platforma educatie-accesibila.ro. Donațiile, indiferent de valoare, se traduc direct în șanse reale pentru copii:
2 euro: Un copil primește o carte ilustrată și fișe de lucru.
10 euro: Un pachet de 5 cărți și fișe de lucru.
100 euro: Asigură un an de lecții de recuperare ca un copil să scrie și să citească la nivelul clasei lui.
000 euro: Susține o clasă întreagă timp de un an în programul de literație.
Fondurile strânse prin această campanie vor fi direcționate către peste 4.000 de copii din cel puțin 11 județe ale României, care vor beneficia de resurse și activități de literație. În paralel, va fi dezvoltată o bibliotecă digitală de resurse pentru învățători și părinți, iar peste 250 de cadre didactice vor primi formare prin ateliere practice și mentorat.
O investiție cu impact real
Din anul 2020 până în 2025, parteneriatul dintre Pepco, Teach for Romania și Asociația Toți Copiii Citesc a reușit să producă schimbări vizibile în comunitățile vulnerabile. Aproape 14.000 de copii au fost sprijiniți direct prin programe de literație, activități de recuperare și școli de vară, redescoperind bucuria de a citi și de a învăța. În paralel, peste 2.000 de profesori și învățători au beneficiat de formare, mentorat și resurse educaționale moderne, multiplicând impactul în clasele lor.
Inițiativa a ajuns deja în 524 de școli din 38 de județe, transformând aceste instituții în hub-uri locale de formare și inovare. Au fost organizate peste 270 de școli de vară și proiecte comunitare, iar peste 100.000 de cărți și aproape 400 de kituri de literație au fost distribuite acolo unde era cea mai mare nevoie. Nu în ultimul rând, mai bine de 630 de părinți au învățat, prin ateliere dedicate, cum să devină
Adauga comentariul tau