Clopoţelul va suna în online - Şcolile ieşene se organizează pentru scenariul galben

1scoala1

Dimensiune font:

| 03-09-2020 23:46

Au mai rămas mai puţin de două săptămâni până ce clopoţelul va suna, din nou, vestind începerea unui nou an şcolar. Un început de an şcolar aşteptat cu nerăbdare de elevii plictisiţi de cele cinci luni de când nu au mai intrat pe uşa clasei. Deopotrivă, este aşteptat şi de profesori, învăţători şi educatori. Până atunci, pregătirile sunt în toi şi se desfăşoară cu foarte mare grijă şi îngrijorare. Fie că sunt profesori, părinţi sau copiii, cu toţii aşteaptă să afle care este situaţia epidemiologică a COVID-19. 

De la 14 septembrie fiecare şcoală, grădiniţă sau liceu din judeţ trebuie să se organizeze în aşa fel încât o sală de curs să însemne o clasă de elevi. De exempli, din cauza pandemiei, laboratoarele şcolare nu pot fi frecventate de mai multe clase în acest an, acestea putând fi folosite de o singură grupă de elevi. 

Ce vor face elevii în sala de clasă

Indiferent dacă sunt copii de grădiniţă, preşcolar sau preuniversitar, copiii trebuie să respecte anumite norme odată cu intrarea în clasă. Astfel, va fi păstrată componenţa grupelor şi claselor. Elevul va putea schimba clasa sau grupa pe perioada semestrului doar în situaţii justificate. Contactul între preşcolarii şi elevii din grupe sau clase diferite va fi evitat. 

Deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea unei săli de clasă unei clase de elevi, doar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este „o clasă de elevi = o sală de clasă”. 

Locurile din clasă trebuie să fie fixe; după aranjarea elevilor în bănci, aceştia nu vor mai schimba locurile între ei pe toată perioada cursurilor. Altfel spus, un elev care alege în prima zi de şcoală să stea în banca a treia de la fereastră îşi va păstra acel loc până la sfârşitul semestrului. 

Vor fi limitate deplasările în clasă, pe cât posibil şi este interzis schimbul de obiecte personale. 

Întâlnirile dintre elevi vor fi limitate în perimetrul clasei, spre exemplu, prin stabilirea unui sens de circulaţie în interiorul clasei, care poate să fie indicat prin marcaje aplicate pe podea. 

Cum se pot desfăşura orele de curs

Fiecare oră va avea două pauze, una de 5 minute pentru ca profesorii să schimbe clasele, şi alta de 10-15 minute pentru elevi. „Această pauză de 10-15 minute nu va fi simultan pentru toate clasele, cum era până acum, ci la momente diferite, astfel încât să nu fie aglomeraţie mare pe holuri sau la toalete.Fiecare unitate de învăţământ poate lua propriile decizii privind realizarea acestui orar. Profesorii nu vor mai plimba cataloagele de la o clasă la alta, ci vor scrie prezenţa şi notele într-o agendă proprie, urmând ca acestea să fie trecute în catalogul clasei după un program stabilit la nivelul unităţii de învăţământ”, spune Genoveva Farcaş, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi.

Ca noutate, fiecare  unitate de învăţământ poate organiza orar modular. „Acest orar modular se poate realiza cel puţin pe parcursul unui semestru, prin însumarea orelor de la fiecare disciplină şi programarea unor perioade (module). Spre exemplu, într-o perioadă, elevii pot avea câte două ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplină. Astfel, elevii au, funcţie de planurile-cadru ale clasei respective, numai două sau trei discipline simultan. La discipline cu un număr mare de ore pe săptămână se pot organiza între două şi patru module pe semestru. De exemplu, pentru patru ore pe săptămână, în 17 săptămâni sunt 68 de ore care pot fi planificate în două module de câte două săptămâni şi unul de aproape trei săptămâni”, spune şefa ISJ Iaşi.

Situaţiile în baza cărora s-ar putea desfăşura cursurile

Dacă în conformitate cu situaţia epidemiologică locală este favorizat scenariul verde, elevii din ciclul primar vor veni la şcoală între orele 8 - 12. Ei ocupă aproape integral spaţiile disponibile. În plus, având în vedere riscurile, toţi elevii din gimnaziu vor fi separaţi de orice contact cu elevii din ciclul primar. Între orele 12 şi 13 este prevăzută dezinfectare a spaţiilor. Conducerea fiecărei unităţi de învăţământ are libertatea de a decide dacă elevii pot fi repartizaţi în spaţiile mai mari şi pot participe la cursuri conform acestui scenariu.

Dacă se constată că în două sau mai multe clase sunt între 5 şi 10 elevi în situaţie de risc epidemiologic atunci aceste clase vor intra în scenariul 3, adică scenariul roşu. Celelalte clase participă la cursuri conform scenariului galben. Pentru reducerea şi mai mult a riscurilor, se poate opta pentru un orar modular. 

Cadrele didactice afectate pot preda online inclusiv claselor care se află în şcoală în continuare, dacă unitatea de învăţământ are resursele necesare. 

Atât în scenariul verde, cât şi în cel galben, la toate clasele de gimnaziu şi liceu profesorii trebuie să predea lecţiile şi online dacă în clasele respective sunt elevi care nu pot participa la cursuri din diverse motive, chiar dacă nu sunt din cauza COVID-19. „Suntem pregătiţi pentru a începe şcoala sub orice scenariu. Desigur, preferăm sistemul de învăţământ faţă în faţă dar nu ştim dacă va fi posibil. Majoritatea părinţilor şi elevilor preferă sistemul hibrid, o parte din elevi învaţă în clasă în timp ce colegii învaţă online, după care se schimbă. Sunt şi părinţi care din diferite motive ar vrea ca şcoala să se desfăşoare doar online, dar nu se poate aşa”, a spus Cristina Timofte, directorul Liceului de Informatică. Până acum la acest liceu doi elevi au solicitat să efectueze cursurile online din motive medicale. „Abia am primit cererile. Acestea vor fi discutate în prima şedinţă din Consiliul de Administraţie, vom discuta şi cu profesorii şi diriginţii. Noi vom ţine cont de starea de bine şi de linişte atât a elevilor cât şi a profesorilor”, ne-a spus Cristina Timofte. 

Combinarea prezenţei fizice şi a activităţii online

Reducerea numărului de elevi prezenţi efectiv în clasă, în vederea respectării distanţării fizice va fi adoptată la toate unităţile de învăţământ preuniversitar. 

Cele mai multe dintre unităţile de învăţământ iau în calcul începerea noului an şcolar în scenariul 2, scenariul galben, când are loc învăţarea prin combinarea prezenţei fizice şi a activităţii online. Se vorbeşte despre blended learning atunci când sunt alternate etapele de prezenţă cu etapele de activităţi online şi despre hybrid learning atunci când elementele de tip online sunt folosite ca sprijin pentru învăţarea cu prezenţa fizică, uneori fiind uzitate elementele online chiar în timpul orelor, alteori ca sprijin pentru comunicare şi exersare între ore. 

În practică, este preferat sistemul online, chiar şi pentru elevii din ani terminali. La Liceul „Dimitrie Cantemir” din Iaşi învaţă elevi începând din clasa a V-a până într-a XII-a. Din cauza numărului mare de elevi până acum la această unitate de învăţământ preuniversitar se învăţa în două schimburi. Şi acum tot în două schimburi se va învăţa, dar din cauza pandemiei cursurile din clasă vor fi alternate cu cele online, adică profesorii vor trebui să predea în sistem hibrid. „Elevii liceului nostru vor învăţa tot în două schimburi, dar în sistem hibrid. Două săptămâni vor fi elevi care vor învăţa de acasă, online, şi colegi ai lor care vor veni la şcoală. După două săptămâni se vor schimba. Clasele de a VIII-a şi a XII-a vor veni la cursuri dimineaţa, conform Ordinului de Ministru. Aş vrea să identific spaţii în care elevii să poată învăţa în aceeaşi încăpere. Am încercat la Politehnică dar nu am avut norocul să găsim. Voi consulta luni comitetele de elevi şi părinţi”, ne-a spus Anca Dimitriu, directorul Liceului „Cantemir” din Iaşi. 

La un alt mare liceu din Iaşi, Liceul de Informatică „Grigore Moisil” pregătirile sunt în toi. Se face necesarul, se fac comenzi pentru achiziţionarea de măşti, mănuşi şi dezinfectanţi. „Am vrea să cumpărăm şi viziere atât pentru elevi cât şi pentru profesori. Vom fi foarte atenţi să asigurăm distanţarea, normele de igienă. Chiar acum facem achiziţionarea de materiale igienice. Elevii ar putea învăţa în două schimburi dar am discutat şi cu reprezentanţii altor instituţii de învăţământ pentru spaţii destinate colectivelor mai numeroase şi care trebuie să se prezinte zilnic la şcoală. Au răspuns solicitării cei de la Facultatea de Informatică. Este un accept care, bineînţeles, trebuie să treacă prin Consiliul de Administraţie”, ne-a spus Cristina Timofte. Laura RADU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei