Iașul rămâne fără zonă cargo la Aeroport

1aeroport

Dimensiune font:

| 20-07-2020 08:14

* autoritățile județene consideră că o zonă cargo la Aeroportul Iași reprezintă unica șansă de dezvoltare a regiunii, în lipsa infrastructurii de transport rutier * din nefericire, din cauza imposibilităţii accesării de fonduri europene, dar şi din lipsa fondurilor de la bugetul propriu, planurile par tot mai departe de a prinde contur * mai mult, problemele se înmulțesc pe zi ce trece, existând serioase dubii că proiectul ar fi viabil în clădirea Aviației Utilitare din cauza unei diferențe de nivel a terenului * un teren care nu se mai află în administrarea aeroportului sau a Consiliului Județean!

Extinderea și modernizarea Aeroportului Iași continuă să dea de furcă autorităților județene. Pe lângă proiectele vizând construirea unui nou terminal de pasageri de cealaltă parte a pistei, în jurul căruia să se dezvolte aerogara, reprezentanții Aeroportului doresc creșterea capacității de operare pentru satisfacerea cererii de piață, creșterea numărului de pasageri procesați, îmbunătățirea condițiilor de mediu prin reducerea emisiilor unitare ale aeronavei în faza de rulaj, creșterea capacității de operare a pistei cu 40%, prin reducerea distantelor de rulaj și a timpului de eliberare a pistei.

Peste toate, însă, construirea unei zone cargo este declarată indispensabilă, deoarece ar reprezenta o unică șansă de dezvoltare a regiunii, în lipsa infrastructurii de transport rutier, fapt care ar necesita și prelungirea pistei actuale, la 3.000-3.500 de metri.

Directorul general al Aeroportului Internațional Iași, Cătălin Bulgariu, preciza, la finalul lunii februarie, că trebuie făcută o zonă cargo pe Masterplanul existent, pentru două avioane în acelaşi moment, pe partea de Est a pistei. „Investiţiile constau într-un terminal pentru cargo, ce reprezintă facilităţile din interior. Modul de organizare a fluxurilor de mărfuri din terminal sunt un pic diferite de celelalte şi este nevoie de foarte mult spaţiu pentru comisionare vamală pentru Poliţia de Frontieră. Dorim să transformăm paleţii cargo în paleţi rutieri, astfel încât bunurile care au fost transportate pe avion să ajungă la destinatari, la persoane fizice şi aşa mai departe. Deci, trebuie să existe o zonă de parcare specifică, cu rampă pentru încărcare, cu sensuri pentru încărcare mijloc de transport. În mod normal, în ceea ce priveşte propunerea noastră este pentru fonduri europene, în perioada 2020 -2023. În ceea ce priveşte platforma, ea nu este separată de celelalte platforme. Cea pentru avioane este într-un singur obiect, adică atât pentru cele de pasageri, cât şi pentru cele de cargo. Tot proiectul este estimat la peste 25 de milioane de euro”, declara, cu câteva luni în urmă, Cătălin Bulgariu.

Planul iniţial al autorităţilor ieșene viza construirea acestui terminal cu fonduri europene. Cum proiectul estimat la cinci milioane de euro nu a fost însă eligibil pentru finanţare de la Comisia Europeană, CJ Iaşi a anunțat că dorește să îl realizeze prin parteneriat public-privat. „Avem deja patru investitori interesaţi”, anunța atunci Maricel Popa, prezent la un eveniment dedicat PPP-urilor. El a menţionat că cei patru investitori sunt Fan Courier, Cargus, o firmă din Franţa şi una din Anglia.

Zonă cargo doar cu credit bancar

Astăzi, însă, la căteva luni distanță, amenajarea zonei cargo pentru Aeroportul Iaşi are toate şansele să fie amânată din cauza imposibilităţii accesării de fonduri europene, dar şi din lipsa fondurilor de la bugetul propriu. Singura soluţie propusă de directorul Aeroportului, Cătălin Bulgariu, ar fi creditul bancar pentru investiţia în zona cargo. Şi asta deoarece normativele europene nu permit depunerea unor proiecte cu finanţare de la Bruxelles.

În schimb, în august ar urma să fie gata prima parte din proiectul de peste 7 milioane de euro de la Aeroportul Iaşi privind platforma de parcare a avioanelor. Elementul de cash-flow, modul  în care am gândit lucrurile nu îmi permite, astăzi, să fac această investiție, tocmai pentru că trebuie să terminăm această platformă, în primul și în primul rând, pentru a da acces celor de la  Aerostar și pentru a mări gama de servicii pe care o oferă Aeroportul Iași. Abia după ce finalizăm acest lucru și după ce trece pandemia și putem avea un cash-flow pentru a accesa un credit la bancă, am putea merge pe varianta unei investiții și într-o zonă cargo”, a precizat, la sfârșitul săptămânii trecute, Cătălin Bulgariu. 

N-au început lucrările la zona cargo, dar au apărut... problemele

La  scurt timp, însă, liderul consilierilor județeni liberali, Romeo Vatră, a făcut unele precizări legate de afirmațiile directorului general al aerogării ieșene, care spune că nu se poate construi zona cargo în clădirea Aviației Utilitare din cauza unei diferențe de nivel a terenului pe care se află clădirea față de platforma de mișcare a avioanelor, care este în curs de extindere. Din acest motiv, ar fi necesară construirea unui zid de sprijin pentru cei aproape doi metri diferență de nivel. Mai mult, directorul Aeroportului a dat detalii că o soluție pentru zona cargo ar fi demolarea clădirii, ridicarea cotei pământului și construirea unei alte clădiri. „Nu înțeleg toată polologhia asta, în condițiile în care clădirea Aviației Utilitare și cei 5.300 mp de teren aferent sunt înstrăinate și nu se mai află în administrarea aeroportului sau a Consiliului Județean. Imobilul a fost dat în folosință gratuită la Inspectoratul General de Aviație prin Hotărâre de Consiliu Județean, anul trecut. Într-un an nu s-a întâmplat nimic acolo, nu s-a început nicio investiție. Nici nu se aude că s-ar fi făcut vreun demers... Așa cum nu s-a mișcat nicio investiție nici pe cei 7.800 mp, pe un teren alăturat, dați în concesiune unei companii din Republica Moldova pentru construirea unui hangar de reparații elicoptere. Noi nu am susținut aceste înstrăinări de suprafețe în proximitatea terminalului T3, deoarece pun în pericol dezvoltarea aeroportului pe zona de vest”, a menționat Romeo Vatră, punând la îndoială faptul că respectivele hotărâri ale Consiliului Județean au fost puse în aplicare.
Dacă, totuși, hotărârile au fost puse în aplicare, Vatră se întreabă cum a obținut Aeroportul autorizație pentru lucrările la zidul de sprijin la platforma de avioane pe o parcela care nu îi aparține. Iar în cazul în care nu au fost puse în aplicare asistăm, spune lidelul consilierilor județeni liberali, „la o încălcare a legii, deoarece hotărârile Consiliului Județean sunt obligatorii și trebuie puse în aplicare”. „Este necesară clarificarea acestor aspecte, deoarece directorul Aeroportului Iași vorbește despre clădirea Aviației Utilitare de parcă încă ar mai fi în administrarea Aeroportului”, menționează Romeo Vatră. Daniel BACIU

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei