Bugetul Iaşului: 48% funcţionare, 52% dezvoltare

1buget chirica
1buget 1

Dimensiune font:

| 18-02-2020 20:30

Estimările Primăriei sunt că bugetul general consolidat va avea o valoare de 1,49 miliarde lei (1,17 miliarde lei – buget local): 570 milioane lei pentru secţiunea de funcţionare şi 607 milioane lei pentru secţiunea de dezvoltare * bugetul urmează a fi aprobat într-o şedinţă extraordinară programată pe 21 februarie


Primarul Mihai Chirica a prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, proiectul bugetului municipiului Iaşi pe acest an, precum şi principalele proiecte de investiţii. Astfel, bugetul general al municipiului Iaşi în anul 2020 este în sumă de 1.493.835.330 lei (313 milioane de euro), din care 1.178.278,40 mii lei (246,96 milioane de euro) reprezintă bugetul local, iar 315.556,93 mii lei bugetul instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii.

„Faţă de demararea dezbaterilor publice referitoare la construcţia bugetului, de acum trei săptămâni de zile, când am publicat primele cifre, lucrurile au mai evoluat, bugetul consolidat crescând până la 1,49 miliarde lei”, a spus Mihai Chirica.  Edilul-şef a mai precizat că bugetul local este fundamentat la partea de venituri în sumă de 1.151.962,27 mii lei, iar la partea de cheltuieli în sumă de 1.178.278.40 mii lei, diferenţa între acestea reprezentând excedent în sumă de 26.316,13 mii lei. Din totalul veniturilor bugetului local de 1.151.962,27 mii lei, 596.514,86 mii lei reprezintă veniturile proprii (un procent de 51,78% din total venituri), iar 555.447,41 mii lei (48.22%) sunt surse atrase.

În ceea ce priveşte bugetul local pe cheltuieli, acestea sunt în sumă de 1.178.278,40 mii lei. Secţiunii de funcţionare i-au fost alocaţi 570.707,71 mii lei (119,5 milioane de euro), ceea ce reprezintă un procent de de 48,44% din total buget, în timp ce secţiunea de dezvoltare atinge pragul de 607.570,69 mii lei (127,25 milioane de euro), reprezentând 51.56% din total buget. „Iniţial, cele două procente erau apropiate, însă după ultimele comunicări de la Guvern diferenţa a crescut în favoarea secţiunii de dezvoltare”, a mai precizat primarul.

Secţiunea de dezvoltare pentru activitatea proprie este de 133.244,75 mii lei (21,93% din secţiunea de dezvoltare şi 11,31% din total buget cheltuieli), iar pentru ordonatorii din subordine 25.537,81 mii lei (4,20% din secţiunea de dezvoltare şi 2,17% din total buget cheltuieli). În cadrul secţiunii de dezvoltare suma de 448.788,13 mii lei reprezintă proiecte cu finanţare externă nerambursabilă post-aderare FEN (73,87% din secţiunea de dezvoltare şi 38,09% din total buget cheltuieli).

Bani pentru toate domeniile importante

În buget au fost prinse sumele necesare finalizării unor proiecte deja începute sau în curs de implementare. Primarul a trecut în revistă banii care vor fi cheltuiţi în acest an pe diverse obiective de investiţii, diferenţa urmând a fi alocată pe măsură de investiţiile de apropie de final. Punctual, pentru reabilitarea Mănăstirii Frumoasa se vor cheltui 13,5 milione lei. 600.000 lei au fost alocaţi Proiectului Clean, un proiect european. „Şcoala Da” va scoate din visteria bugetului local 569.000 lei, iar Reconnect Diaspora 273.000 lei.

O sumă importantă, 28 milioane lei, a fost repartizată pentru reabilitarea sistemului de termoficare. De asemenea, pentru ridicarea grădinţei din Dacia au fost alocaţi două milioane lei (dintr-un total de 5,6 milioane lei), pentru cea din Bucium, 2 milioane lei, iar pentru Grădiniţa 13, 1,8 milioane lei. Mai primesc bani Colegiul Tehnic Gheorghe Asachi (2 milioane lei), Spitalul de Recuperare (18,6 milioane lei), Baia Turcească (10 milioane lei, investiţie care se apropie de finalizare), Palatul Braunstein (13,3 milioane lei, cu recepţia în luna septembrie), Muzeul de Istorie Naturală (6,8 milioane lei, finalizat în noiembrie). Alţi 4,6 milioane lei se duc pe proiectul Oaze de Verdeaţă, iar 5,1 milioane lei pe revitalizarea zonei C.A. Rossetti. În fine, Centrul Multifunnţional Cicoarei va consuma 3 milioane lei (3,6 milioane euro în total).

Trecând în zona investiţiilor din transport, 30 milioane lei vor fi cheltuiţi pentru schimbarea şinei de tramvai şi aducerii de mijloace de transport. Lărgirea Bulevardului Tudor Vladimirescu va consuma 15 milioane lei, iar pentru lucrările la tronsonul Dancu – Iaşi, care încep anul acesta, sunt alocaţi 25 milioane lei dintr-un total de 92 milioane lei.

În fine, 30 milioane lei se duc pe achiziţia de autobuze electrice, 176 milioane lei pentru cea de tramvaie, extinderea iluminatului costă 10 milioane lei (dintr-un total de 5,6 milioane euro), 4,6 milioane lei pentru sistemul de e-ticketing şi 1 milion de lei pentru Iaşi Velo City.

Alte alocări: 710.000 lei Poliţiei Locale, 5,3 milioane lei Spitalului Parhon, 2 milioane lei la Spitalul de Recuperare, 300.000 lei pentru Spitalul Spiridon, 1,65 milioane lei Ateneului Iaşi, 300.000 lei Direcţiei Creşe, 500.000 DAS şi 500.000 lei Muzeului Municipal.

S-a ţinut cont de toate propunerile

Investiţiile amintite mai sus sunt o parte din cele propuse de ieşeni la dezbaterile publice, cu menţiunea că toate propunerile sunt lor sunt prinse în buget. Astfel, în domeniul infrastructură, pe lângă realizarea de parcări şi pasaje rutiere, asfaltarea de străzi şi modernizarea de trotuare şi alei, ieşenii doresc îmbunătăţirea sistemului de canalizare, realizarea unei străzi cu minim două benzi pe sens către Aeroport, accesabilizarea trecerilor de pietoni şi a scărilor de bloc şi refacerea faţadelor de bloc. La capitolul propunerilor de fluidizare a circulaţiei au fost menţionate achiziţia de tramvaie moderne, crearea de benzi speciale pentru mijloacele de transport în comun, crearea / îmbunătăţirea infrastructurii de transport alternativ, impunerea de taxe pentru maşinile care au norme de poluare sub Euro 4, stimularea companiilor pentru a încuraja angajaţii să utilizeze transportul în comun, deschiderea traficului rutier la bariera Nicolina, conectarea rutieră a cartierelor Dacia şi Păcurari, precum şi achiziţionarea de minibuze pentru deservirea traseelor mai puţin solicitate şi a Zonei Metropolitane.

La capitolul mediu ieşenii au propus plantarea de copaci, montarea mai multor coşuri de gunoi, achiziţionare maşini noi de intervenţie la regiile din subordine, montarea de panouri fotovoltaice şi becuri mai prietenoase cu mediul, crearea de noi parcuri sau plantarea de arbori de-a lungul luncii Bahluiului. Cele mai importante menţiuni de la secţiunea sport au fost realizarea a trei obiective la nivel european: un stadion, o sală polivalentă şi un bazin olimpic.

În privinţa domeniilor educaţie şi sănătate ieşenii au menţionat realizarea de noi creşe şi grădiniţe, integrarea copiilor cu nevoi speciale în şcolile de masă,  înfiinţarea centrelor pluridisciplinare (juridic, medical, psihologic, asistent social) de consiliere familială şi oferirea de mese calde copiilor fără posibilităţi financiare, precum şi realizarea unui spital municipal.

Pentru o mai mare siguranţă a cetăţenilor au fost propuse măsuri precum luarea de măsuri mai ferme împotriva cerşetoriei, realizarea de campanii de sterilizări gratuite a câinilor cu stăpân fără pedigree, iluminarea puternică a tuturor trecerilor de pietoni, creşterea numărului de poliţişti locali în zona pieţelor sau implementarea unor măsuri pentru punerea în siguranţă a pietonilor (în zonele intens circulate).

Alte propuneri făcute de ieşeni privesc construirea unei autogări, realizarea unei săli de spectacole cu o capacitate mare, demolarea blocului M2, eliberarea şi modernizarea caselor - problemă din zona centrală, achiziţia terenurilor din zonele dintre blocuri şi a halelor vechi şi transformarea în parcuri sau în alte obiective de interes public, o mai bună organizare a centrului oraşului ca loc de distracţie în weekend, extinderea zonei pietonale pe strada Cuza Vodă şi reabilitarea clădirilor din acea zonă, realizarea unui Aqua Park, interzicerea publicităţii stradale (măcar în zona centrală) şi implementarea unui sistem de transport rapid (tren metropolitan). Tudor DAMASCHIN

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei