„Este nevoie de cadre medicale în școli”

lumi 1

Dimensiune font:

| 18-09-2023 08:57

 

Dialog cu Luminița Munteanu, directorul Direcției de Asistență Socială Iași, unitate ce are în administrare și cabinetele medicale din școli și universități

- Iașul a găzduit recent Congresul Național de Medicină Școlară Universitară și Asistență Socială, un eveniment aflat la cea de-a XII-a ediție și prima organizată în Capitala Moldovei. Manifestarea a fost în tandem cu un alt eveniment important – Congresul Colegiului Medicilor Stomatologi Iași. Care au fost principalele teme abordate?

- Încă de la începutul dialogului ar trebui să dăm timpul cu un an în urmă, când cei doi coordonatori ai cabinetelor de medicină școlară și universitară au propus ca Iașul să fie, în 2023, gazda acestui eveniment foarte important. Ideea congresului a plecat, în urmă cu 12 ani, de la Cluj, iar după ediții derulate în diferite zone ale țării, iată că a ajuns și la Iași. Încă de la bun manifestarea a avut inclusă pe agendă și asistența socială, iar în acest an am inclus și medicina stomatologică, bucurându-ne de sprijinul doamnei profesor universitar Norina Forna, președintele Colegiului Medicilor Stomatologi Iași și inițiatorul congresului de profil, aflat tot la cea de-a XX-a ediție. Am reunit cele două manifestări care au oferit o tematică importantă, adusă în prim plan de specialiști de renume la nivel național.

- Vorbim despre un proiect ambițios, care a adus alături medicina școlară, cea stomatologică și asistența socială. Care au fost provocările acestei abordări interdisciplinare?

- Nu este deloc simplu pentru că vorbim despre un conglomerat cu multe persoane implicate. Segmentul medicinei școlare se află în grija Primăriei Iași din anul 2009, gestionați pe partea administrativă de către Direcția de Asistență Socială. Până atunci a fost subordonat diferitelor spitale, o perioadă chiar  CJAS și DSP.  În urma unei ordonanțe, au fost înființate patru compartimente având ca și coordonatori medici și asistenți medicali. La Iași sunt în jur de 88 de cabinete medicale școlare, stăm destul de bine din acest punct de vedere. În zona universitară sunt alte 20 de cabinete, la care se adaugă cabinete de medicină stomatologică școlară și universitară, aflate în subordinea administrației locale. Numărul cadrelor medicale este undeva la 285, după ce anul trecut am făcut o suplimentare de 80 de posturi, foarte necesară. Mai este nevoie de cadre medicale deoarece numărul școlarilor și al studenților este foarte mare. După pandemie, care a adus și un lucru bun – ne-a reamintit cât de multe lucruri putem face dacă ne unim forțele în slujba celor care au nevoie de noi, am strâns această abordare. Atunci, în prima linie erau cadrele medicale, dar nici asistența socială nu a stat deoparte. Am reușit să facem o unitate foarte frumoasă și să-i sprijinim pe cei izolați la domiciliu. La cei cu probleme fie ajungea un cadru medical, fie un asistent social, ceea ce ne-a legat și mai mult.

„ Încercăm, prin acțiunile noastre, să atragem și alte instituții publice”

 - Cum încurajați colaborarea dintre medicina școlară și ceilalți participanți la actul educațional – profesori, părinți, alți susținători? Cum arată parteneriatul dintre asistența socială și medicina școlară?

- Avem multe evenimente împreună și nu doar în ceea ce privește asistența socială, medicina școlară și cea stomatologică. Încercăm, prin acțiunile noastre, să atragem și alte instituții publice fie că au specific social, fie medical, fie că fac parte din comunitate. Inspectooratul Școlar Județean este un factor foate important, la Direcția Județeană pentru Protecția Drepturilor Copilului, asta fără a mai aminti sectorul ONG fără de care nu ne-am putea derula activitatea la modul impecabil.

- Ceea ce arată, încă o dată, importanța acestui segment, ale cărui servicii sunt foarte căutate.

- Este și firesc deoarece instituțiile sociale au foarte multe activități, însă unele nu sunt licențiate. Ca urmare, prin colaborarea pe care o avem de mulți ani, materializată prin foarte multe proiecte, sunt completate serviciile sociale cu ajutorul asociațiilor neguvernamentale și fundațiile. Ele oferă sprijin în diverse domenii cum ar fi îngrijirea la domiciliu ori activitaăți dedicate copiilor cu nevoi speciale sau probleme de sănătate, ca să ofer doar câteva exemple. Avem o colaborare foarte bună cu vreo 40 de ONG-uri.

- Revenind la rolul medicinei școlare, aveți un tablou al afecțiunilor cele mai întâlnite în rândul elevilor?

- Aceste aspecte ajung la Direcția de Sănătate Publică. După ce fac monitorizare, cadrele medicale transmit datele și situațiile identificate la forul superior, care rezlizează o radiografie a stării de sănătate a elevilor și studenților. Raportările au loc după un calendar foarte bine pus la punct. Există controale periodice pentru a evita orice mică problemă care ar putea aduce prejudicii copiilor, de aici vin și rezultatele foarte bune. Activitatea cadrelor medicale ce activează în cabinetele școlare nu se rezumă doar la triajul epidemiologic sau vaccinurile care se fac, ci și la îndrumare, monitorizare a cazurilor de copii cu unele probleme. Foarte importante sunt campaniile de conștietizare, prevenție, educație sanitară. Activitățile sunt zilnice și au la pupitru diferiți actanți – cadre medicale, părinți, învățători, profesori sau parteneri din comunitate.

„Ce este mai important decât sănătatea?”

- Cum se integrează medicina școlară în politicile de sănătate publică?

- Are un rol foarte important, detaliu care s-a putut observa chiar și în perioada pandemiei. Chiar dacă nu era o activitate specifică lor, au fost prezenți. În colaborare cu Direcția de Sănătate Publică, au intervenit în tot ceea ce a însemnat problematica impusă de COVID. Apoi este de apreciat și intervenția după izbucnirea războiului din Ucraina, când mulți profesioniști din domeniu au oferit sprijin refugiaților. Este nevoie de cadrele medicale fiindcă ce este mai important decât sănătatea?

- Ați amintit de sprijinul oferit copiilor atât prin intermediul DAS, cât și al ONG-urilor partenere, dovedit încă o dată și la acest nou început de an școlar.

- Cum ar putea fi altfel și ce bucurie mai mare le poți face celor mici decât să le fii alături în prima zi de școală? Avem un proiect foarte frumos, se numește „Copii de nota 10”, ajuns deja la XIV-a ediție. Cu ajutorul Primăriei și al partenerilor am oferit aproape 700 de ghiozdănele complet echipate, în valoare de 170 de lei fiecare, pentru tot atâția copii ale căror familii se află în evidența DAS și nu doar. Pe listă am inclus și copii din familii care nu sunt în monitorizarea noastră, dar și 100 de elevi refugiați din Ucraina, fiind la al doilea an în care le oferim sprijin. Ei s-au bucurat și de un spectacol oferit cu drag de către Corul de Copii al Municipiului Iași, dar și de către artiști ai Casei de Cultură a Studenților. Copiii către care ne îndreptăm grija și atenția nu au ocazia să meargă prea des la un spectacol de dans sau de muzică ori la teatru. Ca dar, noi am primit bucuria lor.

- Încheiem fiecare dialog purtat cu dvs cu planurile DAS, de această dată legate de rețeaua de medicină școlară.

- Ne dorim extinderea acestui segment. Am suplimentat numărul de posturi, unele deja și-au găsit titularii. Altele, fiind vacantate, se află în imposibilitatea de a le scoate la concurs, dar sperăm că printr-un memorandum vom reuși să finalizăm și acest aspect. Este nevoie de cadre medicale în școli. Am primit multe solicitări din partea unităților de învățământ fie pentru asistenți medicali, fie pentru medici. Sunt mulți elevi, multe școli și este nevoie de asistență medicală pe parcursul procesului educațional. La fel și în universități.

A consemnat Maura ANGHEL

 

Congresul Național de Medicină Școlară Universitară și Asistență Socială, în tandem cu Congresul Colegiului Medicilor Stomatologi Iași, a reunit peste 450 de specialiști din domeniu.

Organizat de Primăria Iaşi, prin Direcţia de Asistenţă Socială şi Colegiul Medicilor Stomatologi Iaşi, cele două manifestări au facilitat întâlniri profesionale, dezbateri şi vizite la diverse centre, specialiştii având ocazia de a fi la curent cu cele mai recente informaţii şi tendinţe din domeniu. Secțiunile de dezbateri au tratat teme precum „Vechi şi nou în medicina şcolară - Sănătatea de la mic la mare!” - susţinută de membri Cabinetelor medicale şcolare şi universitare Iaşi, „Tehnici clasice versus de vârf în medicina stomatologică actuală” - susţinută de Colegiul Medicilor Stomatologi, „Strategii comunitare de dezvoltare a asistenţei sociale” - susţinută de asistenţii sociali ai direcţiilor şi serviciile publice de asistenţă socială din ţară

 INTERVIUL VIDEO AICI

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei