Investițiile din mediul rural, puse în așteptare

primari

Dimensiune font:

| 12-01-2023 16:45

 Primăriile comunelor ieșene se descurcă din ce în ce mai greu cu banii. Scumpirile i-au obligat pe edili să învețe lecția drămuirii și i-au obligat să caute și surse complementare de finanțare. Singurul sprijin au fost rectificările bugetare și banii din proiecte guvernamentale sau europene

Scumpirile din ultimul an au dat peste cap activitatea primăriilor, cele din mediul rural fiind cele mai afectate. Autoritățile au fost nevoite să facă o adevărată echilibristică pentru a menține activitatea în parametri cât de cât normali. Cu toate acestea, au fost și situații în care s-a decis amânarea sau chiar renunțarea la unele investiții pentru care nu au mai fost bani.

Ne descurcăm greu, suntem o comună cu probleme, avem peste 500 de dosare la ajutorul social... Sunt familii cu mulți copii, au și câte zece prunci. Bărbații mai lucrează cu ziua, când găsesc, că lumea fuge când aude la noi, mai ales de Crucea” – Ioan Corobuță, primar Lungani 

 La Țibănești, spre exemplu, ar fi trebuit să înceapă construcția unei piețe agrolimentare și a unui obor, însă scumpirile au schimbat planurile. „Am fost nevoiți să amânăm lucrările, apoi am cerut sprijin de la Consiliul Județean Iași, care ne-a ajutat cu o co-finanțare. Socotelile noastre nu s-au potrivit cu cele ale economiei. Toate s-au scumpit, de la materiale de construcții la combustibili, tot. Țibănești este o comună mare, este nevoie de o piață nouă, de un obor. Am reevaluat proiectul, l-am actualizat și sperăm că în acest an îl vom demara, a spus primarul Dumitru Munteanu.

Oficialul a spus că i-au ajutat foarte mult încasările din taxe și impozite, fiind la un nivel foarte bun, dar și unele sume primite de la Ministerul Dezvoltării. În ciuda greutăților, în comună s-a reușit finalizarea a două investiții prin PNDL 2 privind reamenajarea și extinderea Liceului „P.P. Carp și a Școlii Jigoreni. „Mergem înainte, a spus primarul, la fel ca și omologul său din Lungani, Ioan Corobuță. Ne descurcăm greu, suntem o comună cu probleme, avem peste 500 de dosare la ajutorul social... Sunt familii cu mulți copii, au și câte zece prunci. Bărbații mai lucrează cu ziua, când găsesc, că lumea fuge când aude la noi, mai ales de Crucea, a spus primarul.

Nu amintește prea mult despre greutăți, fiind mai deschis la dialog când vine vorba despre investiții, două la număr în comună - una prin CNI, prin care se dorește asfaltarea a 1,2 km de drum și alta prin programul „Anghel Saligny”, prin care se vor asfalta alți 5,5 km de drum. Ar mai fi și finalizarea lucrărilor de interior la sediul Primăriei, pentru care va fi prinsă în buget suma de 300.000 de lei. Salvarea a venit tot din cotele de TVA primite de la CJ și de la Ministerul Dezvoltării, de la care s-au primit, în două tranșe, 180.000 lei. „În schimb, nu am putut plăti naveta profesorilor. Comună săracă, nevoi mari, a clătinat din cap Ioan Corobuță, apoi a privit cu jind către comunele mai înstărite, „unde sunt asociații, restaurante, hoteluri, firme care aduc bani la buget.

„Ne uităm către PNRR, poate va fi mai bine. Vrem să facem reabilitare energetică la școli, la unele clădiri administrative, dar tare greu se mișcă lucrurile” - Vasile Butnaru, primar Brăești

La Brăești, probleme au fost legate de asigurarea combustibilului. „Noi încălzim și școlile, și sediul Primăriei cu lemne și este cunoscut blocajul care a fost. Apoi, ne-au creat probleme și facturile la energie electrică, dar aici mai putem face economie, mai întrerupem curentul pe timpul nopții, ce să facem..., a spus primarul Vasile Butnaru. Cât privește investițiile, șansa a venit de la UE. „Proiectele noastre s-au derulat cu fonduri europene, că pe local nu am fi reușit, iar devizele au venit cu actualizări, nu am avut probleme. Am reușit, de cund să încheiem un proiect privind asfaltarea unor drumuri și un altul privind realizarea unei rețele de canalizare de 11 km, a precizat primarul. Pentru 2023, șansa investițiilor ar fi tot banii din fonduri guvernamentale sau europene, însă procedurile sunt greoaie. „Ne uităm către PNRR, poate va fi mai bine. Vrem să facem reabilitare energetică la școli, la unele clădiri administrative, dar tare greu se mișcă lucrurile, a concluzionat Vasile Butnaru.

 „Am mai renunțat la unele proiecte, ne-am luptat pentru altele, cum ar fi sala de sport, construită prin CNI. Ne descurcăm așa cum putem, veniturile sunt mici. Mai amânăm unele plăți, mai cerem îngăduință” - Petru Holicov, primar Sinești

 La Sinești, aceeași problemă, dat fiind un contxt similar. Primăria a trebuit să mai caute fonduri și din alte surse, să facă rost de bani pentru actualizarea devizelor. „Ne-am bazat pe rectificările bugetare care se fac, am mai primit bani de la Guvern, de la Ministerul Dezvoltării. Scumpirile au lovit în investiții, pentru că bani pentru cheltuielile curente și de salarii am avut. Am mai renunțat la unele proiecte, ne-am luptat pentru altele, cum ar fi sala de sport, construită prin CNI. Ne descurcăm așa cum putem, veniturile sunt mici. Mai amânăm unele plăți, mai cerem îngăduință, a recunoscut primarul Petru Holicov.

Lecția drămuirii a fost bine învățată și de către aministrația comunei Plugari care, după cum spune primarul Paul Mursa, a încheiat anul și cu ceva bani în plus. Având în vedere majorarea prețurilor la energie electrică, facturile crescând exagerat de mult, majorarea prețurilor materialelor de construcție, majorarea prețurilor la motorină pentru utilaje, lemne pentru centrală, etc., activitatea primăriei a întâmpinat, în mod substanțial, o serie de dificultăți, pe care însă, în cele din urmă, am reușit să le depășim prin adoptarea unor măsuri constând în alegerea corespunzătoare a bunurilor și a serviciilor raportată la calitate – preț actual, prin majorarea taxelor și impozitelor, prin realizarea unei economisiri a materialelor de birotică, a materialelor de curățenie, prin încheierea de acte adiționale privind ajustarea prețurilor în cadrul contractelor referitoare la proiectele aflate în derulare, a punctat șeful administrației locale.

După cum se vede, 2022 a fost un an în care pungile bugetare au fost tare strânse la gură. Tot este bine că nu au fost complet ciuruite de scumpirile în lanț pentru că, după cum se anunță vremurile, peticele vor fi greu de găsit...

Maura ANGHEL    

   

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei