Noi probleme pe secțiunea ieșeană a Autostrăzii Unirii
Dimensiune font:
* „Nu vreau să speculez, dar, când vezi contestații în serie, de la aceeași firmă, pe același proiect, e firesc să te întrebi: cui folosește acest demers? E vorba de o chestiune reală, sau doar o metodă de întârziere strategică? Și, cel mai important, cine pierde timp, bani și oportunități din cauza acestor blocaje? Răspuns: noi toți! ”, a transmis Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, vicepreședinte al Asociației Moldova vrea Autostradă
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins, pe 8 mai, contestația depusă de compania Kido Consult Proiect Construct la licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului 1 al Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos al Autostrăzii Unirii A8. Ieri, însă, aceeași firmă a depus o nouă contestație la contractul pentru realizarea aceastei investiții esențiale pentru economia zonei, cu o valoare estimată de peste un miliard de euro, având același obiect - prelungirea termenului de depunere a ofertelor. „Având în vedere intenția vădită a operatorului economic de blocare a atribuirii contractului, Compania Națională de Investiții Rutiere a decis să mențină termenul-limită pentru depunerea ofertelor: 20 mai 2025”, se arată într-un comunicat al CNIR.
„Suntem deja la al patrulea termen de depunere a ofertelor, iar data inițială - 24 martie 2025 - a fost amânată cu aproape 2 luni, până în 20 mai. Și tocmai când credeam că se deblochează procesul, apare...o nouă contestație, exact din partea aceluiași operator economic. Nu vreau să speculez, dar, când vezi contestații în serie, de la aceeași firmă, pe același proiect, e firesc să te întrebi: cui folosește acest demers? E vorba de o chestiune reală, sau doar o metodă de întârziere strategică? Și, cel mai important, cine pierde timp, bani și oportunități din cauza acestor blocaje? Răspuns: noi toți! Autostrada Unirii nu își mai permite timpi morți, blocaje și/sau șicane ca să aibă timp un posibil antreprenor (?) să-și pregătească oferta! Timpul lucrează împotriva Moldovei! Orice zi/săptămână întârziere ne îndepărtează de la finalizarea întregii Autostrăzi a Unirii până în anul 2032! Fac apel la instituțiile responsabile, să trateze aceste contestații cu maximă rigoare și transparență, la societatea civilă și la cetățeni, să rămânem vigilenți și implicați”, a transmis Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, vicepreședinte al Asociației Moldova vrea Autostradă.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a transmis pe 21 ianuarie spre publicare în SEAP, contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului Târgu Neamț – Târgu Frumos (27 km), primul tronson al Autostrăzii Unirii Târgu Neamț – Iași – Ungheni. Termenul limită era 24 martie 2025.
Contractul pentru tronsonul I Târgu Neamț (Moțca) – Târgu Frumos are o valoare estimată de 6 miliarde lei (fără TVA), iar finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027, respectiv fonduri de la Bugetul de Stat. Durata de realizare este de 46 de luni, din care 10 luni pentru proiectare, respectiv 36 de luni pentru execuția lucrărilor.
Contestația Strabag, respinsă
În altă ordine de idei, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins, luni, pe fond, contestația Strabag SRL la contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 Târgu Frumos-Lețcani al Autostrăzii ,,Unirii” - A8.
În contestația depusă la acest contract de 5,5 miliarde lei, operatorul economic a solicitat prelungirea termenului de depunere a ofertelor și măsuri de remediere pentru anumite răspunsuri CNIR la solicitările de clarificare.
După primirea deciziei CNSC, care urmează să fie transmisă către Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Compania va stabili și anunța noul termen de depunere a ofertelor pentru acest tronson cu o lungime de 28,6 km.
Licitația era suspendată încă de la finalul lunii aprilie.
Tronsonul 2 Târgu Frumos – Lețcani cu o lungime de 28,6 kilometri are un cost estimat de 5 miliarde lei, iar finanțarea investiției este asigurată din fonduri europene, prin Programul Transport PT 2021-2027.
Pe traseu sunt prevăzute 33 de poduri și pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri - cel mai lung pasaj de 1130 de metri peste râul Bahlui), două tunele, 3 noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28).
Durata de realizare a întregului tronson 2 Târgu Frumos – Lețcani (28,6 km) este de 46 de luni (10 pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție). Pentru a asigura finalizarea în cel mult 14 luni a segmentului de autostradă care va funcționa ca o centură a localității Podu Iloaiei, CNIR spune că a prevăzut acordarea punctajului suplimentar constructorului care își asumă și prioritizează acest segment cu o lungime de 4 kilometri.
Daniel BACIU
Adauga comentariul tau