Casei de Pensii anunță modificări majore în privința plății ajutorului de deces

1deces

Dimensiune font:

| 20-09-2024 08:48

Legea 360 din 2023, privind sistemul public de pensii aduce noutăţi şi în ceea ce priveşte acordarea ajutorului de deces. Şefa Casei de Pensii anunţă că prin noul act normativ, legiuitorul a extins categoriile de beneficiari. Astfel, noua lege permite acordarea ajutorului de deces şi pentru persoanele care au fost asigurate în ultimele şase luni anterioare decesului, pentru copiii în vârstă de până la 18 ani, indiferent dacă erau sau nu elevi la momentul decesului, dar şi către o persoană juridică.

Ajutorul se dă şi în situaţia morţii persoanei aflate în concediul pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de doi ani sau trei ani, în cazul celui cu handicap, respectiv şapte ani, sau a unui membru de familie a acesteia. „Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului asiguratului; pensionarului; persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă; persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu; unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, care nu era asigurat sau pensionar la data decesului”, spune şefa Casei de Pensii, Maria Andronache.

A fost introdusă posibilitatea achitării ajutorului de deces şi către o persoană juridică

Tot ca o noutate, a fost introdusă posibilitatea achitării ajutorului de deces şi către o persoană juridică. „În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului ajutorul de deces se acordă unei singure persoane care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul. părintele, sau oricare altă persoană fizică sau juridică”, explică şefa de la Casa de Pensii.

Aceeaşi lege prevede şi că asiguratul şi pensionarul au dreptul la ajutor de deces în situaţia în care le-a murit un membru de familie care nu cotiza la sistemul public de pensii ori nu era pensionar.

În situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia. „În cazul decesului copilului cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 ani, care nu se află în continuarea studiilor, ajutorul de deces se acordă dacă el şi-a pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani. Dovada pierderii capacităţii de muncă se face cu un act medical emis sau vizat de un medic expert al asigurărilor sociale, act care trebuie să ateste cauza ce l-a făcut inapt pe tânărul decedat şi data ivirii invalidităţii", spune şefa de la Casa de Pensii.

Cuantumul ajutorului de înmormântare - 7.567 lei

În cazul decesului unui pensionar sau al unui asigurat, ajutorul va fi în cuantumul salariului mediu brut pe economie din anul respectiv.

Cuantumul ajutorului de deces este egal cu valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de asigurări sociale de stat. Pentru acest an este în valoare de 7.567 lei.

În cazul decesului unui membru de familie a pensionarului sau a asiguratului este de 3.784 lei. Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare şi poate fi cerut în termen de trei ani de la data emiterii certificatului de deces. „Ajutorul de înmormântare se achită în baza cererii, a certificatului de deces (original si copie), a cărţii de identitate a solicitantului (original si copie), a documentelor de stare civilă din care să rezulte că el este rudă cu decedatul, a dovezii suportării cheltuielilor (factura fiscală, bon fiscal) şi a altor acte, după caz”, spune Maria Andronache.

Dosarele pentru acordarea ajutorului de deces trebuie depuse la casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată, dacă în situaţia decesului asiguratului sau a pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului. Laura RADU

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, cod postal 707485, telefon 0232/238.333, fax 0232/238.320, e-mail: primariasipote@yahoo.ro, cod fiscal 4540291. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Iazu Nou, Str. Tineretului, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 1 -suprafata de 2.020 mp, numar cadastral 61658, Cartea Funciara 61658; Lotul 2 -suprafata de 1.797 mp, numar cadastral 61655, Cartea Funciara 61655; Lotul 3 -suprafata de 1.364 mp, numar cadastral 61659, Cartea Funciara 61659; Lotul 4 -suprafata de 1.496 mp, numar cadastral 61714, Cartea Funciara 61714; 1 lot de teren, amplasat in intravilanul satului Mitoc, Str. Arhimandrit Nectarie, F.N., ce apartine domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 5 -suprafata de 1.236 mp, numar cadastral 61754, Cartea Funciara 61754; 2 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Mitoc, Str. Scolii, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 6 -suprafata de 1.342 mp, numar cadastral 61765, Cartea Funciara 61765; Lotul 7 -suprafata de 1.072 mp, numar cadastral 61747, Cartea Funciara 61747; conform caietului de sarcini, H.C.L. Sipote nr. 93/30.07.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Serviciul Administrare Patrimoniu, sau se poate consulta pe site-ul: www.primaria sipote.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Administrare Patrimoniu, din cadrul Comunei Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita in numerar la Casieria institutiei sau cu ordin de plata in contul Comunei Sipote, RO95TREZ24A70 5000200130X, deschis la Trezoreria Municipiului Iasi, cod fiscal 4540291. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 16.10.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 12.00, Camin Cultural Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Luca Arbore nr. 151, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Harlau, cu sediul in oras Harlau, Str. Gheorghe Doja nr. 1, judetul Iasi, telefon 0232/722.344, fax 0232/722.622, e-mail: jud-hirlau- reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata de 222 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, Str.Decebal, F.N., T 30, P 97, Punct Tarina, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin C.F. nr. 73740 Negresti, nr.cadastral 73740, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 84/23.09.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 11.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren in suprafata de 100 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, F.N., ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Cartea Funciara nr. 73583 Negresti, nr. cadastral 73583, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 72/30.08.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ, pentru realizarea unei constructii provizorii, in vederea desfasurarii de activitati comerciale. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Serviciului Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, Sala Mare, parter, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
Arde fabrica de rulmenți de la Bîrlad. Pompierii încearcă să oprească flăcările
05/10/2024 18:19

 Un incendiu a izbucnit la fabrica de rulmenti de la Birlad.  Un incendiu puternic a cuprins sambătă o hală de productie din cadrul Întreprinderii de Rulmenti Barlad. La interventie au fos ...

Cutremur în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților: Stareța Mănăstirii Voroneț și alți 5 șefi de mănăstiri au fost demiși
05/10/2024 11:37

Stareta Mănăstirii Voronet, stavrofora Gabriela Platon, a fost demisă din functie de Arhiepiscopia Sucevei si Rădăutilor, alături de conducătorii altor cinci mănăstiri din judet. În urma evaluă ...

Tânără de 18 ani, înjunghiată mortal în propria casă de un vecin care i-a cerut 'un foc'; bărbatul ar fi recidivist
05/10/2024 10:17

O tanără de 18 ani, din comuna băcăuană Scorteni, a murit la spital, după ce a fost adusă in stare critică. Fata fusese injunghiată in locuinta sa, de un vecin, care ii bătuse la usă pentru a-i cere ...

A fost prins autorul atacului armat de la banca din Iași
04/10/2024 17:11

Politistii au reusit, vineri, să-l prindă pe autorul care a incercat să jefuiască o unitate bancară din Iasi. La capturarea acestuia au participat ofiteri de la DOS si Unitatea Centrală de Analiză a Info ...

TEATRUL „LUCEAFĂRUL„ IAȘI, Programul FITPTI
04/10/2024 12:13

  Vineri, 4 octombrie  Orele 10-18 (Palatul Braunstein, Galeria Cupola): Expozitie foto-video SILVIU PURCĂRETE – 50 DE ANI DE TEATRU (Asociatia culturală Vis-a-Vis Bucuresti ...

„Piese de excepție din epoca lui Vasile Lupu în colecțiile Muzeului de Istorie a Moldovei”
04/10/2024 10:34

O nouă micro-expozitie din seria „Piese de exceptie din colectiile Muzeului de Istorie a Moldovei” va fi accesibilă publicului la Palatul Culturii, in perioada 9 octombrie – 15 decembrie 2 ...

„Recitalul toamnei” la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu
04/10/2024 10:00

  Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi, in parteneriat cu Asociatia „Artwork Atelier” organizează sambătă, 12 octombrie 2024, incepand cu ora 13.00, in Salonul de Muzic ...

Iași, oraș al depresiei! Peste 5.000 de ieșeni au cerut sprijinul psihiatrilor, în câteva luni!
04/10/2024 09:08

De la an la an, tot mai multi ieseni ajung la Institutul de Psihiatrie „Socola”, din Iasi. Nu sunt neapărat mai bolnavi, dar nu se mai simt atat de rusinati de a recunoaste ca au o problemă si a c ...

Cel mai „titrat” infractor ieșean cere să i se taie din pedeapsă
04/10/2024 08:17

Alin Petrică Berbecaru (34 de ani), individul care tinde să aibă in palmares tot Codul Penal, tocmai primise o nouă condamnare, a cincea din ultimul deceniu. Putea fi şi a şasea, dar cei de la Kaufland au ...

50.000 de crizanteme vor împodobi orașul, de hram
04/10/2024 08:17

An de an, cei de la Servicii Publice din Iasi pregătesc in serele Primăriei zeci de mii de flori pentru perioada Sărbătorilor Iasului. Anul acesta, 50.000 de crizanteme din 25 de soiuri, in 10 culori, vor i ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei