„Binele este în noi, trebuie doar să îl împărțim cu cei mai puțin norocoși”

e516337b-0630-46de-9431-2d84eea6768f

Dimensiune font:

| 03-12-2023 12:14

 Dialog cu Ana Emanuela Surdu, fondatoarea Asociației umanitare „Dansk Rumænsk humanitær hjælp”

Nu o cunosc pe Ana Emanuela Surdu, am aflat despre ea din social-media, acel mesager care ne aduce aproape indiferent în ce parte a globului suntem. Mi-a scris și parcă îi auzeam vocea caldă, deși nu am vorbit niciodată. Parcă o auzeam spunându-mi toate poveștile emotionante în care s-a implicat ca româncă plecată peste țări, tocmai în Danemarca. De patru ani, Ana Emanuela Surdu și un grup de oameni inimoși oferă sprijin necondiționat, iar până acum au trimis în țară în jur de 30 de TIR-uri cu lucruri de care oameni din diferite structuri aveau nevoie. Fie spitale, centre pentru bătrâni, centre de pasalemtn ori școli, cu toții s-au bucurat să primească, iar cei care i-au ajutat, să dăruiască

- Ce v-a inspirat pentru un astfel de demers? Nu e puțin lucru să ajutați atâția oameni.

- Ce m-a inspirat ? O discuție telefonică purtată cu o prietenă care lucrează într-un centru de plasament din România. Noi două am avut colaborări multe în trecut, ea mi-a spus de multele neajunsuri cu care se confruntă. După ce am încheiat discuția, mintea și inima au început să lucreze. Îmi tot spuneam că trebuie să fac ceva, orice, oricât, oricum. Așa a început primul meu proiect. Cu o postare pe Facebook, făcând apel la comunitatea română din Danemarca expunând situația și rugându-i să se implice. Impactul a fost unul neașteptat, semnificativ și asta mi-a dat mult curaj. Prima campanie a generat acțiuni nenumărate.

- Ce v-ați propus?

-  Nu am pornit acest drum cu obiective precise, dar văzând potențialul și grija acestei mici comunități de români, dar și dorința de a împărtăși compasiunea și generozitatea cu ceilalți ai noștri rămași acasă, impulsul de a face mai mult m-a acaparat. Am început să identific cazuri, ba chiar de multe ori cei din jur veneau cu sugestii…. Uite, Ema, acolo e nevoie de ajutor. Poți, vrei să te implici? Mă întrebau.

- Unde a ajuns sprijinul dvs?

- În diferite locuri – școli, spitale, centre de bătrîni. La școli am trimis mobilier, table interactive, laptopuri, divers mobilier, în spitale - paturi speciale, cărucioare, toaletele mobile, lifturi, produse sanitare etc. Am lucrat cu preoți, asociații umanitare, persoane fizice private. Am sprijinit cămine de copii și bătrâni, copii bolnavi de cancer  etc . Ba chiar am strâns fonduri pentru construirea unei case - o familie cu 8 copii care locuia într-o cocioabă. O măicuță mi-a solicitat ajutorul, iar acest lucru m-a marcat. În 50 de zile, casa s-a construit. Am promis că de Crăciun copiii vor avea lumină și căldură. Am apelat chiar la primarul comunei să ne vină în ajutor. A fost ceva incredibil! Nu am contabilizat ajutoarele pentru ca scopul nu este acesta. Având în vedere ca bunurile trimise au rol de folosință pe termen lung, mă refer la cel medical și cel  școlar, cred că vor folosi pentru un număr de beneficiari. Nu mai vorbesc despre impactul emoțional pentru mulți copii și bătrâni, știind că acel pachețel vine din Danemarca. Îmi vine acum în minte un TIR trimis la părintele Tănase, inclusiv un pian am oferit. Doamne, ce mult s-au bucurat copiii. La fel a fost și la Suceava, la un preot care are în grijă mulți copii. Nu vă mai spun ca părintele Dan Damaschin a făcut un apel pentru lapte praf, cred că era pe timpul pandemiei. În trei zile am reușit să achiziționăm sute de cutii de lapte praf și pamperși, plus multe altele. Am mai oferit ajutor Spitalului de Pneumologie Reșița, dar și la Buzău, Giurgiu, Sapoca, Călărași Sapunari, la cămine de bătrâni din Galați, Botoșani, Iaș, Asociației Veteranilor de Război, la Asociația „Dragoste Desculță”, unei mănăstiri din Suceava care are în grija 200 de bătrâni. M-au impresionat scrisorile primite de la diferite spitale și cămine de bătrâni, copii. Bucuria din sufletul copiilor și bătrânilor instituționalizați, a persoanelor cu diferite handicapuri care nu își permiteau să-și cumpere un cărucior special a fost imensă!

- Cum pot persoanele din Danemarca și din alte țări să se implice sau să contribuie la această campanie?

- Cu sufletul cel mai mult și puterea exemplului, implicare, financiar, voința de a face ceva folositor. Binele este în noi, trebuie doar să îl împărțim cu cei mai puțin norocoși. Eu sunt membră într-o asociație umanitară daneză, care m-a sfătuit să fac o Asociație Româno-Daneză și tot ei au sprijinit în mare parte proiectele mele. Din când în când mai fac și voluntariat în diverse locuri. Am mulți prieteni danezi care fac campanie pentru un proiect pe care îl inițiez. De exemplu, două doamne au croșetat sute de căciuli, fulare, pulovăre și ciorapi pentru copilași. Noi ajutăm când ni se cere ajutorul. Tot ceea ce facem este în timpul liber, toți avem un serviciu. Care pot să ofere ajutor pot contribui la asigurarea costurilor pentru transport, este foarte scump. De cele mai multe ori facem apel către comunitatea română din Danemarca. De câteva ori, am făcut apel la Asociația Daneză să ne sprijine parțial sau integral. Sunt recunoscătoare membrilor Comunității Româno-Daneze și transportatorilor care ne ajută cu servicii gratuite. E mare lucru!

 - Ce lecții importante ați învățat din experiența acestor campanii umanitare?

- Cea mai importantă lecție este aceea că binele adună oamenii la un loc. Am cunoscut sufletul oamenilor și este uimitor cum o comunitate mică de români răspunde, în mare parte, prezent. Cred ca o parte din noi a rămas acasă și mai cred că sufletul nostru, chiar dacă suntem departe tot aproape de cei ai noștri, este tot acolo. Am mai învățat ca nimic nu este imposibil când îți unești forțele, că doar împreună putem fi puternici! Sunt un om simplu care iubește oameni și credă că fiecare poartă această dragoste în suflet.

Maura ANGHEL

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei