„Costurile pentru un pat la viitorul Institut de Boli Cardiovasculare din Iaşi se apropiau de 1 milion de euro”

1cardio1

Dimensiune font:

| 26-06-2023 08:55

* „Consiliul Judeţean ştia de la început. Guvernul României a aprobat o hotărâre care limita finanţarea la 200 de milioane de euro. Dânşii au venit cu un proiect care a depăşit această sumă, substanţial... Există o parte de consultanţă foarte mare în contractul acesta de la Iaşi, de 60 de milioane de euro. E o sumă pe care nu am mai regăsit-o la niciun proiect din niciun spital din PNRR. Totuşi, 60 de milioane de euro consultanţă pentru ca să faci un spital, pentru care exista studiu de fezabilitate, sincer să fiu, e oarecum original”, a spus, la Iași, ministrul Sănătății

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, s-a aflat sâmbătă la Iaşi. El a venit la o conferinţă organizată de Asociaţia pacienţilor cu cancer de melanom. În timpul vizitei, Rafila a discutat cu jurnaliştii şi despre Institutul Regional de Boli Cardiovasculare din Iaşi, care nu a fost inclus printre proiectele finanţate prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

În timpul discuţiilor, ministru a spus încă o dată că proiectul pentru Institutul Inimii a fost supraevaluat de cei care au făcut proiectul. O altă nemulţumire a ministrului Rafila a fost că investiţiile pentru această unitate medicală sunt mult mai mari decât pentru o unitate medicală de acelaşi fel care urmează să fie construită în Bucureşti, spre exemplu. „Consiliul Judeţean ştia de la început. Guvernul României a aprobat o hotărâre care limita finanţarea la 200 de milioane de euro. Dânşii au venit cu un proiect care a depăşit această sumă, substanţial. Şi au mai fost anumite constatări de la nivelul Comisiei Europene, care a examinat proiectul de aici: costurile acestui proiect, comparativ cu proiectul de la Bucureşti, şi nu mă refer la dimensiunea proiectului care la Iaşi era de două ori mai mare, ci mă refer la costurile care reveneau pentru un pat de spital, se apropia aici, la Iaşi, de 1 milion de euro, ceea ce era mult mai mult faţă de costurile care erau pentru un Institut cu un profil similar”, a spus ministrul Rafila.

Ministrul Sănătăţii a dat şi o veste bună, spunând că mai există o şansă pentru construirea Institutului Inimii în Iaşi. „Acum avem Programul Operaţional pentru Sănătate (POS). Am avut şi o discuţie cu domnul manager al acestui Institut. Încercăm împreună să găsim soluţii de reducere a costurilor şi de succes a unei aplicaţii din POS care aduce alte resurse importante, chiar mai mari decât cele din PNRR. E nevoie la Iaşi, toată lumea e de acord, de un Institut nou. Cred că măcar în ceasul al doisprezecelea ar trebui sa avem înţelepciunea să lucrăm toţi în interesul pacienţilor din Regiunea Moldovei. Noi o facem la Ministerul Sănătăţii. M-aş bucura dacă această atitudine ar fi comună pentru toată lumea”, a spus ministrul Sănătăţii. 

Rafila a spus jurnaliştilor din Iaşi şi care este una dintre cele mai mari probleme ale proiectului Institutului Inimii. „Există o parte de consultanţă foarte mare în contractul acesta de la Iaşi, de 60 de milioane de euro. E o sumă pe care nu am mai regăsit-o la niciun proiect din niciun spital din PNRR. Totuşi, 60 de milioane de euro consultanţă pentru ca să faci un spital, pentru care exista studiu de fezabilitate, sincer să fiu, e oarecum original”, a spus ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila.

„Melanomul malign arată imperfecţiunea sistemului medical românesc”

Ministrul Rafila a discutat şi despre una dintre patologiile oncologice cele mai importante: melanomul malign, motivul prezenţei sale la conferinţa organizată la Iaşi de Asociaţia de pacienţi cu melanom, „Inovaţia în Melanom 2023 - Împreună putem salva vieţi”. „Melanomul malign este una din patologiile importante oncologice. E şi un semnal pentru că au fost foarte multe discuţii legate de implementarea planului naţional de combatere şi de control al cancerului. El reprezintă o prioritate pentru Ministerul Sănătăţii. Prezenţa noastră aici este legată de necesitatea introducerii tuturor pacienţilor oncologici în acest plan de combatere a cancerului. Din nefericire, forma aflată în vigoare exclude categorii importante de pacienţi, mă refer la pacienţii cu melanom malign, la cei cu cancer gastric, o altă patologie importantă”, a spus ministrul Alexandru Rafila.

Tot el a dat asigurări că ministerul Sănătăţii îşi doreşte să asigure fiecărui pacient oncologic un tratament nediscriminatoriu, circuite bine definite, acces la medicaţie, acces la terapie personalizată, acces la radioterapie de înalt nivel, cum este serotaxia.

Acest lucru nu se întâmplă în realitate, multe categorii de pacienţi diagnosticaţi cu diferite tipuri de cancer, cum este melanomul malign. „Cred că problemele noastre sunt comune altor pacienţi diagnosticaţi cu cancer. În primul rând, nu reuşim să avem nişte criterii obiective de identificare a centrelor oncologice unde putem primi cele mai bune servicii medicale. În momentul în care un pacient este diagnosticat putem vedea cum fiecare se întreabă unde să mă duc pentru a avea cele mai mari şanse de supeavieţuire. Asta se întâmplă indiferent dacă sunt oameni educaţi sau simpli. Cele mai mari probleme sunt întâlnite la oamenii săraci, care nu pot ajunge la centrele oncologice mari. Deci nu pot fi identificate toate cazurile şi chiar dacă sunt identificate sunt puţine centre unde pot ajunge pentru a fi trataţi gratuit”, a spus biologul Violeta Astratinei, preşedinta Asociaţiei de pacienţi cu melanom malign.

„70-80% din prezentările în UPU nu ar trebui să fie acolo...”

 Alexandru Rafila a declarat că pentru ministerul pe care îl conduce este importantă strategia care priveşte sprijinul acordat pacienţilor cu diferite patologii oncologice. „Un grup de lucru extins al Ministerului Sănătăţii, format din 20 de specialişti din toate domeniile, a elaborat un material care se poate fi o bază care poate contribui la corectarea imperfecţiunilor planului actual de control al cancerului şi găsirea unor soluţii acceptabile pentru toţi pacienţii. Este şi moral şi corect să acordăm aceeaşi atenţie şi tratament tuturor categoriilor de pacienţi oncologici”, a spus ministrul Alexandru Rafila.

De altfel, ministrul Rafila a spus că este nevoie de o regândire a întregului sistem de sănătate, mai ales că în prezent mai bine de trei sferturi din prezentările în UPU sau spitalele de urgenţe ar trebui de fapt să se consultaţi în ambulatoriile de specialitate sau de medicii de familie. „Spitalele de Urgenţă, acolo unde se prezintă foarte mulţi pacienţi, au această problemă. Să ştiţi că 70-80% din prezentările în UPU nu ar trebui să fie acolo, dar oamenii nu au unde să se ducă în altă parte. Reţeaua de specialitate pe care o dezvoltăm acum prin PNRR şi serviciile pe care le dezvoltăm în ambulatorii, atât la medicul de familii cât şi în ambulatoriul de specialitate, vor rezolva în timp această problemă”, a spus ministrul Sănătăţii.

Tot el a recunoscut că problemele sistemului nu se pot rezolva peste noapte, dar că până în 2028 va fi echilibrat şi mai bine stabilit accesul la serviciile medicale. „Cred că în următorii 5 ani putem să ajungem la un echilibru în ceea ce priveşte accesul la servicii medicale în ambulatorii şi în zona de urgenţe medicale, şi întărind Ambulanţa. Să nu uităm că ambulanţa oferă servicii medicale, nu doar prim ajutor. Echipajele de pe ambulanţă sunt medicalizate şi pot oferi servicii care să evite prezentarea în urgenţele medicale”, a spus ministrul.

Un rol mult mai important îi va fi acordat şi medicinei de familie. „De ani de zile tot discutăm de prevenţie. Ne interesează până la urmă şi omul sănătos, evaluarea şi screeningul pentru anumite boli netransmisibile fie că discutăm de boli cardiovasculare, diabet sau pacienţi oncologici”, a precizat ministrul Alexandru Rafila. Laura RADU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei