Morții nimănui, lăsați în grija autorităților locale și a Bisericii

mortii

Dimensiune font:

| 26-01-2022 00:00

Morții abandonați reprezintă o problemă pentru comunitățile din județul Iași. Nu de puține ori, primăriile și bisericile au fost nevoite să înmormânteze aceste persoane, rămase fără rude. Din păcate, numărul morților abandonați în județul Iași nu poate fi identificat, însă fiecare comunitate are câteva zeci de cazuri, anual.

 Noile protocoale prevăd ca Institutele de Medicină Legală să predea decedatul autorităților locale de unde acesta are domiciliul dacă nu este luat de o rudă.

Anul trecut, Servicii Publice Iași a efectuat un număr de 21 de înhumări, cazuri de persoane fără adăpost și care figurau cu domiciliul în municipiul Iași.

Au parte de o înmormântare creștinească

Și Biserica se ocupă de persoanele decedate care nu au rude. Spre exemplu, la Cimitirul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Iași, părintele Vilie Doroșincă se îngrijeşte ca persoane decedate neidentificate să aibă totuşi o înmormântare creștinească. În parteneriat cu Primăria Municipiului Iaşi, care oferă sicrie şi haine, parohia se preocupă de toată rânduiala, iar exemplul a fost preluat de multe alte parohii ieşene.

Grija creştinilor faţă de cei trecuţi la Domnul se arată în mod deosebit prin înmormântarea după datina creştinească şi prin săvârşirea rugăciunilor şi slujbelor rânduite de Biserică pentru pomenirea celor adormiţi. Din păcate, sunt persoane decedate cărora nu le mai poartă nimeni de rânduială, întrucât ori nu mai au aparţinători, ori există o situaţie dramatică în care nimeni dintre cei apropiaţi rămaşi în viaţă nu mai doreşte să le ţină datina creştinească cuvenită. Din dorința de a fi respectate tradițiile și canoanele Bisericii, le asigură decedaţilor neidentificați respectarea tuturor rânduielilor cuvenite. Întrucât preoţii au semnalat în parohiile lor acest fenomen, mulţi credincioși se oferă să „poarte” slujbele celor trecuţi la cele veşnice ca şi cum ar fi membri ai propriilor lor familii: oferă de pomană, suportă cheltuielile înmormântării şi ţin slujbele pentru aceștia. E un act de milostenie profund, o „arvună a mântuirii” pe care Bunul Dumnezeu o socoteşte şi o răsplăteşte după inima binefăcătorului, a declarat Lucian Apopei, director de comunicare al Arhiepiscopiei Iaşilor.

Morții nimănui, în sarcina autorităților

La nivelul comunelor din județul Iași, când există câte un astfel de caz, primăriile alocă un anumit buget care să acopere cheltuielile cu înmormântarea. „Noi am avut o situație cu un bărbat din București care a decedat la Spitalul din Lețcani și pe care am fost nevoiți să-l înmormântăm. La scurt timp de la declararea decesului, l-am identificat dar rudele nu au vrut să îl recunoască motiv pentru care sarcina asta a revenit autorităților locale, conform legii. Am alocat câteva mii de lei pentru înmormântare prin hotărâre de Consiliu Local și l-am îngropat creștinește, așa cum e normal. Am avut și sprijinul bisericii, prin preotul paroh de la noi care se ocupă și de cazurile care mai apar uneori la noi în comună”, a declarat Stelian Turcu, primarul comunei Lețcani.

Anul trecut au fost identificate două cazuri de deces ale unor persoane care nu mai aveau nicio rudă în comuna Plugari din județul Iași. Cu părere de rău trebuie să specific și faptul că, în comuna noastră, au existat câteva cazuri în care persoanele decedate nu au avut nicio rudă care să se ocupe de înmormântare. Menționez că, și în aceste situații, în vederea acoperirii unor cheltuieli cauzate de înmormântare, primăria a acordat acest ajutor de urgență în cuantum de 1.500 lei firmei de pompe funebre. Restul cheltuielilor aferente înmormântării au fost suportate de către locuitorii binevoitori ai comunei, care nu au stat pasivi cu privire la astfel de situații, a declarat Paul Mursa, primarul comunei Plugari.

Serviciile de asistență socială din cadrul primăriilor se ocupă de dosarele acestor persoane din momentul în care a fost constat decesul, până la înmormântare. „Situația decedaților fără aparținători este o problemă pentru că trebuie să ne ocupăm de toate formalitățile. Am avut de curând două cazuri, persoane fără rude. Cel mai dificil a fost cel al unui bărbat tânăr, de 37 de ani care a stat timp de 78 de zile le IML și care figura cu domiciliu la noi în comună. Din ce am înțeles era o persoană fără adăpost. Cu sprijinul bisericii și a unei organizații ne-am ocupat de înmormântare. Din păcate, acești oameni nu au pe nimeni”, a spus Rodica Muntenescu, asistent social la Primăria comunei Ciortești.

A crescut numărul ajutoarelor pentru deces

Pentru decedații asigurați / pensionați, Casa Națională de Pensii Publice oferă ajutorul de deces rudelor de gradul I (soț supraviețuitor, copil, părinte, frate / soră), tutorelui sau oricărui alt om care poate să facă dovada cheltuielilor de înmormântare. Prin Casa Județeană de Pensii Iași au fost acordate în anul 2021 10.153 de ajutoare de deces, un număr mai mare decât în anul 2020 când au fost doar 8.690 de solicitări. „În anul 2021, în luna octombrie am avut 1.385 de cazuri de decese, iar în noiembrie 1.175. Este o creștere față de anul 2020 când în noiembrie am avut 871 de cazuri”, a declarat Maria Andronache, directorul CJP Iași.

În comuna Plugari în majoritatea cazurilor de deces a existat cel puțin o rudă care să se ocupe de tot ceea ce implică cheltuielile de înmormântare.

În ceea ce privesc familiile fără venituri, în baza unei hotărâri de consiliu local ce prevede oferirea unui ajutor material și, de asemenea, în baza unei anchete sociale efectuate, primăria vine în sprijinul acestora prin acordarea unui ajutor de urgență în cuantumde 1500 lei. Suma reprezintă o parte din cheltuielile pentru înmormântarea defunctului, ce figurează cu ultimul domiciliu pe raza comunei Plugari, a declarat primarul Paul Mursa.Ruxandra CAȘU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei