Generația Z schimbă jocurile muncii în companii

generatia-IS

Dimensiune font:

| 13-11-2024 17:44

 * pentru mulți angajatori și lideri de echipă, întâlnirea cu tinerii din Generația Z devine o provocare: cum pot organizațiile tradiționale să-și adapteze structurile și cultura pentru a atrage și reține talentele acestei generații care prețuiește autenticitatea, flexibilitatea și o etică a muncii bazată pe echilibru?


În era transformării digitale, o nouă generație de tineri pătrunde în câmpul muncii, aducând cu sine o suită de așteptări, valori și aspirații care redesenează peisajul organizațional. Generația Z, cu cei născuți între 1997 și 2012, a crescut într-o lume conectată, marcată de progrese tehnologice rapide și de acces nelimitat la informații. Aceasta nu doar că a schimbat paradigma de învățare și socializare, dar a modelat și percepțiile asupra muncii și valorilor care îi ghidează pe tineri.

Pentru mulți angajatori și lideri de echipă, întâlnirea cu tinerii din Generația Z devine o provocare: cum pot organizațiile tradiționale să-și adapteze structurile și cultura pentru a atrage și reține talentele acestei generații care prețuiește autenticitatea, flexibilitatea și o etică a muncii bazată pe echilibru?

Portretul Generației Z - flexibilitate și autonomie

O trăsătură esențială a Generației Z este setea de flexibilitate. Învățați încă de mici să aibă acces la resurse oricând și oriunde, acești tineri valorizează puternic autonomia la locul de muncă. Conform unui studiu realizat de Deloitte în 2023, 72% dintre tinerii din Generația Z consideră flexibilitatea un criteriu esențial atunci când aleg un loc de muncă. Ei nu se simt motivați să fie legați de un birou opt ore pe zi și privesc cu scepticism locurile de muncă ce refuză să ofere un program flexibil sau posibilitatea de a lucra de acasă.

Pentru mine, capacitatea de a-mi organiza programul este la fel de importantă ca și salariul. Productivitatea mea crește când știu că am libertatea să îmi împart orele așa cum îmi convine, iar angajatorul are încredere că voi duce proiectele la bun sfârșit”, spune Andreea, o tânără de 24 de ani care lucrează în marketing digital. Din acest motiv, numeroase organizații și-au regândit politicile de muncă pentru a răspunde acestei nevoi. Flexibilitatea a devenit un punct central în ofertele de angajare, iar lucrul de acasă, cândva privit ca o excepție, a devenit norma în multe companii. Totuși, această schimbare nu este lipsită de provocări: pentru unii angajatori, adaptarea la un model hibrid de lucru implică regândirea modului în care sunt evaluate performanțele, precum și încrederea în angajați.

Work-Life Balance, un echilibru delicat

Pentru Generația Z, succesul profesional nu înseamnă sacrificarea vieții personale, iar conceptul de work-life balance nu mai este un ideal, ci un standard de bază. Spre deosebire de generațiile anterioare, care erau obișnuite să lucreze ore suplimentare pentru a-și demonstra loialitatea și dedicația, tinerii din Generația Z își doresc să fie recompensați printr-un program de lucru echilibrat, care să le permită să își dezvolte interesele personale și să aibă timp pentru familie și prieteni.

Pentru mine, este important să pot închide laptopul după program și să nu fiu stresată că am pierdut ceva important. Vreau să îmi construiesc o carieră, dar nu în detrimentul sănătății mele mintale”, afirmă Radu, un tânăr de 25 de ani care activează în domeniul IT. Această dorință a tinerilor pentru echilibru îi pune pe angajatori într-o situație de adaptare. Organizațiile moderne încep să înțeleagă că un angajat odihnit și echilibrat din punct de vedere emoțional este un angajat productiv și loial. În consecință, multe companii au implementat programe de well-being, terapii psihologice și chiar workshopuri de gestionare a stresului, în încercarea de a susține sănătatea mentală a tinerilor angajați.

Salariu și valoare

Deși așteptările salariale ale Generației Z sunt importante, banii nu reprezintă singurul criteriu de evaluare a unei oferte de muncă. Spre deosebire de generațiile anterioare, care valorau stabilitatea financiară și beneficiile materiale, tinerii din Generația Z caută mai degrabă oportunități de dezvoltare personală și profesională. Ei își doresc să lucreze într-un mediu care îi provoacă, unde pot învăța și își pot pune în aplicare creativitatea și ideile inovatoare.

Aș prefera un job care îmi oferă șansa să învăț lucruri noi și să evoluez decât un salariu mai mare la un loc de muncă unde fac aceleași lucruri în fiecare zi”, spune Elena, o absolventă de 22 de ani. În această lumină, multe companii și-au ajustat politicile de resurse umane, oferind programe de mentorat, oportunități de formare continuă și sesiuni de feedback constructiv. Însă angajatorii sunt adesea puși în dificultate de dorința acestor tineri de a schimba frecvent locul de muncă, căutând mereu noi provocări și perspective. Adaptabilitatea organizațională devine astfel esențială, pentru a reține aceste talente, oferindu-le un mediu dinamic și satisfacție profesională.

Impactul asupra culturii organizaționale: Dinamică și Transformare

Noua generație de angajați transformă cultura organizațională prin valori fundamentate pe autenticitate, incluziune și transparență. Generația Z vrea să lucreze pentru companii care își asumă o responsabilitate socială și respectă diversitatea. Sunt tineri care se implică în campanii de activism social și care consideră că fiecare organizație trebuie să aibă o misiune clară, centrată pe impactul pozitiv asupra comunității și mediului.

Din acest motiv, multe organizații și-au dezvoltat strategii de responsabilitate socială, integrând valori etice și proiecte ecologice în structura lor de bază. Implicarea Generației Z în astfel de activități a adus o prospețime de atitudine în cultura organizațională, făcând-o mai deschisă, transparentă și empatică. Totodată, organizațiile care nu răspund acestor așteptări riscă să fie percepute ca fiind învechite și neadaptate vremurilor.

Ceea ce aștept de la o companie este să fie responsabilă nu doar față de angajați, ci și față de mediu și societate. Nu mai suntem dispuși să acceptăm standarde duble; vrem să lucrăm pentru un angajator cu integritate”, spune Claudiu, un tânăr antreprenor de 23 de ani.

Generația Z vine în câmpul muncii cu o abordare revoluționară, iar angajatorii sunt nevoiți să facă schimbări majore pentru a atrage și a reține aceste talente. Flexibilitatea, work-life balance-ul, dezvoltarea personală și o cultură organizațională etică devin elemente fundamentale pentru retenția și motivarea tinerilor angajați.

Adaptarea la noua mentalitate a Generației Z implică o serie de provocări, dar, în același timp, este o oportunitate pentru companii de a-și transforma cultura organizațională și de a deveni mai relevante în contextul modern. Este o perioadă de tranziție și inovație, care promite să contureze viitorul muncii într-un mod mult mai uman, empatic și adaptabil decât am văzut până acum.

Maura ANGHEL

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei