Chirica trimite un ultimatum primarilor din Zona Metropolitană!

gethumbnew

Dimensiune font:

| 15-10-2023 08:00

„Dacă nu vor achita costurile cu transportul din jurul zonei metropolitane, aveţi cuvântul meu de primar că oprim transportul public”, spune Mihai Chirica. Iritarea primarului  este amplificată de faptul că solicitările pentru creşterea frecvenţei mijloacelor de  transport pe rutele din ZMI, sau acordarea de facilităţi anumitor categorii se îndreaptă doar către municipalitatea ieşeană în loc să fie cerute spre rezolvare (şi) primarilor comunelor învecinate

 

 

Pe 2 ianuarie 2023, transportului public marca o premieră:  curse de transport metropolitan deservite de CTP Iaşi, care fac legătura între municipiul şi localităţile limitrofe. Încă de pe atunci s-a dorit ca numărul traseelor să satisfacă toate solicitările ieşenilor din Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomești, Țuțora sau Valea Lupului, numai că apariţia celor 30 de trasee era condiţionată de achiziţia de mijloace de transport. Nefiind suficiente autobuze, s-a trecut la un transport etapizat, în sensul că iniţial au fost operaţionale 12 trasee, ajungându-se în prezent la un total de 18. Alte 12 au statutul  de „momentan indisponibil”, dar vor fi operabile cât de curând, dat fiind faptul că municipalitatea ieşeană a finalizat o lictaţie prin care va aduce în total 16 autobuze pe care le va folosi şi pentru zona metropolitană.

Paradoxal, însă, deşi au solicitat introducerea acestor trasee tocmai în ideea de a scăpa de transportatorii privaţi, care operau cu maşini uzate, la preţuri exorbitante şi fără nici un grafic prestabilit, ieşenii nu s-au dovedit a fi clienţii perfecţi. Ori, cel puţin, numărul lor nu a fost pe măsura estimărilor celor implicaţi în asigurarea transportului public metropolitan. De exemplu, în luna ianuarie, Primăria Aroneanu constata că fiecare semicursă care tranzitează localitatea are un număr mediu de 17-19 călători, care scade spre orele 20.30-21.00 (5-6 călători), pentru ca ultima semicursă să nu aibă niciun pasager. Evident, trebuiau realizate optimizări, schimbări de grafice şi o intensă promovare a acestui gen de transport. Lucruri care s-au întâmplat şi plin implicarea reprezentanţilor Asociaţiei de Transport Public Metropolitan Iaşi, care au făcut ieşenilor invitaţia de a veni cu propuneri şi sugestii astfel încât activitatea de transport public în Zona Metropolitană să devină eficientă şi atractivă în acelaşi timp. Primele discuţii au convers către două teme principale. Prima se referea la graficele mijloacelor de transport, care ar trebui corelate cu programul elevilor şi studenţilor, iar a doua la rutele care pot fi îmbunăţite pentru a prinde şi zone care, în acel moment, nu figurau  în traseele propuse.

Primării bune de plată

Ajustările au îmbunătăţit situaţia, însă nu la un nivel mulţumitor, ceea ce însemna că primăriile sunt bune de plată pentru acele rute care duc lipsă de pasageri. „Pe toate traseele pe care vom opera în afara municipiului Iaşi, vom ţine într-o contabilitate separată fiecare traseu, astfel încât, la sfărşitul fiecărei luni să ştim care este situaţia economică a operării fiecărui traseu în parte. Dacă activitatea de operare pe comuna Aroneanu, sau Bârnova, este pozitivă şi nu aduce pierderi în balanţa comercială a companiei, atunci primarul sau Consiliul Local din acea localitate nu au nicio grijă, dacă este negativă, trebuie să-şi asigure, printr-o sumă de bani, reechilibrarea balanţei financiare. În felul acesta îşi vor putea gestiona foarte clar gratuităţile , alte facilităţi acordate prin lege (elevi, studenţi, persoane cu handicap) sau orice altă decizie pe care Consiliul Local o ia în favoarea unei anumite categorii sociale. În felul acesta, ne angajăm să operăm, conform unui plan de transport pe care ni-l asumăm fiecare autoritate locală”, spunea primarul Mihai Chirica.  Edilul-şef a afirmat că, la nivelul primelor şase luni ale anului, sunt 2,3-2,4 milioane lei care trebuie acoperite de UAT-uri din ZMI.

Iaşul are rezerve limitate. Cine vrea autobuze, să le cumpere...

Deranjant este faptul că unii dintre cetăţenii Zonei Metropolitane se adresează Primăriei Iaşi atunci când vine vorba fie de transportul elevilor, fie de frecvenţa autobuzelor. Primarul Mihai Chirica spune că demersurile oamenilor trebuie să se îndrepte şi către primarii din comune, fie că vorbim de Bârnova, Tomeşti, Holboca, Miroslava, Aroneanu sau Rediu. „Noi facem nişte eforturi colosale şi noi tot discutăm cu primarii din zona metropolitană. Nu poate cetăţeanul din municipiul Iaşi să plătească serviciile publice de care beneficiază cetăţenii din respectivele comune. Dacă ei nu vor înţelege şi nu vor achita costurile cu transportul din jurul zonei metropolitane, aveţi cuvântul meu de primar că oprim transportul public. Nu poate cineva să stea cu cotele pe masă la o primărie din jurul Iaşului şi să le spună cetăţenilor duceţi-vă la Primăria Iaşi să vă asigure transport. Faptul că noi încercăm să devenim o comunitate intruzivă şi îi lăsăm pe fiecare să-şi dezvolte toate celelalte aptitudini prin utilizarea educaţiei ieşene, prin utilizarea serviciilor publice ieşene, utilizarea transportului public, este altceva, dar asta se face printr-un control reciproc al costurilor”, spune primarul Iaşului.

În ceea ce priveşte mărirea numărului de unităţi de transport, Mihai Chirica afirmă că acesta este şi un apanaj al primarilor din comunele învecinate Iaşului. „Noi nu mai avem de unde. Cine vrea mai multe autobuze, le cumpără, găseşte şi şoferi şi poate asigura transport din cinci în cinci secunde, nu-l opreşte nimeni. Municipiul Iaşi are rezerve limitate. Noi gestionăm 400.000 de  cetăţeni, 60.000 de elevi, plus alţi aproape 60.000 de studenţi. Ne facem treaba noastră, colaborăm cu ceilalţi, dar fiecare trebuie să-şi asume ceea ce au promis în faţa alegătorilor şi ceea ce au în fişa postului”, spune edilul Iaşului. Dan CONSTANTINESCU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei