„Mai bine de o treime din parcul auto al Iașului stă nemișcat, iar peste 25 la sută dintre vehicule nu au legătură cu Iașul”

1chirica2

Dimensiune font:

| 12-12-2023 09:03

* dialog cu primarul Iașului, Mihai Chirica

- Domnule primar, a revenit, iată, și iarna, un anotimp care suprasolicită nu doar buzunarele consumatorilor, ci și pe cele ale municipalității. S-a tot vorbit de aprovizionarea cu combustibili, de stocuri, de pierderi… Poate municipalitatea să iasă fără probleme dintr-o iarnă lungă și dură?

- Nu, nu poate. Şi nu doar Iașul nu poate, ci nicio municipalitate. Mereu există o diferență de balanță între ceea ce cheltui și ceea ce câștigi. Se creează un deficit destul de mare. Acesta este şi motivul pentru care fostul nostru contractor, Veolia, a și plecat din Iaşi. Apoi, s-a modificat în mod dramatic piața energiei și a combustibililor, ceea ce a creat o situație destul de dificilă. Ne-am întrebat de multe ori ce ar fi dacă am renunța la termoficare, dar nu ai cum. Sunt 100 de clădiri școlare, cu aproape 50.000 de copii, 23.000 de apartamente, zece spitale, universități... Toate acestea implică o mare obligație. Suntem „blestemați” să mergem mai departe.

 

„Am depus documentația pentru a construi un parc fotovoltaic, la Holboca. Este unul mare, de 9 Megawatti, cred că unul dintre cele mai puternice din țară. Ne pregătim să aplicăm și pentru construirea unei centrale noi, un proces ce se va derula în două etape”

 

- V-ați făcut, totuşi, acest scenariu cu „Ce-ar fi dacă…

- Trebuie să ne structurăm bugetul în așa manieră încât să putem merge mai departe, fiindcă nu putem lăsa oamenii în frig. Ei au nevoie de siguranța sistemului de termoficare. Este funcțional, îl aprovizionăm cu tot ceea ce este nevoie. Am mai diminuat forța de muncă la începutul acestei ierni, am renunțat la 50 de angajați din cei 300. Sigur, efortul este foarte mare pentru că am fi făcut multe lucruri cu banii pe care i-am cheltuit cu încălzirea orașului. Orice primar ar fi spus: „Gata, închidem!”, dar nu se poate face acest lucru.

- Totuși, dacă va veni o zi în care nu se va mai putea susține acest sistem al încălzirii centralizate, ce ar succede?

- Nu pot să-mi asum o astfel de decizie. Este un serviciu pe care trebuie să-l ducem mai departe. Am lansat invitații către noi colaboratori, am lăsat poarta deschisă pentru orice variabilă. Spun acum, în peremieră, că am depus și documentația pentru a construi un parc fotovoltaic, la Holboca. Este unul mare, de 9 Megawatti, cred că este unul dintre cele mai puternice din țară. Ne pregătim să aplicăm și pentru construirea unei centrale noi, un proces ce se va derula în două etape. Cu multă răbdare, vom reuși.

- Populația încearcă să facă față creșterilor de preț la utilități, utilități care, dacă ar fi să vorbim doar de prețul agentului termic, s-au majorat de la 1 decembrie. Ieşenii vor plăti o parte din preț, Primăria va subvenţiona o altă parte. Ce reprezintă cheltuielile acestea pentru bugetul local? E o povară greu de suportat?

-  Încă nu s-a majorat prețurile, chestiunea se află în dezbatere publică. Ceea ce vreau să spun că prețul de producție la energia termică este de 1.200 de lei, iar cel avizat de către ANRE este de 800 de lei. Se vede că avem o pierdere programată de 400 de lei pentru fiecare gigacalorie. Prețul pe care îl plătește populația este de 289 de lei, iar diferența o suportă municipalitatea. Practic, 500 de lei consumăm prin subvenție, 400 de lei prin ceea ce nu a avizat ANRE, deci 900 de lei la fiecare gigacalorie produsă. Pe an, producem 300.000 de gigacalorii, ceea ce este o povară mare. Sigur, și Iașul este un oraș mare...

 

„Situația devine tot mai complexă și datorită faptului că, față de 2020, când erau înregistrate 126.000 de mașini, acum sunt 170.000 de atovehicule înmatriculate. Apoi, să nu uităm populația din jurul Iașului. Spre exemplu, comuna Miroslava se apropie de 50.000 de locuitori. Sunt 6.800 de copii, din care circa 5.400 vin în fiecare zi la școlile din Iași. Deci, tot atâtea mașini intră, într-o oră, în Iași!”

 

- În ultima perioadă, nemulțumirile ieșenilor au atins și subiectul transport public. Oamenii se plâng că așteaptă mult în stații, că mijloacele de transport vin supraaglomerate, că nu există confortul necesar. Limpede, nici CTP nu poate face prea multe, în așteptarea noilor tramvaie și autobuze electrice contractate, dar, vă întreb, credeți că situația aceasta stă la baza aglomerării fără precedent din traficul ieșean?

- În mod sigur, doar această situație! Față de anul 2020, când aveam un parc cu 114 de autobuze și 157 de tramvaie, acum avem 169 de autobuze și încă 32 de tramvaie în plus. Însă, situația devine tot mai complexă și datorită faptului că, față de 2020, când erau înregistrate 126.000 de mașini, acum sunt 170.000 de atovehicule înmatriculate. Apoi, să nu uităm populația din jurul Iașului. Spre exemplu, comuna Miroslava se apropie de 50.000 de locuitori. Sunt 6.800 de copii, din care circa 5.400 vin în fiecare zi la școlile din Iași. Deci, tot atâtea mașini intră, într-o oră, în Iași!

- Se impune, evident, avansarea unei soluții.

- Soluția a fost oferită de multă vreme. Aici aș face o paranteză - nu poți interzice unui părinte dreptul de a alege școala pentru copilul său. Se gândește la viitor, vrea să aibă tot ceea ce este mai bun. Trebuie să vorbim cu inspectoratele școlare, să dezvolte unele rețele educative în zona metropolitană, cu profesori care să dea încredere părintelui, iar copilul să nu mai fie chinuit cu acest transport. La Miroslava au fost construite două școli mari, sunt 28 de săli de clasă care nu au grad de ocupare. Săptămâna trecută, ISJ a organizat testarea pentru profesori și învățători, iar Iașul era liber. M-am întrebat unde erau mașinile... Iată că traficul s-a descongestionat doar cu o testare a profesorilor, câteva ore în care copiii au stat acasă.

 

„Proiectul extinderii benzilor unice va continua pe Păcurari, pe care ni-l dorim un bulevard adaptat tuturor cerințelor... Am început să numărăm câte mașini din Iași și câte sunt din afara Iașului avem și am descoperit un lucru foarte interesant - mai bine de o treime din parcul auto este nemișcat și peste 25 la sută dintre vehicule nu au legătură cu Iașul. Sunt mașini ale unor persoane rezidente în alte localități, ori sunt împrumutate sau pentru care nu sunt finalizate tranzacțiile”.

 

- Managementul traficului – un concept  revoluționar, se spunea la vremea respectivă, a implementării…. Al doilea astfel de proiect, ca mărime, din România, după cel implementat în București, de UTI, este similar ca funcționare cu sistemele implementate în orașe importante din Europa - Berlin, Viena, Roma, Stockholm, Praga, unde pare să funcționeze foarte bine. Ce-i lipsește Iașului pentru a îmbunătăți performanțele din traficul urban?

 - Nu este chiar așa și dau exemplu Parisului, care la orele de vârf este înfundat complet. Da, este adevărat că Champs Eliysees și alte bulevarde importante nu sunt aglomerate, deoarece sunt restricții. Dacă te duci la periferia Londrei sau la Manchester vei vedea că nu sunt mașini fiindcă sunt restricții de intrare. Au acces doar riveranii, unele instituții și cei cu unele abonamente speciale, foarte greu de obținut. Dar nu ne uităm peste gard, la același defect. Managementul traficului funcționează ca orice sistem, până la capacitatea de absorbție a capacității infrastructurii rutiere. Când aceasta este depășită, orice sistem, orice inteligență se blochează. Mai sunt și alți factori care duc la aglomerare - foarte multă iresponsabilitate la volan, neglijență în condus, foarte multe persoane care nu respectă indicatoarele rutiere sau nici măcar nu le cunosc. Este multă indisciplină și necunoaștere în trafic.

- Cum, când și unde va continua proiectul extinderii benzilor unice?

- Va continua pe Păcurari, pe care ni-l dorim un bulevard adaptat tuturor cerințelor. Avem în studiu soluții privind scoaterea mașinilor de la bordură și identificarea de spații de parcare. Am început să numărăm câte mașini din Iași și câte sunt din afara Iașului avem și am descoperit un lucru foarte interesant - mai bine de o treime din parcul auto este nemișcat și peste 25 la sută dintre vehicule nu au legătură cu Iașul. Sunt mașini ale unor persoane rezidente în alte localități, ori sunt împrumutate sau pentru care nu sunt finalizate tranzacțiile. Merg zilnic pe străzile Străpungerii Silvestru și Sarmisegetuza, datorită traseelor pe care le am de făcut. În aceleași locuri văd aceleași mașini - o camionetă, două Renault Clio care stau pe acolo, demult. Sunt foarte multe mașini abandonate.

- Ați dispus chiar ieri, o evaluare a tuturor locurilor de parcare din oraș. Până la a trage concluzii pe baza datelor ce vor veni, aș dori să vă întreb dacă municipalitatea și-a pus problema modificării acelui Regulament de atribuire a locurilor de parcare, mă refer la cele rezidențiale? Sunt chestiuni deloc logice acolo, cum ar fi imposibilitatea participării la licitații a unor anumite categorii de cetățeni, iar asta creează prejudicii de tot felul, inclusiv municipalității…

- Sigur, dar trebuie să începem cu o evaluare foarte atentă. Sunt zone unde parcarea poate fi permanentă pentru 24 de ore pentru că nu are cine să ruleze acest loc și zone în care ar trebui să fie doar de reședință pe perioada în care proprietarul mașinii revine acasă. Sunt locuri de parcare pe care le-am descoperit fără abonament, în urma reclamații, dar care erau asumate ca și cum ar fi fost rezervate. Sunt și locuri care ar trebui scoase la închiriere și așa ar trebui să procedăm. Municipalitatea gestionează în jur de 35.000 de locuri de parcare.

- Se încheia anul, v-ați stabilit, cu siguranță, prioritățile anului ce vine. Ce șantiere mari închideți, ce șantiere și mai mari deschideți anul viitor?

- Șantierul mare pe care vrem să-l deschidem este cel pentru Spitalul Regional de Urgență. Apoi, vrem să închidem proiectele de străzi începute. Lucrăm în peste 100 de locații, 80 la sută fiind terminate. Vom deschide noi fronturi de asfaltare de străzi și trotuare, vom începe un nou program pentru săli de sport, vrem să mai construim încă patru, continuăm programul de amenajare de bazine de înot pentru copii, vrem să extindem rețelele școlare pentru a ajuns ca procesul educațional să aibă loc într-un singur schimb. Avem deja cinci școli propuse în extindere. Ca priorități rămân mobilitatea, educația și sportul.

 

„Va trebui să terminăm pasajul Socola, la finele căruia vom avea un respiro pentru a putea ataca următoarea intersecție. Din punctul meu de vedere, Cotnariul este un punct cheie care, cu niște costuri rezonabile pentru un pasaj subteran, ar putea rezolva o chestiune importantă legată de trafic și ar putea decongestiona și zona Gării. Nu am abandonat nici pasajul Podu Roș...”

 

- Ieșenii solicită, în număr mare, finațare pentru străzi, pasaje, parcări și un nou stadion! Prioritizați, în 2024,  pasajele? Mă refer de la cel de pe  Anastasie Panu, la cel din Rond Agronomie, de la intersecția Cotnari, Podu Roș....

- Este clar că lucrările nu pot începe la toate o dată, chiar dacă am avea toți banii. S-ar crea blocaje imense, foarte greu de gestionat. În primul rând, va trebui să terminăm pasajul Socola, la finele căruia vom avea un respiro pentru a putea ataca următoarea intersecție. Din punctul meu de vedere, Cotnariul este un punct cheie care, cu niște costuri rezonabile pentru un pasaj subteran, ar putea rezolva o chestiune importantă legată de trafic și ar putea decongestiona și zona Gării. Nu am abandonat nici pasajul Podu Roș. Eu cred că a fost prostie a celor care s-au opus. Dacă lucrările ar fi început, ar fi fost gata într-un an. Anastasie Panu este un proiect frumos, însă experiența cu amenajarea parcului din fața Teatrului Național ne-a ridicat un mare semn de întrebare legat de viteza cu care poți construi în zona istorică - un an și patru luni doar pentru descărcarea arheologică! Gândiți-vă ce ar însemna acest lucru pentru pasajul din Anastasie Panu! Foarte important este pasajul din Rond Agronomie, este un proiect de suflet al Universității de Științele Vieții, dumnealor l-au cerut. L-am adus deja în faza de studiu de fezabilitate și mergem mai departe.

- Cu stadionul nou, limpede, e mai greu... Dar pentru Sala Polivalentă vor exista bani anul viitor?

- Da, dacă toată lumea își va respecta promisiunile. Este unul dintre cele mai lustruite proiecte, am fost verificați la nivel de filă. Ultima găselniță, că altfel nu-i pot spune, este legată de avizul celor de la  ISU, care arăta  9.733 de scaune, iar memoriul de arhitectură 9.754 de scaune. Acea diferență de 21 de scaune m-a făcut să pierd două săptămâni. În final, am primit avizul și va intra în Comisia tehnică de la Ministerul de Finanțe, sper.

- Ordonanța austerității ne-a stricat sărbătorile doar parțial? Vom avea tradiționalul Revelion stradal, cu concert de Anul Nou? Cu cine se vor distra ieșenii, în stradă, în noaptea dintre ani?

- Va fi un Revelion cu austeritate, dar va fi. Vom avea și spectacol, și focuri de artificii. Ieșenii vor vedea pe scenă muzicieni români, așa cum am avut și la Sărbătorile Iașului, când am schimbat total conceptul și modul de organizare.

A consemnat Maura ANGHEL

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei