„Școala Altfel” vs. „Școala Tradițională”. Tabloul unei școli în care elevii chiar vin cu drag
Dimensiune font:
* diminețile sunt mai frumoase când vii la școală cu entuziasm, nu doar cu un ghiozdan plin de cărți, dar cum se simt, de fapt, elevii în fața lecțiilor zilnice? * ce fel de școală visează să aibă?
Fiecare dimineață înseamnă un nou clopoțel, un nou capitol, o nouă zi în care elevii pornesc spre școală cu ghiozdanul plin de cărți, caiete și... speranțe. Speranțe de a descoperi lucruri noi, de a se simți inspirați și de a se bucura de orele petrecute în băncile școlii. Dar cum se simt, de fapt, copiii în fața manualelor groase și a testelor nesfârșite? Ce fel de școală și-ar dori?
„Uneori înveți foarte multe lucruri, dar nu prea știu la ce mă ajută. Alteori, mă prind că mi-ar plăcea materia, dar e predată prea serios”, spune Mara, elevă în clasa a IX-a. „Dacă orele ar avea mai multe experimente, jocuri, dezbateri, cred că mi-ar fi mult mai ușor să învăț”. Copiii iubesc învățarea, dar nu într-un format rigid. Mulți spun că le plac momentele în care profesorii le povestesc lucruri interesante, organizează activități practice sau îles oferă ocazia de a descoperi singuri răspunsurile. Pe de altă parte, nu se simt inspirați atunci când orele sunt doar despre memorare, teste și exerciții mecanice.
Când vine vorba despre activitățile „altfel”, entuziasmul elevilor crește. „Am fost la un muzeu interactiv unde am experimentat fizica pe viu. A fost incredibil! Am rămas cu mult mai multe informații decât dacă le-aș fi citit dintr-un manual”, povestește Radu, elev în clasa a XI-a. „Înțeleg că nu putem merge în excursii în fiecare zi, dar mi-ar plăcea să aducem mai multă „școală altfel” în orele obișnuite”.
Școala Altfel nu trebuie să fie doar o săptămână pe an, ci un mod de a preda. Când copiii sunt implicați activ, când pot să experimenteze, să descopere singuri, să pună întrebări, învățarea devine o aventură, nu o corvoadă.
Ce metode preferă elevii?
Dacă îi întrebi pe tineri care sunt metodele care îi ajută cel mai mult să învețe, răspunsurile sunt au fost clare. Ei vor experimente și activități practice, jocuri educative și proiecte interactive, utilizarea tehnologiei (videoclipuri, platforme interactive), povești și exemple aplicate din viața reală, lucrul în echipă și dezbateri. Dacă ar fi pentru o zi miniștri ai educației, copiii au spus că ar trece în programa școlară mai multe activități practice și excursii tematice, evaluări mai prietenoase, bazate pe proiecte, nu doar pe teste scrise, ore mai scurte, dar mai dinamice, clase colorate, cu spații confortabile de învățare, o relație mai apropiată între profesori și elevi, bazată pe dialog, nu doar pe autoritate. Ce-i drept, nu toți elevii sunt împotriva metodelor clasice. Mulți recunosc că disciplina, rigoarea și organizarea sunt importante. Totuși, ei cred că școala poate fi mai prietenoasă, mai antrenantă, mai aproape de lumea în care trăiesc.
„Nu vreau să dispară testele sau să nu mai avem teme, dar vreau să am mai multe momente în care chiar simt că învăț ceva ce contează. Vreau să simt că școala este pentru mine, nu doar un loc unde trebuie să merg pentru note”, spune Andrei, elev în clasa a VII-a. Rămâne de văzut dacă adulții care construiesc sistemul educațional vor asculta vocea copiilor. Până atunci, elevii continuă să spere că, într-o zi, școala nu va mai fi doar un loc de trecut prin materie, ci un loc de descoperit, de explorat și de crescut cu bucurie.
Teona SOARE
Adauga comentariul tau