Iaşul poate intra în carantină!

1scenariu rosu2
1scenariu rosu1

Dimensiune font:

| 12-10-2020 00:00

Indicele de infectare în municipiu se apropie vertiginos de 3 la mie, lucru sinonim cu carantinarea oraşului * prezent ieri la Iaşi, ministrul Sănătăţii susţine că, deocamdată, nu se pune problema carantinării Capitalei şi nici a Iaşului, însă evoluţia infectărilor în oraşul nostru l-ar putea determina să se răzgândească * practic, o medie de infectări de 80 de cazuri astăzi şi mâine ar duce municipiul în scenariul roşu, cu şcoli închise şi carantină * carantina este cumva sinonimă cu starea de urgență, însă cu ceva mai puține restricții: locuitorii pot circula prin localitate, pot merge la muncă și la cumpărături şi fără a fi nevoie să completeze o declarație, așa cum se întâmpla în starea de urgență

 


Numărul de infectări COVID-19 creşte într-un ritm accelerat în municipiul Iaşi. Rata de incidenţă pe municipiu este acum de 2,8 la mia de locuri, aici fiind incluse şi cifrele raporate în focare. Dacă în următoarele zile se înregistrează o medie de peste 80 de cazuri pe municipiu, atunci rata de incidenţă ajunge la 3 la mia de locuitori, situaţia în care se va lua în discuţie carantinarea oraşului. Deocamdată, ministrul Sănătăţii, prezent ieri la Iaşi, exclude această variantă. „Nu luăm în calcul carantinarea Bucureștiului (n.r. - Capitala are un indice de infectare similar cu cel al Iaşului, 2,85 la mie). Nu luăm în calcul carantinarea Iașului! Se merge strict pe acele măsuri locale, dar şi măsuri restrictive în vederea scăderii numărului de cazuri noi prin scăderea transmiterii. În contextul în care vom avea o transmitere liberă accentuată cu o creştere exponenţială a numărului de cazuri se vor lua şi alte decizii. Ar trebui să respectăm niște restricții, nu este necesar să închidem țara o lună sau două luni, cum spun unii experți. Cei care nu cred în aceste cazuri să-și așeze atitudinea și discursul. Haideți să respectăm măsurile! Suntem pe o creștere progresivă. Sunt localități unde s-au depășit acele procente stabilite și autoritățile trebuie să ia măsurile necesare. Nu vom ajunge la un blocaj pe 20 octombrie, cum a spus domnul Rafila“, a spus Nelu Tătaru.

 

O medie de 80 de cazuri pe zi, luni şi marţi ne aruncă în scenariul roşu. Trebuie să aşteptăm raportările. Totuşi, înainte de cifre, voi convoca mâine (n.r. – azi) un Comitet Local pentru Situaţii de Urgenţă pentru a analiza situaţia”, spune viceprimarul Radu Botez, cel care a preluat temporar  atribuţiile de primar după ce Mihai Chirica a fost testat pozitiv vinerea trecută.

 

Urmează două zile decisive

Situaţia de la nivelul unei localităţi este evaluată de către Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) la propunerea DSP şi, dacă se avizează favorabil, procedura vizează sesizarea Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU). Ulterior, carantina zonală se instituie prin ordin şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă în baza hotărârii CJSU. O carantină zonală este valabilă pentru cel puţin 14 zile, moment în care trebuie făcută o nouă evaluare a situaţiei locale. „Sunt semnale că am putea atinge indicele de infectare de 3 la mie în zilele următoare, nu înainte de joi, desigur, dacă se menţine acest trend, cu peste 3.000 de cazuri la nivel naţional, din care 150 în judeţul Iaşi şi 60-70 de cazuri pe municipiu. O medie de 80 de cazuri pe zi, luni şi marţi ne aruncă în scenariul roşu. Trebuie să aşteptăm raportările. Totuşi, înainte de cifre, voi convoca mâine (n.r. – azi) un Comitet Local pentru Situaţii de Urgenţă pentru a analiza situaţia”, spune viceprimarul Radu Botez, cel care a preluat temporar  atribuţiile de primar după ce Mihai Chirica a fost testat pozitiv vinerea trecută. Radu Botez mai spune că interpretările diferă de la o instituţie la alta. „O şcoală intra în scenariul roşu dacă sunt trei cazuri de COVID-19 în trei clase diferite. În Iaşi avem unităţi şcolare cu doi elevi infectaţi plus doi profesori, cum ar fi Racoviţă, situaţie mult mai periculoasă întrucât un cadru didactic dovedit infectat a avut o libertate de mişcare mai mare decât cea a unui elev”, spune viceprimarul.

Persoanele confirmate pozitiv stau la coadă pentru a fi evaluate

Între timp, la Iaşi, cetăţenii confirmaţi infecţi cu noul coronavirus stau la rând la poarta Spitalului de Boli Infecţioase pentru a fi luaţi în evidenţă, evaluaţi de către un medic şi, în funcţie de starea lor, fie trimişi acasă, fie internaţi. Majoritatea stăteau ieri fie pe la poarta spitalului, fie pe borduri şi completau acte pe maşinile parcate în apropierea unităţii medicale. Directorul DSP Iaşi, Vasile Cepoi îţi spune că sistemul nu mai face faţă, că reglementările spun clar că cei confirmaţi trebuie văzuţi de un medic infecţionist. „Asta este situaţia. Asta e incidenţa cazurilor, populaţia se comportă după cum bine aţi văzut, nerespectând regulile de protecţie, se întâmplă aceste lucruri. Sistemul atenţionează de multă vreme că nu poate să mai facă faţă, dacă populaţia continuă să se comporte astfel.  Procedura normală ar fi să transformăm toate spitalele în spitale de boli infecţioase, ca să îi împrăştiem prin mai multe spitale, lucru care este imposibil. Virusul nu a vindecat celelalte boli, trebuie trataţi şi ceilalţi pacienţi. Deocamdată reglementările sunt să fie văzuţi de medicul infecţionist, pentru că în mod normal ar trebui făcut şi un examen radiologic şi o serie de teste, de văzut în ce măsură poate fi izolat la domicliu, pentru că şi în situaţia în care pacientul este asimptomatic, el poate să aibă deja leziuni generate de infecţia COVID-19. Dar, ştiu că este deja în lucru un ordin al Ministrului Sănătăţii, care îi implică mai mult pe medicii de familie, care din păcate până în prezent au fost neglijaţi din acest punct de vedere”, spune şeful DSP Iaşi.

Totuşi, atingerea unei rate de 3 la mia de locuitori nu este singurul criteriu luat în calcul de autorităţi pentru instituirea carantinei zonale. În iulie 2020, ministrul Sănătăţii a emis un ordin în acest sens, iar printre alte criterii se numără: trend crescător în ultimele 14 zile, o pondere majoritară a cazurilor în cadrul comunităţii faţă de focarele înregistrate în comunităţi închise (centre rezidenţiale, unităţi sanitare), personal insuficient pentru desfăşurarea anchetelor epidemiologice în cadrul DSP (în raport cu numărul de cazuri confirmate), personal insuficient în spitale care asigură asistenţa medicală pacienţilor suspecţi sau confirmaţi cu COVID-19 (focare în rândul personalului medico-sanitar), dotare insuficientă cu echipamente personale de protecţie şi, nu în ultimul rând, gradul de ocupare a paturilor atât pe secţiile COVID, cât şi pe secţiile ATI să fie mai mare de 90% cu pacienţi din zona luată în calcul pentru instituirea carantinei. Dan CONSTANTINESCU

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei