Mari probleme pe şantierele din oraş!

1santiere

Dimensiune font:

| 24-05-2023 09:45

Creșterea excesivă a prețurilor materialelor de construcții a făcut ca firmele care au câștigat licitațiile organizate de Primărie să se mai încadreze în bugetele alocate. Din această cauză, mulți dintre constructori au falimentat, au intrat în insolvență ori s-au văzut depășiți de situație. Municipalitatea a căutat soluții de rezolvare a problemelor, inclusiv prin actualizarea prețurilor în conformitate cu legislaţia în vigoare, dar în cele mai multe cazuri s-a ajuns la reluarea licitațiilor

Dificultăţile financiare prin care trec firmele de construcţii au generat întârzieri pe unele şantiere deschise din oraş. Astfel de situaţii au mai existat în Iaşi, numai că, de această dată, contextul este diferit: unele dintre societăţile care au câştigat licitaţiile organizate de Primăria Iaşi sunt în prag de insolvenţă sau au declarat falimentul. Un prim exemplu este cel de pe strada Rediu. „Strada a intrat in reabilitare de un an şi două luni. Ce s-a făcut? Nimic, aproape s-a distrus. Din punctul meu de vedere sunt bani aruncaţi”, spune un ieşean care locuieşte în spatele Kaufland Păcurari. Situaţia este cunoscută de primarul Iaşului, care afirmă că nu vor fi efectuate plăţi. „Firma a intrat în insolvenţă, este sub supraveghere specială, cum se numeşte acuma. O parte din lucrări au început să le dea la gata, că tot ei sunt cei care lucrează şi în zona Copou, au început să vină cu strada Coşbuc, cu strada Dr. Vicol şi tot coboară spre Păcurari. Vom finaliza şi strada Rediu, cred că până la sfârşitul lunii iulie. Ei ne-au cerut trei luni de zile de execuţie. Sper să se ţină de cuvânt. Le-am spus că după ce termină trteaba, după ce predau toate procesele verbale de calitate, vă facem şi plata. Nu vrem să ţepuim pe nimeni, dar nici nu pot să plătesc chiar orice... A promis că va duce lucrarea la bun sfârşit. Din cei doi asociaţi, unul este deja în procedură de faliment, iar celălalt în insolvenţă. Legea ne obligă să ţinem cont ca de o societate sănătoasă, dar nu este deloc aşa. Practic lucrăm cu o firmă care este în reorganizare. Nu-i mai puţin adevărat că am avut o iarnă lungă. Până în aprilie nu s-a putut lucra din cauza temperaturilor, nu am avut nici măcar 10 grade la sol”, a explicat primarul Mihai Chirica.  

Firma la care s-a făcut referire este Alpenside, din București, care a devenit un colecționar de contracte prin prețuri mici și prin neonorarea plăților către furnizori. La Iași, firma bucureșteană este asociată cu localnicii de la Concret Drum, care, atenţie, cumpăra mixtură asfaltică de la Conest. Alpenside și-a declarat insolvența în luna ianuarie, acumulând nu mai puțin de 239 incidente de plată, fiind dată în judecată de zeci de furnizori. Firma susține că își poate onora contractele dar înregistrează întârzieri pe toate tronsoanele câștigate. „Ăştia sunt constructorii cu care lucrăm. I-am pus să refacă toate căminele. Se lucrează haotic”, a mai spus primarul Iaşului.

Cum a rămas Iașul fără piste de biciclete

Edilul-şef mai spune că sunt probleme şi pe alte şantiere. „Primul blocaj l-am avut în proiectul cu bicicletele. Acolo sunt în procedură de la capăt. A stat o lună şi jumătate şi n-a reuşit să facă nimic. S-au executat scrisorile de garanţie, dar nu ne ajută prea mult”, a spus Chirica. Practic, din vina constructorului, Primăria Iași a ratat o finanțare de 37 milioane lei pentru amenajarea de piste de biciclete pentru că a depus prea târziu un proiect în acest sens: fondurile puse la dispoziție de Ministerul Mediului au fost epuizate iar funcționarii Primăriei nu au reușit să depună proiectul în acest interval. Proiectul Primăriei viza realizarea a șapte trasee destinate biciletelor: complex ERA – pod Sf. Ioan (albia râului Bahlui, 10,5 km), capăt CUG – Podu Roș (4 km), Bucium – Podu Roș (2,2 km), rond Păcurari – Pod Tudor Vladimirescu (9 km), Gara Mare – bld. Independenței (1,2 km), Moara de Foc – str. Gen. Berthelot (2,2 km) și Pod Metalurgie – bld. Tudor Vladimirescu (2,9 km).

Lucrări în ritm de melc în zona C.A. Rossetti

Al doilea proiect cu probleme este cel din C.A. Rossetti, despre care primarul spune că „cu greu am reuşit să-l deblochez, dar tot greu merge, cu un constructor care ne-a mâncat sufletul”. „Oaza de verdeaţă din cartierul nostru” este un program de revitalizare a spaţiilor publice abandonate sau degradate de mici dimensiuni pe care municipalitatea ieşeană l-a gândit încă din perioada 2019-2020. Pe 16 iunie 2020, primarul Mihai Chirica a semnat contractul de lucrări de construire cu firma SC Con Ted Company SRL pentru o sumă de 4.294.362,30 lei, fără TVA (5.110.291,14 lei, cu TVA). Constructorul se obliga ca în termen de 28 de luni să procedeze la reconversia şi refuncţionalizarea a 12.741 de metri pătraţi de teren neutilizat în zon situate pe aleea Prof. I. Simionescu (2.664 metri pătraţi), strada Bradului nr. 17 A (4.250 metri pătraţi), strada Egalităţii nr. 27 A (2.519 metri pătraţi), strada Butnari nr. 13 A (1.673 metri pătraţi) şi strada Romană (1.635 metri pătraţi). Între timp, au explodat preţurile la energie, combustibili şi materiale, iar termenul de finalizare al lucrărilor - octombrie 2022 – nu a putut fi respectat.

Rezilieri de contracte, aplicare de penalități, procese

Al treilea blocaj l-a înregistrat proiectul vizând realizarea unui campus școlar la Colegiul „Gh. Asachi”. „Aici a trebuit să reziliez contractul pentru că firma nu-l putea duce la bun sfârşit. De altfel, a şi falimentat. Am reluat procedura de licitaţie”, a spus primarul. Lucrările au demarat în mai 2020 şi au avut ca termen de finalizare februarie 2023. Licitaţia organizată acum doi ani de Primărie a atras un singur ofertant: firma Stasform Consult SRL Vaslui. În februarie 2022, firma a intrat în insolvenţă: datoriile societăţii sunt de peste 5 milioane lei, iar la masa credală s-a înscris şi municipiul Iaşi cu o sumă de 121.000 lei. Suma reprezintă penalităţi de întârziere în execuţia unui alt contract semnat de Primăria Iaşi cu firma vasluiană în martie 2020, finanţat tot cu fonduri UE: construirea unui grădiniţe

De asemenea, tot cu reziliere de contract și cu aplicarea de penaltăţi s-a soldat proiectul vizând reabilitarea pasajului Frumoasa.  Aici, constructorul care și-a adjudecat contractul de reabilitare a pasajului pietonal Frumoasa nu a reușit să ducă la bun sfârșit lucrarea deși  a avut 12 luni la dispoziție ăncepând cu martie 2022. Este vorba de firma BMS Holding Enterprise SRL, care nu a făcut față lucrărilor din cauza creșterii prețurilor la materiale de construcție. „Și criza asta, la materiale de construcţii şi forţa de muncă care a migrat rapid cum a dat căldura i-a pus în situaţii deosebite. Sperăm ca viitoare licitații să ne aducă constructori mai stabili”, a mai spus primarul Iașului. Lucian STATE

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei