Marile investiții, periclitate de scumpirea materialelor de construcţie

1 scumpire proiecte

Dimensiune font:

| 19-07-2022 16:01

 * firmele de construcții se confruntă cu o problemă încă nerezolvată: prețurile la materialele au crescut considerabil * antreprenorii resimt puternic scumpirile în proiecte și pe șantiere, iar mulţi vor să se retragă * salvarea nu poate veni decât din partea Guvernului, fie prin acte normative care să permită actualizarea preţurilor, fie prin suportarea diferenţelor de la bugetul de stat

 Mare parte din proiectele publice au fost reevaluate pe fondul scumpirilor din ultimele luni. Spitalul Regional de Urgențe, pavilionul nou al Spitalului de Boli Infecțioase „Sf. Parascheva” din Iași, extinderea şi modernizarea rețelelor electrice din Galata, toate acestea sunt proiecte care necesită suplimentarea bugetului inițial întrucât exista diferențe majore între costurile estimate anterior și cele actuale. Pentru a nu pune în pericol investițiile, autoritățile încearcă să caute soluții astfel încât cazurile survenite la nivel naţional – proiecte abandonate de constructori din cauza subfinanţării – să nu se înregistreze şi la Iaşi. Firesc, o astfel de situaţie, ar presupune, dincolo de suplimentarea bugetelor alocate, reluarea de proceduri și licitații. „Sunt diferenţe între ceea ce scrie în contract, adică ceea ce trebuie să execute constructorii și valoarea contractului. Mulţi constructori caută modalități de a se retrage, însă având în vedere actele normative care permit actualizarea prețurilor, noi sperăm că vom ajunge la înțelegere în majoritatea cazurilor și nu vor părăsi șantierele”, a spus Vasile Asandei, director ADR Nord-Est .

Ordonanţele salvatoare

În unele situații au fost găsite soluții financiare, însă majoritatea UAT-urilor cer în continuare ajutor întrucât costurile sunt prea mari. „Sunt cel puțin două tipuri de măsuri: unele pe care trebuie să le luăm asupra proiectelor care se află în curs de implementare și altele asupra proiectelor aflate în pregătire. În cazul celor aflate în implementare, utilizând clauzele contractuale și prevederile legale adoptate de Guvern sau Parlament în ultima perioadă, constructorii pot solicita actualizarea prețurilor contractelor pentru creșterea, dincolo de așteptări sau de prevederi, a prețurilor materialelor de construcții sau resurse umane”, a declarat Marius Dangă, vicepreședintele Consiliului Județean Iași. De altfel, pentru rezolvarea problemelor generate de creșterile globale de prețuri, Ministerul Dezvoltării a inițiat o nouă Ordonanță de Urgență care prevede ajustarea valorilor din contractele de investiții publice. „Există probleme de acest fel. După cu știți, prețurile materialelor de construcții au crescut și cresc în continuare. Am fost înștiințați că sunt constructori care nu mai facă față acestor prețuri, dar există două acte normative care permit actualizarea acestor prețuri și sper ca în viitor chiar să apară un al treilea. Se lucrează deja la modificarea Ordonanței 64 în așa fel încât să evităm întreruperea lucrului și nefinalizarea acestor proiecte”, a spus Vasile Asandei, director ADR Nord-Est.

Și investițiile finanţate din bugetele locale au de suferit de pe urma creșterii prețurilor la materialele de construcții. „Întâmpinăm dificultăți în a finanța aceste majorări. Acolo unde sunt majorări. În proiectele europene mai pot fi utilizate rezervele din proiect, dar pe investițiile din fondurile proprii e mai complicat. Iar la proiectele europene, după ce se termină această rezervă, este o problemă pentru că bugetele noastre nu au fost actualizate sau majorate. De aici și solicitarea noastră ca aceste majorări să poată fi suportate de la bugetul de stat. Aceste creșteri trebuie suportate de undeva și trebuie prevăzute aceste creșteri de buget”, a mai spus Marius Dangă, vicepreședintele Consiliului Județean Iași.

Costuri mai mari la Spitalul de Boli Infecțioase

Studiul de fezabilitate pentru construirea noului pavilion la Spitalul de Boli Infecțioase „Sf.Parascheva” din Iași a fost revizuit. Sectorul materialelor de construcții traversează o perioadă caracterizată de un nivel ridicat al cererii, motiv pentru care Compania Națională de Investiții, instituția care alocă cea mai mare parte din bugetul construirii unității, a decis că este necesară revizuirea unor părți de proiect. „Constrângerile vin dinspre limitările de capacitate de producție și dinspre creșterile semnificative de prețuri la principalele elemente care determină costul de producție - gazul, energia electrică, combustibilii, lemnul. În contextul prezentat și în urma analizelor și discuțiilor avute în comisiile de specialitate ale Companiei Naționale de Investiții, s-a stabilit că este necesară revizuirea părții economice cu prețurile actuale, pentru ca investiția să fie încontinuare implementată. Caracteristicile tehnice, soluția constructivă și de finisaje nu se modifică” se arată în proiectul de hotărâre. Pavilionul 8 va fi construit pe terenul pe care se află cabina poartă, sera, beciul, garajul și grajdul-magazie. Pentru construirea noii unități, Consiliul Județean Iași va aloca 7.534.835,08 lei, iar 268.894.703 lei vor veni de la Compania Națională de Investiții.

Extinderea lucrărilor la rețelele electrice

În urmă cu o lună, autoritățile locale și reprezentanții SC DelGaz Grid SA au semnat un act adițional privind ajustarea prețului restului de material de executat în cadrul contractului care vizează proiectarea și execuția lucrărilor de extindere a rețelelor electrice în zona Galata. Lucrările au început în toamna anului trecut, contractul dintre asocierea dintre Municipiul Iași și SC DelGaz Grid SA, pe de o parte, și SC General Tehnic SRL Iași având o valoare inițială de 6.623.247 lei, suma fiind suportată în părți egale de municipalitate și furnizorul de electricitate. Dată fiind scumpirea masivă a materialelor, Primăria și SC DelGaz Grid SA au semnat un act adițional potrivit căruia restul lucrărilor de executat are o valoare de 6.769.218 lei, fără TVA, din care materialele de 3.443.750,67 lei, fără TVA. „Prin acest proiect vor fi realizați 6,32 kilometri de linii electrice subterane de 20 kV și 14,4 kilometri de linii electrice subterane de 0,4 kV, la care se adaugă patru puncte de transformare și firide. Investiția vine ca urmare a solicitărilor venite din partea cetățenilor consultați în cadrul dezbaterii publice inițiate de municipalitate pe marginea Bugetul municipiului Iași pe anii precedenți, dar și a cererilor făcute de aceștia prin alte canale de comunicare”, au transmis autoritățile locale.

SRU mai înghite 250 milioane de euro

Şi costurile pentru ridicarea Spitalului Regional de Urgențe s-au dublat. „Sperăm ca, în luna martie, anul viitor, să primim cerere pentru autorizația de construire. Luna martie, să spunem, ar fi luna care ar putea duce la finalizarea cel puțin a părții de infrastructură sau a întregii structuri a Spitalului Regional de Urgență, în felul acestea, să poată demara și procedura de autorizare. Valoarea investiţiei se ridică la peste 500 de milioane de euro (de la 250 milioane euro, inițial  – n.r.). S-a făcut deja o actualizare a studiului de fezabilitate, cu noile prețuri la materiale, după cum a evoluat piața la nivel mondial. Cele peste 500 milioane de euro trebuie suportate din cele 2 surse de finanțare: din fonduri nerambursabile și din împrumutul contractat de Guvernul României”, a spus Mihai Chirica, primarul municipiului Iași. Ruxandra CAȘU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei