„Ceea ce vedem e doar un început de austeritate”

interviu economie -IS

Dimensiune font:

| 08-01-2025 06:18

  

 * dialog cu prof.univ.dr. Andrei Ștefan Neștian, directorul Departamentului de Management, Marketing și Administrarea Afacerilor al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

- Domnule profesor, cum evaluați impactul măsurilor de austeritate asupra performanței organizațiilor publice și private din România? Există modalități prin care managerii pot atenua efectele negative?

- Impactul va fi selectiv, la fel ca măsurile. Toate taxele noi sau mărite și toate scutirile retrase vor duce la costuri mai mari în domeniile economice afectate, generând prețuri în lei mai mari. Asta va însemna prețuri mai mari la consumatorul final, cu un ușor efect inflaționist, și scăderea competitivității externe, dacă și cursul leului va fi ținut strâns de BNR, ca până acum. Deci, vor rezulta potențiale exporturi mai mici. Firmele care sunt în industrii bazate pe exploatarea intensă a unor resurse, cu marje de profit mici, vor suferi, pentru că taxele mai mari, modificate de pe o zi pe alta, cuplate cu salariul minim legal în creștere și eliminarea unor facilități fiscale sunt o rețetă pentru dificultăți financiare, insolvență sau faliment. Firmele din HoReCa, din construcții și agricultură vor avea probleme de acest tip. Soluția lor favorită va fi creșterea prețurilor, pentru că ele acționează și concurează preponderent local. În IT&C e posibil să se piardă contracte externe, pentru că prețurile sunt globale. Vor fi firme care își vor reduce afacerile în România și le vor muta în alte țări, unde va fi mai bine ca taxare pentru ele. Vor dispărea astfel unele locuri de muncă în România. Managerii din IT vor trebui să reducă din cheltuielile uneori extragavante pentru starea de bine a angajaților și pentru recompensele non-financiare.

În administrația publică, reacția la austeritate va fi în principal sub formă de proteste, greve și limitări a aplicării măsurilor de eficientizare propuse. Oamenii de acolo vor resimți măsurile ca restrângeri ale unor drepturi anterior câștigate și vor considera că sunt preferabile reducerile unor consumuri decât diminuarea unor drepturi salariale sau a unor locuri de muncă. Serviciile publice sunt unice, echivalente unor monopoluri, prin natura lor, deci, fiecare angajat de acolo știe că poate pune în pericol funcționarea unui serviciu dacă face grevă sau se opune unei măsuri. De aceea, acolo va fi foarte greu să se obțină eficientizări, dacă nu va fi o justificare bine fundamentată, dublată de o presiune guvernamentală sau publică.   

- Credeți că Ordonanța „Trenuleț” va influența strategiile de management al resurselor umane în organizațiile universitare?

- Rămâne de văzut dacă angajările din universități nu vor fi de fapt excluse din zona de impact a acestei ordonanțe. Normal așa ar trebui să fie, pentru că numărul de posturi dintr-o universitate nu afectează bugetul național, așa cum se întâmplă când vorbim de numărul de posturi din administrația publică.

„Pentru anul viitor ne putem aștepta la un buget minimal și pentru cercetare și pentru educație”

- În ce măsură credeți că măsurile de austeritate vor afecta calitatea proceselor educaționale și de cercetare din universități?

- După actuala ordonanță, înghețarea salariilor va genera o demotivare a profesorilor și cercetătorilor, cu efecte vizibile în ceva mai mult timp, de exemplu în pozițiile universităților românești din clasamentele internaționale. Însă, pe lângă aceasta, pentru anul viitor ne putem aștepta la un buget minimal și pentru cercetare și pentru educație.

- Cum pot organizațiile să își mențină standardele de calitate în condițiile reducerilor financiare impuse de guvern?

- Ceea ce vedem e doar un început de austeritate. Deficitul trebuie sa scadă, iar planul Guvernului este să reducă deficitul la 3% din PIB în următorii 7 ani, deci, vor mai urma alte măsuri de aceeași natură. În instituțiile publice trebuie pornite demersuri de eficientizare, care să mențină calitatea cu consumuri de resurse mai mici: mai puține ore de muncă pe un tip de activitate, mai puțini angajați, mai puține documente, mai puține aprobări, consumuri materiale mai mici, timp mai redus de realizare a unui serviciu etc. Asta înseamnă procese mai suple, eliminarea muncii inutile – de tip birocrație făcută pentru altă birocrație – eliminarea altor forme de risipă și, obligatoriu, digitalizarea unor procese.

- Ce rol ar putea avea programele de consultanță și cercetare în management în sprijinirea instituțiilor afectate de măsurile de austeritate?

- Ecartul între practicile manageriale din firmele cele mai competitive și instituțiile publice este foarte mare. De aceea, transferul de competențe prin consultanță sau cercetare, dintr-o parte în alta, poate avea un impact mare. Întrebarea este dacă va fi o deschidere reală către asta: să accepți că poți face ceva mai bine, dacă lași pe alții să te învețe, și, mai apoi, chiar să aplici ce ai fost învățat. Să luăm, de exemplu, sistemele LEAN SIX SIGMA din firme, care aduc rezultatele unei activități într-o marjă foarte mică de erori sau defecte, minimizând și consumurile. Dacă există vreo instituție publică, regie autonomonă sau companie de stat în care să fie utilizate parțial practici de acest tip, ea este o mare excepție! Ar fi utile tehnici manageriale din Lean management și Six Sigma în instituțiile publice? Desigur! Să mai luăm un exemplu: normarea muncii. Cine și cum face normarea muncii în instituțiile publice, pentru a stabili numărul de posturi? Sunt datele și analizele respective supuse unor auditări obiective, externe, la fel cum activitatea contabilă a unei firme cotate la bursă este auditată de experți externi? Se folosește în decizii un indicator realist de tip „normă de servire”: la câți cetățeni este necesar un anumit tip de serviciu public? Dacă s-a digitalizat undeva un serviciu public, a devenit totul mai usor pentru cetățeni. Dar, câte locuri de muncă din acel departament sau instituție au fost reduse, pentru că nu se mai face un serviciu de relaționare față în față, ci cetățenii lucrează singuri, pe o platforma automată? Un ultim exemplu: achizițiile publice. Firmele reduc costurile lor de achiziții optimizând lanțuri întregi de aprovizionare, pe o logica de tip Supply Chain Management. Ar putea fi schimbat ceva după această logică în procedurile de achiziții publice?

„Principala lecție este că nu trebuia să lăsăm deficitul să ajungă atât de mare”

- Ce lecții putem învăța din experiențele anterioare ale organizațiilor care au gestionat crize economice și care pot fi aplicate acum?

- În primul rând, nevoia de reducere a cheltuielilor statului este absolut reală, măsuri fiind obligatoriu de adoptat. Însă, lecțiile trecutului recomandă un echilibru dinamic fragil: în ce ritm putem face eficientizări ale unor sisteme publice, prin ce fel de reforme funcționale, pentru a păstra calitatea serviciilor oferite? De aceea, reducerea acestui deficit imens nu poate fi făcută repede, însă va trebui făcută, pentru că deficitul alimentează un alt bulgăre periculos: datoria externă.

Statul are două soluții pentru acoperirea deficitului: împrumuturile și emiterea suplimentară, neacoperită, de monedă națională. Emiterea de monedă este inflaționistă și nu sunt informații publice că ar fi folosită. În schimb, e vizibil cât de mult se împrumută Statul.

Guvernul îşi acoperă astfel rapid deficitul, dar, pentru că trebuie plătită dobânda la datorii, o mare parte a veniturilor fiscale viitoare vor fi utilizate tocmai pentru serviciul datoriei şi nu pentru finanţarea bunurilor şi serviciilor publice viitoare.

Dacă anul acesta avem 8,5% din PIB deficit, înseamnă că Guvernul se va împrumuta cu echivalentul a 8,5% din PIB. Anul viitor reducem la 7,5% și ne împrumutăm cu încă 7,5% din PIB, apoi cu 7, cu 6, cu 5 etc. Datoria publică va crește la valori nesustenabile dacă nu ne mișcăm suficient de repede, iar austeritatea din acest an trebuie urmată de noi măsuri, mai drastice, în anii următori. Principala lecție este că nu trebuia să lăsăm deficitul să ajungă atât de mare. Când s-a încheiat criza COVID trebuiau luate măsuri mai drastice de menținere într-un palier rezonabil, sub 4 % din PIB. În anii următori reducerea cheltuielilor publice va necesita reducerea numărului de posturi de la stat, iar creșterile de taxe și impozite vor induce reducerea numărului de locuri de muncă în unele industrii.

O lectie importantă la nivel de țară este să întelegem că nu avem suficiente pârghii instituționale care să genereze limitări la nivelul puterilor tării pentru a împiedica Guvernul să mai împingă țara spre un astfel de dezechilibru financiar extrem periculos. Avem nevoie de limitări astfel încât Guvernul să nu mai poată decide să cheltuie cât vrea, indiferent dacă are sau nu are venituri acoperitoare. Avem nevoie de limitări ca Statul să nu mai crească cât vrea, în termeni de taxe impuse, de buget sau de număr de angajați. Avem nevoie de limitări ca Statul să nu se mai împrumute oricât vrea! Dacă nu le vom crea, integrându-le în jocul care generează echilibrul puterilor în stat, vom vedea în viitor deficite și mai mari, datorie publică și mai mare, număr de angajați la stat și mai mare, fiscalitate și mai împovărătoare.

„Perioadele dificile pentru organizații creează anxietate și demotivare”

- Credeți că măsurile de austeritate ar putea accelera digitalizarea și automatizarea în universități și alte organizații?

- Digitalizarea este o soluție foarte bună pentru a eficientiza o activitate, un proces, un serviciu care permite o astfel de transformare. Digitalizarea elimină o parte din munca unor operatori anterior implicați în relații umane directe, elimină procesări realizate de oameni prin înlocuirea lor parțială cu procesări automate, elimină consumuri fizice, elimină timpi de deplasare și de procesare a unor informații în formă fizică, adică plimbarea documentelor. Probleme sunt de a identifica repede care procese pot fi digitalizate la costuri accesibile și de a accepta reducerea numărului de locuri de muncă în urma digitalizării.

- Care sunt principalele recomandări pe care le-ați face liderilor organizaționali pentru a-și gestiona echipele și resursele în perioade de incertitudine economică?

- Perioadele dificile pentru organizații, fie ele instituții publice sau societăți comerciale, crează anxietate și demotivare. Principala nevoie a angajaților devine siguranța locului de muncă. Demersurile de căutare a unor soluții de eficientizare a activității sunt cele care reduc această anxietate, tocmai pentru că se întrevede în ele speranța unei soluții care să mențină lucrurile într-o zonă bună sau foarte bună. Când e greu, echipa trebuie mobilizată pentru a căuta soluții.

A consemnat Maura ANGHEL

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei